Home / Blog / SEO voor tandartsen: Duizenden bezoekers naar jouw website

SEO voor tandartsen: Duizenden bezoekers naar jouw website

Tandarts

Auteur: Jerry Groot
Leestijd: 10 min

Jerry Groot – Eigenaar en Consultant

De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen karakter te behouden.

SEO voor tandartsen: Duizenden bezoekers naar jouw website

In dit artikel lees je: 

  • Hoe SEO voor tandartsen eruit ziet 
  • Twee typen SEO die je als tandarts direct kan toepassen 
  • Hoe jij jouw SEO strategie bepaald

SEO voor tandartsen

Een grote meerderheid van mensen die in Google zoekt, klikt op een zoekresultaat in de organische resultaten. Deze meerderheid bedraagt 90%. Investeren in effectieve SEO voor jouw website is dus een belangrijke en duurzame strategie voor groei in websitebezoekers. 

Als we dit vertalen naar de enorme zoekvolumes voor mondzorg gerelateerde zoektermen en vragen die in Google worden gesteld, dan kunnen we maar één conclusie trekken: Investeren in SEO is voor tandartsen zéér lucratief. 

Randvoorwaarden hiervoor zijn wel dat je website een hoog gebruiksgemak heeft en ingericht is voor het omzetten van bezoekers in klanten. 

In de markt constateren wij het volgende: 

  • Honderdduizenden mensen zoeken in Google maandelijks naar een tandarts
  • Miljoenen mensen stellen in Google vragen over mondzorg oplossingen 
  • Weinig tandartsen hebben hun website, SEA en SEO goed ingericht

Als tandarts kan je met gerichte SEO dus een enorm marktpotentieel benutten. Daarnaast is het ook goed voor de concurrentie van jouw tandartspraktijk. 

On-page SEO voor jouw praktijkwebsite

Aan de structuur en inhoud van jouw website moet Google kunnen herkennen dat jij een tandartspraktijk bent. Tegelijkertijd moet dit ook duidelijk zijn voor mensen die online een tandarts zoeken of informatie zoeken over behandelingen of mondklachten.

Omdat SEO een paar honderd criteria heeft, houden we het voor de leesbaarheid van dit artikel op enkele basics waarmee je alvast een goed basis legt. 

  • Laat op een natuurlijke wijze zoektermen en vragen over mondzorg terugkomen in de teksten op je website. 
  • Zorg ervoor dat koptitels en subtitels van teksten worden voorzien van H1, H2 of H3 tags in de code van de website. Zo kan Google goed herkennen dat een stuk tekst bijvoorbeeld gaat over wortelkanaalbehandelingen. 
  • Gebruik externe links naar websites als https://www.ntvt.nl/ om te laten zien dat je een zekere autoriteit op het gebied van mondzorg hebt, voor Google én voor jouw bezoekers. 
  • Zorg dat de url van je pagina aansluit op de inhoud en gebruik relevante zoektermen.

Maandelijks wordt er honderdduizenden keren gezocht naar een tandarts

Mondzorg blogs voor tandartsen

Bij het maken van een website worden de bovengenoemde werkzaamheden meestal éénmalig goed uitgevoerd. Zie het als de fundering van een huis; die maak je (als het goed is) ook maar één keer. 

Houd er rekening mee dat als je website “af” is, dat het nog wel even kan duren voordat je (nieuwe) bezoekers krijgt. Als je niet gaat adverteren met Google Ads of je verricht geen extra moeite om je website beter vindbaar te maken, dan kan het echt maanden tot wel een jaar duren voordat Google je website goed gaat ranken. 


Meer bezoekers aantrekken uit die groep van 90% kan als je ervoor zorgt dat jouw website beter herkent wordt door mensen die vragen hebben over mondklachten of andere onderwerpen die voor hen relevant zijn en waar een tandarts, endodontoloog of implantoloog een oplossing voor kan bieden. 

Hierbij een greep uit de enorme hoeveelheid van vragen die een tandarts prima kan beantwoorden en waar hij waarde kan leveren: 

  • Wat kost een kroon bij de tandarts?
  • Wat doet een tandarts bij ontstoken tandvlees?
  • Jaren niet naar de tandarts geweest wat nu? 

Wanneer je consequent blogartikelen toevoegt aan je website, wordt jouw website groter, beter zichtbaar én relevanter voor de vragen die jij beantwoord.

SEO voor tandartsen

Ahrefs en Google Search Console voor mondzorg

Er zijn diverse software programma’s waarmee je goed kan beoordelen of de SEO werkzaamheden goed aansluiten op zoektermen en vragen van mensen en die anderzijds goed worden beoordeeld en herkent door Google. Twee zeer geschikte programma’s die wij daarvoor gebruiken zijn Ahrefs en Google Search Console.  

In Ahrefs kunnen wij de vragen en zoektermen over mondzorg in Google zien. Dat geeft een goede indicatie of het zinvol is om ergens blogs over te schrijven en hoeveel je over moet schrijven. 

Google Search Console meet de data van jouw website. Je kan er zien hoe Google jouw website ziet en leest, op welke woorden en woordcombinaties de pagina’s worden vertoond en welke er worden aangeklikt en hoeveel dat er zijn.

Wij zijn SEO expert voor tandartsen

Wij hebben tientallen websites voor tandartsen gemaakt. Ook hebben wij hen geholpen met nieuwe inschrijvingen door effectieve Google Ads advertentiecampagnes en hebben wij honderden blogs geschreven over mondzorg. 

Wij weten daarom precies hoe je SEO moet inzetten voor een tandartspraktijk website. Wij kunnen jou als tandarts ook helpen om een specifieke strategie te volgen. Mogelijk heb je een specialisatie of voorkeur voor bepaalde doelgroepen. 

Door de unieke combinatie van medische kennis, specifieke tandheelkundige kennis én kennis van het internet en zorgvrager weten wij precies wat wij moeten doen om de SEO optimaal voor jou te laten werken.

Wie is Medifactor

Wij zijn er voor zorgorganisaties die een duidelijke koers willen varen.

Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.

Plan een vrijblijvend adviesgesprek

Telefoongesprek met een online zorgmarketing expert

Fout: Contact formulier niet gevonden.

+31 (0)850292512

[email protected]

Blijf op de hoogte

Uitgelichte Artikelen

Complete Online Marketing voor Tandartsen

Complete Online Marketing voor Tandartsen

Complete online marketing voor TandartsenLaatste update:      14 november 2024 Auteur:                    Medifactor   Blog geschreven door Jerry Groot:Sales en Marketing expert voor fysiotherapieComplete online marketing voor TandartsenLaatste update:      14...

Lees meer