Home / Blog / Reclame maken voor Tandartsen

Tandarts reclame maken

Tandarts

Auteur: Jerry Groot
Leestijd: 5 min

Jerry Groot – Eigenaar en Consultant

De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen karakter te behouden.

Tandarts reclame maken

In dit artikel lees je:

  • Hoe tandarts reclame maken eruit ziet
  • Het voordeel van online tandarts reclame maken
  • Welke online reclame kanalen je als tandarts kan inzetten

Tandartsen mogen reclame maken!

Reclame voor tandartsen is sinds 2018 officieel niet meer verboden. Er bestond een wet uit 1958 die tandartsen expliciet verbood om aan reclame te doen. In 2017 heeft het Europese Hof van Justitie vastgesteld dat deze wet in strijd is met de Europese richtlijnen. Als tandarts mag je dus ongehinderd je praktijkvoering bekend maken aan het publiek, uiteraard op integere wijze. 

Er bestaat nog een noot over de “ronseling van patiënten”. Ronselen suggereert dat er iets tegen de wil in van de mensen wordt gedaan. Van zoiets is natuurlijk überhaupt geen sprake. Wat er precies wel en niet mag is niet helemaal duidelijk en, dan is er nog de vraag over handhaving. Gelukkig voor mond zorg patiënten en tandartspraktijken doen wij al jaren succesvol aan tandarts reclame. We vertellen je er graag meer over. 

Hoe kan je als tandarts reclame maken voor jouw tandartspraktijk?

“Het geheel van middelen die worden ingezet om de verkoop te bevorderen” en “De vormen van communicatie die het doel hebben potentiële klanten over te halen tot de afname van producten of diensten”, aldus de Van Dale en Wikipedia.

Reclame kent natuurlijk heel veel vormen en gedaanten. Commercials waarin tandartsen tandenborstels en tandpasta promoten, posters in het openbaar vervoer of langs de weg, advertenties in kranten en bladen, flyers in de buurt en radiocommercials; elke proactieve vorm van communicatie over een tandartspraktijk is goed.

Online tandarts reclame geeft data en resultaat 

In dit artikel gaan we het echter vooral hebben over online reclame maken voor tandartsen. Niet om iets af te doen aan de voorgenoemde kanalen – die hebben jaren goed gewerkt en misschien nog steeds wel – maar vooral omdat online tandarts reclame iets geeft dat die offline kanalen niet kunnen: Harde data over het effect ervan. En vooral ook omdat wij een online marketing bureau voor de zorgsector zijn en vooral daar verstand van hebben.

Daarom in dit artikel een korte toelichting op de volgende online marketing kanalen die je als tandarts kan inzetten voor het werven van nieuwe patiënten:

  • Een vindbare en gebruiksvriendelijke website
  • Adverteren met Google Ads
  • Je onderscheiden met medische content
  • Google My Business als lokale mini-website
  • Klanten onderhouden met Facebook
  • Klantbeleving met Youtube

Online reclame maken geeft harde data over het effect ervan.

Een vindbare en gebruiksvriendelijke website

Als je online reclame gaat maken voor je tandartspraktijk, dan moet die reclame ergens naartoe verwijzen. Een moderne website is daarvoor het meest geschikt en vormt ook de basis voor jouw online identiteit. Zorg ervoor dat de reclame die je maakt op de verschillende kanalen overeenkomt met de boodschap en look & feel op jouw website. De kracht van reclame is herhaling en dit is alvast een natuurlijke manier waarop je dat kan doen.

Adverteren met Google Ads

Het mooie van online reclame maken is dat jouw doelgroepen reeds actief op zoek zijn naar oplossingen voor mondzorg. Google kent een zeer grote variatie aan zoektermen en vragen die rondom mondzorg worden gesteld. Door op de juiste termen en vragen te adverteren kan je zoekende mensen naar jouw website toe trekken om ze daar contact met jou te laten nemen of zich zelfs meteen in te schrijven.

Tandarts haarlem ads

Je onderscheiden met medische content

In diezelfde groep actief zoekende mensen, zitten mensen die naar specialistische oplossingen voor complexe mondzorg zoeken. Tandvleesproblemen, wortelkanaalbehandelingen of esthetische tandheelkunde zijn onderwerpen waarop adverteren minder effectief is, maar uitgebreide informatie wel goed werkt. Als je informatieve teksten schrijft waarin je symptomen, oorzaken en jouw behandelmethoden en tot slot de resultaten daarvan uitlegt, krijgen mensen dus uitgebreid antwoord op hun vraag. Met een grote kans dat ze contact zoeken.

Google My Business als lokale mini-website

Zodra mensen de naam van jouw tandartspraktijk kennen, voeren ze die in bij Google. Google My Business is dat een hele handige tool die de mondzorg vrager veel gebruiksgemak biedt. Een routeplanner, openingstijden en een belknop maken het super simpel om contact te krijgen met jouw praktijk. Het is ook mooi als je regelmatig foto’s post van jouw praktijk en je regelmatig nieuwe reviews toevoegt. Dit alles zorgt voor een goede klantervaring en een verhoogde kans op inschrijving.
Tandarts haarlem gmb

Klanten onderhouden met Facebook

Met Facebook kan je heel gericht de mensen bereiken die een bepaald straal om jouw praktijk heen wonen. Facebook kent diverse vormen van reclame. De belangrijkste voor een tandartspraktijk zijn enerzijds jouw bestaande patiënten te onderhouden door vrienden met te zijn op Facebook en regelmatig iets van jouw praktijk te posten. Dit kan alles zijn, wees vooral creatief maar zorg er wel voor dat het waarde houd. Anderzijds kan je echt actief patiënten werven of andere diensten uit jouw praktijk promoten bij mensen uit jouw vestigingsplaats die jou mogelijk nog niet kennen.

Klantbeleving met Youtube

Een professioneel geschoten video geeft een sterke indruk over de gang van zaken in jouw praktijk. Het geeft direct een duidelijk en goed beeld van de wijze waarop jij jouw praktijk presenteert en met welke kwaliteit jij dit doet. Je kan een rondgang doen of je laat een tandarts en een patiënt aan het woord over een specifieke behandeling.

De beleving die je daarmee creëert wordt vrijwel direct vertaald in de kwaliteitsperceptie bij jouw potentiële patiënt. Deze video kan je op je website plaatsen of verwijst ernaar in andere reclame-uitingen.

Hoe helpt Medifactor tandartsen bij reclame maken?

Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.
Met onze medische, marketing en bedrijfskundige kennis kunnen wij jou als zorgpraktijkhouder op elke schaal helpen bij de ontwikkeling van jouw praktijk.

Wie is Medifactor

Wij zijn er voor zorgorganisaties die een duidelijke koers willen varen.

Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.

Plan een vrijblijvend adviesgesprek

Telefoongesprek met een online zorgmarketing expert

    +31 (0)850292512

    info@medifactor.nl

    Blijf op de hoogte

    Uitgelichte Artikelen

    Complete Online Marketing voor Tandartsen

    Complete Online Marketing voor Tandartsen

    Online Marketing voor Mondzorgspecialisten Complete online marketing voor TandartsenBinnen de online marketing voor tandartsen en paramedici zijn er vijf tot tien kanalen te onderscheiden om nieuwe cliënten aan te trekken en bestaande cliënten te blijven prikkelen....

    Lees meer
    ×

    Welkom!

    Zorgpraktijk winstgevend maken? Stel vrijblijvend al je vragen

    × Sparren met Medifactor