Home / Blog / Zorgmarketing: Maak van he website been medische zoekmachine

Zorgmarketing: Maak van je website een medische zoekmachine

Marketing

Auteur: Jerry Groot
Leestijd: 3 min

Jerry Groot – Eigenaar en Consultant

De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen karakter te behouden.

Zorgmarketing: Maak van je website een medische zoekmachine

In dit artikel lees je: 

  • Hoeveel mensen medische vragen hebben 
  • Hoe jij deze mensen met jouw website kan helpen 
  • Hoe je ervoor zorgt dat mensen op jouw website komen

Veel mensen hebben medische vragen

In het “pre-internet” tijdperk was de huisarts de eerste stap wanneer je vragen of klachten had met betrekking tot je lichamelijke of mentale gezondheid. De kans is groot dat je eerst een tijdje rondliep met gedachten en vermoedens over deze klachten, voordat je een afspraak maakte.

Met de komst van het internet en dan met name Google, is de zoekmachine de eerste stap geworden in antwoord op die vragen, gedachten en vermoedens. Wij gebruiken diverse uitgebreide zoekmachine software, die ons harde en meetbare data laat zien over de informatiebehoefte met betrekking tot gezondheidsklachten.

Aan de kant van de medische professionals is ook iets veranderd. Daar waar studies en boeken de belangrijkste bron van informatie waren, zien wij in die data dat de zoekmachine kennelijk ook een bron van informatie wordt voor de zorgprofessional die behoefte heeft aan extra of externe medische kennis.

Zoekmachines zijn voor zorgvragers én medisch specialisten een belangrijke informatiebron.

Zorgvragers én Zorgprofessionals stellen medische vragen

In die software zien wij dat dagelijks miljoenen vragen worden gesteld over het lichaam. Niet alleen lichamelijke en mentale klachten, maar ook over gezondheid in het algemeen en zeer specifieke vragen over medische aandoeningen en ingrepen.

Deze vragen en zoektermen kunnen betrekking hebben op één woord, bijvoorbeeld “leververvetting”. We zien ook varianten die langer zijn, zoals “leververvetting door medicijnen”. In beiden gevallen is er sprake van een persoon met een informatiebehoefte. Hoe langer en specifieker de vraag, hoe urgenter de informatie en zorgbehoefte vaak is.

We zien ook onderscheid tussen vragen die door zorgvragers of zorgprofessionals worden gesteld. Zo zal de vraag “symptomen hypothyreoïdie” (hormoonproblemen met de schildklier) zeer waarschijnlijk door een zorgprofessional worden gesteld, die te maken heeft met een patiënt waarbij dit een mogelijke diagnose is.

Beantwoord medische vragen op jouw website

Deze vragen bieden kansen voor zorgprofessionals. Als jij de kennis van jouw specialisme of medisch vakgebied op jouw website plaatst, dan beantwoord jij vragen van mensen in de zorgketen waarin jij zelf ook deelnemer bent. Dit biedt dus waarde op meerdere fronten.

Je helpt en trekt zorgvragers aan, je bent zichtbaar en vindbaar voor verwijzers én je brengt een duurzame stroom bezoekers op gang naar jouw website. Je wordt als het ware een medische zoekmachine voor patiënten en verwijzers die klachten en vragen hebben op een specifiek gebied.

Van onze klanten krijgen wij de feedback dat wanneer zij consequent en frequent inhoudelijke medische artikelen blijven toevoegen op hun website, ze contact krijgen met specifieke zorgvragers die deze artikelen (blogs) lezen én meer erkenning krijgen van verwijzers.

Zorgmarketing: Maak van je website een medische zoekmachine

Meer bezoekers aan jouw website

Aan consequent en frequent moeten eigenlijk nog “focus” toevoegen. Want door focus ontstaat autoriteit. Niet alleen voor lezers die denken “kijk, deze zorgprofessional of collega weet er écht veel van”, maar ook voor de zoekmachine (hoofdzakelijk Google) die steeds meer data heeft om te indexeren en ranken.

Praktisch betekent dit dat je elke week of elke maand een artikel op je website zou kunnen toevoegen over medische vragen die mensen hebben die jij kan beantwoorden. Uit ervaring weten wij dat het niet altijd zinvol is om te varen op zoekwoorden tools, omdat voor echt betrouwbare data de uitgebreidere software geschikter is.

Zo schrijven wij content voor diverse medisch specialisten waarvan uit zoekwoorden software niet op te maken valt of er wel of geen zoekvolume op hun onderwerpen zit, maar blijkt na een jaar dat duizenden mensen de artikelen lezen met grote volumes op medische vragen die wij uit de website data zelf halen.

Dus, maak van jouw website een medische zoekmachine waarmee je alle deelnemers in het zorgproces voorziet in hun informatiebehoefte. Zo veranker jij jouw positie in de zorgketen.

Wie is Medifactor

Wij zijn er voor zorgorganisaties die een duidelijke koers willen varen.

Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.

Plan een vrijblijvend adviesgesprek

Telefoongesprek met een online zorgmarketing expert

Fout: Contact formulier niet gevonden.

+31 (0)850292512

[email protected]

Blijf op de hoogte

Uitgelichte Artikelen