Home / Blog / Online marketing voor bedrijfspsychologen: Zo trek je klanten aan

Online marketing voor bedrijfspsychologen: Zo trek je klanten aan

Psychologen

Auteur: Jerry Groot
Leestijd: 5 min

Jerry Groot – Eigenaar en Consultant

De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen karakter te behouden.

Online marketing voor bedrijfspsychologen: Zo trek je klanten aan

In dit artikel lees je: 

  • Hoe je als bedrijfspsycholoog online marketing kan inzetten voor meer klanten
  • Dat bedrijfsartsen en HR-managers zeer specifieke oplossingen zoeken 
  • 3 tips voor wanneer je deze doelgroepen wil aantrekken

Hoe zet je als bedrijfspsycholoog online marketing in?

Bedrijfsartsen, HR-managers en andere professionals die te maken krijgen met werknemers die uitvallen, hebben de verantwoording deze mensen in de processen daaromtrent te begeleiden. Vaak is het doel om duurzame inzetbaarheid van de medewerkers te borgen en langdurig (psychisch) ziekteverzuim te voorkomen, of vastgelopen re-integratie trajecten vlot te trekken.

Regelmatig zoeken zij daarbij expertises van buitenaf. Dit kan gaan om het uitvoeren van bijvoorbeeld arbeidspsychologisch onderzoek, neuropsychologisch onderzoek of loopbaanonderzoek. Ook in de specifieke, gespecialiseerde markten kan je hiervoor als professional met online marketing goed vindbaar en zichtbaar zijn voor deze doelgroep.

Over het algemeen genomen maken wij het verschil tussen Google Ads en Medische contentmarketing. Waar je met Google Ads zorgvragers aantrekt die een urgente en directe behoefte hebben, daar informeer je zorgvragers met medische content rijkelijk over complexere zorgvragen.

Gemiddeld genomen wordt er 2.400 keer per maand in Nederland gezocht op het onderwerp “arbeidsdeskundig onderzoek” en er worden er daarnaast 10 unieke vragen over gesteld.

Bedrijfsartsen en HR-managers zoeken zeer specifieke oplossingen

Bij de bovengenoemde expertises van buitenaf, zien wij dat ondanks de complexiteit van de diensten, HR-managers en bedrijfsartsen toch heel goed weten wat ze nodig hebben en dit direct in willen zetten. Hierbij een greep uit de zoektermen die in Google door deze doelgroep worden gebruikt: 

  • Arbeidsdeskundig onderzoek 
  • Belastbaarheidsonderzoek 
  • Beoordeling arbeidsvermogen 
  • Arbeidsdeskundig onderzoek burn out 
  • Psychodiagnostisch onderzoek 

Gemiddeld genomen wordt er 2.400 keer per maand in Nederland gezocht op het onderwerp “arbeidsdeskundig onderzoek” en er worden er daarnaast 10 unieke vragen over gesteld. Deze volumes en vragen gelden ook voor de andere hierboven genoemde expertises. Bij elkaar gaat het om een actief vragende en zoekende markt van tienduizenden searches per maand, met  daarachter bedrijven die een behoefte hebben. Voor psychologen die dergelijke expertises als core-business hebben liggen er dus grote kansen om dit publiek aan te trekken. 

bedrijfspsycholoog online marketing

3 tips voor wanneer je deze doelgroepen wil aantrekken

Wanneer je deze doelgroepen wil aantrekken, zijn er drie kanalen die zeer effectief kunnen zijn, te weten Google Ads, een Website en daarnaast Medische Content. Deze dienen ook in deze volgorde te worden ingezet. Hierbij moet je rekening houden een aantal factoren:

Google Ads
Omdat we het hier over een zeer specifieke markt hebben, kan worden gestart met alleen Google Ads, die uiteraard wel leiden naar de website van jouw bedrijf. Er hoeft echter nog niet noodzakelijk een conversiegerichte website te zijn om bezoekers op termen als “belastbaarheidsonderzoek” contact met jou te laten nemen. Alhoewel we dit zeker wel aanraden. Als men namelijk héél specifiek zoekt en men goed weet men wil, dat is de kans op contact toch relatief groot. Zorg wel voor relevante een aantrekkelijke Google tekstadvertenties met de juiste elementen en op zijn minst voor een contactformulier en telefoonnummer op jouw website.

Conversiegerichte Website
Als de eerste relevante data is verzameld en conversies zijn geboekt, wordt het tijd om de gebruikerservaring te gaan verhogen. Het doel hiervan is om bijvoorbeeld het conversiepercentage van 2% naar 3% of 4% te brengen. Meer contact uit hetzelfde aantal bezoekers dus. Hoe dat werkt? Wanneer je het gebruik van jouw website zo aantrekkelijk, makkelijk en relevant mogelijk maakt voor bezoekers, dan gaat een groter deel van deze bezoekers over tot actie. De datapunten hiervoor variëren per dienst, product en industrie en dienen continu te worden geanalyseerd en getest. Denk aan een correct gebruik van Unique Selling Point, Social Proof met reviews en kleurgebruik dat bij jouw bedrijf past.

Medische content
Wanneer een effectieve “trechter” aan inkomende potentiële klanten is gerealiseerd (dit noemen we leadgeneratie) kan worden gewerkt een meer duurzame strategie voor het aantrekken van geïnteresseerden met medische content.
Met Google Ads richt je jouw diensten op actief zoekend publiek en sta je bovenaan pagina 1 van Google met een duidelijk boodschap voor contact. Met een gebruiksvriendelijke website als vervolg biedt je geïnteresseerden een prettige manier om vervolgens met jou in contact te komen.

Voor zover je het een nadeel kan noemen, ontbreekt er echter een duurzaam element in deze aanpak; Google Ads vergt een blijvende investering aan “kosten per klik” en je website wordt niet per se beter gevonden door Google, mocht je een keer moeten of willen stoppen met Google Ads.

Het antwoord hierop is content. Als jij frequent informatieve artikelen blijft toevoegen aan je website, neemt de herkenning door Google voor deze specifieke expertises toe over tijd. En hoe meer je toevoegt, hoe sneller die herkenning gaat. Voor een grote klantengroep schrijven wij meerdere artikelen per maand, wat na een aantal maanden voor honderden bezoekers per maand en na een aantal jaar voor duizenden bezoekers per maand zorgt.

Hoe helpt Medifactor zorgprofessionals bij online marketing?

Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.

Met onze medische, marketing en bedrijfskundige kennis kunnen wij jou als zorgpraktijkhouder op elke schaal helpen bij de ontwikkeling van jouw praktijk.

Wie is Medifactor

Wij zijn er voor zorgorganisaties die een duidelijke koers willen varen.

Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.

Plan een vrijblijvend adviesgesprek

Telefoongesprek met een online zorgmarketing expert

Fout: Contact formulier niet gevonden.

+31 (0)850292512

[email protected]

Blijf op de hoogte

Uitgelichte Artikelen