Home / Blog / 5 specifieke marktkansen die een oefentherapeut met online marketing kan verzilveren

5 specifieke marktkansen die een oefentherapeut met online marketing kan verzilveren

Oefentherapeut

Auteur: Jerry Groot
Leestijd: 5 min

Jerry Groot – Eigenaar en Consultant

De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen karakter te behouden.

5 specifieke marktkansen die een oefentherapeut met online marketing kan verzilveren

In dit artikel lees je: 

  • Over 5 zeer specifieke marktkenmerken voor oefentherapie 
  • Waarom dit kansen zijn voor een oefentherapie praktijk 
  • Hoe je deze kansen met online marketing benut

5 marktkenmerken voor oefentherapie

Volgens de cijfers van het Nivel had de oefentherapie markt in Nederland (onder meer) de onderstaande kenmerken. We noemen sec deze kenmerken, omdat die uit online marketing perspectief grote kansen bieden voor oefentherapie praktijken.

Noot: De input uit onderstaande cijfers zijn gebaseerd op 16.650 patiënten die door 205 oefentherapeuten zijn behandeld in 77 praktijken die deelnemen aan Novel Zorgregistraties Eerste Lijn. 

  • 42% van het aantal zittingen betrof een zitting kinderoefentherapie 
  • 36% van de zittingen werd zelf door de patiënt zelf geïnitieerd 
  • De meest voorkomende klacht waren psychomotorische retardatie en ontwikkelingsstoornissen met 21% van de behandelepisodes
  • Psychosomatische klachten bezetten 10% van de behandelepisodes 
  • 21% van de nieuwe behandelepisodes betrof een terugkerende klacht

Waarom zijn dit kansen?

Dit zijn kenmerken van marktvraag en zorgconsumenten gedrag. De cijfers geven aan waar de actieve vraag al zit. Met deze kennis kan je online marketing inzetten om strategische keuzes te maken voor jouw praktijk. 

Bij elk markt kenmerk staat hieronder concreet wat je kan doen. Medifactor kan jou hier end-to-end bij helpen. Wij kennen de zorgconsument, zijn online gedrag en beschikken over een data waarmee je haarfijn kan zien hoe dit werkt.

De cijfers geven aan waar de actieve vraag zit.

Kans: Blogs over Kinderoefentherapie

Duizenden kinderen gaan dus naar een oefentherapeut. Er zijn natuurlijk vele wegen die naar een kinderoefentherapeut leiden. Bij het kind en de ouders ontstaat op enig moment en hulpvraag en de patient journey kan gaan langs huisartsen, fysiotherapeuten en het internet. 

Ga een naar Google en voer “kinderoefentherapie” in. Je ziet hier hoe jouw collega’s zich presenteren: Websites zijn gedateerd en over gebruikerservaring is meestal niet nagedacht. De informatie wordt meestal statisch aangeboden. 

Met blogs trek je op organische wijze bezoekers naar je website. Je beantwoord vragen die mensen over kinderoefentherapie stellen in aantrekkelijk te lezen stukken tekst van ongeveer 700 woorden. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

  • Wat doet een kinderoefentherapeut? 
  • Hoe werk reflex integratie therapie bij kinderen? 
  • therapie concentratieproblemen kind 

Op deze manier zal jouw website op den duur op pagina 1 van Google staan. Met een groeiend aantal bezoekers op jouw website gaan mensen die een kinderoefentherapeut zoeken uiteindelijk naar jóuw praktijk.

Online marketing kansen oefentherapeut

Kans: Mensen komen zelf, bereik ze met Google Ads

Met 36% van de patiëntenpopulatie heb je het over duizenden mensen die zélf op zoek gaan naar een oefentherapeut. Een bezoek aan de huisartsen of vragen stellen in het netwerk kunnen we niet meten. 

Wat we wel weten en meten, is dat in Google maandelijks tussen de 3000 en 8000 keer gezocht wordt naar een oefentherapeut mensendieck of cesar. Dit zijn mensen met een urgente en directe behoefte voor een afspraak of in ieder geval direct contact met een oefentherapie praktijk. 

Hiervoor is zijn betaalde tekstadvertenties met Google Ads uitermate praktisch, geschikt en effectief. Wij hebben voor vele praktijken op deze manier zorgvragers in contact gebracht met de juiste praktijk.

Kans: De twee meest voorkomende klachten

Psychomotorische retardatie/ontwikkelstoornissen en psychosomatische klanten beslaan samen dus ruim 30% van alle gesignaleerde klachten in de oefentherapiepraktijk. Hiervoor gelden dezelfde kansen als voor de kinderoefentherapie: 

Schrijf blogs op je website, vul de informatiebehoefte in die zoekende mensen hebben en zorg er zo voor dat ze uiteindelijk in jóuw praktijk terecht komen. De combinatie van vragen in Google over ontwikkelingsachterstanden, psychomotorische en psychosomatische therapie lopen qua aantallen en variatie in de vele duizenden per maand.

Hier weer enkele voorbeelden daarvan:

psychomotorische therapie kind
bewegingsagogie en psychomotorische therapie
wat is psychosomatische therapie

Kans: 21% betreft een terugkerende klacht

Hier ligt een kans voor preventie en educatie, die op meerdere online marketing kanalen kan worden geuit. Afhankelijk van het type klacht kan een beroep worden gedaan op de eigen verantwoordelijkheid van mensen en hun vermogen om zelf aan (het voorkomen) van klachten te werken.

Daarvoor moeten ze goed worden geïnformeerd. Naast de in dit artikel eerder genoemde blogs, kunnen bijvoorbeeld video’s met uitleg hierover veel waarde toevoegen. Deze kan je op en Youtube kanaal zetten en toegankelijk maken via de praktijkwebsite.

Ook e-mail marketing en nieuwsbrieven zijn een geschikt medium voor informatie en educatie.

Mocht je na het lezen van dit artikel geïnspireerd zijn en meer willen weten, contact ons dan gerust voor een vrijblijvend advies gesprek.

Wie is Medifactor

Wij zijn er voor zorgorganisaties die een duidelijke koers willen varen.

Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.

Plan een vrijblijvend adviesgesprek

Telefoongesprek met een online zorgmarketing expert

    +31 (0)850292512

    info@medifactor.nl

    Blijf op de hoogte

    Uitgelichte Artikelen

    ×

    Welkom!

    Zorgpraktijk winstgevend maken? Stel vrijblijvend al je vragen

    × Sparren met Medifactor