Jerry Groot – Eigenaar en Consultant
De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen karakter te behouden.
Hoeveel levert online marketing op voor een oefentherapiepraktijk?
In dit artikel lees je:
- Over belangrijke marketing kengetallen voor een oefentherapiepraktijk
- Hoe je tot deze kengetallen komt
- Wat online marketing oplevert voor een oefentherapie praktijk
Marketing kengetallen voor een oefentherapiepraktijk
Online marketingactiviteiten voor een oefentherapiepraktijk kunnen gedaan worden voor onder meer naamsbekendheid, klantbeleving, identiteit en praktijk groei. Die laatste is toch wel de meest tastbare manier om te meten wat het oplevert.
Resultaten uit online marketing worden in die zin meestal “gevoeld”, terwijl dat eigenlijk niet echt een goede manier is. We hebben het over dat de telefoon merkbaar vaker gaat en dat er opvallend meer mails binnenkomen van potentiële patiënten.
Ons advies is ook en vooral om de cijfermatige kant te bekijken. Voor een sterke benadering dien je het verband te leggen tussen de volgende kengetallen:
- De kosten per aanmelding van een geïnteresseerde persoon (Cost per Lead)
- Het omzet gemiddelde per patiënt per jaar of behandelepisode
- De omzetontwikkeling van de praktijk per kwartaal
Wij leggen in dit artikel uit hoe je de cost per lead berekent en hoe je het causale verband legt naar rendement en omzetgroei van de praktijk.
De “cost per lead”
De kosten van één aanmelding bereken je door het gespendeerde bedrag aan online marketing op te tellen bij de fee die je het bureau betaald en die te delen door het aantal aanmeldingen dat je ontvangt.
Hier volgt een kort rekenvoorbeeld van betaald adverteren op Google:
Advertentiekosten á €500 + Fee bureau á €360
————————————————————–
35 leads = €24,60 per lead
In dit voorbeeld kost een lead dus €24,60. Daarbij gaan we uit van 7% conversie uit 500 bezoekers bij een €1,00 per klik.
Ondanks dat wij zelf aan onze klanten per maand rapporteren, geeft een kwartaal berekening hiervan een betrouwbaarder beeld.
“
“
Eén lead voor oefentherapie uit Google Ads kost gemiddeld €25.
Cost per Lead Vs. Omzet per periode of behandelepisode
Voor een tastbaar en betrouwbaar nemen we de cijfers van het Nivel. Voor oefentherapie spreken zijn over een behandelgemiddelde van 9 zittingen per episode. Met een tarief van €36 is dat €324 omzet per patiënt. Toeslagen, intakes en screeningen meegerekend maken we hier €350 van.
Dat laat nog buiten beschouwing of er bijvoorbeeld meerdere behandelepisodes een bepaalde periode plaatsvinden, van bijvoorbeeld een jaar. Of dat binnen het netwerk van de patiënt door mond-tot-mond reclame meer patiënten naar de praktijk komen.
Bovenstaande rekensom geeft een realistisch en betrouwbaar beeld van wat online marketing kan opleveren voor een oefentherapie praktijk. We hebben Google Ads als voorbeeld gebruikt. Dit is natuurlijk ook goed toepasbaar op andere marketing kanalen, mits alles goed meetbaar is gemaakt in Google Analytics.
Omzetontwikkeling per kwartaal en Google Analytics
Ondanks dat wij zoals gezegd per maand rapporteren, is een cijfermatig overzicht per kwartaal betrouwbaarder. Eén maand is namelijk te kort om patronen of verbanden vast te stellen. Daar komt bij dat patiënten vaak over een langere periode van tijd aan de praktijk gebonden zijn.
Twee alinea’s hierboven noemen we Google Analytics. Dit is het softwareprogramma dat jou alles vertelt over bezoekers, hun gedrag en contacten uit jouw website. Je kan je voorstellen dat wanneer een zorgvrager contact legt met jouw praktijk uit één van de marketingkanalen die hebt lopen, dat die omzet pas een maand later wordt geboekt.
Ben jij oefentherapeut, doe je aan marketing of wil je een eigen praktijk starten? Dan krijg je te maken met dergelijke cijfermatige vraagstukken. Het is onze core-business om zorgprofessionals hierbij te helpen. Contact ons gerust vrijblijvend als je hier meer van wil weten.
Wie is Medifactor
Wij zijn er voor zorgorganisaties die een duidelijke koers willen varen.
Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.
Blijf op de hoogte
Uitgelichte Artikelen
5 specifieke marktkansen die een oefentherapeut met online marketing kan verzilveren
Home / Blog / 5 specifieke marktkansen die een oefentherapeut met online marketing kan verzilveren5 specifieke marktkansen die een oefentherapeut met online marketing kan verzilverenOefentherapeutAuteur: Jerry Groot Leestijd: 5 min Jerry Groot - Eigenaar en Consultant...
10 titels voor blogs over Oefentherapie, Mensendieck & Cesar
Home / Blog / 10 titels voor blogs over Oefentherapie, Mensendieck & Cesar10 titels voor blogs over Oefentherapie, Mensendieck & CesarOefentherapeutAuteur: Jerry Groot Leestijd: 5 min Jerry Groot - Eigenaar en Consultant De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee...
Blogmarketing voor Oefentherapeuten
Home / Blog / Blogmarketing voor Oefentherapeuten Blogmarketing voor OefentherapeutenOefentherapeutAuteur: Jerry Groot Leestijd: 5 min Jerry Groot - Eigenaar en Consultant De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen karakter te...