Jorg Gabriels – Consultant
De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen karakter te behouden.
Het belang van Linkbuilding voor zorgprofessionals
In dit artikel lees je:
- Wat Linkbuilding is
- Hoe je Linkbuilding inzet
- De belangrijke elementen van Linkbuilding
Wat is linkbuilding
Linkbuilding is het actief verkrijgen van backlinks vanaf andere websites naar jouw website. Linkbuilding is een belangrijke factor in het hoger scoren van jouw website in de zoekmachine Google. Het doel van Linkbuilding is om hoge waarderingen te scoren op bepaalde zoekwoorden en daarmee jouw positie te versterken binnen Google. Maar wat is Linkbuilding nou precies?
Linkbuilding werkt doormiddel van backlinks. Een backlink is een link van jouw website die op een andere website te vinden is. Als zorgprofessional kan dit bijvoorbeeld zijn dat je zelf een bepaalde specialisatie hebt, orthopedische klachten bijvoorbeeld.
Wanneer jij inhoudelijk de diepte in gaat bij een bepaald soort klacht behorende tot orthopedische klachten en een andere website refereert naar jouw artikel, dan linkt die andere website dat artikel als bron. Hierdoor komt een link van jouw website op een andere website terecht. Wanneer zorgvragers dan op deze link klikken, komen ze op jouw website uit. Dit noemen ze backlinks.
Relevantie is key
Het is veel relevanter wanneer zorgvragers ook echt op deze backlink klikken en gaan lezen waar de informatie vandaan komt. Om deze reden is de informatie veel waardevoller en creëer je al zorgpraktijk meer autoriteit met jouw website.
“
“
Ga bij het inzetten van backlinks na of de backlinks die je gebruikt ook relevantie bieden aan jouw artikel en praktijk.
Hoe zet je Linkbuilding in als zorgprofessional?
Je kan als zorgprofessional op verschillende manieren Linkbuilding inzetten. Bedenk hierbij wel dat kwaliteit belangrijker is dan kwantiteit. Wanner je dan ook gebruik wil maken van Linkbuilding moet je goed kijken wat aansluit op jouw praktijk? Wat is nou echt belangrijk voor jou?
Hieronder volgen een aantal voorbeelden hoe jij Linkbuilding in kan zetten met jouw praktijk:
– Om backlinks vragen
Kijk eens in je eigen netwerk of op internet welke partijen of praktijken goede aansluiting hebben met jouw praktijk. Wanneer zij een goede inhoudelijke website hebben met verkeer zou je eens kunnen vragen of zij backlinks zouden kunnen toevoegen naar jouw website. Wanneer jij bijvoorbeeld over knieklachten of over het herstellen van tanden schrijft, doe dan eens onderzoek naar welke praktijk dit nog meer doet en vraag om backlinks.
– Zelf backlinks toevoegen
Voeg backlinks op jouw eigen website toe naar wetenschappelijke artikelen, naar zorginstellingen of andere praktijken bij jou in de buurt. Op deze manier versterk je de content die je op jouw eigen website hebt staan en kun je eventueel afspreken dat de andere praktijk een backlink toevoegt op hun eigen site van jouw site.
– Backlinks kopen
Er zijn verschillende praktijken online waar jij als zorgprofessional een backlink kan “kopen”. Zo kan een praktijk een blog schrijven gebaseerd op informatie van jouw site en daar backlinks toevoegen naar de website waar zij de informatie vandaan gehaald hebben. Let hierbij wel op dat dit relevantie praktijken dienen te zijn. Koop bijvoorbeeld geen backlink op een site voor hondenvoer als je zelf in de zorgsector werkt. Want: kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit.
Linkbuilding wordt steeds belangrijker
Wat is belangrijk bij Linkbuilding?
Bij Linkbuilding is het belangrijk dat je met een aantal dingen rekening houdt.
– Autoriteit
Zorg dat je met de backlinks die je hebt autoriteit opbouwt. Gebruik backlinks waarmee duidelijk wordt dat jij weet wat je doet en waar je voor staat, en vertaal dit naar de zorgvrager
– Relevantie
Zorg dat je backlinks relevant zijn. Als zorgprofessional heeft het bijvoorbeeld geen zin om een backlink te hebben op een site die fietsen verkoopt.
– Ankerteksten
Een ankertekst is een tekst waar een interne of externe link uit bestaat. Zorg ervoor dat het grootste deel naar jouw merknaam linkt en dat het in één oogopslag duidelijk is dat het om jouw praktijk gaat. Hier mag je echter wel variatie in houden.
– Follow vs nofollow
Google houdt bij of een link een opvolging (follow) of geen opvolging (nofollow) heeft. Dit heeft te maken met de soort link die je gebruikt bij backlinks en zit hem in het stukje code achter de link. Dit klinkt ingewikkeld, maar is wel belangrijk bij het inzetten van backlinks.
– Plaatsing
De plaatsing is belangrijk bij backlinks omdat het niet te vaak voor moet komen in een stuk tekst, maar wel relevantie moet bieden. De ene zoekwoorden zijn voor jou belangrijker dan andere. Bedenk daarom goed wat jij wil communiceren naar de zorgvrager en pas hier de plaatsing van de backlinks op aan.
– Bestemming
Wanneer jij een backlink toevoegt of laat toevoegen, is de bestemmingspagina van groot belang. Het moet namelijk wel relevantie bieden op de term waar de backlink aan toegevoegd worden. Zorg daarom dat je bestemmingspagina’s (landingspagina’s) in orde zijn voordat je deze backlinks gaat toevoegen
Medifactor en Linkbuilding
Wie is Medifactor
Wij zijn er voor zorgorganisaties die een duidelijke koers willen varen.
Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.
Blijf op de hoogte
Uitgelichte Artikelen
Marketing voor therapeuten: Oplossingen voor ZZP’ers & Eenmanspraktijken
Home / Blog / Marketing voor therapeuten: Oplossingen voor ZZP'ers & EenmanspraktijkenMarketing voor therapeuten: Oplossingen voor ZZP'ers & EenmanspraktijkenMarketingAuteur: Jerry Groot Leestijd: 5 min Jerry Groot - Eigenaar en Consultant De zorg verandert, wij...
Niet gecontracteerde zorg en marketing op specialisaties
Home / Blog / Niet gecontracteerde zorg en marketing op specialisaties Niet gecontracteerde zorg en marketing op specialisaties MarketingAuteur: Jerry Groot Leestijd: 5 min Jerry Groot - Eigenaar en Consultant De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen...
Customer Journey Analyse van de website van een Paramedische Zorgpraktijk
Home / Blog / Customer Journey analyse van de website van een paramedische zorgpraktijkCustomer Journey analyse van de website van een paramedische zorgpraktijkMarketingAuteur: Jerry Groot Leestijd: 10 min Jerry Groot - Eigenaar en Consultant De zorg verandert, wij...