Home / Blog / Hoe kom je als tandarts hoger in Google?

Hoe kom je als tandarts hoger in Google?

Tandarts

Auteur: Jerry Groot
Leestijd: 5 min

Jerry Groot – Eigenaar en Consultant

De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen karakter te behouden.

Hoe kom je als tandarts hoger in Google?

In dit artikel lees je:

  • Welke factoren jouw plek in Google bepalen
  • Hoe men online naar een tandarts zoekt
  • Hoe je SEA en SEO effectief jouw praktijk kan inzetten

Deze factoren bepalen jouw plek in Google

We dienen als eerst onderscheid te maken tussen:

Met Google Ads maak je tekstadvertenties die op de eerste drie of vier plekken op de eerste pagina van Google komen te staan. Deze tekstadvertenties zijn er echt op gericht om nieuwe patiënten te werven. Deze advertenties verwijzen naar jouw website.

tandarts Alkmaar ads
Met Google Optimalisatie zorg je ervoor dat de verschillende pagina’s van jouw praktijkwebsite steeds hoger scoren in de zogenaamde organische resultaten en daar ook blijven; het deel onder de advertenties. Dit zijn de echte vertoningen van pagina’s van jouw website.
Tandart alkmaar organisch

Hoe werkt Google Ads voor jouw tandartspraktijk?

Bij SEA/Google Ads “koop” je in zekere mate de vertoning van jouw tekstadvertentie op de eerste die plekken. Wanneer iemand na het invoeren van bijvoorbeeld “tandarts Alkmaar” op jouw advertentie klikt, betaal je een bedrag aan Google. Dit bedrag varieert tussen de €0,50 en €3,00 per klik. De mate waarin jouw advertentie vertoont wordt hangt van heel veel zaken af. 

We noemen er een paar: 

  • Het klikbudget wat jij maandelijks ter beschikking stelt 
  • De mate waarin jouw advertentie aansluit op jouw website 
  • Of jouw website relevant en gebruiksvriendelijk is voor de zorgvrager 

Als je onder meer deze zaken goed regelt, dan is je kans op een permanente plek tussen de advertenties groot. Let op, dit vergt een voortdurende financiële investering in klikken en het beheer van de advertenties.

Hoe werkt Google Optimalisatie voor jouw tandartspraktijk?

Met Search Enigine Optimization werkt het heel anders. De vertoningen van de pagina’s van jouw website op een hoge plek – laten we zeggen de top vijf op pagina 1 – moet je echt verdienen. Hier gelden nog veel meer factoren voor dan bij Google Ads. Daarom noemen we een aantal grote lijnen:

Om deze zaken goed te regelen geldt ook een blijvende financiële investering, echter is het effect van SEO veel duurzamer en een stuk goedkoper dan SEA.

Het verschil tussen Google Ads en Google Optimalisatie

Bij SEA/Google Ads blijf je betalen voor bezoekers die op jouw advertenties klikken en jouw website bezoeken. Dit voegt echter weinig toe aan jouw website. Daarnaast geldt dat deze manier van patiënten werven, maar bij een beperkt aantal zoektermen werkt. Denk dan met name aan mensen die weten dat ze naar een tandarts of orthodontist moeten en die “tandarts Alkmaar” invoeren.

Overigens zijn de zoekvolumes hierop wel ruim voldoende om een steady stroom aan nieuwe inschrijvingen te houden. Wij adviseren dit altijd te doen als je op de korte termijn groei wil voor jouw praktijk, bijvoorbeeld binnen 3 of 6 maanden.

Als je content – bijvoorbeeld in de vorm van informatieve artikelen – blijft toevoegen over mondzorg op basis van zoektermen en vragen die in Google worden gesteld, dan gaat Google jouw website hiervoor steeds beter herkennen. Door je omvang wordt je dus letterlijk beter zichtbaar.

Met Google Ads blij je betalen voor klikken en bezoekers, Bij Google Optimalisatie trekt jouw content een blijvende stroom bezoekers.

Hoe langer content op jouw website staat en hoe meer er wordt toegevoegd, hoe beter je zichtbaar wordt en hoe meer mensen de pagina’s op jouw website gaan lezen. Voeg bijvoorbeeld een jaar lang 2 of 4 keer per maand een artikel toe over een select aantal specialisaties en je ontvangt daarna zomaar 50 tot 100 bezoekers per dag.

Tegen dit vliegwieleffect valt niet op te adverteren, zoals je begrijpt. Niet voor niets klikt ook slechts 10% a 15% van de internetgebruikers op een Google Advertentie en scrolt 85% a 90% door naar de organische resultaten voor het antwoord op hun vragen.

Wanneer zet je Google ads in?

Er bestaat grofweg een onderscheid tussen mensen met een urgente, direct zorgvraag – ik wil nú een afspraak met een tandarts – en mensen die zich willen inlezen over een complex probleem – bijvoorbeeld oplossingen voor ontstoken tandvlees, wortelkanaalbehandelingen of implantaten. Deze mensen moeten beiden op een andere manier geïnformeerd aan aangetrokken worden.

De urgente zorgvrager trek je aan met Google Ads en biedt je vooral snelheid en gebruiksgemak; Vertel hem waar je goed in bent, wat je openingstijden zijn en een belknop onder zijn duim. Sta hem vervolgens telefonisch vriendelijk te woord – of reageer snel op zijn mail via het contactformulier – en je hebt er een nieuwe klant bij.

Wanneer zet je Google Optimalisatie in?

Mensen die te maken hebben met een complex probleem – en dit is bovendien een trend in de mondzorg – willen zich eerst goed inlezen. Als je een specialisatie hebt in je praktijk en je wilt daarvoor hoger in Google komen, voeg dan consequent informatieve blog artikelen toe die telkens een vraag beantwoorden die daarover gesteld wordt. Er zijn diverse tools beschikbaar voor om erachter te komen welke vragen dit zijn.

Zodra jij een aantal artikelen rondom een specialisatie op je website hebt staan, bouw je hiervoor autoriteit op. Op de lange termijn, bijvoorbeeld na een jaar, zal je een stevige en hoge positie hebben op de eerste pagina van Google en een blijvende stroom bezoekers krijgen.

Hoe helpt Medifactor tandartsen bij online marketing?

Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.
Met onze medische, marketing en bedrijfskundige kennis kunnen wij jou als zorgpraktijkhouder op elke schaal helpen bij de ontwikkeling van jouw praktijk.

Wie is Medifactor

Wij zijn er voor zorgorganisaties die een duidelijke koers willen varen.

Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.

Plan een vrijblijvend adviesgesprek

Telefoongesprek met een online zorgmarketing expert

Fout: Contact formulier niet gevonden.

+31 (0)850292512

[email protected]

Blijf op de hoogte

Uitgelichte Artikelen

Complete Online Marketing voor Tandartsen

Complete Online Marketing voor Tandartsen

Complete online marketing voor TandartsenLaatste update:      14 november 2024 Auteur:                    Medifactor   Blog geschreven door Jerry Groot:Sales en Marketing expert voor fysiotherapieComplete online marketing voor TandartsenLaatste update:      14...

Lees meer