Home / Blog / Het rendement van online marketing voor fysiotherapeuten

Het rendement van online marketing voor fysiotherapeuten

Fysiotherapeut

Auteur: Jerry Groot
Leestijd: 5 min

Jerry Groot – Eigenaar en Consultant

De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen karakter te behouden.

Het rendement van online marketing voor fysiotherapeuten

Inhoudsopgave

1. Online marketing als verdienmodel voor fysiotherapeuten

Voor een fysiotherapeut moeten activiteiten in online marketing natuurlijk leiden tot een gevulde agenda. Het “gevoel” dat het werkt ontstaat meestal wanneer het merkbaar drukker wordt in de praktijk. Er worden daarna meestal weinig vragen meer gesteld. Hieronder gaan we dieper in op het rendement van online marketing voor fysiotherapeuten en hoe dit in elkaar steekt.

1.1. Het rendement van online marketing voor fysiotherapeuten

Voor een fysiotherapeut moeten activiteiten in online marketing natuurlijk leiden tot een gevulde agenda. Het “gevoel” dat het werkt ontstaat meestal wanneer het merkbaar drukker wordt in de praktijk. Er worden daarna meestal weinig vragen meer gesteld. 

Het is juist belangrijk en interessant voor om het rendement op de investering in cijfers om te zetten. De tarieven en marges in de fysiotherapie zijn niet hoog en er moet hard voor worden gewerkt. Juist omdat er binnen online marketing vaak veel te verbeteren en te optimaliseren valt, loont het om goed te kijken naar wat er gebeurd, wat het kost en wat het oplevert. Door online marketing als fystiotherapeut op een effectieve manier in te zetten kom je los van de zorgverzekeraar en inzicht te krijgen in jouw rendement. 

In onderstaande video gaan we dieper in op het rendement van online marketing voor zorgpraktijken (en dus ook voor jou als fysiotherapeut).

1.2. Nieuwe patiënten toeschrijven aan online marketing

Er ontstaat een concreet beeld van deze cijfers wanneer je dit per maand bekijkt. Een week of een dag is te kort om trends van incidenten te onderscheiden. 

Houd er rekening mee dat je nooit een waterdicht beeld krijgt van wat het rendement van online marketing voor jou als fysiotherapeut precies is. Je kan heel goed benaderen of nieuwe patiënten uit Google komen of uit mond-tot-mond reclame. Maar ook hier zit kruisbestuiving in: Mensen die jouw praktijk vinden via Google en daarna goed worden geholpen en van hun klachten af zijn, delen dat met hun omgeving. En valt dit uiteindelijk dan onder “Google” of “mond-tot-mond”?

In onderstaande video geven we je graag een inzicht in de online reis die zorgvragers doorlopen.

1.3. De kosten van één nieuwe patiënt

Omdat online marketing inzetten ter werving van nieuwe patiënten een investering is, moet je kunnen uitrekenen of je de investering terugverdient en of deze winstgevend is. Er zijn eenmalige posten, bijvoorbeeld het bouwen van een professionele fysiotherapie website, het opzetten van een Google Ads campagne of het inrichten van een E-mail campagne. 

Daarnaast zijn er maandelijkse kosten, zoals het optimaliseren van Google Ads campagnes, blog marketing waarbij artikelen worden geschreven voor zoekmachine optimalisatie of het volgen van bezoekersgedrag op de website. 

Wanneer deze activiteiten leiden tot nieuwe patiënten, kan je dat aantal delen door de investering die ervoor staat; wat kost één nieuw contact? Op deze manier is het eenvoudig uitrekenen of het winstgevend is.

Een nieuw contact kost €25 en levert €300 op. Dat is een gezond rendement.

1.4. Wat levert een klant gemiddeld op als fysiotherapeut?

De omzet die een patiënt oplevert voor een fysiotherapeut kan verschillen. Het is nogal een verschil of je 3 of 10 zittingen hebt en of er sprake is van chronische klachten. Een veelgehoord kengetal is €300 per patiënt per jaar. 

We laten hierbij nog buiten beschouwing hoeveel extra nieuwe cliënten deze persoon zal meenemen. Bijvoorbeeld een gezinslid of iemand uit de sociale kring.  Hierdoor leveren nieuwe cliënten vaak meer op dan op het eerste oog zichtbaar is. Nieuwe klanten zijn hierdoor enorm waardevol en laten jouw praktijk exponentieel groeien!

2. Waarom online marketing als fysiotherapeut rendement oplevert

Cliënten aantrekken is met de inzet van online marketing op een constante basis mogelijk; dit durven wij te zeggen door onze ervaring met tal van vormen van online marketing voor tientallen fysiotherapeuten. Het begint allemaal met een moderne website die past bij jouw praktijk. Hierna trek je door middel van online marketing nieuwe cliënten aan.

2.1. Waarom online marketing steeds interessanter wordt

Verschuivende zorgvraag naar het online landschap

De zoekvolumes van termen en vragen met betrekking tot fysiotherapie in Google groeit al jaren groot en groeit door. Het gebruik van internet en Google voor het zoeken en bereiken van fysiotherapeuten gebeurt meestal op demografische wijze; mensen zoeken uiteraard in de buurt naar een praktijk zodat ze hier eenvoudig naartoe kunnen.

Inzicht in de fase waarin de zorgvrager zicht bevindt

Naast het feit dat steeds meer en meer zorgvragers online op zoek gaan naar fysiotherapeuten is het tevens goed in te schatten in welke fase deze zich bevinden. Door de gedachte achter de zoekintentie te begrijpen speel je hier perfect op in! Zo kan een zorgvrager een informatieve zoekopdracht uitvoeren (vaak in de vorm van een vraag) of kan deze al in een verder stadium zitten van zijn/haar online zoektocht.

Een voorbeeld van een informatieve zoekopdracht kan zijn: “Wat te doen bij kniepijn”, waar “fysiotherapiepraktijk Amsterdam” een voorbeeld is van een gerichte zoekopdracht naar een nabije fysiopraktijk.

We vertellen je graag meer over de fases waarin een patiënt zich kan bevinden in onderstaande video.

2.2 Welke online marketingkanalen zijn relevant?

Er zijn tal van vormen van online marketing mogelijk, dus wat zijn nou eigenlijk dé kanalen waar jij wat aan hebt? Bij het nemen van de eerste stappen in het online landschap is het niet noodzakelijk om pro-actief aanwezig te zijn op de kanalen van jouw doelgroepen, zoals bijvoorbeeld de kanalen Facebook, Instagram of TikTok.

Waarom? Omdat potentiële cliënten niet actief gaan zoeken op deze platformen naar een fysiotherapeut. Denk maar eens voor jezelf na wat je zou doen bij klachten? Dan Google je dit natuurlijk!

De eerder genoemde kanalen zijn enkel interessant om naamsbekendheid op te bouwen, maar zullen in het beginsel een veel lager effect hebben op datgeen wat je uiteindelijk wilt bereiken met online marketing als fysiotherapeut; extra cliënten in jouw praktijk. Goed vindbaar en zichtbaar zijn op Google wanneer mensen een fysiotherapeut zoeken is daarom van groter belang! Hieronder gaan we kijken hoe we hierop in kunnen spelen.

Meer informatie over het nut van sociale kanalen en Google voor fysiotherapeuten leggen we in onderstaande video uit.

3. Het rendement van het online marketing middel Google Ads voor jou als fysiotherapeut

Eén van de aller krachtigste online marketing platformen waarmee je potentiële cliënten naar jouw website trekt en rendement behaald is Google Ads. Waarom dit zo is en de praktische relevantie hiervan voor jou als fysio zullen we hieronder stap voor stap doornemen.

3.1. Waarom Google Ads inzetten?

We richten ons specifiek op deze vorm van online marketing doordat mensen met klachten vrijwel altijd op Google op zoek gaan naar een fysiopraktijk. Denk maar eens voor jezelf na; wat zou jij doen wanneer je klachten ervaart? Dan Google je deze! Hierdoor is het als fysiotherapeut enorm van belang om juist hier zichtbaar te zijn.

3.2. Hoe werkt Google Ads?

Misschien ben je al bekend met wat Google Ads doet, maar hier nog even in het kort wat Google Ads inhoud en hoe het werkt. Met Google Ads koop je een plaats in de Google zoekresultaten. Deze prijs wordt o.a. bepaald door de marktvraag en de zogenaamde ‘kwaliteits score’. Deze kwaliteitsscore wordt bepaald door de relevantie van de advertentie, de kwaliteit van de landingspagina en prestaties uit het verleden.

Hieronder een voorbeeld van advertenties in de Google zoekresultaten voor “Fysiotherapeut Den Haag”:

Rendement marketing Fysiotherapeuten

3.3. De kosten & opbrengsten van leads via Google Ads

Tot zover de technische kant van Google Ads, op naar wat het kan betekenen voor jou als fysiotherapeut! Met Google Ads maak je tekstadvertenties die bij de eerste 3 vermeldingen op pagina 1 van Google komen te staan en de zorgvrager uitnodigen tot een bezoek aan jouw website en het maken van een afspraak. Deze “klik” kost gemiddeld €0,50 tot €3,00. 

In de marketing werken we met de term “conversie”, wat betekent dat een X-percentage van de websitebezoekers contact opneemt met de praktijk. Een realistische conversie is 5%. Dat betekent dat twintig bezoekers nodig zijn voor één nieuwe aanmelding. Dat is dus €10 tot €40 per aanmelding. Het rendement in dit voorbeeld mag dus duidelijk zijn.

Zelfs wanneer de conversies tegen zouden vallen maakt u hier nog altijd winst mee. Hierdoor is Google Ads in vrijwel alle gevallen een winstgevende en duurzame oplossing om cliënten te werven voor jou als fysiotherapeut.

3.4. Succesfactoren van Google Ads voor fysiotherapeuten

Het succes dat je behaalt met Google Ads is o.a. afhankelijk van de landingspagina waar de bezoekers naartoe worden gestuurd vanaf de advertentie, de uitstraling en professionaliteit van jouw website én de kwaliteit van de Google Ads tekstadvertentie. Het is van groot belang om Google Ads campagnes te monitoren en optimaliseren om hiermee succesvol te zijn. Wil je meer te weten komen over hoe een sterke Google advertentie eruit ziet en waar deze aan moet voldoen?

Hieronder een overzicht over onze blogs die dieper ingaan op Google Ads voor fysiotherapeuten:

Hoe je Google Ads optimaliseert als fysiotherapeut leggen we je in onderstaande video concreet uit.

4. Winstgevendheid van content marketing voor fysiotherapeuten

Het is niet enkel mogelijk om betaald via Google goed vindbaar te worden van klanten; het is ook mogelijk zichtbaar te worden in de zogenaamde ‘organische zoekresultaten’ door het schrijven van medische blogs. Dit zijn de resultaten die te zien zijn onder de geadverteerde resultaten.

4.1. Laat jouw expertise zien en beantwoord specifieke klantvragen

Er wordt online massaal Gegoogled naar bepaalde klachten waar jij als fysiotherapeut antwoord op kan geven! Waarom zou je denken? Om te beginnen is het mogelijk om potentiële cliënten – door op een specifieke vraag die deze intypen antwoord te geven – naar de website van jouw praktijk getrokken worden.

Inspiratie nodig om aan te slag te gaan met content marketing? Wij geven je hier 20 gratis ideeën voor blogs over fysiotherapie.

4.2. Wat levert dit mij als fysiotherapeut op?

Wanneer zorgvragers op jouw website zijn worden deze door een duidelijk antwoord op hun vraag overtuigd van de expertise van jou als fysiotherapeut. Gevolg; de persoon raakt bekend met jou als fysiotherapeut en de kans neem behoorlijk toe dat deze ook daadwerkelijk de vervolgstap maakt om in contact te komen met jou! Het beantwoorden van vragen op jouw website kan dus daadwerkelijk klanten opleveren! In de volgende blog gaan we dieper op dit onderwerp in: ‘De resultaten van medische blogs voor fysiotherapeuten’.

4.3. Content marketing; rendement op de lange termijn

Om content marketing in perspectief te plaatsen ten opzichte van de eerder benoemde Google Ads; nadeel van content marketing in vergelijking met Google Ads dat een hoge positie bereiken een langduriger proces is, waar o.a. tijd en energie gestoken moet worden in het optimaliseren van de content. Het kan soms maanden duren tot deze positie bereikt wordt, waar dit voor Google Ads vrijwel direct zo is.

Echter is het grote voordeel van content marketing is dat wanneer een toppositie wordt bereikt op een bepaalde zoekopdracht, deze vaak voor lange tijd behouden wordt en geen verdere kosten meer oplevert. Een duurzame oplossing die de tijd en energie die erin wordt gestoken meer dan terugverdient op de lange termijn!

In onderstaande video gaan we nog even dieper in op de termijn waarin medische blogs rendement opleveren.

4.4. Wat levert content marketing dan daadwerkelijk op?

Nu je inzicht hebt aan de voornaamste voor- en nadelen van content marketing ben je vast benieuwd wat deze vorm van marketing kan opleveren.

Wij vanuit Medifactor werken samen met universitaire tekstschrijvers en experts uit het vakgebied om blogs van de allerhoogste kwaliteit te schrijven. Hierbij kun je uitgaan van een prijs tot enkele honderden euro’s voor het creëren, grondig controleren en plaatsen van een kwalitatieve blogpost.

4.5. Waarom content marketing voor fysiotherapeuten winstgevend is

Dit klinkt in eerste instantie wellicht als een flink bedrag, echter valt dit in het niets wanneer je dit gaat wegzetten tegen de opbrengsten die slechts één klant je oplevert. Zoals eerder benoemd leveren klanten gemiddeld €300,- op. Hierdoor is het binnenhalen van een enkele klant al voldoende om deze investering terug te verdienen.

Nog niet te spreken over de vervolg klanten die hier mogelijk uit voortkomen. Daarnaast betaal je niet per extra klant, maar voor de blog an sich, welke voor altijd online aanwezig blijft. Hierdoor blijft deze waarde behouden en begint deze als het ware gratis klanten binnen te halen wanneer deze eenmaal live staat.

Hoe helpt Medifactor zorgprofessionals bij online marketing?

Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten, Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.

Met onze medische, marketing en bedrijfskundige kennis kunnen wij jou als zorg praktijkhouder met elk gebied helpen bij de ontwikkeling van jouw praktijk.

Wie is Medifactor

Wij zijn er voor zorgorganisaties die een duidelijke koers willen varen.

Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.

Plan een vrijblijvend adviesgesprek

Telefoongesprek met een online zorgmarketing expert

    +31 (0)850292512

    info@medifactor.nl

    Blijf op de hoogte

    Uitgelichte Artikelen

    ×

    Welkom!

    Zorgpraktijk winstgevend maken? Stel vrijblijvend al je vragen

    × Sparren met Medifactor