Complete online
marketing voor psychologen
Laatste update: 6 september 2024
Auteur: Medifactor
Sales en Marketing expert voor fysiotherapie
Complete online marketing voor psychologen
Laatste update: 6 september 2024
Auteur: Medifactor
Sales en Marketing expert voor fysiotherapie
Medifactor
In deze blog leggen we uit welke onderdelen van online marketing passend zijn voor jou als psycholoog en hoe je jouw agenda vult met een nieuwe stroom aan cliënten.
1. Werf cliënten door online marketing als psycholoog
2. Online platformen voor psychologen marketing
3. Online marketing middelen voor psychologen
4. Online marketing strategie voor jou als psycholoog
Medifactor
1. Werf cliënten door online marketing als psycholoog
1.1. Potentie van online marketing voor psychologen
Online marketing staat voor psychologiepraktijken nog in de kinderschoenen. Na onder meer succesvol te zijn geworden in de paramedische markt, hebben wij de afgelopen jaren ook ervaring opgedaan met de markt voor psychologen.
Hierbij hebben we onder meer gewerkt voor zelfstandige psychologen en MKB-bedrijven waar psychiatrische en psychologische expertises business-to-business worden geleverd.
Online succesvol cliënten werven in deze markt vereist kennis van deze zorgketen, inhoudelijke therapie en productkennis én kennis van de internetgebruiker met een zorgbehoefte.
Wat vaststaat is dat deze markt aan de vraagzijde groeit.
Mensen zoeken meer en vaker naar informatie over therapieën in relatie tot mentale en psychische klachten.
Voor het effectief helpen, informeren en aantrekken van nieuwe cliënten, nemen wij in dit artikel de belangrijkste online marketing kanalen door.
Hiernaast geeft Jerry al een korte inkijk in de online markt van psychologische hulp.
Lees hierna verder waarom het belangrijk is om online zichtbaar te zijn als psycholoog.
1.2. Online zichtbaar worden als psycholoog
De zorgketen voor GGZ kent veel organen, disciplines en typen psychologen. Om dit vanuit een gezond commercieel perspectief te bekijken, onderscheiden we voor dit artikel de volgende drie methoden om jouw praktijk of bedrijf bij de juiste doelgroep bekend te maken:
- Een netwerk bouwen in de GGZ zorgketen
- Publicaties, onderzoeken en papers voor offline marketing
- Digitale zichtbaarheid op Google met online marketing
Dit artikel gaat over de digitale identiteit van een psychologenpraktijk. Nu zijn er binnen de online marketing voor psychologie vele disciplines te onderscheiden. Dit heeft te maken met de grote variëteit aan de vraagzijde.
Tip: begin je jouw eigen psychologen praktijk? Lees dan zeker deze blog: Online marketing voor startende psychologen | Medifactor
Om het overzichtelijk te houden, behandelen wij er in dit artikel zes. Als deze disciplines gepast, consequent en met focus worden ingezet, dan kunnen ze veel waarde toevoegen voor marktpartijen. Ondanks dat het mogelijk een wat ongepaste term is, geldt wel degelijk een “customer journey”.
Onthoud dat er hier mensen niets gaan verkopen, maar helpen in hun zoektocht naar de juiste zorgprofessional. Je kunt je voorstellen hoe groot de toegevoegde waarde is voor mensen met psychische klachten wanneer ze op een prettige wijze en enkele stappen bij de juiste psycholoog terecht komen.
Het uitgangspunt is hier Google. Dagelijks voeren mensen vele vragen en zoektermen in over psychische klachten en hulp daartoe. En daarin kan jij een belangrijke rol vervullen.
1.3. Online marketing disciplines die geschikt zijn voor psychologen
De doelstellingen voor beiden lopen natuurlijk behoorlijk uiteen. Wij kennen praktijken die het prima vinden om met enkele cliënten per maand te groeien. Zo werken wij ook voor bedrijfspsychologie praktijken waar business-to-business met re-integratie producten wordt gewerkt. Dat levert andere doelstellingen en een andere aanpak op.
Het type marketingkanaal dat het meest effectief is, wordt hierdoor bepaald. We maken daarom eerst een overzicht van alle online marketing kanalen die je in de psychologie kan inzetten. Daarna leggen wij in detail uit hoe ze worden uitgevoerd.
Online platformen
Eigen website: de website van de praktijk als belangrijkste communicatiemiddel
Google Mijn Bedrijf profiel: voor optimaal bereik van de praktijk
Profielen op platformen: websites als Psyned.nl, Psycholoog.nl en Zorgkaartnederland
Online marketing Kanalen
Google Ads: voor mensen die direct contact met jouw praktijk willen
Psychologische content: voor een duidelijke identiteit en het aantrekken van specifieke cliënten.
Facebook en Instagram: voor het bereiken van zakelijke doelgroepen
E-mail marketing: voor het binden en opvolgen van cliënten en trajecten
Youtube: voor het creëren van bewustzijn rondom psychologie en psychiatrie
Meer over de groei van deze manier van psychologische hulp vind je in onze blog: ‘De online psycholoog: de groei van digitale consulten’.
Plan vrijblijvend adviesgesprek in
> Een videocall van ongeveer 30 min
> Direct inzicht in kansen voor jouw praktijk
> Samenvatting van de belangrijkste zaken in je mail!
Klik HIER om de afspraak in te plannen
“Wij weten welke typen online marketing geschikt zijn voor verschillende psychologen”
-Medifactor-
Medifactor
2. Online platformen voor psychologen marketing
2.1. Online platformen die geschikt zijn als marketing middel voor psychologen
Wil je als psycholoog stappen zetten met online marketing? Zorg dan eerst voor een goede website voor jouw psychologie praktijk. Dit is echt het allerbelangrijkste communicatiemiddel dat je kan hebben. De andere platformen en kanalen zullen altijd op zichzelf altijd wel iets doen qua bereik, maar een website is echt number one.
Na een bezoek aan websites als psycholoog.nl en psyned.nl is het volgende bezoek namelijk aan de website van een psycholoog die ze aanspreekt. Dit kan via een link gedaan worden, maar reken maar dat mensen die praktijk in Google invoeren.
Wanneer je dan een website hebt die goed is ingericht – dat wil zeggen dat je relevante informatie op een aantrekkelijke manier presenteert en contact opnemen laagdrempelig is en makkelijk gaat – dan vergroot je de kans dat bezoekers contact nemen.
Denk daarnaast aan zaken als foto’s van hoge kwaliteit en de juiste setting.
Ook cliënten aan het woord laten over de ervaringen met jouw therapieën zorgen voor een verhoogd gevoel van vertrouwen. Heel belangrijk bij een stap naar de psycholoog, want dat valt sowieso niet mee en is anders dan wanneer er lichamelijk letsel is.
2.2. Een website die perfect aansluit bij jou als psycholoog
Voor psychologen werken wij met een functioneel en betaalbaar design dat afgestemd is op de markt.
Het design dat op de markt is afgestemd, voorziet in een betaalbare en functionele website voor elke praktijk. Door onze ruime ervaring met zorgpraktijken, hebben wij veel data waaruit we bezoekersgedrag kennen, meten en kunnen voorspellen.
En omdat de belangrijkste eis van een website toch het omzetten van bezoekers naar klanten is, weten wij hoe een website waarop mensen met psychische klachten komen, moet zijn ingericht.
Het is een aantrekkelijke en moderne website, die zorgt voor een prettige gebruikerservaring. Met originele en goed geschoten foto’s van de psychologen en de praktijk kan bovendien een authentieke sfeer worden gezet.
2.3. Google Mijn Bedrijf pagina voor optimaal bereik
We hebben eerder gezegd dat de website het belangrijkste communicatiemiddel is voor bedrijven en praktijken in de psychologie. Eén deelgebied daarvan is Het Google Mijn Bedrijf profiel; dit is minstens zo belangrijk.
Dit geldt hoofdzakelijk voor de mensen die de praktijk al kennen, en daarmee contact willen. De naam van de praktijk wordt in Google ingevoerd en wanneer op dat moment een goed gevuld en bijgehouden Google Mijn Bedrijf profiel verschijnt, is de kans zeer groot dat mensen deze gebruiken.
Dat wil zeggen dat ze kijken naar de reviews, de navigatie gebruiken of de belknop gebruiken. Google biedt diverse opties om dit profiel er aantrekkelijk uit te laten zien. Als je ervoor zorgt dat je alles goed invult en bijhoud, dan zie je het gebruik ervan in je statistieken toenemen.
We lopen hier alle onderdelen door, met de weergave op een smartphone:
- Je praktijknaam met Google sterrenscore (van je reviews) en een foto
- Locatie informatie, openingstijden en je telefoonnummer inclusief kaart van Google Maps
- Onder “overzicht” klikbare knoppen naar je website, om te bellen, te navigeren en te labelen
- Onder “posts” kan je inhoudelijke content plaatsen. Denk aan posts over therapieën en de blogs die op je website staan
- Onder “services” kan je vermelden welke therapieën en behandelingen je doet
- Onder “reviews” staan gele sterren en regels tekst van jouw cliënten. Via de mobiele app kan je hen een WhatsApp link sturen waarmee ze in enkele seconden een review kunnen schrijven
- Met de optie “foto’s” kan je de foto’s plaatsen die ook op jouw website staan
Tot slot kan jij bij de sectie “over” een uitgebreide toelichting geven over jouw praktijk.
Cliënten kunnen ook vragen stellen in de Google Mijn Bedrijf chat. Hoe beter jouw profiel gevuld is, hoe meer gemak jij bestaande en nieuwe cliënten biedt.
2.4. Profiel op Psyned.nl, Psycholoog.nl en Zorgkaartnederland
Deze websites hebben hoge aantallen bezoekers. Denk daarbij aan soms tienduizenden per maand. Het kan voor een lokale zelfstandig psycholoog een kleine eerste stap zijn voor meer exposure voor mensen met een gerichte, lokale behoefte.
Het onderscheidend vermogen tussen de manier waarop je jezelf kan presenteren is namelijk laag. Ook de gebruikerservaring kan beter. Het zijn als het ware databases van honderden therapeuten genoemd staan.
Door de bekendheid en het hoge vertrouwen van deze platformen, kan het zeker bijdragen aan meer bereik. Reken er overigens maar wel sterk op dat mensen na het zien van jouw praktijknaam en profiel, een bezoek aan jouw eigen website zullen plegen. En dat blijft hét platform voor identiteit en onderscheidend vermogen.
Plan vrijblijvend adviesgesprek in
> Een videocall van ongeveer 30 min
> Direct inzicht in kansen voor jouw praktijk
> Samenvatting van de belangrijkste zaken in je mail!
Klik HIER om de afspraak in te plannen
Medifactor
Uw strategisch en digitaal partner
Medifactor
3. Online marketing middelen voor psychologen
3.1. Google Ads voor online marketing voor psychologen
3.1.1. Het gebruik van Google Ads als online marketing middel als psycholoog
Toepassingen Google Ads
Voor mensen die weten dat ze naar een psycholoog willen of moeten, of zelfs de naam van de praktijk al weten, kan Google Ads een groot contact gemak bieden. Dit is qua bereikbaarheid een goede aanvulling op een Google Mijn Bedrijf profiel, omdat je in de tekstadvertenties van Google nét weer andere zaken kan vermelden die voor de zorgvrager relevant kunnen zijn.
Ook voor business-to-business toepassingen en producten die aan bedrijven worden geleverd, is Google Ads uitermate geschikt. Denk aan expertises een aanvullende onderzoeken bij uitgevallen medewerkers.
Call-to-actions & USP’s
Een voorbeeld hiervan is de “harde” call-to-action en het noemen van Unique Selling Points. Het doel van een Google Ads advertentie is namelijk simpel: Ervoor zorgen dat de zorgvrager de website snel bezoekt en daar contact met jou neemt.
Instellingen Google Ads
Jouw advertentie wordt niet per definitie vertoond en indien dat wel zo is, ook niet per definitie bij de eerste drie resultaten. Dit wordt bereikt wanneer de instellingen van het Google Ads account steeds zó worden aangepast, dat er een optimale data-match ontstaat op het moment dat iemand een zoektermen in de zoekbalk invoert.
Click-Through-Rates (CTR)
Als die instellingen goed staan, is de kans op een vertoning groot en klikken gemiddeld genomen 3% tot 7% van de mensen op jouw tekstadvertentie. Dit klinkt misschien wat weinig, maar is markttechnisch een goede prestatie.
Cost-Per-Click (CPC)
Per klik (en dus websitebezoek) betaal je een bedrag aan Google wat kan variëren tussen de € 0,50 en € 5,00. Dit verschil wordt weer gemaakt door de eerder genoemde instellingen, het budget dat je beschikbaar wil stellen en de plaats waar je adverteert. Met meer concurrentie wordt het natuurlijk duurder.
Rendement Google Ads
Deze prijzen en percentages klinken misschien wat abstract. Om aan te geven hoe je deze indicatoren moet lezen, leggen we in het volgende stuk uit hoe je het rendement van een Google Advertentiecampagne kan uitrekenen.
Tot slot kan je dit rendement flink verhogen wanneer je een moderne, relevante en gebruiksvriendelijke website hebt die erop gericht is de zoekintentie en vraag van de bezoekers te beantwoorden.
Voorbeelden Google Advertenties
Hieronder zie je een voorbeeld van een tekstadvertentie van Google bij het zoekwoord “psycholoog eindhoven” en “arbeidspsychologisch onderzoek”.
Weten waar een goede Google Ads advertentie aan voldoet? Lees dan de volgende blog: ‘De beste Google Ads tekstadvertenties voor psychologen | Medifactor.
3.1.2. Wat is het rendement van Google Ads voor psychologen?
Het rendement van Google Ads drukken wij uit in de omzet die per aangetrokken patiënt terug te voeren is naar Google Ads.
Dit is geen gemakkelijke opgave en niet waterdicht te krijgen.
Zo is er bijna altijd sprake van “multi-channel” aanwas van cliënten (daarover later in dit artikel meer).
Berekening Cost Per Lead
Om toch tot een betrouwbaar kengetal te komen, hanteren wij de “cost-per-lead”, ofwel de kosten voor één aanmelding. Deze bereken je als volgt:
Aantal inkomende contactverzoeken
————————————————–
Klikkosten + Management Fee bureau
In de vorige sectie hebben wij het gehad over de kosten per klik op een advertentie en hoeveel mensen er op een advertentie klikken. We hebben daarbij gezegd dat wanneer je een moderne en gebruiksvriendelijke website hebt, je het rendement flink kan verhogen.
Voorbeeld Redement Berekening
Stel je hebt 500 websitebezoekers per maand die jou bij € 2,00 per klik en dus € 1000 kosten. Daar komt € 720 een management fee voor het bureau bij. En uit die 500 bezoekers komen 20 aanmeldingen. Dan zijn je kosten voor één aanmelding dus € 86.
Bij een tarief van bijvoorbeeld €100 per uur of sessie, zijn dus meerdere sessies nodig om uit één traject deze wijze van patiënten aantrekken rendabel te maken. Maar wat als deze persoon iemand aanraad, of zelf nog een keer terugkomt na een bepaalde periode?
Met deze criteria dient rekening te worden gehouden als we kijken naar “wat Google Ads nu oplevert”. Met een kwartaal berekening van investeringen, websitebezoek en omzetgroei ontstaat een redelijk betrouwbaar en causaal beeld.
Plan vrijblijvend adviesgesprek in
> Een videocall van ongeveer 30 min
> Direct inzicht in kansen voor jouw praktijk
> Samenvatting van de belangrijkste zaken in je mail!
Klik HIER om de afspraak in te plannen
“Medifactor heeft ons geholpen om goed vindbaar te worden op internet en weer overvolle agenda’s te krijgen. Ze denken graag met je mee om je praktijk verder te verbeteren en ze geven veel extra services. Wij zijn blij met ze!”
Roxanne
– Fysio World Amsterdam –
3.2. Online marketing via blog en Youtube als psycholoog
3.2.1. Waarom bloggen en video’s delen via Youtube als psycholoog?
Door het duurzaam aanbieden van sterk inhoudelijke informatie over psychische klachten en therapieën daarvoor, kan je op een permanente wijze vindbaar worden voor jouw cliëntengroep.
Aan het begin van dit artikel hebben we al gezegd dat de (online) markt aan de vragende kant groeit. De volumes van vragen en termen rondom psychische hulp en problematiek neemt gestaag toe.
Situatieschets
Neem bijvoorbeeld EMDR-therapie. In tussen 2016 en 2020 is het zoekvolume hieromtrent bijna verdubbeld (van 20.000 keer naar 37.000 keer per maand). En dit gaat dan alleen nog over Google. Youtube is net zo goed een zoekmachine en heeft miljoenen gebruikers en searches.
Om deze mensen te helpen in hun informatiebehoefte, raden wij aan blogs te schrijven voor op jouw website en daarnaast Youtube filmpjes te maken waarin je uitleg geeft.
En dit betreft zelfs een specifieke therapie. Het klachtenbeeld waarvoor EMDR een oplossing biedt, is gevarieerd en dat biedt een scala aan onderwerpen om over te schrijven. “Wat doet EMDR met je hersenen” is slechts één van de honderden vragen die je in één blog of video zou kunnen beantwoorden.
Hieronder een overzicht van de verschillende zoektermen voor ‘emdr therapie’ en de zoekvolumes per maand in Nederland.
Duurzame marketing
Wat blogs en video’s uniek maakt ten opzicht van andere marketingkanalen is het permanente karakter: Eenmaal online zal deze over tijd steeds beter zichtbaar zijn voor de algoritmes van Google en Youtube.
Wij hebben diverse software programma’s waarmee we vaststellen welke informatiebehoefte er over psychische klachten en therapieën is.
20 gratis onderwerpen voor psychologie blog marketing geeft Jerry je in de video hieronder.
3.2.2. Zoekmachine optimalisatie voor blogs en video’s voor psychologen
Het in de voorgaande alinea genoemde algoritme van Google en Youtube geeft blogs en video’s bepaalde regels en richtlijnen voor de manier waarop ze geplaatst moeten worden. Je hebt vast wel eens gehoord over de term SEO of zoekmachine optimalisatie. Dat is precies waar dit over gaat.
De regels zijn richtlijnen zijn uitgebreid en complex.
Je moet hierbij denken aan tientallen, zo niet honderden criteria waaraan jouw website, de geschreven content en video’s aan moeten voldoen om goed indexeerbaar te worden.
Het advies luidt dan ook dit altijd door een professional te laten doen.
Bij Medifactor hebben wij kennis van SEO, de psychologie markt, de vragen die zorgvragers stellen én van de klachten en therapieën die psychologen tegenkomen en toepassen
Voor de leesbaarheid van dit onderdeel houden we het op onderstaande opsomming die een indruk geeft van SEO richtlijnen van Google en Youtube.
De laadsnelheid van je website en pagina’s
Relevantie van content vs. zoekintentie
Mobiele leesbaarheid van de content (Men leest jouw blogs ook op een smartphone)
Interne in de teksten tussen relevante pagina’s van de website
Autoriteit en omvang van je website
YouTube
Geef je video-file de naam van zoekterm of vraag
Sluit je video af met een call-to-action voor contact met jouw praktijk
Zorg voor een relevante thumbnail. Dit is de voorvertoning van jouw video
Zet een duidelijke beschrijving bij de video, voor duidelijke verwachtingen
Het aantal video’s op en de leeftijd van je YouTube profiel
Voor meer over SEO voor psychologen lees zeker eens deze blog: ‘Meer bezoekers voor psychologen dankzij SEO | Medifactor‘
3.2.3. Het hoge rendement uit blogmarketing voor psychologen
Als je een duidelijke strategie hebt met jouw praktijk – dat wil zeggen, met welke therapieën los ik welke psychische klachten op – dan ben je ook goed in staat om focus aan te brengen in blogs en daarmee die mensen aan te trekken die daarover vragen hebben.
Vervolg situatieschets
Terug naar het eerder genoemde voorbeeld van EMDR therapie (en voor wat hierna komt is hier elke therapie of klacht in te vullen). Hoe meer blogs jij hierover schrijft, hoe beter zichtbaar en vindbaar jij wordt voor mensen en Google wanneer vragen over EMDR worden ingevoerd.
Google (en mensen) gaat jouw praktijk en website als autoriteit zien als keer op keer jouw blogs worden vertoond en worden gelezen. Dergelijke interacties zijn ook zogenaamde positieve ranking factoren, die ervoor zorgen dat je de volgende keer weer goed scoort.
En zo ontstaat een opwaartse beweging. Meer blogs zorgen voor meer bezoekers, waardoor Google jouw content een hogere plek geeft. En daardoor krijg je weer meer bezoekers. Als je vervolgens Google Analytics en Google Search Console goed hebt ingericht, kan je ook nog eens haarfijn zien hoe jouw blogs worden vertoond, op welke termen ze ranken en hoeveel mensen ze lezen. Je kan zelfs zien hoelang ze op één blogpagina blijven.
Onze blogmarketing voor jouw praktijk
Medifactor levert medische content speciaal voor psychologen zonder dat jij daar werk aan hebt. We leren jou en jouw praktijk wel graag kennen. Door gerichte interviews krijgen wij een goed beeld van jouw identiteit als psycholoog.
Deze verwerken wij in de content. Voor € 399 excl. btw per stuk doen wij het vooronderzoek, schrijven wij het artikel en plaatsen het in een aantrekkelijk design op jouw website.
Omdat Google wel even tijd nodig heeft om jouw content te indexeren (dit is allemaal haarfijn real-time te volgen en dat laten wij jou ook zien), raden wij je aan minstens 1 of 2 blogs per maand aan je website toe te voegen.
Zo ontwikkel je na 6 maanden tot een jaar een duurzame bezoekersstroom, waaruit op enig moment de eerste nieuwe contact zullen komen. En dan kan je het rendement gaan uitrekenen.
Berekening rendement blogmarketing voor psycholoog
Stel je hebt een jaar lang elke maand 2 blogs toegevoegd op je website. € 399 x 24 stuks maakt een investering van € 9.576. Als we conservatief rekenen met € 100 per sessie, heb je op jaarbasis dus minstens 70 a 80 sessies nodig om in ieder geval uit de kosten te komen.
Laten we voor het rekengemak zeggen dat hiervoor 15 nieuwe cliënten nodig zijn. Daarvoor zijn 700 tot 1000 bezoekers voor nodig.
Dit is een volkomen realistisch en zelfs laag aantal.
Voor praktijken die langer dan 6 maanden content toevoegen is dit een kwestie van enkele maanden. Als ze vervolgens content blijven toevoegen dan is het na een jaar zelfs een kwestie van een paar weken. Het rendement van psychologische blogs is op de lange termijn dus enorm en niet minder dan een grandioze investering te noemen.
Plan vrijblijvend adviesgesprek in
> Een videocall van ongeveer 30 min
> Direct inzicht in kansen voor jouw praktijk
> Samenvatting van de belangrijkste zaken in je mail!
Klik HIER om de afspraak in te plannen
Medifactor
Uw strategisch en digitaal partner
3.3. Klachten bespreekbaar maken als psycholoog met Social Media
3.2.1. Waarom Social Media inzetten als psycholoog?
De activiteiten op social media voor een psycholoog zijn er vooral op gericht om klachten bespreekbaar te maken. Zoals eerder gezegd, een stap naar de GGZ is niet makkelijk, ondanks dat in deze moderne tijd de aandacht en erkenning ervoor groeien.
Zoals we aan het begin van dit artikel al melden, groeit de “vraagzijde” van de markt voor psychologen enorm. Dat meten we af aan aan de zoekvolumes van termen en vragen in Google gericht op psychische klachten.
Dit gaat je overigens weinig tot geen (directe) nieuwe patiënten opleveren. En dat hoeft ook niet.
De mensen die jouw pagina of profiel volgen zijn dezelfde mensen die zich verder oriënteren op het internet en daarbij getriggerd worden door inhoudelijke, relevante content.
Als je dit vervolgens goed verzorgt op een moderne, gebruiksvriendelijke website, dan kan jouw bekendheid en zichtbaarheid op social media goed bijdragen aan een stap naar joúw praktijk, in plaats naar die van iemand anders.
3.3.2. Volgers creëren op Social Media als psycholoog
Om wel mensen te bereiken die zich tot dergelijke content en posts aangetrokken voelen, moeten ze jouw pagina’s of profielen wel eerst gaan volgen. Nodig mensen daarom pro-actief uit voor je eerste netwerk of wordt vrienden met ze.
Dit kan bijvoorbeeld op je website. Met diverse discrete call-to-actions kan je mensen naar jouw social kanalen bewegen. Je kan het ook in de posts zelf doen, door vragen om zaken te delen als jouw volgers denken dat mensen er iets aan kunnen hebben.
Uiteindelijk wil je over een langere periode van tijd waarde brengen bij mensen die van jouw hulp gebruik zouden kunnen maken. Om de inhoud van je posts relevant en waardevol te houden, raden wij aan met rubrieken te werken.
Denk hierbij aan onderstaande voorbeelden:
Inzichten uit de psychologie
Resultaten van behandelingen
Informatie over klachten
Informatie over vergoedingen
Beantwoorden van in Google gestelde vragen
Dus sowieso enkele keren per week. Gebruik een programma als Social Pilot voor het maken van een contentkalender die dit automatiseert. Zo kan je alle social media activiteiten clusteren in een paar uur per week.
Plan vrijblijvend adviesgesprek in
> Een videocall van ongeveer 30 min
> Direct inzicht in kansen voor jouw praktijk
> Samenvatting van de belangrijkste zaken in je mail!
Klik HIER om de afspraak in te plannen
3.4. Patiënten tevredenheid verhogen met E-mail marketing
Uit de markt horen wij regelmatig dat na behandelingen contact wordt onderhouden met patiënten. Dit kan zijn door ze een keer te bellen of een mail te sturen waarin gevraagd wordt hoe het gaat.
Het blijkt dat dit soort persoonlijke berichten het erg goed doet bij patiënten. De betrokkenheid wordt hoog gewaardeerd. Ook worden mensen geactiveerd om over het behandelresultaat na te denken.
Dit kan kan weer leiden tot extra behandelingen. Uiteraard alleen als die nodig zijn. Maar voor een zeker percentage van jouw patiënten geldt dat natuurlijk ook.
Als je dit systematisch inzet, draagt dit bij aan patiënten binding (klantenbinding) aan de praktijk en een beter financieel resultaat.
Systematisch betekent twee zaken:
- Je moet dit faciliteren met een systeem, bijvoorbeeld met een e-mail programma als mailchimp.
- Jijzelf of de psychologen in jouw praktijk moeten dit bewust gaan opvolgen.
Als je deze werkwijze een vast onderdeel kan maken, bereik je ook dat deel van de mensen die aangetrokken worden door een andere praktijk op het moment dat er weer een actieve zorgbehoefte ontstaat (op wat voor manier dan ook). Zo vergroot je de kans dat ze bij jou blijven.
Hierboven staat het e-mail programma mailchimp genoemd. Daarin kan je mailreeksen maken die je kan automatiseren. Nu klinkt dat misschien wat commercieel, maar het doel hiervan is om het beter werkbaar voor de psycholoog te maken.
Als iemand bijvoorbeeld niet op een mail reageert, is het erg praktisch om na een paar dagen een reminder automatisch te laten versturen. Die mail kan dan nog steeds heel persoonlijk zijn geschreven.
Om je een idee te geven hoe dit eruit ziet, zie hieronder een e-mail format dat je naar eigen inzichten kan aanpassen.
Hoi {voornaam},
2 maanden geleden hebben wij samengewerkt aan jouw {klacht} en jouw EMDR-behandeltraject afgerond. Hoe gaat het nu met je?
We hebben graag even contact met jou om te zien of we jou goed hebben kunnen helpen, en of er nog zaken zijn waarbij we je nog kunnen helpen.
Bel of mail je ons deze week?
Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet,
Jerry Groot
Psycholoog
Medifactor
4. Online marketing strategie voor jou als psycholoog
4.1. Meetbaar maken van online marketing resultaten als psycholoog
Buiten dat alle voorgaande besproken methoden en activiteiten logisch klinken, blijft het natuurlijk de vraag “hoe je zeker weet” dat de opbrengsten groter zijn dan de investeringen en hoe dat je inzichtelijk krijgt.
De data die je online genereert, zoals aantal bezoekers, time-on-site, zoektermen en vragen en het gebruik van contactformulieren zijn goed te meten met de volgende programma’s:
Google Analytics: Deze koppel je aan je website en laat zien waar je bezoekers vandaan komen en wat ze op jouw website doen. Bijvoorbeeld dat een persoon via een Google Tekstadvertentie 1 minuut en 45 seconden op een bepaalde pagina is geweest en daarna een belknop heeft gebruikt voor contact.
Google Search Console: Koppel je ook aan je website en laat zien “hoe Google jouw website ziet”. Bijvoorbeeld dat een bepaalde pagina’s een X-aantal keer vertoond en bezocht is binnen de organische zoekresultaten voor een lijst zoekwoorden.
Google Tag Manager: Alle online marketing kanalen werken met “tags” om de activiteiten daaruit te meten. Als je de dus met veel kanalen actief bent, komt je website vol te staan met “tags”. Het is een hele klus om dit allemaal bij te houden en te controleren. En daarvoor is Google Tag Manager een heel handig programma.
Google Analytics: Laat zien waar je bezoekers vandaan komen en wat ze op jouw website doen. Bijvoorbeeld dat een persoon via een Google Tekstadvertentie 1 minuut en 45 seconden op een bepaalde pagina is geweest en daarna een belknop heeft gebruikt voor contact.
Google Search Console: Koppel je ook aan je website en laat zien “hoe Google jouw website ziet”. Bijvoorbeeld dat een bepaalde pagina’s een X-aantal keer vertoond en bezocht is binnen de organische zoekresultaten.
Google Tag Manager: Alle online marketing kanalen werken met “tags” om de activiteiten daaruit te meten. Als je de dus met veel kanalen actief bent, komt je website vol te staan met “tags”. Het is een hele klus om dit allemaal bij te houden en te controleren. En daarvoor is Google Tag Manager een heel handig programma.
Eenmaal (goed) ingericht ontstaat een betrouwbaar beeld van het type bezoekers, waar ze vandaan komen, wat ze op jouw website doen en welke acties ze nemen. Die “eind acties” waarbij ze dus daadwerkelijk contact met jou leggen en interessant worden voor jouw praktijk, noemen we conversie data.
De conversie data vertelt jou end-to-end welke marketing euro iets heeft opgeleverd. Let er hierbij wel op dat je deze data op de juiste manier analyseert. Bij het inzetten van meerdere marketingactiviteiten is de aanwas van groei namelijk altijd “multichannel” omdat jouw patiënt altijd een zekere reis aflegt voordat hij daadwerkelijk contact met jouw legt.
4.2. Multi-channel online marketing voor psychologen
Wat geeft dan de doorslag voor het moment van contact nemen? En waaraan schrijven we dit toe?
Het antwoord is dat jouw naamsbekendheid en de mate waarin mensen aan jouw praktijk denken als multichannel moet worden gezien.
Er is niet één doorslaggevend moment of kanaal waarmee op waarop mensen besluiten dat jij hen hoogstwaarschijnlijk kan helpen.
Ondanks de nogmaals misschien niet helemaal passende term, legt ook de zorgvrager met een psychische hulpvraag een customer journey, voordat er contact is met jouw praktijk en hij de eerste behandeling bij jou doet.
Deze reis wordt op verschillende momenten en over verschillende kanalen afgelegd. Offline zaken als mond-tot-mond reclame zijn niet betrouwbaar te meten, maar de online kanalen kunnen we wel met elkaar integreren om die customer journey in zijn geheel te versterken.
Dus, als een zorgvrager zich bij jou meldt met depressie, angststoornissen, onverwerkte trauma’s burn-out klachten, dan is verstandig om met reverse engineering het causale verband vast te stellen tussen de marketingactiviteiten die je onderneemt en de patiëntenpopulatie die jij in jouw praktijk hebt.
Plan vrijblijvend adviesgesprek in
> Een videocall van ongeveer 30 min
> Direct inzicht in kansen voor jouw praktijk
> Samenvatting van de belangrijkste zaken in je mail!
Klik HIER om de afspraak in te plannen
Medifactor
Uw strategisch en digitaal partner
4.3. Online customer journey van de psychische hulpvrager
Dat causale verband waterdicht vaststellen lukt of kan meestal niet. Metingen zijn nou eenmaal nooit 100% en zeker niet als het allemaal wat complexer wordt en over meerdere kanalen gaat. Het kan wel heel sterk benadert worden.
Om aan te geven wat er praktisch gebeurd (de customer journey zelf) en te laten zien hoe dit gemeten wordt (de technische achterkant), hebben hier een versimpelde customer journey omschreven van een persoon met klachten die duiden op een depressie.
Stap 1
Hulpvrager heeft al een tijdje last van vermoeidheid, een verminderde eetlust en concentratieproblemen tijdens het werk. Bovendien voelt hulpvragers zich somber en heeft nergens zin in. De klachten houden nu al een paar maanden aan. Hulpvrager heeft dit reeds aangegeven aan zijn partner. Samen besluiten ze een aantal zaken na te gaan.
Stap 2
Ze gaan naar Google en voeren in “klachten die duiden op een depressie”. Ze zien diverse websites van ziekenhuizen, ggz-instellingen en verenigingen. Het zijn allemaal vrij statische websites. Er zit één psycholoog tussen.
Stap 3
Deze psycholoog heeft een pagina die ingaat op hun vraag en die bovendien erg prettig leesbaar is. Ze lezen een artikel waarin uitleg wordt gegeven over de klachten. Ook worden diverse oorzaken en behandelingen door een psycholoog besproken. Deze staat er zelfs met een foto bij en je kan bellen voor een gratis adviesgesprek.
Stap 4
In de weken erna bezoeken ze nog enkele andere websites waarmee ze de klachten nalopen. Het lijkt inderdaad op een beginnende depressie. Om hier duidelijkheid in te hebben willen ze even iemand bellen. Hoe heet die ene psycholoog ook alweer van dat vrijblijvende adviesgesprek? Ze weten het niet meer.
Stap 5
In Google voeren ze daarom “psycholoog adviesgesprek bij depressie” in. Google weet inmiddels uit eerder bezoekersgedrags dat een aantal specifieke websites relevant zijn voor hen. En inderdaad, nu verschijnt die ene psycholoog bovenaan de pagina.
Stap 6
Aan de rechterzijde verschijnt ook het Google My Business profiel. Onder de reviews staan een aantal mensen die zeggen dat ze goed geholpen zijn. Er staat er ook eentje bij die zegt zelfs dat het adviesgesprek als heel prettig werd ervaren. Ze gebruiken de bel knop om direct te bellen met deze praktijk.
Stap 7
Ze hebben met de psycholoog gesproken en inderdaad, het was een zeer prettig gesprek. Ze denken nog even na over een behandeling. De naam van de praktijk hebben ze nu wel goed onthouden.
Stap 8
Na een paar maanden en pogingen om zelf van de klachten af te komen, lijkt het toch beter om in ieder geval een eerste gesprek te hebben bij de psycholoog. Ze gaan naar Google en voeren de naam in van de psycholoog waarmee ze eerder contact hadden. Het is nu ook weer erg makkelijk om te bellen met de belknop op het Google My Business profiel.
Stap 9
Er zijn een paar behandelingen geweest en hulpvrager voelt zich al een stuk beter. Een maand na het laatste gesprek krijgt hij een mail van de psycholoog die vraagt hoe het nu met hem is. Wat attent! Er wordt een consult ingepland om te evalueren waar ze nu staan en welke tools nodig zijn om deze staat aan te houden.
En zo zijn er vele scenario’s. In dit voorbeeld wordt medische content en Google My Business besproken. De ene Customer Journey is korter of langer dan de andere en bevat diverse kanalen en facetten van de online marketing.
Medifactor
Ook aan de slag met online marketing als psycholoog?
De keuze hiervoor hangt af van de doelstellingen en identiteit die je als praktijkhouder voor ogen hebt. Voor elke psychologiepraktijk, elke doelstelling en elk budget hebben wij oplossingen.
Ben je na het lezen van dit artikel getriggerd en wil je meer weten over hij wij meer cliënten voor jouw praktijk kunnen werven, neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.
Plan vrijblijvend adviesgesprek in
> Een videocall van ongeveer 30 min
> Direct inzicht in kansen voor jouw praktijk
> Samenvatting van de belangrijkste zaken in je mail!
Klik HIER om de afspraak in te plannen
Zullen we een gesprek inplannen?
Meer omzet en een betere winstmarge? Ben je benieuwd naar wat kleine commerciële aanpassingen voor jouw praktijk kunnen betekenen? Spar er vrijblijvend met Jerry over. Op deze pagina kun je jouw adviesgesprek inplannen.
Zullen we een gesprek inplannen?
Meer omzet en een betere winstmarge? Ben je benieuwd naar wat kleine commerciële aanpassingen voor jouw praktijk kunnen betekenen? Spar er vrijblijvend met Jerry over. Op deze pagina kun je jouw adviesgesprek inplannen.