Zo start je jouw eigen tandartspraktijk en
werf je online effectief klanten

Laatste update:      6 september 2024

Auteur:                    Medifactor

 

Ben Bolsenbroek
Blog geschreven door Jerry Groot:
Sales en Marketing expert voor fysiotherapie

Zo start je jouw eigen tandartspraktijk en
werf je online effectief klanten

Laatste update:      6 september 2024

Auteur:                    Medifactor

 

Ben Bolsenbroek
Blog geschreven door Jerry Groot:
Sales en Marketing expert voor fysiotherapie
Medifactor

Medifactor

Binnen de online marketing voor fysiotherapeuten en paramedici zijn er vijf tot tien kanalen te onderscheiden om nieuwe cliënten aan te trekken en bestaande cliënten te blijven prikkelen.

Medifactor is specialist in de online marketing voor fysiotherapeuten en we vertellen je dus graag meer over hoe jij marketing succesvol kan inzetten voor jouw praktijk, zodat je meer en de juiste cliënten aantrekt.

Inhoudsopgave

Medifactor


1. Dit moet je weten wanneer je een eigen tandartspraktijk gaat starten

Na bloed, zweet, tranen en jaren van studie is het eindelijk zo ver; je mag jezelf tandarts noemen! Je kunt ervoor kiezen om bij een tandartsenpraktijk aan de slag te gaan, maar er zelf een starten is natuurlijk een nog mooiere optie. Het opstarten van een tandartspraktijk an sich is in het beginsel best een investering waar je goed over moet nadenken, maar als de praktijk eenmaal goed loopt dan is het deze investering natuurlijk in vele opzichten waard.

Om je op weg te helpen hebben we hieronder een aantal punten gezet waar je zeker rekening mee moet houden.

1.1. Waar ga je jouw tandartspraktijk vestigen?

Om te beginnen is het goed om na te denken waar je jezelf graag zou gaan vestigen met jouw tandartspraktijk.

Hierbij is het belangrijk om o.a. rekening te houden met de huur- of koopprijs van het pand, de kosten die nog gemaakt dienen te worden om hier een volwaardige tandartspraktijk van te maken en de potentie van de vestigingsplaats op het gebied van het aantal potentiële klanten.

Een slimme manier om te kijken wat de mogelijke potentiële vestigingsplaats zou zijn is door het volgende te doen:

  1. Ga naar Google
  2. Typ in ’tandartspraktijk’
  3. Typ de plaatsnaam waar je jezelf potentieel wilt vestigen
  4. Open de Google Maps kaart die tevoorschijn komt

Op deze manier zie je exact waar zich al tandartsen bevinden in de buurt van de door jou opgegeven plaats. Dit geeft je al een globaal idee van waar mogelijke kansen in de markt liggen om jezelf te gaan vestigen.

Hieronder een voorbeeld van de zoekresultaten voor ’tandarts Amsterdam’ in Google Maps

Website laten maken tandarts


1.2. Zorg voor een professioneel pand met uitstraling

Een bedrijfspand is enorm belangrijk op het gebied van klanttevredenheid.

Hygiëne en frisheid zijn essentieel om uit te stralen als tandarts. Dit moet het pand zelf natuurlijk ook uitstralen.

Hierdoor is onze eerste aanbeveling om ook binnen het pand te kijken in hoeverre dit al aan jouw eisen voldoet.

Wanneer dit niet zo is is het van belang om in te schatten of het pand naar deze standaarden verbouwd kan worden en of dit financieel haalbaar is.

Naast de kwaliteitseisen op het gebied van netheid is het ook belangrijk om te bedenken hoe groot de praktijk in het moet gaan zijn.

Hoeveel behandelstoelen heb ik minimaal nodig?

Hoe ver moeten deze uit elkaar worden geplaatst?

Is er nog voldoende ruimte voor een wachtkamer en/of een receptie om cliënten te ontvangen.

Allemaal factoren om bij de keuze voor een pand rekening mee te houden.

1.3. Medewerkers; wie, hoeveel en hoe vind ik deze?

Wanneer je een passend pand hebt gevonden is het tijd om na te gaan denken over personeel.

Ga ik alleen een eigen tandartspraktijk starten? Ga ik dit samen doen met een (of meerdere compagnon(s)?

Het dan wel of niet gaan samenwerken met een compagnon is een strategische keuze en iets waar je zeker de tijd voor moet nemen om voor jezelf te beslissen.

Dit heeft zo zijn voor- en nadelen.

Naast het wel of niet zelfstandig opstarten van een praktijk is het ook zaak om na te gaan denken over mogelijk personeel.

Ga je zelf de behandelingen uitvoeren? Heb je hier assistent(en) bij nodig? Heb je een secretaresse nodig? Interieurverzorg(st)ers om de boel schoon te houden?

Natuurlijk allemaal zaken om eens goed over te denken.

Ga daarnaast is rondsnuffelen op vacaturesites om te kijken of hier veel of weinig vacatures uitstaan voor deze functies.

Daarnaast haal je uit deze vacatures ook een gemiddelde prijs wat een medewerker in een bepaalde rol ongeveer maandelijks aan kosten meebrengt.

Eigen tandartspraktijk starten

1.4. Welke apparatuur heb ik nodig voor mijn eigen tandartspraktijk?

Naast medewerkers is het van belang om jezelf al in te lezen op het gebied van apparatuur.

  • Wat kost een behandelstoel nou eigenlijk?
  • Wat voor gereedschap heb ik nodig?
  • Hoe lang gaat apparatuur mee?

Om het financiële plaatje rond te krijgen is het belangrijk om vooraf al eens dieper in dit onderwerp te duiken.

Zo weet je globaal aan wat voor bedragen je moet denken voordat je als zelfstandig tandarts aan de slag gaat.

Hieronder hebben we ook nog een extra tip voor je.

Tip: gebruik jouw LinkedIn connecties!

Al bekend met ervaren tandartsen binnen jouw netwerk?

Linkedin in een algemeen of privé bericht aan concullega’s wat voor apparatuur in hun ogen aan te raden is.

Dit scheelt zoekwerk en geeft je een eerlijk waardeoordeel over de apparatuur waar je naar op zoek bent.

1.5. Zorg voor geschikte systemen en zorg dat deze goed functioneren

Systemen voor zaken als patiëntbeheer zijn niet meer weg te denken uit het moderne praktijklandschap.

Voor tandartspraktijken is dan ook niet anders.

Als je jouw systemen voor patiëntbeheer niet goed op orde hebt, ontstaat er mogelijk miscommunicatie. Hier worden patiënten vaak niet gelukkiger op.

Hierdoor is het zaak om deze direct goed op te zetten.

Zorg er hierbij voor dat je jezelf op voorhand inleest in de verschillende systemen die beschikbaar zijn. Ook hierbij is het een goed idee om hier simpelweg bij andere tandartsen navraag over te doen.

  • Met welke systemen werken hun?
  • Wat moeten de systemen kunnen?
  • Is het gebruiksvriendelijk?

Allemaal vragen die hierbij relevant zijn.

Stel daarnaast de proef vooraf al op de som.

  • Werkt alles naar behoren?
  • Lukt het om afspraken in te maken?
  • Zitten er ergens gaten in het systeem?

Door dit zelf eens uit te testen weet je zeker dat alles aan de voor- en achterkant op een juiste manier functioneert.

Better be safe than sorry!

Eigen tandartspraktijk starten


1.6. Stel een financieel plan op en wees hier strikt in

Hierboven hebben we het grootste gedeelte van de kosten al voor je opgesomd.

Ga van al deze onderdelen de geschatte kosten na en zet deze voor jezelf op een rijtje.

Een mogelijk hulpmiddel hiervoor is bijvoorbeeld Excel. Maar er zijn tal van andere tools die je hiervoor kunt inzetten.

Hierin kun je per tabblad de verschillende kostenposten opstellen, of een tabel maken waarin alle kosten onder elkaar staan voor een totaaloverzicht.

Nu je deze geschatte kosten inzichtelijk hebt gemaakt, wordt het tijd om na te denken hoe je dit alles gaat financiëren.

Wellicht heb je al een mooi bedrag gespaard dat je hebt in gelegd, maar ook is het mogelijk om hiervoor geld te lenen van de bank.

Dit is uiteraard compleet afhankelijk van de financiële mogelijkheden die je op dit moment hebt. Wees daarnaast ook kritisch; denk niet te makkelijk over de kosten en ga bovendien in de meeste gevallen uit van een conservatief scenario.

Zo vallen de kosten altijd mee en raak je niet in de problemen wanneer de kosten hoger uitvallen dan je vooraf had gedacht.

Kortom; wees strikt in de kosten die je begroot.

Medifactor


2. Inzet van online marketing voor jouw eigen tandartspraktijk; enorm waardevol!

Tot dusver de praktische zaken met betrekking tot het starten van een eigen tandartspraktijk; tijd om verder vooruit te gaan kijken. Wanneer de praktijk open is wil je uiteraard aan potentiële klanten laten weten dat je bestaat en jij dé tandarts bent waar ze moeten zijn!

Eén vaste klant die je voor langere tijd vasthoudt is op de lange termijn behoorlijk waardevol.

Hiertoe is het niet alleen belangrijk om meer klanten naar jouw praktijk te krijgen door de inzet van online marketing, maar ook zeker om deze vervolgens aan jouw tandartspraktijk verbonden te houden.

Wij gaan je hieronder meer vertellen over de waarde van online marketing op dit gebied voor jou als tandarts en met name waarom je hier in moet investeren.


2.1. Online marketing heeft een hoog rendement voor tandartsen

Dit levert online marketing voor tandartsen op

Misschien wel de belangrijkste reden om online marketing in te zetten voor een startende tandartspraktijk is dat er simpelweg een enorm hoog rendement te behalen is voor tandartspraktijk door de inzet van online marketing.

Dit komt door de omzet die een patiënt jaarlijks met zich meebrengt (gemiddeld tussen de €200 en €400 per maand), het aantal jaar dat de patiënt dat de patiënt aan de praktijk verbonden blijft en het feit dat de patiënt in veel gevallen ook familieleden meeneemt naar de praktijk.

De kosten per aangemelde patiënt zijn met een gemiddelde tussen de €10,- en €40,- aanzienlijk lager.

Deze cijfers zijn op basis van tientallen tandartspraktijken die wij als klant hebben opgesteld, waardoor deze representatief zijn.

Meer weten over het rendement van online marketing voor tandartspraktijken?

Kijk dan eens naar onze speciale blog over dit onderwerp: ‘Waarom online marketing een hoog rendement heeft voor tandartsen’.

Hieronder leggen we uit wat het rendement is van online marketing voor tandartsen.

Meetbare resultaten biedt inzicht in het rendement

Naast de hoogte van het rendement is ook de meetbaarheid ervan een groot voordeel van de inzet van online marketing voor tandartspraktijken.

Met de programma's Google Analytics en Google Ads zijn deze exact te meten.

Zo is het direct inzichtelijk hoe de stand van zaken is en waar verbeteringen aangebracht kunnen worden. Hierdoor is gerichte bijsturing mogelijk.

2.2. Hoge instapkosten? Beginnen met online marketing als startende tandarts is verre van duur!

De traditionele vormen van marketing zijn vaak prijzig. Zo zijn er vaak hoge kosten op het gebied van adverteren (denk aan reclameborden, advertenties in kranten, flyering etc.). Bij online marketing is dit echter wel anders; online adverteren hoeft namelijk zeker niet duur te zijn en hier is met vrijwel ieder budget al een mooie start mee te maken, mits je weet hoe je dit slim aanpakt.

Zeker als je net met jouw eigen tandartspraktijk start is het advertentiebudget waarschijnlijk wat lager. Maar maak je geen zorgen; er kan al behoorlijk wat met online marketing zonder direct grote uitgaven te doen! Zo start je al met adverteren in de zoekmachine van Google (ook wel Search Engine Advertising genoemd, afgekort SEA) vanaf een paar honderd euro.

Het mooie van het adverteren in Google is daarnaast dat je zelf aangeeft hoeveel er maximaal uitgegeven wordt aan advertenties; hierdoor is het perfect af te stemmen op jouw budget. Dit budget is ook ieder moment te verhogen en verlagen. Verderop in deze blog gaan we dieper in op het adverteren in Google, dus hierover later meer.

2.3. Wees concurrerende tandartspraktijken te slim af met online marketing

De zorgvraag binnen de tandartsbranche veranderd

Binnen de tandartsen branche is online marketing nog verre van een bekend fenomeen. De potentie van online marketing is vaak niet bekend en de link dat dit ook voor tandartsen rendabel is is bij een groot deel nog onbekend.

Daarnaast verandert de zorgvraag van cliënten van tandartsen de laatste jaren enorm; deze worden onder andere steeds kritischer.

Hierdoor wordt het steeds belangrijker om de concurrentie te slim af te zijn. Doe hier daarom je voordeel uit door dit wel in te gaan zetten!

Potentiële cliënten gaan namelijk steeds vaker online op zoek naar een tandarts.

Hiernaast legt Jerry uit hoe de zorgvrager zich tegenwoordig online gedraagt:

Lokaal vindbaar zijn wordt alsmaar belangrijker

Vaak zoeken deze een tandarts in de buurt. Het is dan ook voor de hand liggend dat als jij degene bent die duidelijk zichtbaar is online, de kans enorm toeneemt dat deze bij jouw praktijk binnenlopen.

Wij hebben al veel ervaring met het vindbaar maken van tandartspraktijken in de organische Google zoekresultaten (Search Engine Optimalisation, ofwel SEO) en betaalde/geadverteerde Google zoekresultaten (Search Engine Advertising, ofwel SEA).

Ook op dit onderdeel gaan we verderop in deze blog dieper in.

Plan vrijblijvend adviesgesprek in

> Een videocall van ongeveer 30 min
> Direct inzicht in kansen voor jouw praktijk
> Samenvatting van de belangrijkste zaken in je mail!

Klik HIER om de afspraak in te plannen

Korte succesverhalen

"Medifactor is een bedrijf dat echt uitblinkt door hun brede scala aan kennis en expertise. Ze hanteren doelgerichte strategieën en bieden duidelijke sturing op visie, wat zorgt voor een helder pad naar succes. "

- Zana Kaplan van Zanafysio -

 

Korte succesverhalen

"Medifactor is een betrouwbare partner die zich kan verplaatsen in de wensen en behoeften van de cliënt. Gaat doortastend en doelgericht te werk met goed resultaat."

- Harry van HetFysiopuntLaarbeek -

 

“Het mooie van online marketing is dat je behoorlijk wat met
online marketing bereikt zonder direct grote uitgaven te doen”

-Medifactor-

Medifactor


3. Welke zaken moet ik als tandarts regelen voordat ik aan kan beginnen met online marketing?

Het moge duidelijk zijn dat online marketing – zeker als je net jouw eigen tandartspraktijk begint – enorm interessant is om in te gaan zetten.

We zijn hierboven al even kort ingegaan op de verschillende vormen van online marketing.

Hieronder gaan we je concreet uitleggen wat belangrijk is om te regelen voordat je daadwerkelijk de eerste stappen maakt in het online marketinglandschap.

Zo weet je zeker dat je goed bent voorbereid en klaar bent om te gaan beginnen.

3.1. Een must-have voor een tandartspraktijk: een professionele website

Het belang van een goed converterende website

Een website is voor ieder bedrijf tegenwoordig niet meer weg te denken.

Zonder een website is het zelfs net alsof het bedrijf niet bestaat.

Ook voor een tandartsenpraktijk is dit dan ook cruciaal. Het is het visitekaartje van jouw praktijk.

Wanneer de website er niet professioneel en modern uitziet, is deze stukken minder overtuigend voor de bezoeker.

Het gevolg? Een lagere kans voor een oriënterende, potentiële cliënt dat deze uiteindelijke de keuze maakt voor jouw praktijk.

Doodzonde! Verder is een niet goed functionerende website een nog groter probleem.

Een voorbeeld hiervan is een niet werkend aanmeldformulier of ontbrekende informatie.

Hierdoor loop je een nog veel groter risico dat je potentiële klanten misloopt. Kortom; dit moet je simpelweg goed op orde hebben.

Medifactor helpt jou verder!

Wij als Medifactor helpen je graag aan een converterende website!

Wij hebben al tientallen website gebouwd, specifiek voor tandartspraktijken.

Hierdoor weten we precies wat er nodig is om een goed werkende, aantrekkelijke website in elkaar te steken voor jouw tandartspraktijk.

Wij bouwen onze websites met het programma WordPress; dit geeft ons de vrijheid om eenvoudig zaken aan te passen.

Daarnaast is dit een betaalbaar programma om websites op te bouwen, waardoor we de kosten voor jouw tandartspraktijk laag houden.

Zeker als je net begint als praktijk een groot voordeel.

Hieronder een voorbeeld een tandartswebsite die wij hebben gemaakt.

Medifactor Online marketing fysiotherapeut

3.2. Krijg inzicht in jouw websitebezoekers en maak resultaten meetbaar met Google Analytics (Gratis)

Een professionele website is een mooi begin, maar het is in het vervolg nog wel van het belang om te monitoren in hoeverre deze naar behoren presteert.

Google heeft een gratis tool ontwikkeld waarmee je dit binnen mum van tijd doet; Google Analytics.

Wat Google Analtytics doet is is het bijhouden van tal van gegevens van de bezoekers van de website van jouw praktijk.

Denk hierbij aan geografische gegevens (locatie) en demografische gegevens (geslacht, leeftijd, taal, interesses), tot aan het soort browser waarvan je naar de website komt en ga zo maar door.

Maar wat heb ik hier als tandarts aan?

Niet alle gegevens die hierboven genoemd zijn zijn écht nuttig om te weten, maar geven je slechts een globaal idee van hoe jouw potentiële patiënt eruit ziet.

Wat destemeer belangrijk is dat Google Analytics voor je kan doen is het meten van de resultaten van jouw website.

Denk hierbij aan het aantal keren dat er een afspraak is gemaakt, of het aantal keren dat er iemand een mail gestuurd heeft of telefonisch contact heeft opgenomen via jouw website.

Hierdoor is het mogelijk om te meten hoe de stand van zaken is en waar nog verbeterpunten voor jouw website liggen.


3.3. Wees lokaal vindbaar met Google Mijn Bedrijf (Gratis)

Naast een professionele website zijn er nog meer manieren om online zichtbaar te zijn.

Een mooie manier om bij potentiële klanten die zich in de buurt van jouw bedrijf bevinden zichtbaar te zijn is door een zogenaamd ‘Google Mijn Bedrijf’ pagina aan te maken.

Door voor Google Mijn Bedrijf een account aan te maken en hier jouw bedrijfsgegevens in te vullen zorg je er namelijk voor dat – wanneer iemand bij jou in de buurt naar een tandarts zoekt via Google – jouw tandartsenpraktijk op een kaart zichtbaar wordt.

Daarnaast komen jouw contactgegevens naar voren als er letterlijk naar jouw praktijk wordt Gegoogled.

Naast jouw contactgegevens vinden potentiële cliënten hier ook klantreviews terug.

Wanneer je positieve en een groter aantal reviews verzameld door de tijd heen dan overtuigen deze potentiële klanten ervan dat jij de tandarts bent waar ze naar op zoek zijn!

Plan vrijblijvend adviesgesprek in

> Een videocall van ongeveer 30 min
> Direct inzicht in kansen voor jouw praktijk
> Samenvatting van de belangrijkste zaken in je mail!

Klik HIER om de afspraak in te plannen

Korte succesverhalen

"Medifactor is een bedrijf dat echt uitblinkt door hun brede scala aan kennis en expertise. Ze hanteren doelgerichte strategieën en bieden duidelijke sturing op visie, wat zorgt voor een helder pad naar succes. "

- Zana Kaplan van Zanafysio -

 

Korte succesverhalen

"Medifactor is een betrouwbare partner die zich kan verplaatsen in de wensen en behoeften van de cliënt. Gaat doortastend en doelgericht te werk met goed resultaat."

- Harry van HetFysiopuntLaarbeek -

 

Medifactor

Uw strategisch en digitaal partner

'Meer omzet en een betere winstmarge? Ben je benieuwd naar wat kleine commerciële aanpassingen voor jouw praktijk kunnen betekenen? Spar er vrijblijvend met Jerry over. '
Jerry Medifactor

Medifactor


4. Effectiefste online marketing vormen om in te zetten voor jouw eigen tandartspraktijk

Nu je de basis hebt gelegd is het tijd om aan de slag te aan!

Wanneer het Google Analytics account actief is zijn de resultaten die je gaat behalen meetbaar, waardoor je duidelijk ziet wanneer het goed gaat op het gebied van online marketing.

In dit hoofdstuk gaan we kijken hoe – en met welke kanalen – we met online marketing het beste resultaat behalen.

Hierbij laten wij voor nu social media marketing achterwege.

Dit is leuk voor de naamsbekendheid, maar in de praktijk blijkt dit niet effectief om daadwerkelijk zorgvragers voor jouw tandartspraktijk binnen te halen.

Wat denk maar zelf; heb je ooit op social media gezocht wanneer je ergens last van had?


4.1. Laat jouw expertise spreken in kwalitatieve blogs (SEO)

Ten eerste gaan we dieper in op blogmarketing.

Blogmarketing is onderdeel van SEO. Dit houdt in dat het bijdraagt aan het beter gevonden worden in de niet betaalde – ofwel organische – zoekresultaten.

Alhoewel bloggen op het eerste oog misschien niet de meest effectieve vorm lijkt om daadwerkelijk klanten binnen te halen, is dit in onze ervaring met tientallen tandartspraktijken zeker wel zo.

Waarom dit zo is? Dat vertellen we je hieronder.

Waarom bloggen voor mijn tandartspraktijk?

1. Straalt expertise uit

Allereerst straal je expertise uit naar jouw (potentiële) cliënten. Door te bloggen over specialistische onderwerpen laat je zien dat jij dé expert bent op het gebied van mondzorg.

2. Organische vindbaarheid

Dit is de hoofdreden om kwalitatieve blogs te gaan schrijven als startende tandarts.

Om vindbaar te worden in Google is het belangrijk om aan organische vindbaarheid (SEO) te werken. Dit doe je door bloggen.

Wanneer een potentiële cliënt Googled op een specifieke vraag – en jij hier als beste antwoord op weet te geven – dan is de kans groot dat je bovenaan de zoekresultaten komt.

Hier dragen nog andere technische factoren aan bij (zoals o.a. de website snelheid en de mate waarin Google jou als autoriteit ziet), maar in het beginsel is het doel van Google om de zoeker van het beste antwoord te voorzien. Kortom: jouw kennis online delen is dus waardevol!

3. Duurzame marketing

Doordat de blogs – wanneer je deze op jouw website plaatst feitelijk voor altijd blijven staan – is bloggen een duurzame manier van marketing.

Daarnaast is een verdiende eerste plek op een bepaalde zoekterm vaak blijvend; deze verdwijnt in veel gevallen niet tot nauwelijks meer. Hierdoor is bloggen een slimme langetermijnstrategie, wanneer dit op een juiste manier wordt toegepast.

Nog op zoek naar een onderwerp om als tandarts over te gaan bloggen? Kijk dan eens naar deze blog waarin wij je 20 gratis onderwerpen geven: '20 onderwerpen voor een blog over tandheelkunde'.

Inspiratie nodig om te gaan bloggen als tandarts?

Vul hieronder jouw naam en e-mailadres in om gratis 20 blogonderwerpen over tandheelkunde te ontvangen waar je direct mee aan de slag kunt gaan! (+ extra aanvullende informatie en tips).

    Jouw voor- en achternaam

    Jouw e-mailadres

    4.2. Wordt met jouw eigen tandartspraktijk gevonden op de belangrijkste zoektermen met Google Ads (SEA)

    Naast te investeren in het organisch gevonden worden in Google is het tevens van belang om te gaan werken met het adverteren in Google.

    Zoals eerder aangegeven is het overzichtelijk wat je uitgeeft en wat je dit overlevert en hoeft er niet direct te worden gesmeten met euro’s, maar is een startbudget van enkele tientallen euro’s al interessant.

    Hoe werkt Google Ads?

    Met Google Ads geef je aan Google aan op welke zoektermen je gevonden wilt worden.

    Op basis van met name het bedrag dat je biedt en de kwaliteit van jouw advertentie (hoe goed deze aansluit op datgene waar degene die zoekopdracht uitvoert naar op zoek is) bepaalt Google vervolgens hoe hoog deze advertentie in Google komt te staan.

    In de basis zijn de eerste twee/drie zoekresultaten op een pagina de Google Ads resultaten, maar ook onderaan de pagina komen deze soms terug.

    Hoe hoger jouw advertentie staat, hoe eerder deze wordt gezien en hoe groter de kans dat hier op geklikt wordt.

    Hieronder een voorbeeld van een advertentie van Medifactor

    Eigen tandartspraktijk starten
    We maken een onderscheid tussen twee soorten zoektermen:

    • Short tail zoektermen: dit zijn algemenere termen als ’tandarts’,’tandartspraktijk’ of ’tandartspraktijk Amsterdam’ die slechts één (of enkele) woord(en) bevatten. Deze termen die in mindere mate specifiek aangeven waar de zorgvrager naar op zoek is. Welke tandarts? Waarom is deze op zoek naar een tandarts? In vrijwel alle gevallen zijn deze daarnaast ook duurder dan termen die een groter aantal woorden bevatten. Dit komt simpelweg doordat hier meer op gezocht wordt. Het feit dat hier vaker op gezocht wordt maakt dat deze interessant zijn om op te adverteren. Kortom; minder specifiek, meer zoekopdrachten per maand
    • Long tail zoektermen: long tail zoektermen zijn lange, specifieke zoekopdrachten in Google. Denk hierbij aan ‘wat te doen bij kiespijn’ of ‘beste tandarts in Amsterdam-Zuid’. Zoals je ziet geven deze zoekopdrachten duidelijker aan wat de zorgvrager, echter wordt hier ook minder op gezocht. Wat dit interessant maakt is dat iemand die een langere zoekopdracht gebruikt beter weet waar deze naar op zoek is. Hierdoor is de zorgvraag beter te beantwoorden en is de kans groter dat je deze tot cliënt kan maken.

    Speel in op zorgvragen als tandarts met SEA

    Met Google Ads betaal je dus een x bedrag om een plekje te reserveren op bepaalde zoektermen in de Google zoekresultaten.

    Doordat je op specifieke zoektermen gaat adverteren speel je enorm goed in op datgene waar de zorgvrager naar op zoek is.

    Wanneer je SEA gaat inzetten is het belangrijk om de verschillen te weten tussen zoekintenties van zorgvragers.

    Daar stem je jouw advertenties op af.

    Samenvatting

    Om een lang verhaal kort te maken: short tail zoektermen zijn korter, minder specifiek en hebben een hoger zoekvolume, waar long tail zoektermen langer zijn, specifieker zijn maar een lager zoekvolume hebben. Wij zetten bij Medifactor zowel short- als long tail zoektermen in voor onze klanten, om de voordelen van beide soorten zoektermen te benutten.

    Nu je in de basis weet wat voor soorten zoektermen er zijn ben je klaar om de tekst van de advertenties van jouw eigen tandartspraktijk op te gaan stellen. Benieuwd hoe een goede advertentietekst eruit ziet? We vertellen het je er hier meer over: 'De beste Google Ads tekstadvertenties voor tandartsen'.


    4.3. E-mailmarketing; méér dan enkel vervelende spam

    Wanneer je aan e-mailmarketing denkt, denk je wellicht aan vervelende spam mails. Echter is e-mail juist een sterk platform om cliënten mee te informeren en stimuleren. Door e-mailmarketing slim in te zetten en met de juiste toon over te brengen is dit een effectieve manier van marketing.

    Zo is het mogelijk om klanten eraan te herinneren dat deze een afspraak bij je hebben, of al lang geen afspraak meer gemaakt hebben. Niet enkel vervelend, maar ook voor de cliënt een handig geheugensteuntje. Daarnaast is een informatieve mail met de laatste nieuwtjes rondom mondzorg naar jouw klantenbestand ook een reminder aan cliënten dat je bestaat en actief bezig ben met cliënten. Zo voelen deze zich gewaardeerd.

    Wij gebruiken voor onze klanten Mailchimp.

    Dit is in de basis een gratis programma waarmee professionele en gepersonaliseerde mails opgesteld en verstuurd worden.

    Een keertje sparren om ook wat te gaan doen met e-mailmarketing? Schroom dan niet om vrijblijvend contact met ons op te nemen. Dan sparren we hier graag is over.

    Hieronder nemen we nog even met je door waarom e-mail marketing waardevol is voor tandartspraktijken.

    Plan vrijblijvend adviesgesprek in

    > Een videocall van ongeveer 30 min
    > Direct inzicht in kansen voor jouw praktijk
    > Samenvatting van de belangrijkste zaken in je mail!

    Klik HIER om de afspraak in te plannen

    Korte succesverhalen

    "Medifactor is een bedrijf dat echt uitblinkt door hun brede scala aan kennis en expertise. Ze hanteren doelgerichte strategieën en bieden duidelijke sturing op visie, wat zorgt voor een helder pad naar succes. "

    - Zana Kaplan van Zanafysio -

     

    Korte succesverhalen

    "Medifactor is een betrouwbare partner die zich kan verplaatsen in de wensen en behoeften van de cliënt. Gaat doortastend en doelgericht te werk met goed resultaat."

    - Harry van HetFysiopuntLaarbeek -

     

    Zullen we een gesprek inplannen?

    Meer omzet en een betere winstmarge? Ben je benieuwd naar wat kleine commerciële aanpassingen voor jouw praktijk kunnen betekenen? Spar er vrijblijvend met Jerry over. Op deze pagina kun je jouw adviesgesprek inplannen.

    Medifactor

    Medifactor

    Zullen we een gesprek inplannen?

    Meer omzet en een betere winstmarge? Ben je benieuwd naar wat kleine commerciële aanpassingen voor jouw praktijk kunnen betekenen? Spar er vrijblijvend met Jerry over. Op deze pagina kun je jouw adviesgesprek inplannen.