Home / Blog / SEO voor psychologen: Meer bezoekers naar jouw website

SEO voor psychologen: Meer bezoekers naar jouw website

Psychologen

Auteur: Jerry Groot
Leestijd: 3 min

Jerry Groot – Eigenaar en Consultant

De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen karakter te behouden.

SEO voor psychologen: Meer bezoekers naar jouw website

In dit artikel lees je: 

  • Wat SEO voor psychologen is 
  • Welke twee soorten SEO goed werken voor psychologen 
  • Hoe een psycholoog zijn SEO strategie bepaald

SEO voor psychologen

Veruit het grootste deel van de mensen die in Google antwoorden op vragen zoekt, doet dit bij de organische zoekresultaten. Dit is zo’n 90% van al het zoekverkeer. Om een duurzame en groeiende stroom websitebezoekers te krijgen, is SEO (Search Engine Optimization) een belangrijk en geschikt middel. 

Als we een brug slaan naar de grote volumes van zoektermen en vragen die worden gesteld over psychologische klachten, dan kunnen we alleen op basis daarvan al vaststellen dat wanneer je als psycholoog consequent werkt aan de SEO van jouw website, dit hoe dan ook bezoekers naar jouw website gaat brengen die voor jouw belangrijk zijn.

Het is hierbij wel belangrijk om SEO te combineren met een website die erop gericht is om jouw bezoekers te helpen, antwoord op hun vragen te geven én om ze makkelijk contact met jou te laten nemen. 

In de online markt voor psychologen zien wij de volgende cijfers: 

  • Honderdduizenden mensen zoeken in Google maandelijks naar een psycholoog
  • Miljoenen mensen stellen vragen over psychische klachten in Google 
  • Een zeer kleine groep psychologen heeft zaken als een website, SEO en SEA goed voor elkaar  

Als psycholoog kan je met een focusstrategie in jouw SEO jezelf dus goed onderscheiden van de concurrent en een grote markt bereiken.

SEO voor psychologen: Meer bezoekers naar jouw website

On-page SEO voor een psychologen website

Aan de interne structuur en content van jouw website moet Google kunnen zien dat jij een psycholoog bent. Dit moet natuurlijk ook direct duidelijk zijn voor mensen met psychische klanten, of voor mensen die snel met een psycholoog in contact willen komen. 

SEO heeft tientallen, zo niet honderdtallen criteria en datapunten die geoptimaliseerd kunnen worden om jouw website maximaal gevonden te laten worden voor relevant publiek. In dit artikel nemen we een aantal basics door die sowieso gelden voor elke pagina op jouw website: 

  • Laat op een prettig leesbare manier zoektermen en vragen over psychische klachten terugkomen in de teksten op je website. 
  • Zorg ervoor dat koptitels en subtitels van teksten worden voorzien van H1, H2 of H3 tags in de code van de website. Zo kan de indexering door Google herkennen dat een stuk tekst gaat over trauma of EMDR. 
  • Gebruik externe links naar websites als https://www.psynip.nl/ om te laten zien dat je relevant bent voor psychologen en psychische klachten, voor Google én voor jouw bezoekers. 
  • Zorg dat de URL van je pagina aansluit op de inhoud en gebruik relevante zoektermen.
  • Zorg ervoor dat afbeeldingen op jouw websites zijn opgeslagen onder een naam met relevante zoektermen en dat de alt-teksten goed zijn ingesteld.

Blogs over psychische klachten

Wanneer je website gebouwd wordt, gelden bovenstaande zaken eigenlijk maar éénmalig. Althans, dat is wanneer je website wordt gebouwd zoals het volgens de SEO standaarden hoort. Wij spreken menig psycholoog die reeds een website heeft, maar waarvan de SEO niet goed uitgevoerd is. Gelukkig is dat te herstellen en te verbeteren, zodat Google we website alsnog beter gaat herkennen. 

Echter, zelfs al is de SEO goed ingericht, dan kan het nog maanden tot wel een jaar of langer duren voor de eerste websitebezoekers “vanzelf” komen. Om direct – als in een paar weken – bezoekers te genereren kan je Google Ads inzetten op mensen die een psycholoog zoeken. 

Meer bezoekers aantrekken uit die groep van 90% kan, als je ervoor zorgt dat jouw website goed herkent wordt door mensen die psychische klachten hebben en daar vragen over stellen die jij als psycholoog kan beantwoorden of waar jij waarde kan leveren. 

Hierbij een greep uit de enorme hoeveelheid van vragen die een psycholoog prima kan beantwoorden en waar hij waarde kan leveren: 

  • Hoe kom ik van het piekeren af?
  • Hoe ontstaat een negatief zelfbeeld? 
  • Wat kan een psycholoog voor je doen?  

Wanneer je consequent blogartikelen toevoegt aan je website, wordt jouw website groter, beter zichtbaar én relevanter voor de vragen die jij beantwoord.

Aan de interne structuur en content van jouw website moet Google kunnen zien dat jij een psycholoog bent.

Psychische klachten in Ahrefs en Google Search Console

Er zijn diverse data programma’s die meten of de SEO werkzaamheden goed aansluiten op zoektermen en vragen van mensen met psychische klachten en die goed worden beoordeeld en herkent door Google. Twee zeer geschikte programma’s die wij daarvoor gebruiken zijn Ahrefs en Google Search Console.

In Ahrefs zijn zoektermen en vragen zichtbaar over psychische klachten die in Google worden gesteld. Dat geeft een goede indicatie of het zinvol is om ergens blogs over te schrijven en hoeveel je over moet schrijven.

Google Search Console meet de data van jouw website. Je kan er zien hoe Google jouw website ziet en leest, op welke woorden en woordcombinaties de pagina’s worden vertoond en welke er worden aangeklikt en hoeveel dat er zijn.

SEO expert voor psychologen

Wij werken al jaren voor psychologen en hebben websites gemaakt, Google Ads campagnes beheerd en blogs geschreven over psychische klachten.

Wij weten daarom precies hoe de SEO voor een psychologenpraktijk website werkt. Wij kunnen jou als psycholoog ook helpen om een specifieke strategie te volgen. Mogelijk heb je een specialisatie of voorkeur voor bepaalde doelgroepen.

Door de unieke combinatie van medische kennis, specifieke psychologische kennis én he internetgedrag van de zorgvrager én harde data weten wij precies wat wij moeten doen om de SEO optimaal voor jou te laten werken.

Wie is Medifactor

Wij zijn er voor zorgorganisaties die een duidelijke koers willen varen.

Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.

Plan een vrijblijvend adviesgesprek

Telefoongesprek met een online zorgmarketing expert

    +31 (0)850292512

    info@medifactor.nl

    Blijf op de hoogte

    Uitgelichte Artikelen

    ×

    Welkom!

    Zorgpraktijk winstgevend maken? Stel vrijblijvend al je vragen

    × Sparren met Medifactor