Home / Blog / 20 onderwerpen voor een goede psychologen blog

20 onderwerpen voor een goede psychologen blog

Psychologen

Auteur: Jerry Groot
Leestijd: 10 min

Jerry Groot – Eigenaar en Consultant

De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen karakter te behouden.

20 onderwerpen voor een goede psychologen blog

In dit artikel lees je: 

  • Hoe blogs voor psychologen werken 
  • Over 20 onderwerpen die je als psycholoog kan inzetten 
  • Over de schijfstructuur en SEO van een blog

Hoe blogs voor psychologen werken

Blogs zijn een geschikte manier voor psychologen om uitleg te geven over hun vak, de klachten die zij behandelen en de manier waarop zij mensen daarmee helpen. Voordat mensen de stap naar een psycholoog zetten, lezen zij zich eerst in over hun vermeende klacht. We zien hierbij over het algemeen ook dat wanneer een psycholoog aan marketing wil doen, blogs geschikter zijn dan bijvoorbeeld adverteren met op Google of Facebook. 

De variatie en het volume van zoektermen en vragen over klachten in Google zijn zeer groot. Het gaat echt over tienduizenden, zo niet honderdduizenden unieke searches per maand. Allemaal van mensen die zich zich ergens in het proces bevinden dat leidt tot contact met een psycholoog. Natuurlijk niet allemaal en bij de een duurt dat langer dan bij de ander. Het is wel allemaal interessante doelgroepen waar je als psycholoog waarde kan bieden.

Blogs zijn een geschikte manier voor psychologen om uitleg te geven over hun vak.

20 onderwerpen waarover een psycholoog kan bloggen

Hier volgen 20 onderwerpen waarover je als psycholoog direct een blog kan schrijven. Het is eigenlijk zelfs zo specifiek dat je ze als titel kunt gebruiken. De data komt uit Google. Dit zijn vragen die mensen daadwerkelijk stellen en waarover mensen dus willen lezen of informatie zoeken. 

  • Wat doet een psycholoog bij een burn out? 
  • Hoe los ik een terugval bij een burn out op? 
  • Wat gebeurt er in je hoofd bij een burn out? 
  • Hoe herken je een beginnende burn out? 
  • Hoe werkt een burn out test?
  • Kan een psycholoog helpen bij paniekaanvallen?
  • Hoe lang duurt een paniekaanval?
  • Wat te doen als je partner een paniekaanval heeft?
  • Hoe ontstaat een paniekaanval? 
  • Hoe kan je paniekaanvallen voorkomen? 
  • Kan een psycholoog helpen met relatietherapie? 
  • Wat kan je verwachten van relatietherapie? 
  • Wanneer is relatietherapie zinvol? 
  • Hoe werkt relatietherapie? 
  • Wanneer is relatietherapie nodig? 
  • Wat doet een psycholoog bij een depressie?
  • Hoe lang kan een depressie duren?
  • Wanneer volgt een opname bij een depressie? 
  • Hoe ontstaat een manische depressie? 
  • Hoe herken je een depressie bij jezelf?
Blog schrijven psychologen

SEO en de schrijf structuur van een blog

Alleen schrijven en de vraag beantwoorden is niet voldoende om de aandacht van lezers te trekken en vast te houden. Een blog dient goed zichtbaar te zijn voor Google en prettig leesbaar te zijn voor de blog-bezoeker. Het is daarom verstandig een standaard structuur aan te houden en de on-page search engine optimization (SEO dus) goed voor elkaar te hebben. 

Prettig leesbaar doe je zo: 

  • Open je blog met een brede, algemene benadering van de klacht. 
  • Zoom in de volgende alinea in op de gestelde vraag. 
  • Omschrijf vervolgens symptomen, klachten, behandelmethoden en resultaten 
  • Sluit af met de kennis en kunde van jouw praktijk 

On-page SEO ziet er zo uit: 

  • Let op het gebruik van relevante vragen en  zoektermen 
  • Gebruik regelmatig tussenkoppen en schrijf zo natuurlijk mogelijk 
  • Gebruik “H-tags” en “alt-teksten” bij koppen en afbeeldingen 
  • Zorg dat de pagina er in de Google zoekresultaten goed omschreven uitziet (de meta -titel en tekst) 
  • Verwijs in je tekst met cross-links naar een andere blog op jouw website die relevant is 
  • Verwijs met een externe link naar een andere website die relevant is 
  • Gebruik 500 tot 800 woorden. Meer gaan mensen niet lezen namelijk.

Heb je na het lezen van dit blog nog vragen, neem dan gerust contact met ons op. We schrijven als jaren blogs voor psychologen en kunnen je van specifiek advies voorzien.

Wie is Medifactor

Wij zijn er voor zorgorganisaties die een duidelijke koers willen varen.

Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.

Plan een vrijblijvend adviesgesprek

Telefoongesprek met een online zorgmarketing expert

    +31 (0)850292512

    info@medifactor.nl

    Blijf op de hoogte

    Uitgelichte Artikelen

    ×

    Welkom!

    Zorgpraktijk winstgevend maken? Stel vrijblijvend al je vragen

    × Sparren met Medifactor