Home / Blog / Hoe maak je een fysiotherapiepraktijk succesvol?

Hoe maak je een fysiotherapiepraktijk succesvol?

Marketing

Auteur: Jerry Groot
Leestijd: 5 min

Jerry Groot – Eigenaar en Consultant

De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen karakter te behouden.

Hoe maak je een fysiotherapiepraktijk succesvol?

In dit artikel lees je: 

  • Waarom een professionele praktijkvoering belangrijk is
  • Welke vier zaken voor een succesvolle fysiotherapie praktijk zorgen
  • Hoe je deze realiseert 

Uit de samenwerking met vele fysiotherapeuten en praktijkhouders de afgelopen jaren, hebben wij een goed beeld gekregen van wat er nodig is voor een vlot lopende praktijk.

Een professionele bedrijfsvoering zorgt voor stabiliteit en groei van jouw fysiotherapie praktijk.

Dat lijkt nogal logisch, niet?

Uit de samenwerking met vele fysiotherapeuten en praktijkhouders de afgelopen jaren, hebben wij een goed beeld gekregen van wat er nodig is voor een vlot lopende praktijk. Of je doel nu is om meer patiënten te hebben, je te specialiseren in één doelgroep of minder of juist meer aan de behandelbank te staan, het is belangrijk dat je dit geborgd wordt en er vervolgens consequent gewerkt wordt aan het bereiken van deze doelstellingen. En dat wordt lang niet overal gedaan.

In dit artikel bespreken we vier belangrijke randvoorwaarden die ervoor zorgen dat je dit kan bereiken. Natuurlijk is deze lijst niet compleet en zijn er vele nuances, maar daarover meer in de andere artikelen op onze website.

Zorg voor goede zorg

Wat is de core-business van het vak? Als wij deze vraag aan onze klanten stellen, krijgen we wel verschillende antwoorden. Zo werken wij met praktijken die werken met “zorgproducten”. Een knie-product bijvoorbeeld, waarbij gestart wordt met een uitgebreid onderzoek gevolgd door een behandelplan, je als patiënt goed moet meedoen, je vervolgens gefaseerd van je klacht revalideert, afgesloten met een rapport en eindgesprek.

Van andere praktijken horen wij dat aandacht voor de mens en hosptality eigenlijk belangrijker is dan de klacht en behandeling ervan en dat niet zo strikt wordt gekeken naar harde resultaten. Voor beide methoden gelden natuurlijk vele nuances en het hangt ook af van de patiëntengroep. Het levert wel in beide gevallen een tevreden zorgconsument op.

Organiseer en structureer je praktijk

Dit kent ook vele vormen en gedaantes. Een harde voorwaarde is in ieder geval dat voor iedereen duidelijk is hoe de praktijkvoering loopt en hoe zaken worden aangestuurd. En hoe dit is geborgd. Vanuit de opleiding krijgen fysiotherapeuten hier over het algemeen niets van mee, dus de inzichten die hierover worden opgedaan komen toch uit de praktijk waar gewerkt wordt. En eerlijk gezegd wordt overal het wiel opnieuw uitgevonden.

In een ander artikel gaan wij hier uitgebreider op in. Voor nu houden we het bij zaken als het gescheiden houden van taken, focus op doelgroepen en het gebruik van systemen en processen.
Hoe dit er praktisch uitziet? Laat niet therapeuten de telefoon opnemen (zeker niet als ze aan het behandelen zijn) maar zorg voor een (externe) telefoon en agenda dienst. Verbind incentives aan wel/niet consequente dossiervorming en vervolgens wel/niet declareren. Klinkt wat heftig, is wel zeer effectief. En focus op doelgroepen (welke dan ook) zorgt ervoor dat je faciliteiten eromheen kan standaardiseren. Geen zand in de molen dus.

fysiotherapiepraktijk

Ben actief in de keten

Elke specialisatie binnen de zorg kent zijn eigen netwerk aan stakeholders, specialisten en verwijzers. Net als in iedere industrie zorgen stevige kennisnetwerken voor betere producten en diensten, meer klanten en de juiste klanten.
Voor orthopedische revalidatie en sportblessures is het verstandig de beslissers en verwijzers bij de lokale sportclubs te kennen en te onderhouden. Heb je een specialisatie in COPD dan zijn relaties met longartsen effectief en ben je psychosomatisch fysiotherapeut dan is een netwerk met psychologische hulpverleners goed om te hebben. Enzovoorts.

Heb het online goed voor elkaar

Zorgvragers in Nederland voeren een scala aan zoektermen en vragen in met betrekking tot klachten en hulpvragen in Google. Dit biedt grote kansen voor zorgondernemers die deze groep mensen naar hun website weten te trekken en daar contact met ze te maken.

Het “goed voor elkaar hebben” begint bij de vraag wie jij bent en wat je wil bereiken. Wil je stevige patiënten groei of focus op een specialisatie? Het kan je ook gaan om meer lokale naamsbekendheid of een betere binding met je patiënten.

Hoe je hier ook op inzet, je zaken online goed voor elkaar hebben draagt in elk geval bij aan een goed bereik tot én het beantwoorden van de informatiebehoefte van zorgvragers. En daarmee is online zijn een belangrijk fundament voor een succesvolle praktijk.

Marketing kansen voor gezondheidsprofessionals

Ruim 70% van de Nederlanders zoekt online naar een zorgverlener. De online vindbaarheid van jouw praktijk is dus erg belangrijk. Samen met ons kun je deze potentiële cliënten bereiken door gerichte, hoogwaardige content die is gekoppeld is aan een overzichtelijke en klantvriendelijke website.

Met zowel ervaring in de zorg als in online marketing, zijn wij de perfecte partner om jouw praktijk bij de juiste mensen onder de aandacht te brengen. Al zes jaar helpen wij tientallen tevreden klanten vanuit ons kantoor in Amsterdam. Persoonlijk contact, meedenken met onze klanten en vernieuwende ideeën maken ons de ideale partner voor jou als ondernemer in de zorg.

Wie is Medifactor

Wij zijn er voor zorgorganisaties die een duidelijke koers willen varen.

Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.

Plan een vrijblijvend adviesgesprek

Telefoongesprek met een online zorgmarketing expert

Fout: Contact formulier niet gevonden.

+31 (0)850292512

[email protected]

Blijf op de hoogte

Uitgelichte Artikelen