Jerry Groot – Eigenaar en Consultant
De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen karakter te behouden.
E-mail marketing voor chiropractors: Verhoog direct je klantretentie
In dit artikel lees je:
- Hoe E-mail marketing voor zorgklinieken werkt
- Hoe je oude cliënten hiermee activeert
- Twee voorbeelden van E-mails die je direct kan gebruiken
E-mail marketing voor zorgklinieken
Als chiropractor heb je een klantenbestand van mensen die met een bepaalde frequentie bij jou komen voor een behandeling. Alhoewel dit per kliniek verschilt, horen wij van onze klanten dat over het algemeen na de intake een cliënt soms wel twee keer per week komt. Na een paar maanden neemt dit af naar bijvoorbeeld één keer per maand.
Het komt regelmatig voor dat mensen – om wat voor reden dan ook – even uit beeld verdwijnen. En met honderden cliënten vergt dat een goed systeem om dat bij te houden. Voor je het weet is iemand een half jaar niet geweest.
Als je de mailadressen van de mensen verzameld en toestemming hebt om ze mailen, dan blijkt dit een zeer effectief middel om ze weer te activeren. Je stuurt ze een mail om weer een afspraak te maken voor een behandeling. Klinkt eenvoudig en dat is het ook.
Activeer oude klanten
De aanleiding voor het sturen van een mail kan divers zijn. Wees vooral creatief. Het is wel goed om mensen te groeperen en te testen met verschillende e-mail formats. Zo kan je bepalen welke het best aansluit en welke het meest effectief is.
Hierbij een aan voorbeelden waarmee je de e-mail kan introduceren:
- Klanten uit het afgelopen half jaar, die nog geen afspraak hebben gepland in de toekomst
- Klanten die langer dan een half jaar niet zijn geweest
- Mensen wijzen op thuiswerk klachten
- Mensen activeren die hun zorgplan niet hebben afgemaakt
- Een actie met een incentive
“
“
Als je de mailadressen van de mensen verzameld en toestemming hebt om ze mailen, dan blijkt dit een zeer effectief middel om ze weer te activeren.
Twee e-mail formats voor direct gebruik
Voor een van onze klanten uit de chiropractie hebben wij onderstaande e-mails ingezet. Deze zijn gefaseerd naar een paar duizend contacten gestuurd. Het resultaat was in dit geval ver boven verwachting: Een gemiddelde conversie van 5% tot 10% per cyclus. En dan waren mensen die vervolgens weer met enige regelmaat een behandeling inboekten.
In dit geval werd met mailchimp gewerkt. Onderstaande e-mail formats zijn direct over te nemen en toe te passen. Wij hopen dat je hiermee dezelfde resultaten bereikt als wij voor onze klant hebben gedaan. Als je hulp wil bij het uitvoeren hiervan, staan wij natuurlijk graag tot je dienst!
Effectiviteit van je website vergroten
Om de effectiviteit van je website nog verder te vergroten, kan jij jouw identiteit als chiropractor verwerken in je website. Ben je verder gespecialiseerd in bijvoorbeeld neurologische, sport of kinderchiropractie? Richt hiervoor dan een aparte sectie in op jouw website. Het zorgt voor een nóg betere aansluiting op mensen die een chiropractor zoeken.
Heb je een sterke kijk op preventie en gezonde levensstijl? Verwerk deze dan in een wekelijks of maandelijks terugkerende blog. Naast dat je hiermee bezoekers een duidelijk boodschap geeft voor wie je er bent, trek je met informatieve content marketing ook nog eens meer geïnteresseerde bezoekers aan die deze informatie willen lezen en zelfs actief zoeken.
Format 1
Doelgroep: Klanten uit het afgelopen half jaar, nog geen afspraak in de toekomst.
Onderwerp: Nieuwe afspraak Chiropractie Nederland
Beste klant,
Met deze mail willen wij u erop wijzen dat u nog geen nieuwe afspraak heeft ingepland om uw zorgplan te vervolgen. U bent het afgelopen half jaar bij ons bent geweest maar u heeft nog geen nieuw bezoek gepland.
Via onze website kunt u een nieuwe afspraak inplannen. Wij kunnen u overdag maar ook ‘s avonds ontvangen!
Afspraak maken: https://chiropractienederland.nl/afspraak
Chiropractie Nederland is weer geopend en onze chiropractoren werken volgens alle RIVM richtlijnen.
Wij zien u graag weer eens langskomen!
Met vriendelijke groet,
Team Chiropractie Nederland.
+31 (0)10 123 45 678
Hoofdstraat 1
1000 AB, Chirostad
Format 2
Doelgroep, klanten die langer dan een half jaar niet zijn geweest.
Onderwerp: Chiropractische Zorg bij Thuiswerk Klachten
Beste klant,
U heeft in het verleden onze praktijk bezocht maar we hebben u al een tijdje niet meer gezien.
Op dit moment ontvangen we veel mensen met rugklachten, nekklachten of andere klachten door het thuiswerken.
We zien u graag weer een keer in onze praktijk.
Via onze website kunt u een nieuwe afspraak inplannen. Wij kunnen u overdag maar ook ‘s avonds ontvangen!
Afspraak maken: https://chiropractienederland.nl/afspraak
Chiropractie Nederland is weer geopend en onze chiropractoren werken volgens alle RIVM richtlijnen.
Wij zien u graag weer eens langskomen!
Met vriendelijke groet,
Team Chiropractie Nederland.
+31 (0)10 123 45 678
Hoofdstraat 1
1000 AB, Chirostad
Wie is Medifactor
Wij zijn er voor zorgorganisaties die een duidelijke koers willen varen.
Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.
Blijf op de hoogte
Uitgelichte Artikelen
Cliënten werven voor chiropractie praktijken | Marketing voor chiropractors
Home / Blog / Cliënten werven voor chiropractie praktijken | Marketing voor chiropractorsCliënten werven voor chiropractie praktijken | Marketing voor chiropractorsChiropractorAuteur: Jerry Groot Leestijd: 15 min Jerry Groot - Eigenaar en Consultant De zorg verandert,...
De beste Google Ads tekstadvertenties voor chiropractors
Home / Blog / De beste Google Ads tekstadvertenties voor chiropractorsDe beste Google Ads tekstadvertenties voor chiropractors ChiropractorAuteur: Jerry Groot Leestijd: 3 min Jerry Groot - Eigenaar en Consultant De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te...
The best Google Ads texts for chiropractors
In this article you will read:
How Google Ads for Chiropractors Works
Some examples of text ads that work
The parts that make a text ad successful