Home / Blog / Medische content marketing voor tandartsen

Medische content marketing voor tandartsen

Tandarts

Auteur: Jerry Groot
Leestijd: 5 min

Jerry Groot – Eigenaar en Consultant

De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen karakter te behouden.

Medische content marketing voor tandartsen

In dit artikel lees je:

  • Wat medische content marketing is
  • Hoe je dit als tandarts kan inzetten
  • Wat goed werkt binnen de mondzorg

Wat is medische content marketing?

Als tandartspraktijk lever je diverse vormen van mondzorg. Over elke vorm van mondzorg worden in Google wel vragen gesteld. Of dit nu gaat over algemene tandheelkunde, tandvleesproblemen, mondzorg voor kinderen, implantaten, wortelkanaalbehandelingen of andere specifieke aandoeningen en de behandeling ervan.

Deze voor jou potentiële patiënten kan je voorlichting geven door het bieden van uitgebreide doch laagdrempelige informatie. Je geeft ze daarmee antwoord op hun vraag en zet ze op integere wijze aan tot contact met jouw praktijk.

“Ik heb toch een pagina op mijn website die daarover gaat?”, hoor ik je nu denken.
Dat klopt en dat is ook goed. Alleen dat is niet genoeg voor Google om al die vragen die over een onderwerp worden gesteld, te linken aan jouw website en alleen die pagina. Er is meer “omvang” nodig om vindbaar te worden voor de Google-bots die het internet afspeuren wanneer een zoekterm of vraag wordt ingevoerd.

Als tandartspraktijk lever je diverse vormen van mondzorg. Over elke vorm van mondzorg worden in Google wel vragen gesteld.

Hoe werkt die “omvang” voor tandartsen?

Simpel gesteld dien je veel tekst op je website over één of een select aantal specialisaties te hebben. Hoe meer tekst, hoe meer data de Google-bots hebben om te vinden. Door de grote variatie aan zoektermen en vragen is de beste aanpak om één vraag in een blogpagina te beantwoorden.

Het volgende voorbeeld illustreert hoe dit eruit kan zien.

Over de wortelkanaalbehandeling worden maandelijks in Google 990 unieke zoektermen en 104 vragen gesteld. Ja, maandelijks.

Enkele vragen die worden gesteld zijn:

  • Wat kost een wortelkanaalbehandeling?
  • Wanneer is een wortelkanaalbehandeling nodig?
  • Hoe lang duurt een wortelkanaalbehandeling?
  • Hoe gaat een wortelkanaalbehandeling?
  • Wanneer kan ik weer eten na een  wortelkanaalbehandeling?

De mensen achter deze vragen bevinden zich ergens in het proces dat leidt tot het maken van een afspraak bij een tandarts voor een wortelkanaalbehandeling. Het kan ook zijn dat ze de behandeling reeds ondergaan hebben en daarná nog vragen hebben.

Als tandartspraktijk biedt dit grote kansen tot het tonen van expertise, autoriteit en servicegerichtheid. Over het algemeen geldt dat de website die de beste, relevante, originele en vooral ook meeste informatie over een onderwerp biedt het wint van andere websites en daarvoor beloont word met een plek op pagina 1 van Google.

Als je dus bijvoorbeeld 1 keer per maand een nieuwe blogpagina toevoegt op jouw website waarin je steeds een andere vraag beantwoord, gaat Google jouw website steeds beter relateren aan de vragen die worden gesteld. Een belangrijk criterium voor Google is hier hoeveel bezoekers jouw blogs krijgen en hoe lang men op die blog blijft. En natuurlijk krijg je steeds meer bezoekers op het moment dat je meer en hogere vertoningen krijgt op een specifiek onderwerp. Een opwaartse spiraal dus.

Medische content marketing voor tandartsen

Welke content strategie werkt goed binnen de mondzorg?

Er dient een onderscheid te worden gemaakt tussen grofweg twee typen zoekintenties van zorgvragers: Enerzijds diegene die weten dat ze een tandarts, orthodontist of parodontoloog nodig hebben en die daarmee een afspraak willen maken of direct praktische informatie willen.

Anderzijds hebben we mensen die zich in de oriënterende fase bevinden en zoeken naar rijke informatie voordat ze een besluit nemen óf en wélke tandarts of specialist ze contacten. Het loont om je content specifiek en select te houden op één of enkele specialisaties.

Afhankelijk van je doelstelling en ambities kan je natuurlijk ook op meerdere specialisaties en klachtenbeelden inzetten. De werkbaarheid en investering zijn hierin bepalend. Een goede blog schrijven is bij elkaar al gauw een halve dag werk. Denk aan zoektermen en vragen onderzoek, de tekststructuur bepalen en het design waarmee je het op je website plaatst.

Hoe helpt Medifactor zorgprofessionals bij online marketing?

Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.

Met onze medische, marketing en bedrijfskundige kennis kunnen wij jou als zorgpraktijkhouder op elke schaal helpen bij de ontwikkeling van jouw praktijk.

Wie is Medifactor

Wij zijn er voor zorgorganisaties die een duidelijke koers willen varen.

Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.

Plan een vrijblijvend adviesgesprek

Telefoongesprek met een online zorgmarketing expert

Fout: Contact formulier niet gevonden.

+31 (0)850292512

[email protected]

Blijf op de hoogte

Uitgelichte Artikelen

Complete Online Marketing voor Tandartsen

Complete Online Marketing voor Tandartsen

Complete online marketing voor TandartsenLaatste update:      14 november 2024 Auteur:                    Medifactor   Blog geschreven door Jerry Groot:Sales en Marketing expert voor fysiotherapieComplete online marketing voor TandartsenLaatste update:      14...

Lees meer