Jerry Groot – Eigenaar en Consultant
De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen karakter te behouden.
Makkelijker contact met uw praktijk door Google My Business
In dit artikel leer je:
- Hoe u bestaande en nieuwe cliënten contact gemak kunt bieden met Google My Business.
- Hoe u met reviews uw klantentevredenheid kan laten zien.
- Dat u eenvoudig updates van uw bedrijf kunt posten op Google My Business
“
Hoe meer goede beoordelingen u krijgt, hoe beter u erop staat voor zowel bestaande als potentiële cliënten.
Waarom Gebruik Maken van Google My Business
Wanneer mensen bijvoorbeeld zoeken op jouw bedrijfsnaam of meer generiek, op “fysiotherapeut/chiropractor/tandarts + plaats” dan kan deze informatie verschijnen in het “Google My Business” (Google Mijn Bedrijf in het Nederlands) rechts naast de zoekresultaten of tussen de zoekresultaten op een Smartphone. Zie onderstaand voorbeeld:
Dit is niet alleen een plaats waar u statische informatie vermeldt. In dit artikel leggen wij u hoe uit u Google My Business dynamisch kunt inzetten om zo het contact met bestaande en nieuwe cliënten makkelijker kunt maken. En meer gemak betekent meer binding met uw cliënten.
Er zijn verschillende manieren waarop dit kan, maar laten we eerst beginnen met de basis informatie over uw bedrijf:
- Naam
- Adres
- Telefoonnummer
- Website
- Beschrijving
- Categorie
- Attributen
- Services
Deze informatie wordt ook geïndexeerd door de Google Zoekmachine, Google+ en héél belangrijk, Google Maps. Het correct gebruik van relevante zoekwoorden in bijvoorbeeld de beschrijving is dan ook aan te raden. Bijvoorbeeld “Fysiotherapeut Amsterdam Oost”.
Attributen kunnen iets zeggen over bijvoorbeeld bereikbaarheid of faciliteiten die u extra biedt. Gemakkelijke rolstoeltoegankelijkheid of therapie aan huis of ‘s nachts bijvoorbeeld.
En vergeet een goede profielfoto niet. Dit is het eerste wat mensen zien. Studies laten zien dat Google My Business profielen met een professionele foto 2x zo goed worden beoordeeld en 35% meer klikken krijgen.
Zorg dat je Regelmatig Reviews krijgt (en beantwoord ze)
Het effect van goede reviews is natuurlijk duidelijk. Hoe meer goede beoordelingen u krijgt, hoe beter u erop staat voor zowel bestaande als potentiële cliënten. Iedereen houd van een 2nd opinion en 90% van de mensen leest reviews als die beschikbaar zijn voordat ze overgaan tot contact.
Hoe komt u aan reviews? Simpel. Vraag het uw cliënten gewoon. Dit kan persoonlijk, maar ook geautomatiseerd:
- Open www.google.com/maps in een nieuwe web browser
- Zoek links boven in de hoek de naam van jouw bedrijf (Dit is ook een mooie kans om te kijken of het adres goed staat in jouw Google My Business)
- Nadat je jouw bedrijf hebt geselecteerd klik je op menu links bovenin
- Klik op “Kaart delen of insluiten”
- Klik op “Link kopiëren”
- Deel de link met je (voormalige) klanten via mail of telefoon
Daarna is het belangrijk dat u al uw reviews beantwoord. Ja, allemaal. In het bijzonder neutrale of negatieve reviews worden gelezen door cliënten. 44% van de respondenten uit een onderzoek geeft aan ze meer geneigd zijn een bedrijf te bezoeken wanneer er netjes gereageerd wordt op deze reviews.
Praat Rechtstreeks met Cliënten met Google My Business Messages
Stel dat mensen iets niet kunnen vinden op uw profiel of op uw website, maar ze willen wel contact met u. Hoe gaan ze dat doen? Simpel, door te bellen met het telefoonnummer natuurlijk.
Het blijkt echter dat niet alle mensen meteen willen bellen. Ook voor u als praktijkhouder zelf kan berichten ontvangen soms praktischer zijn dan bellen. U moet uw cliënten in ieder geval die mogelijkheid geven. Daarom kan mobiele berichten sturen heel goed werken.
Met de berichten optie van Google kunt u rechtstreeks sms-en en communiceren in de Google My Business App met uw bestaande en potentiële cliënten en zo uw band en interactie met hen versterken.
Dit werkt als volgt:
- Download en open de Google My Business App op uw Smartphone
- Ga naar klanten > berichten > aanzetten
- Er verschijnt nu een “berichten” knop in uw Google My Business profiel
Enkele zaken om rekening mee te houden:
Google houd rekening met een respons-tijd > Zorg dat je binnen 24 uur reageert. Dit zorgt voor een hogere betrouwbaarheid naar je cliënten. Als er vaker niet binnen 24 uur gereageerd wordt dan kan Google de berichten optie weer blokkeren.
Je kan een welkomstbericht instellen zodra mensen jouw berichten. “Hallo Sander, welkom bij Fysiotherapie Janssen. Wij staan graag tot je dienst en beantwoorden jouw vraag vandaag nog”, bijvoorbeeld.
Plaats Posts om je Activiteiten te Updaten
Een doorbraak in de revalidatie van een cliënt
Het gebruik van nieuwe apparatuur waarmee behandelingen beter worden uitgevoerd
Een wijziging in de verzekering van cliënten
Een verbouwing in of rond de kliniek
Je kan er ook een call-to-actions knop aan toevoegen voor een hogere interactie met jouw posts. Om de relevantie hoog te houden, verdwijnt een post na 7 dagen weer. Zie hieronder een voorbeeld.
Wie is Medifactor
Wij zijn er voor zorgorganisaties die een duidelijke koers willen varen.
Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.
Blijf op de hoogte
Uitgelichte Artikelen
Marketing voor therapeuten: Oplossingen voor ZZP’ers & Eenmanspraktijken
Home / Blog / Marketing voor therapeuten: Oplossingen voor ZZP'ers & EenmanspraktijkenMarketing voor therapeuten: Oplossingen voor ZZP'ers & EenmanspraktijkenMarketingAuteur: Jerry Groot Leestijd: 5 min Jerry Groot - Eigenaar en Consultant De zorg verandert, wij...
Het belang van Linkbuilding voor zorgprofessionals
Home / Blog / Het belang van Linkbuilding voor zorgprofessionalsHet belang van Linkbuilding voor zorgprofessionalsMarketingAuteur: Jorg Gabriels Leestijd: 5 min Jorg Gabriels - Consultant De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen...
Niet gecontracteerde zorg en marketing op specialisaties
Home / Blog / Niet gecontracteerde zorg en marketing op specialisaties Niet gecontracteerde zorg en marketing op specialisaties MarketingAuteur: Jerry Groot Leestijd: 5 min Jerry Groot - Eigenaar en Consultant De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen...