Jerry Groot – Eigenaar en Consultant
De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen karakter te behouden.
Hoe maak je een fysiotherapiepraktijk succesvol?
In dit artikel lees je:
- Waarom een professionele praktijkvoering belangrijk is
- Welke vier zaken voor een succesvolle fysiotherapie praktijk zorgen
- Hoe je deze realiseert
“
Uit de samenwerking met vele fysiotherapeuten en praktijkhouders de afgelopen jaren, hebben wij een goed beeld gekregen van wat er nodig is voor een vlot lopende praktijk.
Een professionele bedrijfsvoering zorgt voor stabiliteit en groei van jouw fysiotherapie praktijk.
Uit de samenwerking met vele fysiotherapeuten en praktijkhouders de afgelopen jaren, hebben wij een goed beeld gekregen van wat er nodig is voor een vlot lopende praktijk. Of je doel nu is om meer patiënten te hebben, je te specialiseren in één doelgroep of minder of juist meer aan de behandelbank te staan, het is belangrijk dat je dit geborgd wordt en er vervolgens consequent gewerkt wordt aan het bereiken van deze doelstellingen. En dat wordt lang niet overal gedaan.
In dit artikel bespreken we vier belangrijke randvoorwaarden die ervoor zorgen dat je dit kan bereiken. Natuurlijk is deze lijst niet compleet en zijn er vele nuances, maar daarover meer in de andere artikelen op onze website.
Zorg voor goede zorg
Van andere praktijken horen wij dat aandacht voor de mens en hosptality eigenlijk belangrijker is dan de klacht en behandeling ervan en dat niet zo strikt wordt gekeken naar harde resultaten. Voor beide methoden gelden natuurlijk vele nuances en het hangt ook af van de patiëntengroep. Het levert wel in beide gevallen een tevreden zorgconsument op.
Organiseer en structureer je praktijk
In een ander artikel gaan wij hier uitgebreider op in. Voor nu houden we het bij zaken als het gescheiden houden van taken, focus op doelgroepen en het gebruik van systemen en processen.
Hoe dit er praktisch uitziet? Laat niet therapeuten de telefoon opnemen (zeker niet als ze aan het behandelen zijn) maar zorg voor een (externe) telefoon en agenda dienst. Verbind incentives aan wel/niet consequente dossiervorming en vervolgens wel/niet declareren. Klinkt wat heftig, is wel zeer effectief. En focus op doelgroepen (welke dan ook) zorgt ervoor dat je faciliteiten eromheen kan standaardiseren. Geen zand in de molen dus.
Ben actief in de keten
Voor orthopedische revalidatie en sportblessures is het verstandig de beslissers en verwijzers bij de lokale sportclubs te kennen en te onderhouden. Heb je een specialisatie in COPD dan zijn relaties met longartsen effectief en ben je psychosomatisch fysiotherapeut dan is een netwerk met psychologische hulpverleners goed om te hebben. Enzovoorts.
Heb het online goed voor elkaar
Het “goed voor elkaar hebben” begint bij de vraag wie jij bent en wat je wil bereiken. Wil je stevige patiënten groei of focus op een specialisatie? Het kan je ook gaan om meer lokale naamsbekendheid of een betere binding met je patiënten.
Hoe je hier ook op inzet, je zaken online goed voor elkaar hebben draagt in elk geval bij aan een goed bereik tot én het beantwoorden van de informatiebehoefte van zorgvragers. En daarmee is online zijn een belangrijk fundament voor een succesvolle praktijk.
Marketing kansen voor gezondheidsprofessionals
Met zowel ervaring in de zorg als in online marketing, zijn wij de perfecte partner om jouw praktijk bij de juiste mensen onder de aandacht te brengen. Al zes jaar helpen wij tientallen tevreden klanten vanuit ons kantoor in Amsterdam. Persoonlijk contact, meedenken met onze klanten en vernieuwende ideeën maken ons de ideale partner voor jou als ondernemer in de zorg.
Wie is Medifactor
Wij zijn er voor zorgorganisaties die een duidelijke koers willen varen.
Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.
Blijf op de hoogte
Uitgelichte Artikelen
Marketing voor therapeuten: Oplossingen voor ZZP’ers & Eenmanspraktijken
Home / Blog / Marketing voor therapeuten: Oplossingen voor ZZP'ers & EenmanspraktijkenMarketing voor therapeuten: Oplossingen voor ZZP'ers & EenmanspraktijkenMarketingAuteur: Jerry Groot Leestijd: 5 min Jerry Groot - Eigenaar en Consultant De zorg verandert, wij...
Het belang van Linkbuilding voor zorgprofessionals
Home / Blog / Het belang van Linkbuilding voor zorgprofessionalsHet belang van Linkbuilding voor zorgprofessionalsMarketingAuteur: Jorg Gabriels Leestijd: 5 min Jorg Gabriels - Consultant De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen...
Niet gecontracteerde zorg en marketing op specialisaties
Home / Blog / Niet gecontracteerde zorg en marketing op specialisaties Niet gecontracteerde zorg en marketing op specialisaties MarketingAuteur: Jerry Groot Leestijd: 5 min Jerry Groot - Eigenaar en Consultant De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen...