Jerry Groot – Eigenaar en Consultant
De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen karakter te behouden.
Google Ads optimalisatie voor fysiotherapie
In dit artikel lees je:
- Over het programma achter de zichtbare tekstadvertentie
- De uitleg van 4 belangrijke data optimalisatie onderdelen
- Hoe die data optimalisatie er praktisch uitziet
Het programma achter de tekstadvertentie
Wanneer men in Google “fysiotherapeut afspraak maken” invoert, is de kans groot dat bovenaan tekstadvertenties verschijnen. Als dit goede advertenties zijn, komen de woorden “fysiotherapeut”, “afspraak” en “maken” in de advertentie voor – en als het écht goed is gedaan ook in die volgorde.
Verder dienen de advertenties praktische en nuttige informatie te bevatten. In welke therapieën en klachtenbehandeling is de praktijk goed, hoe worden ze beoordeeld, wat zijn de openingstijden en kan ik dezelfde dag nog terecht? Deze informatie zorgt ervoor mensen geneigd zijn op de advertentie te klikken.
Deze informatie belandt is hier niet “vanzelf” en is niet statisch: Eenmaal een advertentie ingesteld in het programma Google Ads, ben je er helemaal niet zeker van óf, wanneer en met welke informatie die wordt vertoond wanneer mensen zoektermen invoeren.
Data optimalisatie in Google Ads
Aan onze relaties in de fysiotherapie leggen wij altijd uit dat om relevante websitebezoekers binnen te halen – dat wil zeggen, websitebezoekers waarvan drie tot zeven procent een afspraak maakt – wij wekelijks de inkomende data moeten bekijken en bijsturen.
Die bijsturing heeft betrekking op tientallen datapunten. In dit artikel willen wij concreet inzicht geven in de mutaties die wij verrichten om de kwaliteit van de bezoekers op niveau te houden. Daarvoor bespreken wij de volgende vier optimalisatie gebieden:
- Klikprijs bieden
- Zoektermen toevoegen & uitsluiten
- Advertentie teksten aanpassen
- Relevantie landingspagina verhogen
“
“
Google Ads heeft tientallen datapunten die actief bewerkt moeten worden.
Klikprijs bieden
In het Google Ads programma voeren wij zoekwoorden lijsten in, die de basis vormen van campagnes. Wanneer zorgvragers bijvoorbeeld “fysiotherapeut afspraak maken” invoeren in bij Google, dan weet Google op basis van die zoekwoordenlijst dat de één van de advertenties die wij gemaakt hebben, voor dit zoekwoord relevant is.
Wanneer die advertentie op pagina 1 verschijnt en men daarop klikt, betaalt de therapeut aan Google een prijs. Zo kan het dat de prijs voor een advertentie op plek 1 of 2 op zekere dag varieert tussen de €1,25 en €1,50.
Op basis van onze kennis en ervaring, variëren wij met het instellen van deze prijs. Zo sturen wij op een optimum waarin consequent, voor een redelijke prijs een relevante bezoeker naar de website komt.
Zoektermen toevoegen & uitsluiten
Stel je voor dat wij in Google Ads zien dat het zoekwoord “fysiotherapie pijn in de rug” 100 bezoekers (dus klikken) heeft opgeleverd, maar nul afspraken. Dan weten we dus dat dit zoekwoord in combinatie met de advertentie wel bezoekers trekt, maar geen bezoekers die contact nemen.
En dat tegelijkertijd “fysiotherapie bij een meniscus blessure” ook 100 bezoekers (klikken) heeft opgeleverd, en 3 afspraken. Achter dat zoekwoord zitten dus bezoekers die contact willen met de praktijk.
Dan voeren wij in het advertentieprogramma in dat het zoekwoord “fysiotherapie bij pijn in rug” voortaan geen advertentie meer mag activeren en zorgen we ervoor dat deze juist wel wordt geactiveerd op “meniscusblessure” gerelateerde zoektermen. Die leveren de fysiotherapeut immers mogelijk nieuwe cliënten op.
Advertentie teksten aanpassen
De volgende stap is dat wij deze – inmiddels met variaties uitgebreide – zoektermen lijst op meniscus blessures, in de advertentie teksten gaan verwerken en daar verschillende variaties van maken.
Omdat we weten dat mensen die “meniscus blessure” gerelateerde zoektermen invoeren in Google en die vervolgens klikken op een advertentie, geneigd zijn tot het maken van een afspraak. Althans, 3 van de 100 dan in dit voorbeeld. Wat overigens al best goed is.
Met nóg relevantere advertenties voor deze zoektermen gaan we daar 4 of 5 afspraken uit 100 bezoekers van proberen te maken. Hoe beter de aansluiting van een advertentietekst op de zoekintentie, hoe hoger de relevantie en hoe hoger de kans dat een bezoekers overgaat tot echt contact.
En dat brengt ons bij het vierde en laatste onderdeel van dit artikel: De relevantie van de landingspagina.
Relevantie landingspagina verhogen
Ja kan een keurige advertentie campagne hebben ingericht: Relevante zoekwoorden, goede advertentieteksten en veel bezoekers trekken, maar dan moet eea wel in dezelfde lijn worden doorgezet op de pagina die volgt na de advertentie.
Daar moet de vraag nogmaals beantwoord worden. In dit geval geven wij op die pagina uitleg over het proces van het revalidatietraject voor meniscus blessures bij deze fysiotherapeut.
Je kunt je voorstellen dat wanneer iemand deze uitleg leest en daarnaast een aantrekkelijke belknop of contactformulier ziet staan, de neiging kan ontstaan om contact op te nemen voor meer informatie of zelfs direct voor een afspraak.
Online marketing voor fysiotherapeuten
Google ads optimalisatie is één van de grondbeginselen voor effectieve online marketing voor fysiotherapeuten. Bij Medifactor hebben wij jarenlange ervaring in het online in de markt zetten van eerstelijns zorgpraktijk en in het bijzonder fysiotherapiepraktijken.
Doe je aan Google Ads of zoek je een effectieve manier van steady cliënten aanvoer? We nemen graag een aantal voorbeelden van praktijken met jou door waarvoor wij dit al een aantal jaar succesvol doen.
Wie is Medifactor
Wij zijn er voor zorgorganisaties die een duidelijke koers willen varen.
Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.
Blijf op de hoogte
Uitgelichte Artikelen
Complete online marketing voor fysiotherapeuten
Binnen de online marketing voor fysiotherapeuten en paramedici zijn er vijf tot tien kanalen te onderscheiden om nieuwe cliënten aan te trekken en bestaande cliënten te blijven prikkelen.
Zo start je jouw eigen fysiotherapiepraktijk en werf je cliënten met online marketing
Een eigen fysiotherapiepraktijk starten; iets waar je wellicht altijd al van gedroomd hebt. Gaat jouw wens snel in vervulling komen? Dan zijn er uiteraard een aantal belangrijke zaken waar je rekening mee moet houden om dit om een succes te laten worden.
Een gespecialiseerde website laten maken voor jouw fysiopraktijk
Website laten maken FysiopraktijkLaatste update: 6 september 2024 Auteur: Medifactor Blog geschreven door Jerry Groot:Sales en Marketing expert voor fysiotherapieWebsite laten maken FysiopraktijkLaatste update: 6 september 2024...