Home / Blog / Cliënten werven voor tandartspraktijken

Cliënten werven voor tandartspraktijken

Tandarts

Auteur: Jerry Groot
Leestijd: 15 min

Jerry Groot – Eigenaar en Consultant

De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen karakter te behouden.

Cliënten werven voor tandartspraktijken

In dit artikel lees je: 

  • Hoe je cliënten kan werven voor tandartspraktijken
  • Welke marketingkanalen geschikt zijn voor tandartsen
  • Hoe je marketingactiviteiten kan meten voor meer resultaat

Veel ervaring met cliënten werven voor tandartspraktijken

In het team van Medifactor is de afgelopen jaren veel kennis vergaard over het in de markt zetten van tandartspraktijken. Dit geldt voor zowel de reguliere inschrijvingen en controles, als voor specialistische ingrepen. 

Door de verankering in deze markt en ons steeds verder groeiende netwerk, zijn wij goed in staat om de behoeften en doelstellingen van mondzorg professionals te vertalen naar marketingactiviteiten die bij hen passen en die resultaat leveren. 

Voor het effectief werven van cliënten voor mondzorg professionals (dus naast tandartsen ook mondhygiënisten, parodontologen, endodontologen, orthodontisten, etc.), nemen wij in dit artikel de belangrijkste online marketing kanalen door.

Hoe werf je cliënten voor een tandartspraktijk?

Globaal gezien zijn er drie manier waarop je een tandartspraktijk pro-actief in de markt kan zetten: 

  • Je praktijk bekend maken in de mondzorgketen
  • Offline marketing, zoals publicaties, papers en onderzoeken 
  • Online marketing, zoals zichtbaarheid in Google en op Social Media 

Dit artikel gaat over online marketing. Nu zijn er voor tandartsen en andere mond zorgprofessionals ongeveer vijf tot tien kanalen om cliënten aan te trekken met online marketing. Als deze met een duidelijke strategie worden ingezet, zijn ze ook complementair aan elkaar en wordt het effect van de afzonderlijke kanalen groter. 

We spreken dan van een geïntegreerde customer journey, waarbij je de mond zorgvrager bedient en volgt vanaf het moment dat er interactie ontstaat met jouw praktijk of een zorgbehoefte ontstaat waarbij een tandarts of andere mondzorg professional hulp kan bieden.

Wij weten precies welk marketing kanaal op welk moment bij tandartsen past

Marketingkanalen die geschikt zijn voor tandartsen

Hoeveel budget en in welke kanalen van online marketing er geïnvesteerd wordt, hangt van veel factoren af. Denk aan de omvang van de praktijk, de ambities die je zelf als tandarts hebt en hoeveel cliënten je praktijk erbij kan hebben. 

Daarom volgt hier eerst een overzicht van alle kanalen die je kan inzetten. Vervolgens leggen wij in detail uit hoe ze werken. 

Marketing platformen:

  • Jouw website als centraal platform voor alle marketing
  • Google My Business als “mini-homepage” voor snel contact  

Marketing Kanalen: 

  • Google Ads voor direct meer inschrijvingen 
  • Medische mondzorg content voor specifieke cliënten aantrekken op de lange termijn 
  • Facebook en Instagram voor het creëren van “mondzorg beleving” rondom jouw praktijk 
  • E-mail marketing voor het onderhouden en opvolgen van cliënten 
  • Youtube voor het creëren van sterke klantrelaties en mondzorg beleving

Je ziet hier een onderscheid tussen platformen en kanalen. In termen van “customer journey” vormen de kanalen de weg naar daar waar het allemaal gebeurd: Contact en conversie op de platformen.

Tandartspraktijk cliënten

Een website voor tandartsen

Omdat de website van jouw tandartspraktijk het centrum is voor contact en digitale bezoekersbeleving met jouw patiënten, behandelen we deze als eerst. Natuurlijk kunnen alle kanalen in zekere zin zelfstandig functioneren en zal er altijd wel enig resultaat uit komen. Echter zal er altijd interactie met jouw website uit volgen. 

Het is belangrijk dat wanneer mensen jouw praktijk zien op één van die kanalen en ze besluiten jouw website te bezoeken, dat aan zekere verwachtingen wordt voldaan. Een goede gebruikerservaring is dan belangrijk. Denk daarbij aan makkelijk contact met een belknop en contactformulier, die vooral ook mobiel aantrekkelijk zijn.

Een andere belangrijke factor die vertrouwen wekt zijn authentieke foto’s van de praktijk en behandelingen, het liefst in actie. Noem ook vooral de specialiteiten en voordelen van jouw praktijk die jou kenmerken en vermeldt klantreviews waarin cliënten vertellen hoe fijn ze door jouw tandartsen behandelt zijn en wat goede mondzorg voor ze betekent.

Twee typen websites voor tandartsen

Voor tandartsen hebben wij twee typen websites: 

  • Een format wat specifiek voor tandartspraktijken is ontworpen
  • Een website die volledig op maat gemaakt is 

Het format is bedacht en ontworpen met oog op betaalbaarheid en functionaliteit. Met dit format krijg je een moderne website die gericht is op een prettige gebruikerservaring en de hoofddoelstelling van een praktijk: Bezoekers omzetten in patiënten. Met authentieke foto’s van de praktijk en behandelingen in actie creëren we een look & feel die goed bij jouw tandartspraktijk past. 

De andere mogelijkheid is een website op maat. Hierbij starten we het ontwerpproces met een leeg vel en maken we een website die volledig op jouw wensen is afgestemd. De keuze tussen het format en de website op maat verschillen en zijn soms heel persoonlijk. 

Een maatwerk website hoeft qua functie niet beter te zijn dan een format. Het is met maatwerk wel mogelijk om de eigen identiteit maximaal in de website te verwerken. Bij veel van onze klanten is dit belangrijk en we zien dat er regelmatig voor een maatwerk website gekozen wordt. 

Het format website kan binnen enkele weken online staan. Wij leveren wij vanaf €2250 ex btw. Een op maat gemaakte website leveren wij vanaf €5000 x btw. Houd qua doorlooptijd hierbij rekening met drie maanden.

Google My business: Snel contact met jouw patiënt

Zoals eerder genoemd, is de website van jouw tandartspraktijk het centrum voor contact en digitale bezoekersbeleving met jouw patiënten. In het verlengde daarvan is het sterk aan te raden om jouw Google My Business (ook wel: Google Mijn Bedrijf, in het Nederlands) profiel goed in te richten. 

Zodra mensen met jouw naam in aanraking zijn geweest – wellicht via één van jouw actieve marketingkanalen! – en mondzorg is voor hen urgent of belangrijk, dan voeren ze jouw praktijknaam in bij Google. 

Het rechthoekige, langwerpige informatievak wat dan aan de rechterzijde (desktop) verschijnt is jouw Google My Business profiel. En misschien nog wel belangrijker: Het informatieve deel wat bijna het hele scherm van een Smartphone opvult. 

Google biedt een hoop mogelijkheden om deze “mini-homepage” er aantrekkelijk uit te laten zien. Als je ervoor zorgt dat je alles goed invult en bijhoud, dan wordt het voor mensen aantrekkelijker en makkelijker om te kijken, klikken, bellen en navigeren. 

Hier volgt een opsomming van deze mogelijkheden: 

  • Titel van je praktijk met sterren reviews en een foto ernaast. 
  • Locatie informatie, openingstijden en je telefoonnummer inclusief Google Maps vertoning. 
  • Onder “overzicht” knoppen om te bellen, navigeren, labelen en de website te bezoeken.
  • Onder “posts” kan je informatieve updates over jouw zorgpraktijk plaatsen. Denk aan posts over klachten, behandelingen en resultaten. Ook de blogs op je website kan je hier laden. 
  • Onder “producten” kan je vermelden welke behandelingen je doet.
  • Onder “reviews” staan testimonials van jouw cliënten. Via de mobiele app kan je hen een WhatsApp link sturen waarmee ze in enkele seconden een review kunnen schrijven. 
  • Met de optie “foto’s” kan je veel actueel materiaal van je praktijk laten zien.

En tot slot kan je onder “over” een uitgebreide introductie doen van je praktijk en kunnen potentiële cliënten vragen stellen in de Google My Business-chat. Kortom, hoe meer aandacht je dit geeft, hoe sneller je contact hebt met bestaande en nieuwe cliënten.

Tandarts marketing

Direct meer inschrijvingen met Google Ads

Met “direct” bedoelen we hier een paar weken tot een paar maanden. Het is voorgekomen dat wij met Google Ads campagnes binnen enkele weken nieuwe inschrijvingen realiseerden, maar meestal duurt het een paar maanden. 

Google Ads zijn tekstadvertenties die bovenaan (als het goed gedaan wordt uiteraard) de eerste pagina van Google staan op het moment dat iemand “tandarts + woonplaats” invoert in de zoekbalk van Google. De variatie in zoektermen is erg groot, dus voor dit artikel houden we het op een paar voorbeelden: 

  • Tandarts in de buurt 
  • Tandarts afspraak maken 
  • Tandarts inschrijven 

Wanneer jouw tekstadvertentie op plek 1, 2 of 3 staat maak je een redelijke kans om te worden aangeklikt. Met redelijk bedoelen we een kans van 3% tot 8%. Je betaalt per klik een bedrag dat varieert tussen €0,50 tot €3,00. Dat bedrag kan per dag verschillen en hangt van veel criteria af. Denk aan de concurrentie op een zoekterm, het budget dat je beschikbaar hebt en de tijd waarop je adverteert. 

Google Ads voor tandartsen werkt heel goed voor het type zoekende mensen dat al weet dat ze een (nieuwe) tandarts nodig hebben. Voor complexe behandelingen kan het ook werken, maar hiervoor gelden een aantal nuances. 

Zo werkt het dus prima om te adverteren voor het aantrekken van mensen die zich willen inschrijven bij een tandarts voor reguliere controles, maar zijn afspraken werven voor wortelkanaalbehandelingen en tandvleesproblemen weer minder effectief. Dan wordt er veel geklikt, maar geen contact gelegd. 

Aan de andere kant werkt het wel weer prima om te adverteren op spoedbehandelingen en trauma. Denk aan uitgevallen kronen, kiespijn of afgebroken tanden. Dan klikken veel mensen op advertenties en maken direct een afspraak. Ze moeten immers snel terecht kunnen. 

Het rendement uit Google Ads wordt vaak een stuk hoger wanneer je een moderne en gebruiksvriendelijke website hebt. Als het makkelijk en aantrekkelijk is om je in te schrijven of direct contact te nemen, zal een groter deel van de bezoekers dat natuurlijk ook doen.

Rendement van Google Ads voor tandartsen

Het rendement van Google Ads is redelijk te bepalen. We zeggen redelijk, omdat het nooit 100% te zeggen is waar de groei van een praktijk nu precies aan toe te schrijven is. Maar met het kengetal “cost per lead”, wat voor een tandarts neerkomt op kosten per inschrijving of afspraak, is het goed uit te rekenen of je Google Ads investeringen renderen. 

De kosten van Google Ads rekenen wij in dit voorbeeld voor de tijdseenheid van een maand uit. Dezelfde rekensom is eenvoudig te doen voor een kwartaal of jaar. Je betaalt Google voor de klikken op jouw tekstadvertenties. Een klik kan tussen de €0,50 en €3,00 kosten. Per maand kan je bijvoorbeeld €500 ter beschikking stellen aan klikken. 

Dat resulteert in bijvoorbeeld 250 tot 500 bezoekers en 15 of 30 inschrijvingen. Dit resultaat ontstaat niet zomaar. Google Ads is een dynamisch advertentie programma waar regelmatig aan de instellingen ervan moet worden gewerkt om relevante bezoekers tegen een betaalbare prijs te krijgen. Hiervoor betaal je een vast bedrag per maand aan Medifactor. 

Je betaalt Medifactor in dit voorbeeld €360 en Google €500. Dan heb je 15 of 30 aanmeldingen = €57 of €29 per aanmelding. Voor tandartsen is dit een goed rendement, omdat de omzet factor een veelvoud van deze kosten is.

Duurzaam cliënten werven met Blogs en YouTube

De meeste duurzame en, op lange termijn, robuuste strategie, is het plaatsen van waardevolle content. Denk hierbij aan informatieve pagina’s op jouw website (Blogs) die antwoord geven op specifieke vragen die in Google worden gesteld met betrekking tot mondzorg. 

Ook YouTube is hiervoor geschikt. Dit is immers ook een zoekmachine. Door goede video’s te maken in rubrieken, gericht op vragen en zoektermen over mondzorg in Youtube, word en blijf je ook hier goed vindbaar. 

Wat video’s en blogs onderscheid van andere marketingkanalen, is het duurzame karakter: het blijft er voor altijd staan en wordt over de tijd steeds beter geïndexeerd. Meer kijkers en lezers dus. 

Er zijn diverse software programma’s waarmee je data over zoektermen en vragen binnen Google kan bekijken. Zo kan je vaststellen welke informatiebehoefte er over mondzorg is. Wij gebruiken hoofdzakelijk Google Search Console en Ahrefs.

SEO voor blogs en YouTube

Houd bij het schrijven van artikelen en maken van video’s rekening met een goede vindbaarheid en zichtbaarheid voor de algoritmes van Google en YouTube. Beiden zijn zoekmachines en daar dien je zoekmachine-optimalisatie voor te doen. 

Beiden hebben tientallen datapunten waarop jouw content kan scoren. Voor de overzichtelijkheid van dit artikel, benoemen we er een aantal. In een ander artikel gaan we hier uitgebreider op in. 

Google: 

  • De laadsnelheid van je pagina
  • Relevantie van content vs. zoekvraag 
  • Mobiele gebruikerservaring (Héél belangrijk bij spoed en trauma)
  • Links van en naar andere relevante pagina’s 
  • Autoriteit en omvang van je website 

YouTube: 

  • Geef je video-file de naam van zoekterm of vraag 
  • Sluit je video af met een call-to-action voor contact met jouw praktijk 
  • Neem een opvallende thumbnail. Dit is de voorvertoning van jouw video.
  • Geef je video een goede beschrijving, van wat de kijker kan verwachten
  • Leeftijd en omvang van je YouTube profiel
Thousands of website visitors

Rendement uit blogs voor tandartsen

Omdat blogs voor een constante en specifieke stroom bezoekers zorgen, kan je hier ook enigszins uitrekenen welk rendement hier bij hoort. Bij het schrijven van blogs is het bovendien mogelijk om een specifieke doelgroep aan te trekken.
Ben je bijvoorbeeld goed in wortelkanaalbehandelingen? Schrijf dan één of twee blogs per maand daarover. Gespecialiseerd in het behandelen van tandvleesproblemen? Richt je content hierop.

Hoe meer blogs over hetzelfde onderwerp jij op jouw website hebt staan, hoe beter Google jouw website als autoriteit daarvoor gaat zien. “Blijvende pijn na een wortelkanaalbehandeling” is namelijk slechts één van de vele vragen die over deze ingreep worden gesteld. 

Op het moment van schrijven van dit artikel, kost een blog over mondzorg bij Medifactor €315 per blog. Wij adviseren altijd om er twee per maand te plaatsen. Zo ontstaat binnen zes maanden tot een jaar een gestage bezoekersstroom. Met de softwareprogramma’s Google Search Console en Google Analytics kunnen wij goed filteren of en hoeveel bezoekers de blogs aantrekken. 

Zodra de eerste afspraken zijn gemaakt die duidelijk toe te schrijven zijn aan bezoekers en lezers van de blogs, kan je het rendement gaan uitrekenen. Laten we hier als voorbeeld nemen dat de eerste 10 afspraken na 6 maanden worden gemaakt. 

Je hebt dan €315 x 2 x 6 = €3780 geïnvesteerd in de tot dan toe geplaatste content. Een wortelkanaalbehandeling heeft nooit dezelfde prijs, maar voor dit rekenvoorbeeld gaan we uit van €500 per keer. Dat zou betekenen dat deze €5000 aan omzet, €3780 heeft gekost. Dat is een aanvangsrendement van 32%! Niet slecht. 

En dat is nog maar het begin. Omdat de blogs bezoekers blijven aantrekken en je blogs blijft toevoegen, kan je vervolgens elke maand een groeiend aantal afspraken verwachten. Na 1 jaar heb je dus 24 blogs voor €7.560 aan blogs op je website, die in de laatste 6 maanden daarvan voor 60 of meer behandelingen hebben gezorgd. Dat is €30.000 omzet. Een zeer hoog rendement dus.

Versterk je image als mondzorgprofessional met Social Media

Voor een tandartpraktijk zijn Social Media als Facebook, Instagram en LinkedIn heel geschikt voor het versterken van je image en identiteit in je verzorgingsgebied. Ondanks dat het absoluut bijdraagt aan naamsbekendheid, zal activiteit op social media relatief weinig echte nieuwe inschrijvingen opleveren. 

Social media zijn namelijk kanalen waarop niet actief iets gezocht wordt, in tegenstelling tot – het woord zegt het al – zoekmachines. Tenzij je gaat adverteren met harde incentives als kortingen en acties, maar die zijn altijd van tijdelijke aard en sowieso in beperkte mate mogelijk bij mondzorgpraktijken. 

Er is echter genoeg te melden aan jouw volgers, of in regionale advertentie campagnes. Denk aan communicatie over preventie, bepaalde specialismen en naamsbekendheid van jouw praktijk in het algemeen. Ook adviezen en tips over nazorg en preventieve checks om terugkerende klachten te voorkomen zijn natuurlijk geschikt materiaal. 

Reken maar dat wanneer mensen een tandarts zoeken en ze jou al diverse keren op Social Media hebben gezien, dit hun keuze (positief) beïnvloed.

Volgers creëren op Social Media

Je moet hoe dan ook consequent volgers aan je Social Media kanalen blijven toevoegen. En die moet je vervolgens consequent waardevolle content tonen. Om in gedachten te blijven bij jouw volgers moeten die namelijk over een langere periode, bijvoorbeeld zes maanden of zelfs een jaar, twee keer per dag een post van jou zien. 

Werk hierbij met rubrieken om deze variatie “te plannen” en werkbaar te houden. Voorbeelden van rubrieken zijn: 

  • Algemene updates van de praktijk 
  • Resultaten van behandelingen
  • Informatie over klachten 
  • Informatie over vergoeding 
  • Beantwoorden van in Google gestelde vragen 

Twee keer per dag posten betekent 60 posts per maand. Gebruik een programma als Social Pilot voor het maken van een contentkalender die dit automatiseert. Zo kan je alle social media activiteiten clusteren in twee of vier uur per week.

Klantenbinding met E-mail marketing

In de categorie “ga er niet vanuit dat mensen altijd naar jou terugkeren bij mond klachten” is het voor een tandartsen en mondzorg professionals in het algemeen aan te raden om goed voor bestaande cliënten te zorgen. 

Dat doe je natuurlijk op de eerste plaats met passende en prettige mondzorg. Maar ook aandacht ná de behandeling is minstens zo belangrijk. Stuur bijvoorbeeld een week na de behandeling een mail waarin je vraagt hoe het met de cliënt gaat. 

Dit kan ook worden ingezet wanneer mensen meerdere behandelingen moeten ondergaan over een langere tijd. Gepaste e-mails zorgen voor een betere klantbeleving en opvolging van afspraken. Ook kan je deze mails voorzien van tips en adviezen om herstel te bevorderen of terugkeer van klachten te voorkomen. 

Dit alles verkleint ook de kans dat er (bewust of onbewust) interesse ontstaat in contact met een andere praktijk, doe bijvoorbeeld je best om zichtbaar te zijn. Je kan het ook met commerciële doelstellingen – waarbij het uitgangspunt natuurlijk altijd is om mensen te helpen met mondzorg – doen door het opzetten van een mailreeks. 

Dit kan je doen met de praktijksoftware die je gebruikt. Programma’s als Mailchimp zijn hier goed voor te gebruiken. Hieronder staat een mail-format die wij adviseren bij tandartspraktijken wanneer mensen hun behandelingen hebben gehad. 

Gebruik hem als inspiratie voor jouw eigen praktijk: 

Beste klant,

Twee weken geleden heb jij jouw laatste wortelkanaal behandeling gehad bij {naam tandarts}. Wij hopen dat het herstel goed verloopt. Kan je alweer pijnloos bijten en kauwen? 

Wij hopen dat je goed en prettig door {naam tandarts} bent geholpen en dat je verblijf in onze praktijk aangenaam was, ook al is een wortelkanaalbehandeling natuurlijk best een ingreep. 

Mochten wij je nog ergens bij kunnen helpen of heb je nog, dan staan wij natuurlijk graag tot je dienst. Via onderstaande link kan je daarvoor een belafspraak inplannen. 

https://bit.ly/313cc8q

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Jerry Groot

Tandarts en praktijkhouder

Het meetbaar maken van je marketing maakt het mogelijk om je investeringen af te zetten tegen de omzet en winst.

Maak je marketing meetbaar

Wanneer je als tandarts duurzaam cliënten wil bedienen en aantrekken, en online marketing een onderdeel van je praktijk- en bedrijfsvoering maakt, dan dien je het meetbaar te maken. Dat maakt het mogelijk om je investeringen af te zetten tegen de omzet en winst die aan online marketing toe te schrijven is. 

Dit is enerzijds technisch goed te organiseren door het instellen van codes die acties meten. Hierbij kan je denken aan Google Analytics codes die je onder belknoppen en contactformulieren zet in het CMS systeem van je website. Die codes verbind je dan met bijvoorbeeld Google Ads of Google Search Console. 

Zo krijg je een redelijk beeld van waar je bezoekers vandaan komen. Hebben ze bijvoorbeeld op een advertentie geklikt en is het daarmee een “betaalde” bezoeker, of hebben ze de website bezocht via een organisch resultaat en is het daarmee een “gratis” bezoeker. 

We zeggen in voorgaande alinea expliciet “redelijk” en zetten bewust “betaald” en “gratis” tussen aanhalingstekens. Het is namelijk nooit waterdicht te meten wat het beslissende moment is geweest waarop een bezoeker besloot contact met jouw praktijk te nemen.

Multi-channel marketing

Het kan best zijn dat de bezoeker reeds vijf keer via diverse kanalen op jouw website is geweest en daarna via een betaalde advertentie contact zoekt. In die zin moeten nieuwe cliënten altijd als resultaat van multi-channel marketing worden gezien. Daarbij lopen online, offline en mond-tot-mond marketing zelfs door elkaar. 

In die zin moet de groei van jouw praktijk, of groei in een specifieke therapie die door online marketing activiteiten is bereikt, wel als “multi-channel” worden gezien. Aan het begin van dit artikel spreken we over geïntegreerde marketing waarbij alle kanalen een Customer Journey vormen voor de mondzorgvrager. 

Dus, als een mondzorgvrager zich bij jou meldt met kiespijn, ontstekingen aan het tandvlees, afgebroken tanden of gewoon voor een controle, dan is het vooral belangrijk om vast te stellen welke reis hij of zij heeft afgelegd om bij jouw praktijk te komen.

De customer journey van de mondzorg vrager

We krijgen die reis niet waterdicht, maar kunnen wel benaderen welke kanalen meer en minder invloed hebben gehad. Hier volgt een mogelijke customer journey van een mondzorg vrager met kiespijn, wat een wortelkanaalontsteking blijkt te zijn. 

Stap 1 

Mondzorgvrager heeft al een paar weken pijn in een kies. Het begon als een licht zeurende pijn een paar weken geleden, maar nu klopt en steekt het ook. 

Stap 2

Hij gaat naar Google en voert “pijn in kies wordt erger wat kan het zijn” in. Hij ziet diverse websites van tandartsen staan. 

Stap 3

Eén van die tandartsen heeft een pagina die precies ingaat op zijn vraag. Hij klikt op die pagina en komt op een informatief artikel over de diverse oorzaken van kiespijn en welke behandelingen kunnen helpen. Waarschijnlijk is het een wortelkanaalontsteking. 

Stap 4

In de dagen erna bezoekt hij nog enkele websites van tandartsen en trekt de conclusie dat het hoogstwaarschijnlijk een wortelkanaalontsteking is. Een wortelkanaalbehandeling lijkt een geschikte behandeling en het lijkt erop dat de tandarts van het eerst gelezen artikel hem het beste kan helpen. “Hoe heet die ook alweer?” Hij maakt het zichzelf makkelijk en voert “tandarts + woonplaats” in. 

Stap 5

Google weet inmiddels dat uit eerder zoek- en klikgedrag dat een aantal specifieke websites relevant voor hem zijn. Hij ziet een Google advertentie staan van de tandarts staan die hij bedoelde. Hij klikt op deze advertentie en komt op de website van deze tandarts terecht. 

Stap 6

Op de website ziet hij duidelijk staan dat deze tandarts gespecialiseerd is in wortelkanaalbehandelingen. Hij gebruikt het contactformulier en vraagt wat de mogelijkheden zijn voor een afspraak. Diezelfde dag wordt hij gebeld door de praktijkassistente en een paar dagen later heeft hij een afspraak op de praktijk. 

Stap 7

Er volgen nog drie ingrepen. Omdat deze tandarts de Facebook Pixel op zijn website heeft staan, kan hij potentiële cliënten posts laten zien over zijn specialisme. Na de ingrepen ziet hij op Facebook diverse posts van zijn tandarts over waarop hij moet letten bij napijn van een wortelkanaal behandeling. Superhandig en het herinnert hem eraan om in de gaten te houden dat de napijn niet te lang duurt. 

Stap 8

Na een paar weken krijgt hij een e-mail van de tandarts. Hij had zijn e-mail adres al opgegeven toen hij het contactformulier aan het invullen was. Hij vraagt hoe het met hem gaat en of het alweer goed lukt om te kauwen en bijten, zonder dat het pijn doet. 

Stap 9 

Het gaat redelijk, maar de pijn verdwijnt niet helemaal en een controle lijkt geen slecht idee. De mondzorgvrager maakt voor de zekerheid een controle afspraak in de praktijk. 

Doelen van jouw praktijk

Dit is slechts één scenario en één reis. Door op alle kanalen zoveel mogelijk gedrag en interactie te meten, kun je mondzorgvragers blijven bereiken in hun reis en ze op gepaste wijze, waardevolle content laten zien.

In dit artikel hebben wij de belangrijkste online marketing kanalen en stappen genoemd voor het werven van cliënten voor een tandartspraktijk en in brede zin voor mondzorgprofessionals. Vaak kan je al goede stappen vooruit zetten als je één of twee kanalen goed inricht en met elkaar integreert. 

De keuze hiervoor hangt af van de doelstellingen en identiteit die je als praktijkhouder het en wil. Voor elke tandartspraktijk, elke doelstelling en elk budget hebben wij oplossingen. Ben je na het lezen van dit artikel getriggerd en wil je meer weten over hij wij meer cliënten voor jou praktijk kunnen werven, neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.

Wie is Medifactor

Wij zijn er voor zorgorganisaties die een duidelijke koers willen varen.

Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.

Wil je hoger in Google komen?

Vul het formulier in en ontvang binnen 24 uur reactie.

    +31(0)20 – 7005538

    info@medifactor.nl

    Blijf op de hoogte

    Uitgelichte Artikelen