Online marketing voor fysiotherapeuten: De customer journey van de zorgvrager

10 min
Marketing
Auteur: Jerry Groot

Jerry Groot – Eigenaar en Consultant

De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen karakter te behouden.

Online marketing voor fysiotherapeuten: De customer journey van de zorgvrager

In dit artikel lees je: 

  • Hoe je als fysiotherapeut online marketing effectief kan inzetten 
  • Dat zorgvragers een customer journey afleggen van Google tot jouw praktijk 
  • Welke concrete dingen je kan doen om zorgvragers te helpen bij hun reis 

Populaties in doelgroepen kunnen zich allemaal anders gedragen.

De 7 online marketing tools voor fysiotherapeuten

Ongeacht de doelstellingen die hij voor jouw praktijk hebt (misschien heb je ze wel helemaal niet), is online-aanwezigheid zijn één van de fundamentals van een fysiotherapie praktijk anno 2021. Of je dit nu klein en minimaal doet met bijvoorbeeld alleen een website of Google My Business profiel, of dat je dit groot aanpakt en er maximaal op inzet door alle tools in te zetten om de zorgvrager maximaal te ondersteunen in zijn digitale reis.

Om een compleet overzicht te bieden voor wat mogelijk is, volgt in dit artikel een overzicht van wat je kan doen om zorgvragers duurzaam te bereiken en aan jouw praktijk te binden. En allemaal door blijvend hoge waarde te bieden zonder mensen “lastig te vallen”.

De customer journey van de zorgvrager

We gaan op de stoel van de zorgvrager zitten: Ik heb een klacht, specifieke pijn of weet naar welke therapeut ik moet. Ik ga naar Google voer dit in. 

Daar gaan we dan: 

  1. Met Google Ads of Blogs met medische content zorg je voor een vertoning van jouw website op pagina 1 van Google. Nodig in de vertoonde paginatitel de zorgvrager uit tot een bezoek aan deze pagina voor antwoord op zijn vraag. 
  2. Eenmaal op jouw Website wil de zorgvrager antwoord op zijn vraag en moet hij overgaan tot actie: Meer informatie opvragen of een afspraak maken.
  3. Biedt hem ook de mogelijkheid voor het inschrijven voor een Nieuwsbrief of het downloaden van een Whitepaper, zodat je het e-mailadres ontvangt.
  4. Met dit e-mailadres kan je de zorgvrager aan je binden door opvolg e-mails na behandelingen of tips en adviezen voor preventie. 
  5. Of men nu wel of geen actie onderneemt, je kan websiteverlaters op Social Media vragen jou te volgen en ze te voorzien van relevante content. Zo kan je ze oproepen tot actie: Doe dit en dat voor een succesvolle revalidatie en plan een videocall in voor een laatste controle. 
Elke specialisme zijn eigen Customer Journey

Bind de zorgvrager met video en follow-up

De bovenstaande omschreven customer journey begint waar de zorgvrager een actieve vraag, pijn of klacht heeft: Van de ingevoerde klacht in Google tot een afgerond behandeltraject in jouw praktijk.

Er zijn natuurlijk nog steeds veel “latente” zorgvragers. Ze hebben wel degelijk een klacht, pijn, zorgbehoefte of algemene wens naar meer fitheid en begeleiding daarbij, maar zijn niet actief op zoek naar informatie hierover. Uit onze klantenkring horen wij goede ervaringen met preventie programma’s. Dit varieert van een enkele instructie video aan een cliënt ter voorkoming van terugkerende klachten, tot hele maatwerk programma’s waarbij een vitale levensstijl ondersteunt met (youtube) video’s en apps leiden tot een betere duurzame gezondheid.

Elke specialisme zijn eigen Customer Journey

Populaties in doelgroepen kunnen zich allemaal anders gedragen. Achter COPD gerelateerde vragen en zoektermen zit waarschijnlijk een ander publiek dan mensen die schouderklachten hebben. Met de content op jouw website dien je hier rekening mee te houden. Een potentiële cliënt moet het gevoel hebben dat hij bij het bezoek aan jouw website bij een specialist is met veel ervaring en die een passende behandelmethode heeft. Als je bijvoorbeeld in zorgproducten met fasering en resultaten denkt, is het beter werkbaar met de bovenstaande tools een customer journey in te richten dan wanneer je alleen met klachten en therapieën communiceert.

Hoe helpt Medifactor zorgprofessionals bij online marketing?

Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.
Met onze medische, marketing en bedrijfskundige kennis kunnen wij jou als zorgpraktijkhouder op elke schaal helpen bij de ontwikkeling van jouw praktijk.

Wie is Medifactor

Wij zijn er voor zorgorganisaties die een duidelijke koers willen varen.

Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.

Wil je hoger in Google komen?

Vul het formulier in en ontvang binnen 24 uur reactie.

    +31(0)20 – 7005538

    info@medifactor.nl

    Blijf op de hoogte

    Uitgelichte Artikelen