Jerry Groot – Eigenaar en Consultant
De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen karakter te behouden.
Hoe kom je als tandarts hoger in Google?
In dit artikel lees je:
- Welke factoren jouw plek in Google bepalen
- Hoe men online naar een tandarts zoekt
- Hoe je SEA en SEO effectief jouw praktijk kan inzetten
Deze factoren bepalen jouw plek in Google
We dienen als eerst onderscheid te maken tussen:
- Search Engine Advertising (SEA), onder meer ook bekend als Google Ads
- Search Engine Optimization (SEO), onder meer ook bekend als Google Optimalisatie.
Met Google Ads maak je tekstadvertenties die op de eerste drie of vier plekken op de eerste pagina van Google komen te staan. Deze tekstadvertenties zijn er echt op gericht om nieuwe patiënten te werven. Deze advertenties verwijzen naar jouw website.
Hoe werkt Google Ads voor jouw tandartspraktijk?
Bij SEA/Google Ads “koop” je in zekere mate de vertoning van jouw tekstadvertentie op de eerste die plekken. Wanneer iemand na het invoeren van bijvoorbeeld “tandarts Alkmaar” op jouw advertentie klikt, betaal je een bedrag aan Google. Dit bedrag varieert tussen de €0,50 en €3,00 per klik. De mate waarin jouw advertentie vertoont wordt hangt van heel veel zaken af.
We noemen er een paar:
- Het klikbudget wat jij maandelijks ter beschikking stelt
- De mate waarin jouw advertentie aansluit op jouw website
- Of jouw website relevant en gebruiksvriendelijk is voor de zorgvrager
Als je onder meer deze zaken goed regelt, dan is je kans op een permanente plek tussen de advertenties groot. Let op, dit vergt een voortdurende financiële investering in klikken en het beheer van de advertenties.
Hoe werkt Google Optimalisatie voor jouw tandartspraktijk?
Met Search Enigine Optimization werkt het heel anders. De vertoningen van de pagina’s van jouw website op een hoge plek – laten we zeggen de top vijf op pagina 1 – moet je echt verdienen. Hier gelden nog veel meer factoren voor dan bij Google Ads. Daarom noemen we een aantal grote lijnen:
- Google moet begrijpen dat jij een tandartspraktijk bent
- Je website moet inhoudelijk relevant zijn voor zorgvragers
- Je website moet in omvang blijven groeien
Om deze zaken goed te regelen geldt ook een blijvende financiële investering, echter is het effect van SEO veel duurzamer en een stuk goedkoper dan SEA.
Het verschil tussen Google Ads en Google Optimalisatie
Bij SEA/Google Ads blijf je betalen voor bezoekers die op jouw advertenties klikken en jouw website bezoeken. Dit voegt echter weinig toe aan jouw website. Daarnaast geldt dat deze manier van patiënten werven, maar bij een beperkt aantal zoektermen werkt. Denk dan met name aan mensen die weten dat ze naar een tandarts of orthodontist moeten en die “tandarts Alkmaar” invoeren.
Overigens zijn de zoekvolumes hierop wel ruim voldoende om een steady stroom aan nieuwe inschrijvingen te houden. Wij adviseren dit altijd te doen als je op de korte termijn groei wil voor jouw praktijk, bijvoorbeeld binnen 3 of 6 maanden.
Als je content – bijvoorbeeld in de vorm van informatieve artikelen – blijft toevoegen over mondzorg op basis van zoektermen en vragen die in Google worden gesteld, dan gaat Google jouw website hiervoor steeds beter herkennen. Door je omvang wordt je dus letterlijk beter zichtbaar.
“
Met Google Ads blij je betalen voor klikken en bezoekers, Bij Google Optimalisatie trekt jouw content een blijvende stroom bezoekers.
Tegen dit vliegwieleffect valt niet op te adverteren, zoals je begrijpt. Niet voor niets klikt ook slechts 10% a 15% van de internetgebruikers op een Google Advertentie en scrolt 85% a 90% door naar de organische resultaten voor het antwoord op hun vragen.
Wanneer zet je Google ads in?
De urgente zorgvrager trek je aan met Google Ads en biedt je vooral snelheid en gebruiksgemak; Vertel hem waar je goed in bent, wat je openingstijden zijn en een belknop onder zijn duim. Sta hem vervolgens telefonisch vriendelijk te woord – of reageer snel op zijn mail via het contactformulier – en je hebt er een nieuwe klant bij.
Wanneer zet je Google Optimalisatie in?
Zodra jij een aantal artikelen rondom een specialisatie op je website hebt staan, bouw je hiervoor autoriteit op. Op de lange termijn, bijvoorbeeld na een jaar, zal je een stevige en hoge positie hebben op de eerste pagina van Google en een blijvende stroom bezoekers krijgen.
Hoe helpt Medifactor tandartsen bij online marketing?
Met onze medische, marketing en bedrijfskundige kennis kunnen wij jou als zorgpraktijkhouder op elke schaal helpen bij de ontwikkeling van jouw praktijk.
Wie is Medifactor
Wij zijn er voor zorgorganisaties die een duidelijke koers willen varen.
Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.
Blijf op de hoogte
Uitgelichte Artikelen
Complete Online Marketing voor Tandartsen
Complete online marketing voor TandartsenLaatste update: 14 november 2024 Auteur: Medifactor Blog geschreven door Jerry Groot:Sales en Marketing expert voor fysiotherapieComplete online marketing voor TandartsenLaatste update: 14...
Zo start je jouw eigen tandartspraktijk en werf je online effectief patiënten
Na bloed, zweet, tranen en jaren van studie is het eindelijk zo ver; je mag jezelf tandarts noemen! Je kunt ervoor kiezen om bij een tandartsenpraktijk aan de slag te gaan, maar er zelf een starten is natuurlijk een nog mooiere optie. Om je op weg te helpen hebben we hieronder een aantal punten gezet waar je zeker rekening mee moet houden.
Een gespecialiseerde tandarts website laten maken
Professionele tandarts website laten makenLaatste update: 13 september 2024 Auteur: Medifactor Blog geschreven door Jerry Groot:Sales en Marketing expert voor fysiotherapieProfessionele tandarts website laten makenLaatste update: 13...