Jerry Groot – Eigenaar en Consultant
De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen karakter te behouden.
Bouw aan Autoriteit, Identiteit en Vertrouwen rondom Jouw Specialisme als Fysiotherapeut
- Hoe mensen online naar informatie zoeken als ze een specifieke klacht hebben
- Dat je met de juiste vorm van marketing ervoor kan zorgen dat je eruit springt tussen specialisten
- Hoe je kan werken aan je identiteit en autoriteit als specialist
In de markt voor fysiotherapie is de laatste jaren een trend zichtbaar waarin fysiotherapeuten zichzelf meer specialiseren en waar bovendien aan de kant van de zorgvrager meer behoefte is aan specialisme. Dit biedt enorme kansen voor specialisten die hun expertise goed weten te communiceren.
Een aantal belangrijke vormen van (online) marketing voor specialisten in de fysiotherapie zijn:
- Het schrijven van artikelen over het specialisme en deze plaatsen op de website van de praktijk
- Het samenstellen van klanten cases en die plaatsen op de website van de praktijk
- Branding op platformen als Facebook, Instagram en Linkedin in jouw verzorgingsgebied waarbij je met content en advertenties vertelt over jouw specialisme
In dit artikel gaan we dieper in op het schrijven van artikelen over specialisaties en die plaatsen op de website van de praktijk. We vertellen over het zoek- en leesgedrag van mensen op internet, de verschillende fases waarin zij zich bevinden en over welke onderwerpen je wel en niet moet schrijven.
“
Als specialist kun je beter in gaan op een specifieke klacht dan een algemene zoekterm als “hoofdpijn behandelen”.
Schrijven over Jouw Specialisatie: Wees (heel) Specifiek
In gesprek met een klant van Medifactor bespraken we welke onderwerpen het meest geschikt waren om over te schrijven. Het betreft hier een fysiotherapiepraktijk die zelf een nieuwe methode heeft ontwikkeld voor het behandelen van vele, specifieke klachten. De inzet was om twee artikelen per maand op de website te plaatsen.
Uit een lange lijst moest de keuze worden gemaakt uit Hoofdpijn/Migraine Vs. Frozen Shoulder/Tennisarm/Nerve Entrapment Vs. Fibromyalgie. Dit resultaat kwam voort uit een combinatie van marktpotentie, capaciteit in de praktijk, mate van gespecialiseerde kennis in de praktijk en concurrentie aanbod.
Eén van de maten (in de maatschap) stelde ons de volgende vraag:
“In jullie advies stellen jullie “Frozen Shoulder/Tennisarm/Nerve Entrapment” voor, terwijl het zoekvolume in Google (dus marktpotentie) voor Fibromyalgie minstens net zo groot is en die van hoofdpijn/migraine nog veel groter is. Wat bepaalt die keuze?”
Het antwoord ligt in de mate van specificiteit, de manier waarop mensen zoeken en het aanbod van informatie wanneer mensen hiernaar zoeken.
Vergroot Jouw Identiteit en Autoriteit door veel Informatie te geven over één Specifiek Onderwerp
Hier een voorbeeld op het zoekresultaat “hoofdpijn behandelen”:
Ook voor Fibromyalgie geldt dat binnen deze complexe problematiek, veel sub-categorieën zijn waarmee deze aandoening zich manifesteert. Het is wel specifieker dan hoofdpijn, maar het valt nog steeds niet mee om je tussen al het aanbod van informatie te onderscheiden als specialist.
Hier een voorbeeld op het zoekresultaat “Fibromyalgie behandeling”:
De zoekvolumes op specifieke klachten zijn groot en gevarieerd en kennen daarnaast meerdere invalshoeken. Of het nu om frozen shoulder gaat, een tennisarm, pijn aan het bekken met bijhorende klachten, dry needling als behandelmethode, claudicatio intermittens of een andere specifieke klacht en/of behandelmethode, de zoekvolumes op deze onderwerpen maken het mogelijk dat je met het schrijven van hierop gerichte artikelen dergelijk publiek naar jouw website (en dus jouw praktijk) kan trekken.
De Regels voor het Schrijven van Content: Verplaats je in de lezer
- Jij weet veel van de klacht of behandelmethode, jouw lezer niet. Overlaadt ze niet met informatie, maar kies per artikel één invalshoek. Koppel bijvoorbeeld 1 mogelijke behandelmethode aan 1 klacht. In een ander artikel bespreek je weer een andere behandelmethode voor dezelfde klacht
- Mensen lezen van een mobiel scherm en haken na 1000 woorden af. Houd het kort, bondig en tot gemiddeld 750 woorden
- Verdeel je kennis over meerdere artikelen. Het is prima om 5 a 10 artikelen te schrijven over het verhelpen van een frozen shoulder, als elk artikel een originele invalshoek heeft
- Voorgenoemde creëert zowel voor Google als voor bezoekers autoriteit: Deze partij weet écht veel over deze klacht!
- Zorg voor steeds dezelfde structuur in een artikel: Omschrijf de klacht of behandelmethode, waarvoor het nodig is, wat symptomen en oplossingen en waarom juist jouw kliniek hier goed in is
Wie is Medifactor
Wij zijn er voor zorgorganisaties die een duidelijke koers willen varen.
Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.
Blijf op de hoogte
Uitgelichte Artikelen
Complete online marketing voor fysiotherapeuten
Binnen de online marketing voor fysiotherapeuten en paramedici zijn er vijf tot tien kanalen te onderscheiden om nieuwe cliënten aan te trekken en bestaande cliënten te blijven prikkelen.
Zo start je jouw eigen fysiotherapiepraktijk en werf je cliënten met online marketing
Een eigen fysiotherapiepraktijk starten; iets waar je wellicht altijd al van gedroomd hebt. Gaat jouw wens snel in vervulling komen? Dan zijn er uiteraard een aantal belangrijke zaken waar je rekening mee moet houden om dit om een succes te laten worden.
Een gespecialiseerde website laten maken voor jouw fysiopraktijk
Website laten maken FysiopraktijkLaatste update: 6 september 2024 Auteur: Medifactor Blog geschreven door Jerry Groot:Sales en Marketing expert voor fysiotherapieWebsite laten maken FysiopraktijkLaatste update: 6 september 2024...