Home / Blog / Het zoekproces van iemand die opzoek is naar een specialist of ergens pijn heeft

Het zoekproces van iemand die opzoek is naar een specialist of ergens pijn heeft

Marketing

Auteur: Jerry Groot
Leestijd: 5 min

Jerry Groot – Eigenaar en Consultant

De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen karakter te behouden.

Het Zoekproces van Iemand die Pijn heeft of een Specialist Zoekt

In dit artikel leer je:

  • Hoe mensen online naar informatie zoeken als ze pijn hebben of een specialist zoeken
  • Dat in dit zoekproces een verschil bestaat tussen urgentie en oriëntatie
  • Hoe je als specialist deze mensen met verschillende behoeften kunt informeren

Wanneer mensen pijn hebben of informatie over een specialist willen, is internet één van de belangrijkste kanalen om meer te weten te komen. Zoals we in andere artikelen eerder hebben besproken, zoeken veel mensen naar informatie over pijnen en kwalen en zoeken ze daarnaast ook rechtstreeks naar specialisten.

We kunnen hierin 3 typen zoekgedrag onderscheiden:

  • Mensen die urgentie hebben: Ze weten wat er scheelt, ze moeten nú naar een specialist
  • Mensen die bevestiging zoeken: Ze willen symptomen van een kwaal nagaan
  • Mensen die zich oriënteren: Ze hebben bijvoorbeeld rugklachten en willen weten waardoor dit komt en wat er aan de te doen is

Deze gelaagdheid in zoekgedrag geeft het proces aan dat mensen doorlopen wanneer ze een oplossing voor hun gezondheidsklacht zoeken. In dit artikel vertellen wij hoe jij als zorgprofessional deze mensen effectief kan helpen met informatie en aan jouw kliniek kan binden.

De customer journey van de zorgvrager

In diverse artikelen op onze blog page hebben wij het over verbetermogelijkheden van websites en voor een betere gebruikerservaring en hogere conversie. 

In dit artikel zetten we een extra stap door in detail een homepage structuur te beschrijven die daarvoor zorgt.

Daarbij verplaatsen wij ons in de zorgvragers, die enerzijds weten wat zij zoeken (een specifieke zorgprofessional of therapeut) en anderzijds in die bezoekers die niet actief op zoek zijn en mogelijk een langere reis afleggen voordat ze actie nemen.  

Dat ziet er zo uit: 

“Ik ben een zorgvrager en ik heb hulp nodig van een zorgprofessional. Op Google voer ik een dergelijke zoekterm in (ik weet redelijk wat ik zoek) en vervolgens kom ik op de website van van een dergelijke zorgprofessional”

Vragen die ik beantwoord zou willen hebben als bezoeker zijn: 

  • Wie is deze praktijk die pretendeert mij te kunnen helpen? 
  • Wat doen ze precies en waarom zijn zij een competente partij? 
  • Hoeveel ervaring en tastbare resultaten hebben zij op dit gebied? 
  • Hoe loopt het proces als zij dit voor mij gaan doen? Welke stappen worden genomen? Wat doen zij en wat wordt er van mij verwacht? 
  • Moet ik direct een afspraak maken of kan ik eerst vrijblijvend om informatie vragen?

Wanneer mensen pijn hebben of informatie over een specialist willen, is internet één van de belangrijkste kanalen om meer te weten te komen.

Mensen met urgentie: zorg dat je makkelijk en direct bereikbaar bent

Wanneer mensen weten wat er scheelt, zoeken zij naar een specialist die hen direct kan helpen. Bijvoorbeeld om een afspraak te maken en binnen 24 uur terecht te kunnen. Zij zoeken in Google bijvoorbeeld naar “fysiotherapeut den haag” of “osteopaat afspraak maken”. Er zijn 3 effectieve manieren waarop je deze mensen gebruiksgemak kan bieden in hun zoektocht:

Sta bovenaan pagina 1 van Google met een tekstadvertentie
Zorg dat jouw telefoonnummer en openingstijden goed vermeldt staan in jouw Google Mijn Bedrijf profiel
Zorg dat ze jou makkelijk kunnen bellen of mailen op jouw website

fysiotherapeut-den-haag-serp

Mensen die bevestiging zoeken: zorg dat je symptomen en behandelingen goed omschrijft

Wanneer mensen mensen denken een kwaal te hebben, informeren zij zich op internet over de symptomen ervan. Hebben ze de kwaal en wat is eraan te doen? En bij wat voor specialist zijn ze het beste af? Dit zijn belangrijke zaken voor iemand in deze fase van het zoekproces. Er zijn 3 effectieve manieren waarop je deze mensen effectief kan informatie kan bieden in hun zoektocht:

Zorg voor uitgebreide artikelen op jouw website die de specifiek de kwaal, de symptomen en behandeling ervan omschrijven
Laat cliënten aan het woord in reviews of video’s waarin ze vertellen hoe jij hun kwaal hebt verholpen
Zorg dat ze jouw praktijk makkelijk kunnen bellen of mailen op jouw website, voor bijvoorbeeld persoonlijk contact of het maken van een afspraak

behandeling-artrose-Google

Mensen die zich oriënteren: geef informatie over oorzaken en preventie van klachten

Wanneer mensen alleen nog klachten constateren, zijn veel vragen nog onbeantwoord. Wat kan de oorzaak van de klacht zijn? Is het ernstig? Moet ik direct naar een specialist of kan ik zelf dingen doen om de klachten te verminderen? En welke specialist is het meest geschikt voor het verminderen van dit type klachten?

Zorg voor artikelen op jouw website die de klachten, de symptomen en de oorzaken ervan omschrijven
Richt je ook op de preventie ervan. Plaats video’s waarin je vertelt en laat zien hoe je deze klachten kan voorkomen
Zorg dat je jouw makkelijk kunnen bellen of mailen op jouw website, voor bijvoorbeeld persoonlijk contact of het maken van een afspraak

behandeling-rugpijn-onderrug-Google

Wie is Medifactor

Wij zijn er voor zorgorganisaties die een duidelijke koers willen varen.

Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.

Plan een vrijblijvend adviesgesprek

Telefoongesprek met een online zorgmarketing expert

Fout: Contact formulier niet gevonden.

+31 (0)850292512

[email protected]

Blijf op de hoogte

Uitgelichte Artikelen