Jerry Groot – Eigenaar en Consultant
De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen karakter te behouden.
Kom hoog te staan in Google als podoloog of podotherapeut
In dit artikel lees je:
- Wat de mensen achter deze zoektermen willen
- Met welke tools binnen Google je deze mensen kan bereiken
- Over interessante markten in Google
112.000 zoektermen op podologie en podotherapie
Wat zoeken en willen deze mensen? Uit een aantal jaren zorgmarketing ervaring weten wij dat wanneer mensen zoektermen gebruiken als “podoloog/therapeut apeldoorn” of “podoloog/therapeut steunzolen”, ze dicht bij het nemen van een beslissing zitten.
Ze weten namelijk (of denken) dat ze voor hun klacht naar een podoloog/therapeut willen of moeten. Ze hebben dit van hun huisarts gehoord, van een kennis of familielid of de fysiotherapeut waar ze zijn geweest acht het verstandig ze naar de voetspecialist te sturen.
En dus pakken ze hun telefoon, voeren zijn één van die 112.000 zoektermen in en de therapeut die op pagina 1 van Google staat – en het liefst bovenaan én met een gebruiksvriendelijke website – maakt een grote kans om door hen gecontacteerd te worden.
Maar hoe doe je dat, met je website op die toppositie komen?
“
112.000 keer per maand zoeken mensen een podoloog of podotherapeut in Google
Relevante website en sterke content
Voor de volledigheid, we hebben het hier over omhoog in de organische resultaten. Dit is het deel van de zoekresultaten onder de advertenties die helemaal bovenaan staan en de Google My Business/Maps resultaten.
Relevantie en sterke content gaat op twee manieren: On-page en Off-page zoekmachine optimalisatie (SEO). On-page betekent dat de technische structuur en daarnaast inhoud van jouw website in orde dient te zijn.
Dat betekent dus dat je de zorgvrager veel waardevolle informatie moet geven of podologie/therapie en voetklachten. Die informatie matched bij grote voorkeur met de zoektermen die mensen invoeren.
ON-page SEO: Noem voetklachten
Vertel bijvoorbeeld op je website dat je een goede podoloog/therapeut bent en welke ervaring je hebt. Gebruik daarbij op natuurlijke en gepaste wijze deze zoektermen. Die 112.000 zoektermen die wij hierboven noemen, hebben vooral betrekking op combinaties van “podoloog/therapeut + woonplaats”.
Daarom doe je er goed aan om blogs te schrijven waarin jij aangeeft hoe podologie/therapie kan helpen bij voetklachten als gewrichtsontstekingen, hielspoor, hamertenen of knieklachten en shin splints.
Wanneer Google het internet “crawled” als dergelijke zoektermen worden ingevoerd, en Google ziet steeds vaker jouw blogs – die ook nog eens regelmatig gelezen worden – dan klimt naarmate de steeds verloopt de positie van jouw website, totdat deze uiteindelijk op pagina 1 en misschien zelfs hier bovenaan eindigt.
Off-page SEO: Verwijzing van andere websites
Naast dat jouw website de zorgvrager informatie en waarde biedt over podologie/therapie en hoe dat mensen van hun voet- en lichamelijke klachten kan afhelpen, kijkt Google ook naar iets anders: Het aantal verwijzingen van andere websites naar jouw website.
Het signaal dat bijvoorbeeld de Nederlandse Vereniging van Podotherapeuten of een website die gaat over een gezonde levensstijl een verwijzing (dus link) heeft staan in de teksten op één van zijn pagina’s, vat Google op als een signaal van betrouwbaarheid en autoriteit.
Naarmate je meerdere links van op andere websites hebt staan die in enige mate relevant zijn voor jouw bezoekers en een zekere autoriteit hebben, zal je beter en hoger geïndexeerd worden door Google.
Belangrijke markten en jouw website
Als je groeidoelstellingen hebt, is het goed om een keuze te maken waarin je focus wil aanbrengen. Je begrijpt inmiddels dat de markt voor zorgvragers die een podoloog/therapeut zoeken groot genoeg is.
Ondanks dat op nationaal niveau in Nederland 112.000 keer gezocht wordt per maand, komt dat per woonplaats neer op een paar honderd keer. Je kan je website en content dus afstemmen op alleen dat publiek.
Het publiek met voetklachten en lichamelijke klachten waar een voetspecialist zich op kan richten is zoals je begrijpt, vele malen groter. De markt voor “hielspoor” beslaat alleen al 79.000 unieke zoektermen per maand en die voor hamer- en klauwtenen 6.500 per maand.
Jouw kansen als podoloog of podotherapeut om hoog in Google te komen zijn dus zeer groot. Het overgrote deel van de praktijken in Nederland die gespecialiseerd zijn in voetklachten, staat qua online marketing nog in de kinderschoenen. En met die prachtige woordgrap sluiten we dit artikel af. Succes!
Wie is Medifactor
Wij zijn er voor zorgorganisaties die een duidelijke koers willen varen.
Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.
Blijf op de hoogte
Uitgelichte Artikelen
Een goed converterende website voor podotherapeuten en podologen
Home / Blog / Een goed converterende website voor podotherapeuten en podologenEen goed converterende website voor podotherapeuten en podologenPodotherapieAuteur: Jorg Gabriëls Leestijd: 5 min Jorg Gabriels - Consultant De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee...
10 duurzame contentstrategieën voor Podologie en therapiepraktijken
Home / Blog / 10 duurzame contentstrategieën voor Podologie en therapiepraktijken10 duurzame contentstrategieën voor Podologie en therapiepraktijkenPodotherapieAuteur: Jerry Groot Leestijd: 5 min Jerry Groot - Eigenaar en Consultant De zorg verandert, wij helpen...
Blogmarketing voor podologen en podotherapeuten
Home / Blog / Blogmarketing voor podologen en podotherapeutenBlogmarketing voor podologen en podotherapeutenPodotherapeutAuteur: Jorg Gabriels Leestijd: 5 min Jorg Gabriels - Consultant De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen...