Jerry Groot – Eigenaar en Consultant
De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen karakter te behouden.
Marketing voor psychologen
In dit artikel lees je:
- Over de vormen van marketing die je als psycholoog kan inzetten
- 3 tips voor wanneer je net start met marketing
- Welke doelgroepen te onderscheiden zijn
Welke vormen van marketing kan je als psycholoog inzetten?
De core-business van Medifactor is online marketing voor zorgpraktijken. Daarom gaan we in dit artikel in op de online marketing mogelijkheden voor jou als psycholoog. Online marketing kent veel disciplines die je qua effectiviteit ook het beste in een bepaalde volgorde kan uitvoeren.
Daarom bespreken we drie vormen van marketing die anno 2021 de meeste waarde toevoegen in verhouding tot de markt, de doelgroepen, de concurrentie en de beginfase waarin marketing voor psychologen verkeerd.
Website voor psychologen
De basis voor marketing voor jouw praktijk leg je met een moderne website. Afhankelijk van jouw ambities en doelstellingen kan je deze inrichten zoals je wilt. Er dient in ieder geval wel aan een paar randvoorwaarden te worden voldaan:
Puur bereikbaar zijn voor cliënten die jou al kennen: 1 tot 5 pagina’s is voldoende. Vertel kort welke behandelingen je doet. Zorg voor een klikbaar telefoonnummer en mailadres. Een foto van jezelf is ook aan te raden. Meer hoef je eigenlijk niet te doen.
Lokale marketing met Google My Business voor Psychologen
Een Google My Business profiel kan een aanvulling zijn voor lokale bereikbaarheid en zichtbaarheid. Maar ook dat is vooral bedoeld voor mensen die jouw naam kennen. Je kan hier praktische zaken noemen als de tijden waarop je bereikbaar bent, je telefoonnummer en een routeplanner naar jouw praktijk.
Ook reviews van cliënten die een goede ervaring bij jou hadden doen het goed. Al zal het voor psychologen niet eenvoudig zijn deze te verzamelen, aangezien deze openbaar zijn in te zien.
Praktijk groei met Google Ads en Blogs
Je website moet worden ingericht op het “omzetten” van bezoekers naar cliënten. Je zal uitgebreid moeten vertellen wie je bent, welke klachten je behandeld en welke ervaringen cliënten met jou hebben. Er moet een groot gemak voor contact zijn, zoals een telefoonnummer dat op een smartphone in beeld blijft.
Daarnaast komen nieuwe bezoekers niet vanzelf naar jouw website. Google Ads worden ingezet voor het aantrekken van mensen die actief op zoek zijn naar een psycholoog. Voor de meer specifieke en specialistische behandelingen, evenals het aantrekken van mensen die vragen over klachten invoeren in Google, is het beter om regelmatig een blogartikel op je website toe te voegen.
De marketingdoelgroepen voor psychologen
Cliënten en marktvraag zijn het uitgangspunt voor marketingactiviteiten. Natuurlijk kan je heel gedetailleerd doelgroepen segmenteren. Voor de overzichtelijkheid van dit artikel maken wij onderscheid tussen drie groepen:
- Mensen die weten dat ze naar een psycholoog moeten of willen.
- Mensen die informatie over specifieke behandelingen willen
- Mensen die mentale klachten hebben
Wij baseren deze doelgroepen op de volumes van vragen en zoektermen in Google en de data die wij de afgelopen jaren hebben opgebouwd.
Doelgroep “psycholoog”
Mensen die weten dat ze naar een psycholoog moeten of willen, zijn goed te bereiken met Google Ads en soms ook met Google My Business. Zij gaan naar Google en voeren “psycholoog + woonplaats” in. Als je dan met jouw tekstadvertentie bij de eerste drie resultaten staat, is er een goede kans dat zij jouw website bezoeken. Je weet echter nog niet wat voor psycholoog zij zoeken.
Geschatte marktomvang: 94.000 keer per maand wordt in Nederland een term of vraag gesteld over een psycholoog. In grote steden is dat 1000 tot 3000 keer en in landelijke gebieden een paar honderd keer.
“
In Nederland wordt er 94.000 keer per maand een vraag of term gesteld over psycholoog
Doelgroep “specifieke behandeling”
We nemen hierbij EMDR therapie en cognitieve gedragstherapie als voorbeeld. Wanneer mensen specifiek informatie zoeken over therapieën of behandelingen, dan is het niet effectief om hierop te adverteren. Deze mensen willen zich oriënteren en uitgebreid geïnformeerd worden over de betreffende therapie, werkwijze en psycholoog die dit uitvoert.
Dit is waar medische contentmarketing zijn werk goed doet. In blogs van 500 tot 800 woorden vertel je over de therapie, wanneer en bij welke klachten deze wordt toegepast en wat de resultaten ervan zijn. Uiteraard met een (discrete) call-to-action voor contact.
Hoe meer blogs je schrijft, hoe beter en vaker Google deze zoektermen aan jouw website zal koppelen. Het is een duurzame, lange termijn strategie. De eerste websitebezoekers komen na een half jaar, maar dan blijven ze ook komen. Eén blog kan na een paar jaar wel een paar honderd bezoekers per maand trekken.
Geschatte marktomvang EMDR: 61.000 keer per maand wordt in Nederland een term of vraag gesteld over EMDR.
Geschatte marktomvang cognitieve gedragstherapie: 12.000 keer per maand wordt in Nederland een term of vraag gesteld over cognitieve gedragstherapie.
Voor alle therapieën en specifieke behandelingen die door psychologen worden toegepast, gelden vergelijkbare marktgrootten.
Doelgroep “mentale klachten”
We nemen voor dit artikel postnatale depressie en angststoornissen als voorbeeld. Voor het bereiken van mensen die deze klachten hebben geldt hetzelfde als voor mensen met specifieke behandelingen. Mensen die vragen stellen over dit soort klachten zitten zelfs nog verder af van het nemen van contact met een psycholoog: In welke hoedanigheid zij klachten ervaren is nog niet duidelijk.
Om die mensen te bereiken die deze klachten hebben en uiteindelijk contact met de psycholoog nemen, moet je er dus heel veel bereiken. Daarbij geldt dus dat je veel en vaak moet blogs moet schrijven voor een zo groot mogelijk bereikbaar en grote bezoekersstroom naar je website. Een heel klein percentage zal namelijk contact zoeken.
Geschatte marktomvang postnatale depressie: 6300 keer per maand wordt in Nederland een term of vraag gesteld over postnatale depressie.
Geschatte marktomvang angststoornissen: 23.000 keer per maand wordt in Nederland een term of vraag gesteld over angststoornissen.
Voor alle mentale klachten die door psychologen behandeld kunnen worden, gelden vergelijkbare marktgrootten.
Wie is Medifactor
Wij zijn er voor zorgorganisaties die een duidelijke koers willen varen.
Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.
Blijf op de hoogte
Uitgelichte Artikelen
Complete Online Marketing voor Psychologen
In deze blog leggen we uit welke onderdelen van online marketing passend zijn voor jou als psycholoog en hoe je jouw agenda vult met een nieuwe stroom aan cliënten.
Zo start je jouw eigen psychologen praktijk en werf je online effectief patiënten
Zo start je jouw eigen psychologen praktijk en werf je online effectief patiëntenLaatste update: 13 november 2024 Auteur: Medifactor Blog geschreven door Jerry Groot:Sales en Marketing expert voor fysiotherapieZo start je jouw eigen...
Een professionele website laten maken voor jouw psychologenpraktijk
In dit artikel lees je:
Hoeveel mensen met psychische klachten hierover online informatie zoeken
Dat een goede website een verlengstuk kan zijn van jouw praktijk
Welke elementen op jouw praktijkwebsite belangrijk zijn voor jouw cliënten