Home / Blog / Medische content marketing voor psychologen

Medische content marketing voor psychologen

Psychologen

Auteur: Jerry Groot
Leestijd: 5 min

Jerry Groot – Eigenaar en Consultant

De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen karakter te behouden.

Medische content marketing voor psychologen

In dit artikel lees je: 

  • Wat medische content marketing is 
  • Hoe je dit als psycholoog kan inzetten 
  • Welke aanpak goed werkt binnen de psychologie

Wat is medische content marketing?

Als psycholoog behandel je een grote diversiteit aan psychische klachten. Over bijna elke klacht worden in Google door mensen die deze klachten hebben, vragen gesteld en hulp gezocht. Dit kan gaan over stressklachten, overspannenheid, trauma, verlies, verslaving en meer.

Dit zijn potentiële cliënten die jij kan helpen wanneer ze hun eerste stappen naar erkenning en hulpvraag zetten. Door het bieden van uitgebreide en tegelijkertijd toegankelijke informatie, geef je ze antwoordt op hun vragen en zet je ze op gepaste en integere wijze aan tot contact met jouw praktijk.

Het kan zijn dat je al een website hebt en zelfs al adverteert, om mensen die een psycholoog zoeken of die klachten hebben aan te trekken. Dat zijn ook zeker goede acties en de basisbeginselen van online marketing. Het is alleen niet voldoende om alleen op basis daarvan specifieke zorgvragen te relateren aan de inhoud van jouw website. Er is een zekere “omvang” aan data rondom een onderwerp nodig voordat het algoritme van Google doorkrijgt dat jouw website gaat over een specifiek aantal klachten.

Over bijna élke psychische klacht wordt in Google tientallen vragen gesteld.

Hoe creëer je die “omvang” voor specifieke klachten?

Kort gezegd betekent “omvang” hier simpelweg “tekst”. Als je veel tekst op je website hebt over één of enkele klachten die je als psycholoog kan behandelen, dan kan het algoritme van Google jouw website hier beter aan herkennen. Door de grote variatie aan zoektermen en vragen die met betrekking tot klachten in Google worden ingevoerd, is het effectief om per tekst één vraag te beantwoorden. Met tekst bedoelen we een blogpagina van ongeveer 500 tot 700 woorden. 

Hier volgt een voorbeeld van hoe dit eruit kan zien. 

Over een depressie worden maandelijks in Google 7.858 unieke zoektermen ingevoerd en 474 vragen gesteld. Ja, maandelijks. 

Enkele vragen die worden gesteld zijn:

  • Wat is een depressie?
  • Hoe kom je uit een depressie?
  • Hoe om te gaan met een depressie. 
  • Hoe kom ik uit een depressie zonder medicijnen? 
  • Wat zijn de kenmerken van een depressie bij volwassenen? 

Mensen met dergelijke vragen bevinden zich in het proces dat leidt tot het maken van contact met een psycholoog om vast te stellen of ze een depressie hebben en hoe dit kan worden behandeld. 

Voor de praktijkhouder of zelfstandig psycholoog bieden deze digitaal gestelde vragen grote kansen voor het maken van contact en helpen van deze mensen. Je kan je expertise en kennis via dit kanaal precies daar adresseren waar mensen het nodig hebben. 

Websites die hun bezoekers de beste ervaring brengen en dus het meest relevant zijn, worden daarvoor beloond met een vertoning van de betreffende blogpagina op pagina 1 van Google. 

Medische content marketing voor psychologen

Hoe zet je blogs effectief in als psycholoog?

Als je dus bijvoorbeeld elke maand 1 of 2 nieuwe blogpagina’s toevoegt op jouw website waarin je een bepaalde klacht of therapie steeds vanuit een andere invalshoek benaderd, dan gaat Google jouw website steeds beter relateren aan vragen die over die klacht of therapie worden gesteld.

Een belangrijk “zoekmachine waarderings” criterium is het aantal bezoekers en hoe lang ze blijven. Er ontstaat een opwaartse spiraal wanneer jij steeds meer informatie over een onderwerp toevoegt, daar meer bezoekers voor aantrekt die langer blijven en Google jou hoger op de lijst zet.

Afhankelijk van je jouw eigen doelstellingen en wensen kan je natuurlijk ook op meerdere klachtenbeelden inzetten. Een goed blogartikel schrijven vergt al snel een halve dag tot een dag werk. Denk aan zoektermen en vragen onderzoek, de tekststructuur bepalen en het design waarmee je het op je website plaatst. Omdat je deze tijd beter kan besteden aan cliënten, doe je er verstandig aan dit werk uit te besteden aan een bedrijf dat hierin gespecialiseerd is.

Hoe helpt Medifactor zorgprofessionals bij online marketing?

Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.

Met onze medische, marketing en bedrijfskundige kennis kunnen wij jou als zorgpraktijkhouder op elke schaal helpen bij de ontwikkeling van jouw praktijk.

Wie is Medifactor

Wij zijn er voor zorgorganisaties die een duidelijke koers willen varen.

Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.

Plan een vrijblijvend adviesgesprek

Telefoongesprek met een online zorgmarketing expert

    +31 (0)850292512

    info@medifactor.nl

    Blijf op de hoogte

    Uitgelichte Artikelen

    ×

    Welkom!

    Zorgpraktijk winstgevend maken? Stel vrijblijvend al je vragen

    × Sparren met Medifactor