Jerry Groot – Eigenaar en Consultant
De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen karakter te behouden.
Kansen in online marketing voor osteopaten
In dit artikel lees je:
- Waarom je als osteopaat aan online marketing zou doen
- Dat er een laagdrempelige “pull-marketing” manier is die goed past
- Over de doelgroepen die hiervoor geschikt zijn
Waarom zou je als osteopaat aan online marketing doen?
Volgens het Sutherland college zijn er in Nederland circa 750 osteopaten actief en is er werk genoeg voor het tienvoudige daarvan. De bekendheid van en de gang naar de osteopaat neemt al jaren toe en de over het algemeen heeft de osteopaat cliënten genoeg.
Waarom zou je als osteopaat iets aan marketing doen? De mensen komen toch wel naar je toe. Als wij een osteopaat spreken, horen wij vaak dat het netwerk en daarnaast mond-tot-mondreclame de praktijk prima gevuld houdt.
En juist die toenemende bekendheid is de reden dat het als osteopaat verstandig is om aan online marketing te doen.
“
“
Volgens het Sutherland college zijn er in Nederland circa 750 osteopaten actief en is er werk genoeg voor het tienvoudige daarvan.
Zoekvolumes op “Osteopaat” in Google
Het opvallende is dat de exacte zoekterm “osteopaat”, maar liefst 26.000 keer ingevoerd wordt.
Juist ja. 26.000 keer. Per maand.
En daarmee is de rol van internet en Google evident in het zoekgedrag naar informatie over osteopathie. Voor het neerzetten van een degelijke en professionele praktijk, kan je niet om de digitale presentatie van je praktijk heen.
Digitale osteopathie kliniek
Ondanks je goede naam die uit mond-tot-mond reclame kan ontstaan (wat altijd nog de allerbeste manier is, we werken niet voor niets met reviews en testimonials) zal bij bekendheid van jouw praktijknaam áltijd een online check worden gedaan.
Het is in dat opzicht gewoon netjes om jezelf degelijk en modern te presenteren. Dat is je fysieke locatie hoogstwaarschijnlijk ook, dus waarom zou dat met de digitale versie niet goed verzorgen.
Dit doe je met een moderne website. Met een aantal randvoorwaarden creëer je een digitale versie van je praktijk die dezelfde sfeer ademt als de fysieke versie. Met mooie, originele foto’s van de praktijk, de osteopaten, duidelijke omschrijving van doelgroepen en wat je voor ze doet plus een goede gebruikerservaring kan je hieraan voldoen.
De urgentie van een vindbare website
Met een moderne website ben je feitelijk dus al bezig met online marketing. Je bedient hiermee de online (osteopaat)zorgvrager en het doet iets met de identiteit van jouw praktijk als dit goed verzorgt is. Je kunt je voorstellen dat áls er gezocht wordt op “osteopaat + naam” in Google, andere praktijken zich ook presenteren.
Dat brengt dus de urgentie tot een zekere vindbaarheid. Want natuurlijk ranken meerdere osteopathie websites op het woord “osteopathie”. Voer dit maar eens in bij Google. https://osteopathielaarman.nl/ en https://optimum-osteopathie.nl/ lijken in elk geval al nagedacht hebben over “wat als die bezoeker straks websites gaat vergelijken?”
https://www.annefreriksosteopathie.nl/ en https://www.osteo-med.nl/ hebben deze slag nog niet gemaakt. Natuurlijk kan er een lokale of regionale voorkeur zijn, maar we horen ook regelmatig dat osteopathie cliënten graag een uur rijden voor een behandeling.
Waardevolle pull-marketing voor de osteopaat cliënt
Die vindbaarheid kan je verbeteren door bestaande en potentiële cliënten waarde te bieden. Dit gaat verder dan alleen je website gebruiksvriendelijk inrichten en contact makkelijk en laagdrempelig maken.
Wij raden iedere osteopaat aan om een duurzame en waardevolle vorm van pull-marketing in te zetten: Deze is gericht op het informeren van de potentiële cliënt die óf toch al informatie zoekt met betrekking tot osteopathie óf die vragen heeft over klachten waarbij een osteopaat uitkomst kan bieden.
Concreet betekent dit het schrijven van blogs, die je periodiek toevoegt aan je blog overzicht op je website. Wij raden aan dit met enige focus te doen, bijvoorbeeld door je op één of twee deelgebieden van veel voorkomende klachten te richten.
Logischerwijs zijn de zoekvolumes hieromtrent ook groter en dat zorgt dat je én een groter publiek bereikt én dan Google (letterlijk) meer content heeft om te indexeren.
Waarover moet je schrijven?
De artikelen dienen uiteraard medisch correct te zijn, maar je dient ook zeker rekening te houden met de zorgvrager die geen medische (en osteopatische) kennis heeft. En die misschien een andere zoekintentie heeft dan de exacte woorden die gebruikt in zijn zoekopdracht.
Hierbij enkele voorbeelden om een idee te geven:
- Wat doet een osteopaat bij nekklachten?
- Wanneer naar osteopaat met baby?
- Wat doet een osteopaat bij darmklachten?
- Ervaring osteopaat baby reflux?
- Hoe helpt osteopaat tijdens zwangerschap?
En zo zijn er nog vele, vele variaties.
Als je consequent over een langere periode van tijd, denk aan een jaar of twee, consequent 1 of 2 keer per maand blogs blijft toevoegen aan je website, dan zal Google jouw website gaan herkennen voor deze zoektermen en deze indexeren op basis van de gebruikerservaring en gegenereerde data die daaruit voortkomt.
Wie is Medifactor
Wij zijn er voor zorgorganisaties die een duidelijke koers willen varen.
Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.
Blijf op de hoogte
Uitgelichte Artikelen
Geen Resultaten Gevonden
De pagina die u zocht kon niet gevonden worden. Probeer uw zoekopdracht te verfijnen of gebruik de bovenstaande navigatie om deze post te vinden.