Jerry Groot – Eigenaar en Consultant
De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen karakter te behouden.
Online marketing voor tandartsen: Meer cliënten naar jouw praktijk
In dit artikel lees je:
- Hoe je als tandarts online marketing kan inzetten voor meer inschrijvingen
- Dat online naar alle soorten behandelingen van tandartsen wordt gezocht
- 3 tips voor wanneer je als tandarts nét begint met online marketing
Hoe zet je als tandarts online marketing in?
Maandelijkse zoeken tienduizenden mensen online naar een tandarts. Dit kan gaan om mensen die weten dat ze een tandarts nodig hebben en die “tandarts + plaats” invoeren in Google. Dit zijn mensen die je op een snelle en gebruiksvriendelijke manier contact moet kunnen laten maken met jouw praktijk.
Denk hierbij aan een goede, gebruiksvriendelijke website (vooral mobiel!), een compleet ingevuld Google My Business profiel en eventueel Google Ads. Openingstijden, een telefoonnummer met belknop waarbij direct wordt opgenomen met een vriendelijke stem zijn vaak al voldoende om actief zoekende mensen contact te laten maken met jouw praktijk.
Dit geldt in zekere zin ook voor het meer specialistische werk. Als mensen een wortelkanaalbehandeling of kronen en bruggen nodig hebben, dien je hier op je website uitgebreide informatie over te geven. Omdat hier toch meer een vergelijk wordt gemaakt wie zijn vak het beste verstaat, is het goed om te vertellen over details van de behandeling en welke resultaten daarmee worden gehaald. Het werkt goed om dit in meerdere blogs te doen. Dit noemen wij medische content.
“
Als je regelmatig nieuwe inschrijvers wil: Adverteer met Google Ads voor mensen die een tandarts zoeken.
Naar welke tandarts behandelingen wordt gezocht?
Om je een idee te geven van de zoekvolumes en vragen die over tandartsen worden gesteld in Google, hier een korte opsomming van landelijke searches:
- Het woord “tandarts” wordt 31.000 keer per maand in Nederland ingevoerd.
In combinatie met een plaats is dit 516.000 keer per maand. - Er worden per maand 402 unieke vragen in Google gesteld over een bezoek aan de tandarts.
Wat voor vragen zijn dit? Hier enkele voorbeelden:
- Hoe lang werkt verdoving tandarts – 150 keer
- Wanneer spoed tandarts bellen – 70 keer
- Hoe vaak moet je naar de tandarts – 50 keer
Daarnaast geldt dat voor het specialistische werk de zoekvolumes eveneens in de tienduizenden searches per maand lopen. Wortelkanaalbehandelingen, kronen en bruggen, tanden bleken, orthodontie, ontstoken tandvlees en meer. Voor tandartsen liggen hier grote kansen om deze zorgvragers te informeren en aan de praktijk te binden.
3 tips voor wanneer je als tandarts nét begint met online marketing
Als je net start dien je te realiseren dat je niet eens jezelf pro-actief hoeft te laten zien in de markt: Er is al een zeer grote vragende markt die zich online beweegt, hier vragen stelt en informatie zoekt. Grofweg is dus het enige wat je voorlopig hoeft te doen ervoor zorgen dat je goed vindbaar en zichtbaar bent als deze vragen worden gesteld en dat je deze mensen een hoog gebruiksgemak biedt voor contact met jouw praktijk.
Dat doe je zo:
De absolute basis: Een website en Google My Business profiel. Dit is je online praktijk. Zodra mensen je naam horen, of een tandarts zoeken, is dit dé eerste stap die ze zetten: Op jouw website kijken. Als dan ook jouw Google My Business profiel goed gevuld is, voldoe je in ieder geval aan de basisvoorwaarde voor bereikbaarheid.
Als je regelmatig nieuwe inschrijvers wil: Adverteer met Google Ads voor mensen die een tandarts zoeken. Zit je in Utrecht? Zorg voor geschikte tekstadvertenties die bovenaan pagina 1 van Google komen wanneer mensen daar zoeken op “tandarts Utrecht”. Het is een relatief kostbare methode, maar werkt goed en is uiteindelijk winstgevend.
Wil je cliënten aantrekken voor specialistisch werk? Schrijf dan regelmatig informatieve stukken tekst over dit specialisme en waarom jij daar goed in bent. Bijvoorbeeld 1 keer per maand een blog waarin je de eerder genoemde vragen beantwoord omtrent diverse behandelingen. Dit zorgt uiteindelijk voor een plek op pagina 1 in de organische resultaten van Google en dus relevante bezoekers aan jouw website.
Hoe helpt Medifactor zorgprofessionals bij online marketing?
Met onze medische, marketing en bedrijfskundige kennis kunnen wij jou als zorgpraktijkhouder op elke schaal helpen bij de ontwikkeling van jouw praktijk.
Wie is Medifactor
Wij zijn er voor zorgorganisaties die een duidelijke koers willen varen.
Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.
Blijf op de hoogte
Uitgelichte Artikelen
Complete Online Marketing voor Tandartsen
Complete online marketing voor TandartsenLaatste update: 14 november 2024 Auteur: Medifactor Blog geschreven door Jerry Groot:Sales en Marketing expert voor fysiotherapieComplete online marketing voor TandartsenLaatste update: 14...
Zo start je jouw eigen tandartspraktijk en werf je online effectief patiënten
Na bloed, zweet, tranen en jaren van studie is het eindelijk zo ver; je mag jezelf tandarts noemen! Je kunt ervoor kiezen om bij een tandartsenpraktijk aan de slag te gaan, maar er zelf een starten is natuurlijk een nog mooiere optie. Om je op weg te helpen hebben we hieronder een aantal punten gezet waar je zeker rekening mee moet houden.
Een gespecialiseerde tandarts website laten maken
Professionele tandarts website laten makenLaatste update: 13 september 2024 Auteur: Medifactor Blog geschreven door Jerry Groot:Sales en Marketing expert voor fysiotherapieProfessionele tandarts website laten makenLaatste update: 13...