Online marketing voor psychologen: Zo trek je cliënten aan

10 min
Psycholoog
Auteur: Jerry Groot

Jerry Groot – Eigenaar en Consultant

De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen karakter te behouden.

Online marketing voor psychologen: Zo trek je cliënten aan

In dit artikel lees je:

  • Hoe je als psycholoog online marketing kan inzetten voor meer cliënten
  • Dat online naar alle soorten therapieën van psychologen wordt gezocht
  • 3 tips voor wanneer je als psycholoog wil starten met online marketing

Hoe zet je als psycholoog online marketing in?

Maandelijkse zoeken tienduizenden mensen online naar een psycholoog. Dit kan gaan om mensen die weten dat ze naar een psycholoog willen of moeten en die “psycholoog + plaats” of “psycholoog + therapie/klacht” invoeren in Google. Deze mensen moet je op een gebruiksvriendelijke en snelle wijze contact kunnen laten maken met jouw praktijk.

Denk hierbij aan een duidelijke, gebruiksvriendelijke website (houd rekening met een Smartphone!), een goed ingevuld Google My Business profiel en daarnaast Google Ads. Een routeplanner, openingstijden, een telefoonnummer met belknop met een vriendelijke stem aan de andere kant en een paar positieve reviews zijn vaak al voldoende om actief zoekende mensen contact te laten maken met jouw praktijk en een eerste goede indruk te wekken.

Als de vraag meer specifiek is, zoals met betrekking tot klachten als stress, depressie of slapeloosheid, dan is er meer nodig om cliënten uit deze populatie in contact te brengen met jouw praktijk. Deze mensen bevinden zich in een ander stadium van het zoekproces. Zo kan het zijn dat ze nog niet zeker weten of ze naar een psycholoog willen, of lezen ze zich eerst graag in over de vermoedelijke klacht en de symptomen ervan.

Je dient ze dan uitgebreid te informeren met een webpagina dit alleen dáárover gaat. Je beantwoordt feitelijk op uitgebreide wijze een vraag die zij stellen. Er zijn tools die deze vragen uit Google onttrekken, zodat je weet welke vraag je moet beantwoorden om met hen in contact te komen.

Maandelijkse zoeken tienduizenden mensen online naar een psycholoog.

Naar welke typen psychologen wordt gezocht?

Om je een idee te geven naar welke psychologen wordt gezocht en de mate waarin vragen worden gesteld over klachten waarbij zij kunnen helpen in Google, hier een korte opsomming van landelijke searches: 

  • Het woord “psycholoog” wordt 16.000 keer per maand in Nederland ingevoerd. 
    In combinatie met een plaats is dit 80.000 keer per maand. 
  • Er worden per maand 216 unieke vragen in Google gesteld over de verrichtingen en zaken van een psycholoog. 

Wat voor vragen zijn dit? Hier enkele voorbeelden: 

  • Wat doet een psycholoog? – 400 keer 
  • Wat doet een psycholoog bij een depressie? – 100 keer 
  • Wat is het verschil tussen een psycholoog en een psychiater? – 50 keer 

Voor elke vraag gelden bovendien tientallen variaties. Het aantal mensen dat die vraag stelt loopt dus in de vele duizenden per maand. 

Als we kijken naar de zoekvolumes van klachten die een psycholoog kan behandelen, komen we op honderdduizenden searches en vragen per maand voor hulp bij burn out, slapeloosheid, depressies, angstklachten en meer. Voor psychologen liggen hier grote kansen om deze zorgvragers te informeren en in contact te laten komen met hun praktijk. 

Online marketing voor psychologen

3 tips voor wanneer je als psycholoog wil starten met online marketing

Als je wil starten met online marketing, onthoud dan het volgende: Je hoeft jouw praktijk niets een pro-actief in de markt te presenteren. Er is al een zeer grote vragende markt die zich online beweegt, vragen stelt en informatie zoekt. Grofweg is dus het enige wat je voorlopig hoeft te doen ervoor zorgen dat je goed vindbaar en zichtbaar bent als deze vragen worden gesteld en dat je deze mensen een hoog gebruiksgemak biedt voor contact met jouw praktijk. 

Dat doe je als volgt:

  1. Zodra mensen je naam horen of een psycholoog zoeken, dien je in ieder geval je website en Google My Business Profiel in orde te hebben. Dit is je online praktijk. Het eerst wat mensen doen is jouw naam invoeren en op je website kijken. Google My business zorgt voor snelle en makkelijke bereikbaarheid. Dit zijn basisvoorwaarden voor vindbaarheid en zichtbaarheid. 
  2. Als jouw praktijk vlot mag groeien: Adverteer met Google Ads voor mensen die een psycholoog zoeken. Zit je in Den Haag? Zorg voor geschikte tekstadvertenties die bovenaan pagina 1 van Google komen wanneer mensen daar zoeken op “Psycholoog Den Haag”. Het is een relatief kostbare methode, maar werkt goed en is zeer winstgevend voor psychologen. 
  3. Wil je cliënten aantrekken die specifiek klachten hebben? Voeg dan regelmatig informatieve stukken tekst over deze klachten toe op je website. Leg uit waarom jij goed bent in hulp op dat gebied. Bijvoorbeeld 1 keer per maand een blog waarin je de eerder genoemde vragen beantwoord omtrent diverse klachten. Dit zorgt uiteindelijk voor een plek op pagina 1 in de organische resultaten van Google en dus relevante bezoekers aan jouw website. 

Hoe helpt Medifactor zorgprofessionals bij online marketing?

Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.

Met onze medische, marketing en bedrijfskundige kennis kunnen wij jou als zorgpraktijkhouder op elke schaal helpen bij de ontwikkeling van jouw praktijk.

Wie is Medifactor

Wij zijn er voor zorgorganisaties die een duidelijke koers willen varen.

Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.

Wil je hoger in Google komen?

Vul het formulier in en ontvang binnen 24 uur reactie.

    +31(0)20 – 7005538

    info@medifactor.nl

    Blijf op de hoogte

    Uitgelichte Artikelen