Home / Blog / Cliënten werven in de zorg | Marketing voor therapeuten

Marketing voor therapeuten

Marketing

Auteur: Jerry Groot
Leestijd: 10 min

Jerry Groot – Eigenaar en Consultant

De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen karakter te behouden.

Marketing voor therapeuten

In dit artikel lees je: 

  • Hoe je met marketing cliënten kan werven als therapeut 
  • Welke kanalen van marketing voor therapeuten geschikt zijn.  
  • Hoe je marketing voor therapeuten meetbaar maakt

Onze ervaring met marketing voor therapeuten

Bij Medifactor hebben wij de afgelopen jaren het specialisme vergaard voor het vermarkten van eerstelijns zorgprofessionals en praktijken. Dit betreft vooral paramedische praktijken, mondzorgpraktijken en praktijken voor psychische hulp. 

Door de verankering in de markt en ons steeds verder uitbreidende netwerk mogen wij inmiddels ook meerdere gespecialiseerde klinieken tot onze klantenkring rekenen. Denk hierbij aan DNA-onderzoekers of praktijken die zich op één specifiek lichaamsdeel richten. 

Door deze brede ervaring met marketing voor therapeuten en zorgpraktijken, weten wij goed welk marketingkanaal bij welk type therapeut past en ook precies hoe je die moet inzetten, voor het effectief werven van cliënten.

Hoe kan je cliënten werven in de zorg?

Er zijn grofweg drie manieren om je als praktijk of therapeut in de markt bekend te maken: 

  • Jezelf bekend maken in de zorgketen 
  • Offline marketing, zoals publicaties, papers en onderzoeken 
  • Online marketing, zoals zichtbaarheid in Google en op Social Media 

In dit artikel informeren wij jou over de mogelijkheden van online marketing. Nu zijn er zomaar vijf tot tien disciplines als het gaat om online marketing die je als therapeut kan inzetten om cliënten te werven. Dit zijn ook disciplines die allemaal complementair aan elkaar zijn. 

Tezamen vormen zij een geïntegreerde customer journey waarbij je de zorgvrager of cliënt bedient en volgt vanaf het moment dat er interactie ontstaat met jouw praktijk of een zorgbehoefte ontstaat waarbij een praktijk of therapeut als jij een oplossing kan bieden.

Wij weten precies welk marketing kanaal op welk moment bij jou als therapeut past.

Marketingkanalen die geschikt zijn voor therapeuten

Nu hangt het vaak sterk af van de omvang van een praktijk of hoeveel cliënten je als therapeut wil, hoeveel en in welke kanalen van online marketing er geïnvesteerd wordt. We starten daarom met een opsomming van álle kanalen die toepasbaar zijn en wijden daarna meer in detail uit of, en hoe je die dan vervolgens in kan zetten. 

Marketing platformen:

  • Websites als centraal platform voor conversie en gebruikerservaring 
  • Google My Business als mini-website voor hoog gebruiksgemak 

Marketing Kanalen: 

  • Google Ads voor direct algemene cliënten werven 
  • Medische Content voor specifieke cliënten werven op de lange termijn 
  • Facebook en Instagram voor het onderhouden van cliënt relaties én opbouwen van naamsbekendheid
  • E-mail marketing voor het opvolgen van cliënten 
  • YouTube voor het creëren van sterke klantrelaties

We maken een onderscheid tussen kanalen en platformen. Met de kanalen breng je de mensen namelijk naar de platformen, alwaar ze contact kunnen leggen met jouw praktijk.

Websites voor therapeuten en zorgprofessionals

We noemen deze bewust als eerst, omdat een website het centrale platform voor conversie en gebruikerservaring is voor jouw potentiële cliënten. Ondanks dat diverse kanalen zeker wel stand-alone kunnen functioneren, zal er altijd interactie volgen met jouw website. 

Ga maar na, na elke interactie met prospects op een kanaal zal een bezoek aan jouw website volgen. Het is dan belangrijk dat jij jouw bezoekers een prettige gebruikerservaring biedt. Denk daarbij aan makkelijk contact met een belknop en contactformulier, die vooral mobiel aantrekkelijk zijn.

Andere belangrijke zaken die vertrouwen wekken zijn originele foto’s van de praktijk en therapeuten. Noem ook unique selling points en vermeldt klantreviews waarin cliënten vertellen hoe jij ze van hun lichamelijke klachten hebt afgeholpen.

klanten werven zorg

Twee typen websites bij Medifactor

Bij Medifactor werken wij met twee typen websites. De eerste type is een format wat specifiek voor een type praktijk ontwikkeld is. Zo hebben wij formats voor fysiotherapeuten, tandartsen, chiropractors en psychologen. Deze zijn ontwikkeld met het oog op functionaliteit en betaalbaarheid. 

Met dit type heb je een moderne website die gericht is op conversie. Met originele foto’s ontstaat bovendien een authentieke look & feel voor jouw praktijk. Dit type website kan binnen enkele weken online staan en leveren wij vanaf €2250 ex btw. 

De tweede optie is een “custom made” website. Bij dit type website gaan we samen aan de tekentafel zitten en bouwen we een platform dat geheel afgestemd is op jouw wensen. De keuzes voor een custom website boven een format zijn divers. 

Custom is niet per se beter dan een format. Meestal is het maximaal verwerken van de eigen identiteit de belangrijkste aanleiding om voor een custom website te kiezen. Wij leveren deze vanaf €5000 ex btw.

Google My Business: Mini-website voor hoog gebruiksgemak

In het verlengde van “de eerste interactie na zichtbaarheid op andere kanalen” is het belangrijk om de “Google My Business” profiel goed in te richten. Zodra mensen de naam van jouw praktijk kennen of hebben gehoord, voeren ze deze bij Google in. 

Google My Business is het informatievak wat dan verschijnt aan de rechterzijde op een laptop, en nog veel belangrijker, het deel wat direct jouw hele telefoon scherm vult zodra je in Google op jouw naam zoekt. 

Hoe completer je dit inricht en bijhoudt, hoe aantrekkelijker en actueler deze eruit ziet en waarbij de neiging om te kijken, klikken, navigeren en bellen groter wordt. Daarom wordt het ook wel de “mini” versie van een website genoemd, omdat er al snel een goede indruk van jouw praktijk ontstaat. 

Het bevat de volgende onderdelen, van boven naar beneden: 

  • Titel van je praktijk met sterren reviews en een foto ernaast. 
  • Locatie informatie, openingstijden en je telefoonnummer inclusief google Maps vertoning. 
  • Onder “overzicht” knoppen om te bellen, navigeren, labelen en de website te bezoeken.
  • Onder “posts” kan je informatieve updates over jouw zorgpraktijk plaatsen. Denk aan posts over klachten, behandelingen en resultaten. Een foto van een patiënt erbij maakt het compleet. 
  • Onder “producten” kan je vermelden welke behandelingen en therapieën je doet.
  • Onder “reviews” staan testimonials van jouw cliënten. Via de mobiele app kan je hen een whats-app link sturen waarmee ze in enkele seconden een review kunnen schrijven. 
  • Met de optie “foto’s” kan je veel actueel materiaal van je praktijk laten zien.

En tot slot kan je onder “over” een uitgebreide introductie doen van je praktijk, kunnen potentiële cliënten vragen stellen in de Google My Business chat.

Google Ads voor direct meer cliënten

Als je direct meer cliënten wil – dat wil zeggen, binnen een paar maanden – dan is Google Ads een goed middel. Je verschijnt hiermee met tekstadvertenties bovenaan de eerste pagina van Google op het moment dat iemand een zoekterm of vraag invoert waarom jij hebt aangegeven zichtbaar te willen zijn. 

Zodra iemand op jouw advertentie klikt, betaal je een zeker bedrag. Dit kan variëren van €0,50 tot €3,00. De hoogte is afhankelijk van veel factoren; denk aan de concurrentie op een zoekterm en de kwaliteit van jouw advertenties. 

Google Ads voor zorgpraktijken en therapeuten werkt alleen goed voor het type zoekende mensen dat al weet dat ze een bepaald type zorgverlener nodig hebben. Denk aan mensen die actief op zoek zijn naar een fysiotherapeut of psycholoog. 

Dit heeft te maken met de urgentie van de zoekvraag. Het blijkt dat als mensen zoeken op Google naar lichamelijke klachten, er veel wordt geklikt op advertenties maar dat er weinig of zelden contact wordt gezocht met een zorgpraktijk, en dat is zonde van je geld. 

Een voorwaarde voor een fatsoenlijk rendement uit de advertentiebudget is wel dat je website in orde is. Dit is de reden waarom we dan ook dit artikel gestart zijn met het behandelen van de websites.

Kosten en rendement van Google Ads voor therapeuten

De kosten van een Google Ads campagne bestaan uit twee delen: het plaatsen en het onderhouden. Je betaalt Google de advertentiekosten, welke je begrensd in kan stellen. Zo betaal je per periode (per maand bijvoorbeeld) niet meer dan je totaal hebt ingesteld. 

Daarnaast betaal je Medifactor voor het beheer van de advertentiecampagne. Google Ads is een dynamisch advertentie programma waar regelmatig aan de instellingen ervan moet worden gesleuteld om relevante bezoekers tegen een normale prijs te krijgen. 

Een aanmelding van een potentiële patiënt drukken we uit in “Cost per lead”. Dit is de verhouding tussen het aantal aanmeldingen gedeeld door de advertentiekosten + beheerkosten. 

Deze liggen meestal tussen de €20 tot €35. Je betaald Medifactor bijvoorbeeld €180 of €360 en Google €250 of €500. Dan heb je 15 of 30 aanmeldingen = €29 per aanmelding. Voor de meeste therapeuten is dit een goed rendement, omdat de omzet factor vijf of tien van deze kosten zijn.

Klanten werven

Duurzaam cliënten werven met Blogs en YouTube

Zo ongeveer de sterkste en meest duurzame strategie is het plaatsen van content in de vorm van blogs en video’s op je website en YouTube. De belangrijkste reden hiervoor is dat wat contentmarketing onderscheid van alle andere marketingkanalen: het is duurzaam.

Hoe ouder een blog of video is plus hoe vaker en langer deze bekeken is, de meer deze bezoekers, lezers en kijkers zullen trekken. Belangrijk is dan wel dat het gaat over onderwerpen die altijd waarde bieden voor de langere termijn. 

Maak dus geen content over tijdelijke zaken die hun “nieuwswaarde” snel verliezen, maar bespreek zaken die over vijf jaar nog steeds relevant zijn. Vertel bijvoorbeeld ontwikkelingen over de zorgmarkt, praat over preventie en gezonde levensstijl en vertel over je ervaringen en kennis als je een specialisme hebt.

SEO voor blogs en Youtube

Houd bij het schrijven van artikelen en maken van video’s rekening met een goede vindbaarheid en zichtbaarheid voor de algoritmes van Google en YouTube. Beiden zijn zoekmachines en daar dien je zoekmachine-optimalisatie voor te doen. 

Beiden hebben tientallen datapunten waarop jouw content kan scoren voor de overzichtelijkheid van dit artikel noemen we een aantal. In een ander artikel gaan we hier uitgebreider op in. 

Google: 

  • De laadsnelheid van je pagina
  • Relevantie van content vs. zoekvraag 
  • Mobiele gebruikerservaring (Héél belangrijk voor acute zorgvragers)
  • Links van en naar andere relevante pagina’s 
  • Autoriteit en omvang van je website 

YouTube: 

  • Geef je video-file de naam van zoekterm of vraag 
  • Sluit je video af met een call-to-action voor contact met jouw praktijk 
  • Neem een opvallende thumbnail. Dit is de voorvertoning van jouw video.
  • Geef je video een goede beschrijving, van wat de kijker kan verwachten
  • Leeftijd en omvang van je YouTube profiel

Social Media voor een sterk imago als zorgprofessional

Met Social Media doelen we hoofdzakelijk op Facebook, Instagram en LinkedIn. Als je deze als therapeut wil inzetten, bedenk dan dat je hier weinig tot geen nieuwe cliënten uit gaat halen. Het is wel zeer geschikt om buiten de behandelkamer met jouw cliënten in contact te blijven en een imago op te bouwen. 

Of je nu een paramedische therapeut, psycholoog of zelfs tandarts bent, er valt genoeg te laten zien en vertellen over jouw vak en de waarde die je levert aan cliënten. Denk alleen al aan communicatie over preventie en bepaalde specialismes die je in de jouw praktijk hebt. Ook adviezen en tips over nazorg en preventieve checks om terugkerende klachten te voorkomen zijn natuurlijk geschikt materiaal.

Volgers creëren vs. adverteren op Social Media

Als je op natuurlijke wijze volgers blijft werven, vergroot je vanzelf het bereik van de posts en bijdragen die je plaatst. Het is aan te raden hier een systeem voor aan te brengen en het (deels) te automatiseren, met bijvoorbeeld een programma als Social Pilot. 

Zorg ervoor dat je 1 of 2 keer per dag post. Bedenk rubrieken en onderwerpen waarover je post en maak 5 posts per rubriek in een format. Dit maakt het goed werkbaar om een groot aantal onderwerpen in posts vooruit te plannen, zodat je hier max 2 tot 4 uur per week mee bezig bent. 

 Je kan het ook doen met commerciële advertenties. Je bereik zal hierdoor vergroten maar het is nog maar de vraag of dit ook echt iets oplevert voor jouw praktijk. Als het doel is om jouw praktijk tussen de oren te krijgen op het moment dat klachten ontstaan, dan zijn commerciële Social Media campagnes echt ons laatste advies. 

Social Media blijven namelijk kanalen met een hoog “scroll”’gehalte waarbij content als fast-food wordt geconsumeerd. Je zal tientallen keren engagement met potentiële zorgvragers die jou nog niet kennen moeten hebben, voordat zij bij urgente zorgvraag denken “ik bel die fysiotherapeut of die tandarts”. 

En bovendien is dan nog steeds het eerste wat ze doen naar Google gaan en zoeken op “fysiotherapie” of “tandarts” + afspraak maken, in de buurt of plaatsnaam. Je kan je geld daarom veel beter investeren in een goede website, Google Ads of content marketing bijvoorbeeld.

Marketing praktijken

Klantenbinding met E-mail marketing

In de categorie “vergeet de mensen die je al van hun klachten afgeholpen hebt” niet, is het voor een zorgpraktijk of therapeut die zich met marketing bezig houdt, goed om naast nieuwe cliënten vooral ook de bestaande aandacht te geven.

Deze mensen zullen jou namelijk weer bezoeken zodra een klacht terugkeert, of voor een controle. De kans dat zij dit doen is groter wanneer jij ze daarvoor uitnodigt. Dit verkleint ook de kans dat ze door een andere praktijk verleidt worden via bijvoorbeeld Google.  

Dit kan bijvoorbeeld met een e-mail waarin jij ze vraagt hoe het met ze gaat en of je ze nog ergens bij kan helpen. Je kan het ook uitgebreider aanpakken met het opstellen van een reeks mailings wanneer je echt commerciële doelstellingen hebt om je oude klanten weer te activeren. Mogelijk leent de praktijksoftware die je gebruikt zich hiervoor. Anders zijn programma’s als Mailchimp hiervoor goed te gebruiken.

Hieronder hebben wij een mail-format staan die wij adviseren bij Fysiotherapiepraktijken wanneer mensen hun traject hebben afgerond. Gebruik het als inspiratie voor jouw eigen praktijk: 

Beste klant,

 4 weken geleden heb je in onze praktijk een behandeltraject gevolgd voor herstel van jouw {type klachten}. Wij zijn benieuwd hoe het nu met je gaat. Zijn de klachten verdwenen of spelen ze nog op?

Wij hopen dat je klachtenvrij bent en dat het behandeltraject heeft geholpen. Mochten wij je nog ergens bij kunnen helpen, dan staan wij natuurlijk graag tot je dienst.

Zou je ons kunnen helpen bij het optimaliseren van onze behandelingen? Dat kan door het invullen van een vragenlijst over hoe je ons hebt ervaren. Wij sturen jou deze apart in een e-mail.

Wilt u op de hoogte blijven van ons laatste nieuws, like en volg dan onze Facebookpagina https://bit.ly/313cc8q

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Jerry Groot

MSc Sportfysiotherapeut

Maak je marketing meetbaar

Voor alle marketingactiviteiten die je als therapeut of zorgpraktijk onderneemt, is het belangrijk dat je het meetbaar maakt. Met de juiste instellingen kan je heel goed vaststellen en benaderen welke cliënt aan welk kanaal toe te schrijven is. 

In die zin moet de groei van jouw praktijk, of groei in een specifieke therapie die door online marketing activiteiten is bereikt, wel als “multi-channel” worden gezien. Aan het begin van dit artikel spreken we over geïntegreerde marketing waarbij alle kanalen een Customer Journey vormen voor de zorgvrager. 

Dus, als een zorgvrager zich bij jou meld met pijn in de rug of een een gevoel van overspannenheid, dan is het belangrijk om vast te stellen hoe die persoon bij jou terecht is gekomen. Waarschijnlijk heeft die jou op meerdere kanalen gezien. En welke gaf de doorslaggevende factor? Welk kanaal droeg het meeste en het minste bij?

Meet de Customer Journey van jouw zorgvrager

Waar die reis precies begint, is nooit volledig vast te stellen. We kunnen wel goed benaderen wat de output van diverse kanalen is en wat voor effect ze op elkaar hebben. We beschrijven hier een mogelijk customer journey van een zorgvrager met rugklachten. We leggen zijn reis af en leggen de techniek hierachter uit. 

Stap 1 

Zorgvrager heeft al enige tijd pijn in zijn nek en rug. Het speelt vooral op tijdens het werk achter de laptop, maar nu komt de pijn ook bij autorijden en sporten. 

Stap 2

Hij gaat naar Google en voert “pijn in nek en rug bij werken achter de laptop” in. Hij ziet diverse websites van fysiotherapeuten, oefentherapeuten en chiropractors staan. 

Stap 3

Eén van die oefentherapeuten heeft een pagina die precies zijn zoekvraag beschrijft. Hij klikt op dit resultaat en komt op een informatief artikel over pijn in de nek tijdens het werken achter een laptop. 

Stap 4

In de dagen erna leest hij nog enkele artikelen, van diverse therapeuten. Het lijkt erop dat oefentherapeuten hem het beste heeft kunnen helpen. “Hoe heet die ene van dat artikel ook alweer?” Hij maakt het zichzelf makkelijk en voert “oefentherapie woonplaats” in. 

Stap 5

Google weet inmiddels dat uit eerder zoek- en klikgedrag dat een aantal specifieke websites relevant voor hem zijn. Hij ziet een Google advertentie staan van de oefentherapeut staan die hij bedoelde. Zo te lezen weet deze therapeut echt veel over het voorkomen van nekklachten tijdens het werken. Hij klikt op deze advertentie en komt op de website van de oefentherapeut terecht.

Stap 6

Eenmaal op de website gebruikt hij het contactformulier en vraagt de oefentherapeut om tips. Diezelfde dag wordt hij gebeld door deze therapeut en een paar dagen later heeft hij een afspraak op de praktijk, waar hij oefening en uitleg krijgt over een betere houding achter zijn laptop.

Er volgen nog een aantal afspraken. Gelijktijdig en erna ziet hij op Facebook diverse posts van deze oefentherapeut over het voorkomen van rug en nekklachten tijdens dagelijkse activiteiten. Superhandig en het herinnert hem eraan om bewust over zijn houding te denken en werken. 

Stap 7

Er volgen nog een aantal afspraken. Omdat deze oefentherapeut de Facebook Pixel op zijn website heeft staan, kan hij de zorgvragers op een lijst plaatsen om content te laten zien. Gelijktijdig en na de afspraken ziet hij op Facebook diverse posts van deze oefentherapeut over het voorkomen van rug en nekklachten tijdens dagelijkse activiteiten. Superhandig en het herinnert hem eraan om bewust over zijn houding te denken en werken.

Stap 8 

Na een paar weken krijgt hij een e-mail van de oefentherapeut. Die had hij al eerder ingevoerd toen hij voor het eerst contact maakte voor een afspraak. Hij vraagt hoe het met hem gaat en of het goed lukt om de oefeningen en aanpassingen in houding te doen. Er staat ook een link in de mail naar een filmpje op YouTube.

Stap 9

Het gaat redelijk, maar zo te zien is een controle een goed idee. Zorgvrager maakt voor de zekerheid een controle afspraak in de praktijk. 

Doelen van jouw praktijk

Dit is slechts één scenario en één reis. Door op alle kanalen zoveel mogelijk gedrag en interactie te meten, kan je zorgvrager blijven bereiken in zijn reis en hem op gepaste wijze, relevante content laten zien. 

In dit artikel hebben wij de belangrijkste online marketing kanalen en stappen genoemd voor het werven van cliënten in de zorg. Vaak kan je al mooie stappen vooruit zetten als je één of twee kanalen goed inricht en op elkaar afstemt. 

De keuze hiervoor hangt ook af van het type zorg dat je verleent en de doelstellingen die je hebt. Voor elke vorm van zorg, elke doelstelling en elk budget hebben wij oplossingen. Ben je na het lezen van dit artikel getriggerd en wil je meer weten over hij wij meer cliënten voor jou kunnen werven, neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.

Wie is Medifactor

Wij zijn er voor zorgorganisaties die een duidelijke koers willen varen.

Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.

Plan een vrijblijvend adviesgesprek

Telefoongesprek met een online zorgmarketing expert

    +31 (0)850292512

    info@medifactor.nl

    Blijf op de hoogte

    Uitgelichte Artikelen

    ×

    Welkom!

    Zorgpraktijk winstgevend maken? Stel vrijblijvend al je vragen

    × Sparren met Medifactor