Home / Blog / Medische content marketing voor chiropractors

Medische content marketing voor chiropractors

Chiropractor

Auteur: Jerry Groot
Leestijd: 5 min

Jerry Groot – Eigenaar en Consultant

De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen karakter te behouden.

Medische content marketing voor chiropractors

In dit artikel lees je:

  • Hoe medische content voor chiropractors eruit ziet
  • Welke bijdrage dit aan jouw cliëntenstroom levert
  • Welke aanpak goed werkt binnen de chiropractie

Dit is medische content marketing voor chiropractors

Als chiropractor behandel je een scala aan lichamelijke klachten. Vanuit het vak gezien is dit eigenlijk een onjuiste benadering. Want je behandeld geen klachten en mensen, maar voorkomt ze juist met behandelingen die ervoor zorgen dat het lichaam zichzelf heelt.

Maar goed, dat weten de meeste mensen niet. En hoe hard je als chiropractor ook je best doet om mensen te onderwijzen in preventie en gezonde levensstijl, het gros van de nieuwe cliënten in een praktijk komt toch in eerste instantie omdat ze pijn hebben.

En over die pijn worden dagelijks tienduizenden vragen gesteld in Google. Over bijna élke klacht, kwaal of aandoening zoekt men informatie, om een diversiteit aan redenen.

Over nek, rug en schouderklachten wordt maandelijks 428.000 keer een zoekterm ingevoerd of vraag gesteld in Google

Zoekvolumes op nek, rug en schouderklachten

In een ander artikel hebben we het over de groep mensen die een chiropractor zoekt. Dat zijn er al een hoop. Dit artikel gaat over de groep mensen die klachten heeft en een geschikte zorgprofessional zoekt om ze er vanaf te helpen. Omdat ook de klachtenlijst en zoekvolumes daarop binnen Google oneindig zijn, richten we ons nu even op de drie gebieden waarop én grote zoekvolumes zijn én waarvoor mensen nu al actief de chiropractor bezoeken; nek, rug- en schouderklachten. 

Hierbij enkele interessante cijfers over de zoekvolumes op deze klachten: 

  • Nekklachten – Wordt 86.000 keer per maand op gezocht met 7.400 zoektermen en 201 vragen 
  • Rugklachten – Wordt 249.000 keer per maand op gezocht met 21.248 zoektermen en 490 vragen 
  • Nekklachten – Wordt 93.000 keer per maand op gezocht met 6.288 zoektermen en 162 vragen 

Dus, de informatiebehoefte omtrent deze klachten is enorm. 

Hoe levert dit jou nieuwe cliënten?

Deze mensen bevinden zich ergens in het proces dat leidt tot een afspraak met een zorgverlener. Ze weten alleen nog niet welke. En wij weten nog niet wanneer ze overgaan tot echt contact. Wat we wél weten is dat deze mensen een informatiebehoefte hebben, die wij kunnen invullen met artikelen van 500 tot 800 woorden die hun vraag beantwoord én aanzet tot contact met jouw praktijk. 

Dat ziet er zo uit: 

  • Beantwoord letterlijk de vraag die gesteld wordt: “peesontsteking schouder hoe lang duurt dat” biedt een mooie eerste openingsalinea van jouw artikel. 
  • Maak een vertaalslag van symptomen naar mogelijke oorzaken: We weten niet of mensen ook echt een peesontsteking hebben in hun schouder. Ze hebben zeker wel pijn in de schouder. 
  • Houd het leesbaar en begrijpelijk: 98% van jouw lezers herkent geen medische termen. Praat medisch correct, maar houd het simpel en begrijpelijk. Een medische term mag, maar maximaal 1 of 2 keer in een artikel. 
  • Zet aan tot actie. Jouw artikel moet vooral de indruk wekken dat ze hierbij een schouderspecialist zijn die verstand heeft van pijn in schouders. Misschien is het wel een peesontsteking, maar het kan ook wat anders zijn. En chiropractie biedt zo te zien een oplossing. Nodig de mensen uit voor vrijblijvend contact en plaats een aantrekkelijk contactformulier. 

En tot slot: Zorg voor omvang en wees consequent. Zo breng je een duurzame stroom bezoekers op gang. 

Onderwerp blog

Hoe creëer je omvang en wat is consequent?

In dit voorbeeld is één artikel over een vermoedelijke peesontsteking in de schouder niet voldoende voor het aantrekken van bezoekers over dit onderwerp. Het algoritme van Google gaat jouw website specifiek herkennen voor 1 of meerdere onderwerpen als grofweg voldaan wordt aan twee randvoorwaarden:

“Er wordt op deze website héél veel gesproken over peesontstekingen in de schouder en schouderklachten in het algemeen en daarnaast zien we dat daarover regelmatig informatie wordt toegevoegd”

Als dan ook nog een het gevolg is dat mensen de artikelen lezen, wordt jouw website hiervoor steeds beter herkent. En zo ontstaat een opwaartse spiraal.

Welke content werkt voor chiropractie?

Focus is dus een hele belangrijke randvoorwaarde voor het aantrekken van websitebezoekers. Bedenkt dat voor bijvoorbeeld alleen schouderklachten al een zeer grote variatie aan klachten, oorzaken en symptomen te bespreken is.

Bovendien is het doel van deze medische content niet het diagnosticeren van klachten, maar ervoor zorgen dan zorgvragers zich gehoord voelen en contact zoeken met jouw praktijk om het gesprek echt inhoudelijk te voeren met een passende behandeling als gevolg. En dat levert natuurlijk een tevreden cliënt op.

Hoe helpt Medifactor chiropractors bij medische content?

Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.

Met onze medische, marketing en bedrijfskundige kennis kunnen wij jou als zorgpraktijkhouder op elke schaal helpen bij de ontwikkeling van jouw praktijk.

Wie is Medifactor

Wij zijn er voor zorgorganisaties die een duidelijke koers willen varen.

Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.

Plan een vrijblijvend adviesgesprek

Telefoongesprek met een online zorgmarketing expert

Fout: Contact formulier niet gevonden.

+31 (0)850292512

[email protected]

Blijf op de hoogte

Uitgelichte Artikelen