Een professionele website laten maken voor jouw fysiotherapiepraktijk

Fysiotherapie

Auteur: Jerry Groot
Leestijd: 5 min

Jerry Groot – Eigenaar en Consultant

De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen karakter te behouden.

Een professionele website laten maken voor jouw fysiotherapiepraktijk

Inhoudsopgave

1. Waar voldoet een moderne website voor een fysiotherapiepraktijk aan?

1.1. Het belang van een moderne website voor fysiotherapeuten

Bij een moderne fysiotherapiepraktijk hoort een degelijke website. Jouw digitale praktijk is tegenwoordig het eerst waarmee mensen kennis maken als ze met jou in aanraking komen; het is het visitekaartje van jouw praktijk. Het laten maken van een dergelijke website is dus van groot belang.

Jouw website heeft een grote invloed op de keuze van een potentiële cliënt om uiteindelijk naar jouw praktijk toe te komen. Ook is de website een belangrijk platform waarmee klanten contact kunnen opnemen en online een afspraak maken. Wanneer dit niet goed functioneert loop je onnodig klanten mis. Dit is natuurlijk doodzonde.

1.2. Doelstellingen van een website voor een fysiopraktijk

Een website heeft niet altijd maar één doel, maar kan meerdere doelstellingen vervullen.

Voorbeelden van doelstellingen die je met jouw website kan vervullen als fysiotherapeut zijn als volgt:

  • Een net, digitaal visitekaartje
  • Mijn huidige patiënten moeten makkelijk online een afspraak kunnen maken
  • Het moet een platform worden voor groei, want ik wil uitbreiden
  • Ik ben de absolute specialist op deze therapie en dat ga ik uitdragen
  • Anders …

In onderstaande video gaan we dieper in op de doelen die je bereikt met een website voor jouw fysiopraktijk en verdere aandachtspunten die hierbij van belang zijn:

Een webbouwer met verstand van fysiotherapie geeft jouw bezoekers een betere ervaring

1.3. Wat moet er goed geregeld zijn bij een fysio website?

Zoals hierboven te lezen is kun je tal van doelen hebben met een website voor jouw praktijk.

Maar wat er ook bij jou past, wij adviseren in ieder geval altijd de volgende zaken goed te regelen:

  • Zorg dat je webbouwer verstand heeft van fysiotherapie. Dit zorgt voor meer inhoudelijke kwaliteit en een betere ervaring voor jouw bezoekers.
  • Neem een fatsoenlijk hostingpakket. Zo blijft software als WordPress goed up-to-date en veilig. Wijzigingen op je website doorvoeren gaat dan ook beter.
  • Maak alles meetbaar. Je wilt weten hoeveel bezoekers je hebt, waar ze vandaan komen en welke knoppen en formulieren ze gebruiken. Dit kan met Google Analytics, Google Search Console en Google Tag Manager.

Meer over het meetbaar maken van het gedrag van bezoekers van de website van jouw fysiopraktijk vertellen we je in onderstaande video:

2. Laat jouw identiteit als therapeut in de website zien

2.1. Toon de soorten fysiotherapie die je aanbiedt

Ondanks dat er genoeg mensen zoeken naar een algemene fysiotherapeut, spreken toch veel therapeuten wel van een bepaalde koers binnen de praktijk. Voorbeelden hiervan zijn een focus op de longen (omdat ze veel COPD patiënten zien) of een focus op orthopedie (omdat ze veel sportblessures behandelen).

Dit is ook zeker niet onlogisch; je wilt opvallen in de fysiotherapie markt en hebt van nature ook al een voorkeur voor het type behandelingen dat je aanbiedt. Wel is het zaak om de type behandelingen die je aanbiedt ook prominent naar voren te laten komen in jouw website.

2.2. Laat zien dat jij dé expert bent binnen jouw specialisatie

Naast het benoemen van de therapieën en behandelingen als die dergelijke klachten en aandoeningen moeten verhelpen, is het goed om te benadrukken dat je ergens echt heel goed in bent. Vertel gerust dat jij dé specialist bent in bekkenklachten of kinder motoriek. Laat dit dan ook terugkomen in een aparte sectie van jouw website, of benoem het eventueel ook prominent op jouw homepage.

Naast het tonen van expertise zijn er nog andere voordelen die een website met sterke medische content heeft voor jouw fysiotherapiepraktijk. Deze behandelen we graag voor je in onderstaande video:

2.3. Onderstreep jouw fysiotherapeutische specialisme en werf hier klanten mee

Een andere mogelijkheid om jouw specialisatie duidelijk te maken aan klanten is om hierover te gaan schrijven. Dit doe je door blogs te gaan schrijven en deze te plaatsen op jouw website. Wanneer je dit op een consequente en gerichte basis doet, haal je hier ook nog eens bezoekers mee binnen die online informatie zoeken. Doordat mensen met klachten vaak via Google op zoek gaan naar informatie hierover, is dit een uitgelezen mogelijkheid om klanten te trekken met een bepaalde soort klachten.

Benieuwd wat medische blogs kunnen betekenen voor jouw fysiopraktijk? We vertellen het je hier: ‘De resultaten van medische blogs voor fysiotherapeuten’

3. Zo ziet een converterende website van een fysiopraktijk er uit

3.1. Waar moet ik op letten om conversies te behalen?

Als je eenmaal een bezoekersstroom op gang hebt op je website en alles is goed meetbaar, wordt het tijd om na te denken over hoe je zoveel mogelijk bezoekers contact met jou laat nemen; natuurlijk krijg je niet met iedereen contact. 

En dat doe je zo: 

1) Relevantie

Zorg voor een hoge relevantie door direct op je homepage aan te geven dat ze bij een fysiotherapeut zijn die goed is in X en Y. Zo geef je de bezoeker direct een duidelijk beeld van wie je bent en wat je doet.

Zorgvragers cliënten werven

2) Authenciteit

Met originele foto’s en/of video’s van de therapeuten in de praktijk zorg je voor een sterk gevoel van authenticiteit. Een pagina met personeel is hiervoor een mooie optie. Daarnaast is het goed om iets te vertellen ook iets over de historie van de praktijk. Zo wordt de potentiële cliënt al vertrouwd met de praktijk en neemt de kans toe dat deze ook daadwerkelijk bij jouw praktijk binnenstapt.

Hieronder een voorbeeld van een pagina waarin personeel wordt voorgesteld:

Website laten maken fysiotherapeut

3) Call-to-actions

Gebruik call-to-actions om de websitebezoeker aan te zetten tot contact. Dit kan een belknop zijn, een contactformulier of een veelgestelde vragen pagina.

Website laten maken fysiotherapiepraktijk

Min Hoogte: 45px

4) Testimonials & reviews

Plaats testimonials en reviews je cliënte iets laat vertellen over hun klacht en de prettige en resultaatgerichte wijze waarop jij hen geholpen hebt wekt veel vertrouwen.

Website laten maken fysiotherapiepraktijk

5) Mobiele optimalisatie:

Zorg ervoor dat je website mobiel in orde is. 70% van de mensen die een fysiotherapeut zoekt doet dit op zijn of haar smartphone.

Website laten maken fysiotherapiepraktijk
Hoe je ervoor zorgt dat jouw website zo goed mogelijk converteert vertellen we je in onderstaande video:

3.2. Aan wat voor cijfers moet ik denken op het gebied van conversies?

Om je een idee te geven wat de standaarden zijn in de fysiotherapie: tussen de 3% en 7% van de bezoekers neemt uiteindelijk contact op (gebaseerd op websites van tientallen fysiotherapeuten die in ons beheer zijn).

Wat we hiermee bedoelen?

Dat van de 100 bezoekers op jouw website, ongeveer 3 tot 7 ‘converteren’. Een conversie is in algemene zin een contactaanvraag bij jouw fysiotherapie, zoals een belletje, mail of iemand die direct een afspraak maakt. Meer over wat online marketing jou als fysiotherapeut oplevert lees je hier: ‘Het rendement van online marketing voor fysiotherapeuten’.

Vergeleken met vele andere branches zijn deze getallen nog behoorlijk hoog; als rule-of-thumb wordt vaak een conversiepercentage van 2% aangehouden voor websites zoals webwinkels.

3.3. Hoe worden de conversies op mijn fysiotherapie website gemeten?

Nu we weten wat er globaal met een conversie wordt bedoeld en aan wat voor getallen we hierbij moeten denken vraag je je wellicht af; maar hoe meet je deze conversies dan? Deze gegevens worden bijgehouden door Google, wanneer je de Google programma’s hiervan koppelt aan jouw website.

Zo is er Google Analytics; hierin worden tal van gegevens over jouw bezoekers bijgehouden, zoals de leeftijd, demografie van bezoekers en nog veel meer. Hierin kan ook worden ingesteld dat conversies worden bijgehouden. Hetzelfde geldt voor Google Ads wanneer je hiermee in Google gaat adverteren.

Naast het werven van bezoekers met jouw website zijn er nog tal van andere kanalen om cliënten te werven. In de volgende blog vertellen we je daar graag meer over: ‘5 geavanceerde vormen van online marketing voor fysiotherapeuten’.

4. Dé website voor jouw fysiotherapiepraktijk laten maken

4.1. Website voor jouw fysiopraktijk? Wij helpen je verder!

Nu je een globaal idee hebt van hoe een moderne én professionele website voor een fysiotherapiepraktijk in elkaar zit ben je vast benieuwd hoe deze gemaakt wordt. Wij als Medifactor hebben dit al voor vele tientallen fysiopraktijken gedaan! We weten dus exact wat hierbij belangrijk is om van jouw website een converterende website te maken, waar je ook daadwerkelijk cliënten mee in jouw praktijk krijgt.

Hieronder vertellen we je graag in het kort welke 10 elementen een sterke website zeker moet bevatten:

4.2. Een sterke basis bouwen we met slimme software

Wij bouwen onze sites op basis van WordPress. Deze naam komt je wellicht al bekend voor; het is namelijk de bekendste software om een website mee op te bouwen.

Waarom wij WordPress gebruiken:

  • Kostentechnisch: het bouwen van een website in WordPress is in de basis gratis; hierdoor komen er geen dure programmeerkosten en development kosten kijken bij het realiseren van een nieuwe website
  • Flexibiliteit: door onze ervaring in WordPress weten wij exact hoe we zaken kunnen aanpassen. Dit scheelt ons veel tijd wanneer we mogelijk zaken gaan veranderen aan de website.
  • Design: wij hebben al tal van websites in WordPress gemaakt, waardoor wij precies weten hoe we een mooie en professionele website kunnen opleveren. Hierdoor gegarandeerd een strak resultaat dat er goed uitziet!

4.3. Het proces van het maken van een passende website

Wij bouwen onze sites op basis van WordPress. Deze naam komt je wellicht al bekend voor; het is namelijk de bekendste software om een website mee op te bouwen.

Nu we inzichtelijk hebben wat er belangrijk is voor een website kunnen we gaan beginnen om deze samen te gaan creëren. Dit is proces is verre van een eenzijdig proces, waar jij als fysiotherapeut ons de opdracht geeft om een website te gaan maken en wij deze vervolgens uit het wilde weg gaan maken. We nemen hiervoor eerst een paar stapjes terug.

4.4 . Een perfect afgestemde website bouwen we samen met jou

We gaan in gesprek en gaan samen nadenken over datgene dat jij wilt bereiken met de website. Wat moet de website uitstralen? Hoe zien jouw klantenkring eruit? Wat is de zorgvraag die de klant beantwoord wil zien? Hoe overtuigen wij deze ervan om naar jouw praktijk te komen? Al deze vragen zijn belangrijk alvorens we überhaupt aan het daadwerkelijk bouwen van de website.

4.5. Wat zit er allemaal op en aan een moderne fysio website?

Zoals eerder gezegd vormt WordPress de basis van de website; dit is het programma waar de website op draait. Echter zijn er nog andere tools die wij aan de site verbinden.

Hieronder een kort overzicht van de relevantste tools :

  • Google Analytics: in het kort meet Google Analytics (afgekort GA) de bezoekers die op jouw website terecht komen. En dit is gedetailleerder dan je misschien zou denken! Van woonplaats, tot aan leeftijd of het (mobiele) apparaat waar vandaan deze de website bezoekt. GA gebruiken we echter met name om de conversies bij te houden van jouw website, wat natuurlijk hartstikke belangrijk is. Meten is weten zeggen we dan ook vaak!
Eigen tandartspraktijk starten
  • Google Ads: hét programma om online mee te adverteren. Met dit programma reserveer je een plaats in de Google resultaten. Je hebt deze advertenties (bovenaan) de zoekresultaten in de belangrijkste zoekmachine vast al wel eens voorbij zien komen! Met Google Ads voor fysiotherapeuten hebben wij al enorm wat ervaring en we weten precies hoe we hier een winstgevende machine van maken.
Fysiotherapie website laten maken
  • Yoast wordpress plug-in: ook wij maken gebruik van de zogenaamde ‘Yoast’ plug-in voor WordPress. De technische details hiervan zijn niet belangrijk, maar in het kort zorgt deze ervoor dat we snel en eenvoudig kunnen zorgen dat de pagina’s op jouw website perfect zijn geoptimaliseerd om goed te worden gevonden in Google.

4.6. Het optimaliseren en onderhouden van jouw website

Het is niet zo dat – wanneer de basis van de website is opgeleverd – hier niet meer naar omgekeken dient te worden. Verre van zelfs; dan begint het echte werk pas! Wij laten je hierbij niet in de steek. We gaan samen kijken hoe we het onderste uit de kan kunnen halen van jouw website. Dit doen we o.a. door sterke Google advertenties op te stellen en specialistische blogs te schrijven. Hiermee halen we verkeer binnen naar jouw website waar je rendement uit behaalt.

Gratis weggevertje: in onderstaande video geven we je gratis 20 goede onderwerpen weg waarover je kunt bloggen als je hiermee aan de slag gaat:

Samenvatting

Als je een website laat bouwen door een bureau dat kennis heeft van de zorg, op een gedegen platform met goed onderhoudspakket, waarbij alles op jouw website meetbaar is en deze zó is ingericht dat mensen contact met jou willen nemen, dan ben jij er met jouw praktijk digitaal klaar voor.

Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten, Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.

Met onze medische, marketing en bedrijfskundige kennis kunnen wij jou als zorg praktijkhouder op elke schaal helpen bij de ontwikkeling van jouw praktijk. Door onze ervaring met tientallen andere fysiotherapeuten weten we precies wat belangrijk is om een converterende, professionele website op te zetten die jouw praktijk nieuwe cliënten oplevert.

 

Hoe helpt Medifactor fysiotherapeuten met een passende website?

Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten, Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.

Met onze medische, marketing en bedrijfskundige kennis kunnen wij jou als zorg praktijkhouder op elke schaal helpen bij de ontwikkeling van jouw praktijk.

Wie is Medifactor

Wij zijn er voor zorgorganisaties die een duidelijke koers willen varen.

Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.

Plan een vrijblijvend adviesgesprek

Telefoongesprek met een online zorgmarketing expert

    +31 (0)850292512

    info@medifactor.nl

    Blijf op de hoogte

    Uitgelichte Artikelen

    ×

    Hello!

    Click one of our contacts below to chat on WhatsApp

    × Sparren met Medifactor