Jerry Groot – Eigenaar en Consultant
De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen karakter te behouden.
Kom los van de zorgverzekeraar met online marketing
In dit artikel lees je:
- Dat mensen zelf naar specialisten zoeken
- Welke doelgroepen hiervoor zelf willen betalen
- Hoe je deze zorgconsumenten aan je praktijk kan binden
Mensen zoeken zelf naar specialisten
Uit de gesprekken met onze klanten en relaties in fysiotherapie land horen wij al jaren dat een groeiend deel van de patiënten niet meer via de huisarts komt. Uit mond-tot-mondreclame of eigen zoektocht via bijvoorbeeld Google komen ze bij hen uit met een lichamelijke klacht.
Dit kan gaan over mensen die al (denken) te weten dat ze naar een fysiotherapeut moeten. Dan kan het zijn dat ze daarna alsnog naar een specialist worden doorverwezen. Ook betreft dit een mix van mensen die wel- en niet aanvullend verzekerd zijn.
Nu zien we daarnaast een andere trend: Mensen die heel bewust naar specifieke informatie over gezondheidszorg zoeken. Dat kan gaan over specifieke aandoeningen, therapieën en klachten. Maar ook over preventie, levensstijl en resultaatgericht herstel.
“
Als fysiotherapeut is het belangrijk om in te spelen op de behoeftes van de zorgvrager.
Specialismen, preventie en levensstijl
Door onze klanten wordt deze groep getypeerd als “de bewuste mens die goed wil presteren in alle facetten van het leven en wil werken aan zijn gezondheid”. Er is hier natuurlijk een correlatie met opleiding en inkomen. Die is gemiddeld genomen hoger dan gemiddeld.
Vanzelfsprekend is het allemaal nog niet, maar deze groep gaat er wel meer van uit dat de gezondheid de eigen verantwoording is. Ook zijn ze er meer aan gewend dat hiervoor zelf betaald moet worden.
Wij werken voor diverse praktijken in de private sector, waarvan voor hun diensten niets vergoed wordt door zorgverzekeraars. Ze doen echter prima zaken en er is een groeiende en vragende markt naar hun diensten.
Denk hierbij aan DNA-testen, bloedonderzoek, hormoononderzoek, leefstijlprogramma’s, diëtetiek en (top)sportbegeleiding.
Van websitebezoekers naar praktijk bezoekers
Deze mensen informeren zich rijkelijk, kunnen medisch inhoudelijk informatie interpreteren en op voorhand zelf een oordeel vellen of een therapie of behandeling bij hun past. Het moet bovendien ook hun leven te integreren zijn.
Het volgende voorbeeld illustreert wat we hier bedoelen:
“Ik heb pijn in mijn knie en ga naar de huisarts. Die verwijst mij door naar de lokale fysiotherapeut. Deze therapeut vertelt mij dat ik een slijmbeursontsteking heb. Na 7 consulten zijn mijn behandelingen op. Ik heb nog wel pijn, maar ik kijk het even aan. Anders wacht ik wel even tot volgend jaar, dan zitten er weer nieuwe behandelingen in mijn pakket”
Versus:
“Voor mijn werk zit ik de hele week voor mijn laptop of in de auto. Om mij fit te blijven voelen en geen lichamelijke klachten van het lange zitten te krijgen, loop ik 2 keer per week 10 km hard. Ik krijg daarbij wel last van mijn knie. Op Google lees ik over verschillende klachten van de knie. Het kan zo te lezen een slijmbeursontsteking zijn, of misschien is er iets met de meniscus. Eén fysiotherapeut valt op door de artikelen die hij schrijft over sportblessures.
Via de website maak ik een afspraak. Na een grondige intake maken we een plan voor het herstel van mijn knie. De thuisoefeningen doe ik drie keer per week, want ik wil snel weer pijnloos kunnen lopen.
Na 4 consulten gaat het eigenlijk weer prima. Ik ga nog 1 keer per maand naar de sportmasseur, na mijn werk. Even kijken of ik dit uit de verzekering kan halen, maar zelf betalen vind ik ook prima”
Rechtstreeks naar de zorgconsument
Deze zorgconsument wil en kan je rechtstreeks bereiken. Het is hem niet vreemd om zijn behandelingen zelf te betalen en hij kijkt ook niet op van andere of hogere tarieven. Natuurlijk moet er daarvoor een horizon zijn, een duidelijk doel waar naartoe wordt gewerkt.
Voor een gezonde, bedrijfseconomisch commerciële praktijkvoering is een regelmatige aanvoer van deze cliënten noodzakelijk. Er zijn daarvoor twee online marketing kanalen geschikt en één in het bijzonder.
Met Google Ads trek je cliënten aan die weten dat ze naar een fysiotherapeut moeten of willen. Ze voeren “fysiotherapie + woonplaats” in bij Google en nemen vervolgens contact via de advertentie, website of het Google My Business profiel.
Bij deze groep zitten echter ook veel mensen die uitgaan van hun zorgverzekering. Je weet immers nog niet waarom deze mensen zoeken naar een fysiotherapeut. De “bewuste mens” die we eerder hebben beschreven, bereik je door het schrijven van gerichte content.
Content voor de bewuste zorgconsument
Deze mensen weten zelf de weg, kunnen medische informatie interpreteren en een afweging maken uit het zorgaanbod. Dat betekent dus ook dat je op basis van hun zorgvraag mogelijk concurreert met chiropractors en osteopaten.
Het goede nieuws is dat nog slechts een zeer klein deel van de zorgaanbieders echt consequent en gericht op deze manier bezoekers aantrekt. Daar komt bij dat de markt heel groot is. Voor bepaalde klachten, aandoeningen en therapieën zijn de zoekvolumes en vragen in Google enorm. En er wordt bar weinig over geschreven.
Wij laten je graag aan de hand van een aantal praktijken zien waar wij dit voor doen, wat de effecten op lange termijn zijn. Namelijk een paar honderd tot een paar duizend bezoekers per maand met een specifieke zorgvraag die graag aan hun gezondheid willen werken en daar ook voor willen betalen.
Het vergt een investering, vooral qua tijd (minstens een jaar), maar dan kom je ook echt los van de zorgverzekeraar.
Wie is Medifactor
Wij zijn er voor zorgorganisaties die een duidelijke koers willen varen.
Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.
Blijf op de hoogte
Uitgelichte Artikelen
Complete Online Marketing voor Fysiotherapeuten
Wij zijn Medifactor Complete online marketing voor fysiotherapeutenBinnen de online marketing voor fysiotherapeuten en paramedici zijn er vijf tot tien kanalen te onderscheiden om nieuwe cliënten aan te trekken en bestaande cliënten te blijven prikkelen. Medifactor is...
Zo start je jouw eigen fysiotherapiepraktijk en werf je cliënten met online marketing
Een eigen fysiotherapiepraktijk starten; iets waar je wellicht altijd al van gedroomd hebt. Gaat jouw wens snel in vervulling komen? Dan zijn er uiteraard een aantal belangrijke zaken waar je rekening mee moet houden om dit om een succes te laten worden.
Een gespecialiseerde website laten maken voor jouw fysiopraktijk
Wij zijn Medifactor Website laten maken FysiopraktijkDe zorgvraag van fysiotherapie blijft alsmaar meer verschuiven naar het online landschap. Meer en meer patiënten gaan online op zoek naar een specialist. Jezelf hier representatief opstellen is daarom essentieel....