Home / Blog / De beste Google Ads tekstadvertenties voor psychologen

De beste Google Ads tekstadvertenties voor psychologen

Psychologen

Auteur: Jerry Groot
Leestijd: 10 min

Jerry Groot – Eigenaar en Consultant

De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen karakter te behouden.

De beste Google Ads tekstadvertenties voor psychologen

In dit artikel lees je: 

  • Hoe Google Ads voor psychologen werkt 
  • Een voorbeeld van een effectieve tekstadvertenties 
  • Waaraan een goede tekstadvertentie voor psychologen moet voldoen.

Hoe Google Ads voor psychologen werkt

Wanneer je als psycholoog Google Ads inzet, is de kans groot dat je meer patiënten naar je praktijk krijgt. In Nederland zoeken heel veel mensen naar een psycholoog of informatie over psychische klachten. 

Op de eerste pagina van Google verschijnen diverse zoekresultaten, nadat mensen een zoekterm of vraag hebben ingevoerd. Als jij adverteert op zoektermen die vooral gericht zijn op mensen die direct een psycholoog zoeken en de kwaliteit van jouw advertentie is goed, dan maak je een redelijke kans om te worden aangeklikt. 

Door het klikken op deze advertentie komen mensen op jouw website. Je kan zelf instellen welke pagina dit is. Het advies luidt hier om het type pagina en de inhoud ervan zo relevant mogelijk te laten zijn voor de inhoud van de advertentie. Dit kan de homepage, contactpagina of direct de pagina van een behandeling zijn. 

Het klikken op een advertentie kost jou ca €0,50 tot €2,50 per klik. Deze prijs varieert door de tijd en dat verschil wordt gemaakt door de regio, jouw beschikbare budget, de kwaliteit  van jouw advertentie en de behandeling waarop je adverteert. Hoe meer concurrentie, hoe duurder de klik.

Heel veel mensen in Nederland zoeken in Google naar een psycholoog.

Diverse voorbeelden van effectieve tekstadvertenties

We geven hierbij het voorbeeld van wanneer de zoekterm “psycholoog + woonplaats” door mensen wordt ingevoerd. Stel dat je adverteer op “psycholoog Almere”, dan wordt jouw advertentie regelmatig (maar dus niet altijd) vertoont. Dit noemen we het vertoningspercentage. Daarna zal een deel van deze mensen ook echt klikken op jouw advertentie. Dit noemen we de click-through-rate, afgekort CTR%. 

Een goed presterende advertentie binnen Google heeft een CTR van 3% tot 7%. Een veel hogere click-through-rate wordt meestal niet gehaald, al zijn uitschieters naar 10% of 12% soms wel mogelijk. Van de mensen die “doorklikt” neemt gemiddeld 5% tot 7% meteen contact op met bijvoorbeeld een telefoon knop of contactformulier. 

Er zijn honderden criteria die bepalen of, wanneer en hoe vaak jouw advertentie vertoont wordt én aangeklikt wordt. Denk hierbij aan klikprijzen, concurrentie, de kwaliteit van websites en meer. In dit artikel bespreken we de advertentie zelf; Het zichtbare resultaat en waarvan deze moet voldoen om bovengenoemde percentages te halen.

Google Ads psycholoog

Waaraan voldoet een goede tekstadvertentie voor psychologen?

Linksboven staat aangegeven dat het om een “advertentie” gaat. Daarnaast zie je de “zichtbare url”. Deze kan worden aangepast voor een betere aansluiting op de zoekterm of vraag. Eronder staat een blauwe tekst, de advertentietitel en in dit geval drie advertentieregels. Ook kunnen meerdere site-links worden vertoond waarmee je direct naar andere delen van de website gaat die relevant voor de zorgvrager kunnen zijn. 

Met een goed opgebouwde tekstadvertentie voldoe je aan de zoekvraag van de zorgvrager. Zorg er dus voor dat het ingevoerde zoekwoord “psycholoog” in de titels en regels terugkomen. Vaak wordt dit woord door Google dikgedrukt wanneer het ook in de advertentieregels staat waardoor deze advertentie dus extra opvalt. 

Vermeldt ook zaken die een voordeel bieden voor mensen. Dat noemen we unique selling points (USP’s). Dat hoeven geen ingewikkelde zaken te zijn. Melden dat je 20 jaar ervaring hebt met en behandelen van bepaalde psychische klachten kan ervoor zorgen dat jouw advertentie vaker wordt aangeklikt dan die van andere praktijken.

Ook dien je mensen expliciet en concreet actie te laten ondernemen. Bijvoorbeeld door ze letterlijk met zoveel woorden vragen jou te bellen voor een intakegesprek. Meldt daarbij bijvoorbeeld dat ze bij jou eerst een vrijblijvend adviesgesprek van 30 minuten kunnen inboeken. Zo combineer je een unique selling point met een call-to-action. 

En Wanneer Je Hoofdletters Gebruikt, Blijven Mensen Gemiddeld Nét Iets Langer Naar Je Tekst Kijken. En In Die Tijd Wordt Jouw Advertentie Nét Iets Beter Gelezen Dan Een Andere Advertentie En Is De Kans Dat Ze Erop Klikken Iets Groter!

Google Ads voor psychologen door Medifactor

Patiënten werven via internet voor zorgpraktijken is onze core-business. Voor psychologiepraktijken hebben wij ruime ervaring opgedaan met diverse online kanalen. 

Voor Google Ads weten wij daarom ook welke advertentie typen en doelgroepen wel en niet goed werken. Ook hebben wij veel data en kennis verzameld over waar een goede website aan moet voldoen als mensen eenmaal op jouw advertentie hebben geklikt om de kwaliteit van beide platformen te verhogen. 

Google ads is een zeer effectief, geschikt en winstgevend middel om patiënten te werven voor psychologiepraktijken. De totale kosten van één aanmelding variëren tussen de €15 en €30 per stuk, afhankelijk van in welk deel van het land je werft. Eén geïnvesteerde euro in Google Ads levert een psycholoog een veelvoud aan omzet en winst op, natuurlijk afhankelijk van op welke wijze en met welk tijdsbestek je de omzet toename rekent.  

Neem contact met ons op als je binnen een paar maanden een vollere agenda wil!

Wie is Medifactor

Wij zijn er voor zorgorganisaties die een duidelijke koers willen varen.

Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.

Wil je hoger in Google komen?

Vul het formulier in en ontvang binnen 24 uur reactie.

    +31(0)20 – 7005538

    info@medifactor.nl

    Blijf op de hoogte

    Uitgelichte Artikelen