Home / Blog / Marketing voor therapeuten: Het verschil tussen SEA en SEO

Marketing voor therapeuten: Het verschil tussen SEA en SEO

Marketing

Auteur: Jerry Groot
Leestijd: 5 min

Jerry Groot – Eigenaar en Consultant

De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen karakter te behouden.

Marketing voor therapeuten: Het verschil tussen SEA en SEO

In dit artikel lees je: 

  • Wat het verschil is tussen SEA en SEO 
  • Wat dit verschil betekent voor therapeuten die aan marketing doen 
  • Hoe je kan vaststellen wat voor jou praktijk het beste werkt

Wat het verschil is tussen SEA en SEO

SEA staat voor Search Engine Advertising en SEO staat voor Search Engine Optimization.
De meest bekende vorm van SEA is Google Ads, maar ook bijvoorbeeld Youtube fungeert als zoekmachine. Wanneer mensen een therapeut zoeken, is het de bedoeling dat jouw tekstadvertentie of video bij de eerste 2 of 3 zoekresultaten staat.

SEO heeft vooral betrekking op de inhoud, structuur en gebruiksvriendelijkheid van jouw website. De kwaliteit en focus waarmee dit gebeurd bepalen grotendeels jouw plek in Google, wanneer mensen een therapeut zoeken, of informatie willen over een klacht, therapie of behandeling en resultaten daarvan.

SEA voor therapeuten

Omdat er vele vormen van therapie zijn, zoomen wij in dit artikel vooral in op de fysiotherapeut, oefentherapeut, manueel therapeut en ergotherapeut. Het inzetten van SEA en SEO begint meestal bij de wens tot meer naamsbekendheid en meer patiënten. 

Omdat je bij SEA werkt met advertenties, is het belangrijk dat je weet op welke zoektermen en vragen in Google je moet richten om ervoor te zorgen dat men niet alleen op jouw advertentie klikt, maar daarna op jouw website ook echt contact met jou neemt. 

Omdat wij al jaren Google Ads campagnes voeren voor therapeuten, weten wij precies waarop je moet inzetten, maar ook waarop zeker niet! Die lijst is best lang, dus hier een kort overzicht

Wel adverteren op zoektermen als: Fysiotherapeut, oefentherapeut, manueel therapeut, ergotherapeut, rugkliniek, nekkliniek, schouderkliniek, dry needling, bekkenfysiotherapeut, sportfysiotherapeut en meer. Dit zijn termen waarbij men weet wat men nodig heeft en de neiging tot direct contact groot is. 

Niet adverteren op zoektermen als: Alle pijnen, kwalen, klachten en aandoeningen waarvoor je bij de genoemde therapeuten zeker goed terecht komt. Dat klinkt een beetje vreemd, maar het blijkt dat mensen die dit in Google invoeren, vooral informatie willen en niet zo snel tot contact overgaan. Zonde van je geld om op te adverteren dus.

SEA en SEO zijn onmisbaar in de wereld van marketing

SEO voor therapeuten

SEO heeft dus vooral met jouw website te maken. Daar waar bij SEA het externe programma “Google Ads” wordt geactiveerd voor het vertonen van advertenties, daar wordt bij SEO jouw website gescand door Google als een zoekterm wordt ingevoerd.

Dat betekent dat jij als therapeut aan Google moet laten weten wat je doet. Net als bij SEA is het heel zinvol om te melden dat je bijvoorbeeld een manueel therapeut of oefentherapeut bent. Dit doe je enerzijds door dit zichtbaar te melden en te beschrijven op je pagina’s en anderzijds “onzichtbaar” door goed te letten op de benaming van afbeeldingen en meta-teksten in jouw website programma (WordPress bijvoorbeeld).

Ook de structuur van je website is voor een goede SEO-score belangrijk. Pagina’s van lichamelijke klachten moeten gegroepeerd zijn, net zoals pagina’s over behandelingen en therapieën. Ook moet je een sitemap invoeren bij Google Search Console. Dit is een plattegrond van je website waardoor het voor Google nog makkelijker wordt jouw website te herkennen.

Een meer gevorderde variant van SEO is content marketing. Omdat SEO gaat over de zichtbaarheid van jouw website, geldt ook: Hoe groter, hoe beter zichtbaar. Je kan je website groter maken met blogs waarin je verteld over hoe je lichamelijke klachten behandeld, of je interviewt patiënten die bij jou goede ervaringen hebben opgedaan.

Het toevoegen van foto’s en video’s werkt ook goed. Voor al deze activiteiten geldt: Hoe groter en beter zichtbaar jouw website wordt, hoe relevanter je wordt in de ogen van Google en de mensen die een therapie zoeken.

Blogs schrijven

SEA of SEO voor jouw therapie?

Afhankelijk van hoeveel je kan en wil investeren, gaan de meeste therapeuten vaak voor het een of ander. Wat jou helpt en het makkelijk maakt om hierin een beslissing in te nemen is om een onderscheid te maken tussen korte en lange termijn resultaten.

SEA betekent resultaat binnen 3 maanden en een steady patiënten toestroom zolang je bijvoorbeeld Google Ads maar actief houdt. Het vergt veel tijd en aandacht en moet goed worden gevolgd. Je betaalt een online marketing bureau voor het campagnebeheer en je betaalt advertentiekosten.

Zo is het goed meetbaar wat één nieuwe patiënt jou kost en kan je daarmee vaststellen of het rendabel is.

SEO is een strategie voor de lange termijn. Dit zal je de eerste 6 maanden niets opleveren. Google moet content indexeren en dat is een proces wat tijd kost. Echter, áls dat eenmaal zover is, dan genereer je met deze content een blijvende stroom bezoekers.

Het grote voordeel van SEO is dat het een duurzame investering is. Een informatief artikel over een behandeling of therapie dat twee jaar geleden geschreven is kan zomaar 100 tot 200 unieke nieuwe bezoekers per maand brengen.

Reken maar uit hoeveel bezoekers je dan elke maand hebt bij 25 of 50 artikelen die continu bezoekers blijven trekken. 

Wie is Medifactor

Wij zijn er voor zorgorganisaties die een duidelijke koers willen varen.

Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.

Plan een vrijblijvend adviesgesprek

Telefoongesprek met een online zorgmarketing expert

Fout: Contact formulier niet gevonden.

+31 (0)850292512

[email protected]

Blijf op de hoogte

Uitgelichte Artikelen