Home / Blog / Specialisatie in de chiropractie: Hoe informeer je zorgvrageers het beste?

Specialisatie in de chiropractie: Hoe informeer je zorgvrageers het beste?

Chiropractor

Auteur: Jerry Groot
Leestijd: 5 min

Jerry Groot – Eigenaar en Consultant

De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen karakter te behouden.

Specialisatie in de Chiropractie: Hoe Informeer je Zorgvragers het Beste?

In dit artikel leer je:

  • Hoeveel chiropractors in Nederland zich hebben gespecialiseerd in neurologie, sport of kinderen.
  • Hoe hun marktpositie zich ontwikkelt.
  • Hoe je als specialist deze cliënten kan informeren en aan je binden.

Neurologie, Pediatrie en Sport zijn belangrijke specialisaties binnen de chiropractie. In Nederland zijn 9 klinieken gespecialiseerd in Functionele Neurologie (bron: CFNN), 21 klinieken gespecialiseerd in sportchiropractie (bron: NVSC) en een groter aantal klinieken gespecialiseerd in kinderen/baby’s.

De ICPA noemt 6 geregistreerde klinieken aan in Nederland voor specialisatie in pediatrische chiropractie, echter zal een groot deel hiervan geen lid zijn van de ICPA omdat wij weten dat meerdere Klinieken hierin gespecialiseerd zijn die hier niet geregistreerd zijn.

In dit artikel bespreken wij de ontwikkeling van de zorg bij  neurologische aandoeningen in Nederland en hoe je als specialist patiënten kunt informeren en helpen. In een ander artikel bespreken wij de ontwikkelingen op het gebied van sportchiropractie en pediatrische chiropractie.

Migraine is de meest voorkomende reden voor mensen om zich te wenden tot een specialist, gevolgd door de vele symptomen van een FNS.

De Ontwikkeling van Neurologische Aandoeningen

Uit een onderzoek van het RIVM naar hersenaandoeningen, blijkt dat 1 op de 4 Nederlander een hersenaandoening heeft. In 2016 waren er bijna 4 miljoen registraties bij huisartsen van mensen met een hersenaandoening. Omdat niet iedereen zich bewust is van de eigen problematiek en ook niet iedereen medische hulp inschakelt, ligt het werkelijke aantal vermoedelijk hoger. 

Verder stellen neurologen jaarlijks bij 4 tot 12 op de 100.000 inwoners, de diagnose Functioneel Neurologische Stoornis (hierna FNS) vast. 15% Van alle mensen die jaarlijks een neuroloog bezoekt, heeft symptomen die wijzen op een dergelijke stoornis. In Nederland gaat dit om 85.000 patiënten, waarvan 3.000 er slecht aan toe zijn. Met de juiste zorg kan bij 70% van de patiënten de klachten worden verminderd of kunnen zij herstellen van hun klachten. 

Waarom melden Patiënten zich bij een Specialist?

Migraine is de meest voorkomende reden voor mensen om zich te wenden tot een specialist, gevolgd door de vele symptomen van een FNS. Nog steeds stellen veel huisartsen en neurologen (die FNS soms onvoldoende herkennen) niet de juiste diagnose waardoor veel zorg niet tot optimaal herstel leidt.

Ook de herkenning van deze klachten door de patiënt zelf is belangrijk. Verlammingen, verminderd gevoel in de huid, schokkende bewegingen, op epilepsie lijkende aanvallen, gehoorverlies,minder goed kunnen zien of het hebben van pijn zijn een greep uit de symptomen die bij een FNS kunnen horen.

Hoe kan je deze Zorgvragers Informeren?

Als specialist heb je natuurlijk een netwerk waaruit je op basis van kennis en resultaten, patiënten in jouw kliniek verwelkomt en hen kan helpen. In deze tijd van digitalisering en het onverminderd gebruik van internet in de zoektocht naar informatie, doe je er goed aan jouw kennis te delen op je website. Dit kan in de vorm van artikelen die (symptomen van) klachten beschrijven en de oplossingen die jouw kliniek biedt. Neem bijvoorbeeld het onderwerp “klachten van een oude hersenschudding” en de zoekvolumes daarvan in Google:
Hersenschudding-herstel
Hersenschudding-Herstel-Google

Het Schrijven van Artikelen over Jouw Specialisatie en die Plaatsen op Jouw Website.

Wanneer je 1 of 2 artikelen per maand op jouw website plaatst, waar je in 500 tot 800 woorden beschrijft welke kennis jij over FNS hebt, welke problemen je daarmee oplost en wat jouw aanpak hiervoor is, dan bouw je aan jouw (digitale) autoriteit.

Zoals eerder genoemd, oriënteren mensen zich steeds vaker op het internet. Dit geldt ook voor mensen met symptomen van FNS. Hoe meer informatie jij als specialist biedt, hoe beter jij gevonden zal worden én hoe meer vertrouwen jij kweekt bij de zorgvrager over jouw expertise rond FNS.

Houd hierbij natuurlijk rekening met hoe mensen scannen en lezen op internet en daarnaast hoe Google pagina’s met tekst beoordeeld.

schokkende-bewegingen
schokkende-bewegingen-google

Het Schrijven van Cliënten Casussen en die Plaatsen op jouw Website.

Beschrijf de klacht, de methode van zorg en het resultaat wat bij jouw cliënt behaald is. Bij complexe klachten en de hoogwaardige zorg die horen bij FNS, werken dergelijke casussen sterk voor het vertrouwen in jouw expertise, wanneer een cliënt zelf verteld dat jij hun gezondheid hebt verbeterd.

Ook hierbij geldt dat 1 a 2 casussen per maand bijdragen een groei in zichtbaarheid, vindbaarheid, autoriteit en vertrouwen.

Wie is Medifactor

Wij zijn er voor zorgorganisaties die een duidelijke koers willen varen.

Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.

Plan een vrijblijvend adviesgesprek

Telefoongesprek met een online zorgmarketing expert

Fout: Contact formulier niet gevonden.

+31 (0)850292512

[email protected]

Blijf op de hoogte

Uitgelichte Artikelen