Home / Blog / Veranderingen in de Zorg en Fysiotherapie: Preventie, Ketenzorg en Online Marketing

Veranderingen in de Zorg en Fysiotherapie: Preventie, Ketenzorg en Online Marketing

Marketing

Auteur: Jerry Groot
Leestijd: 5 min

Jerry Groot – Eigenaar en Consultant

De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen karakter te behouden.

Veranderingen in de Zorg en Fysiotherapie: Preventie, Ketenzorg en Online Marketing

In dit artikel leer je:

  • Over belangrijke trends in de zorg
  • Hoe je hier als Fysiotherapeut mee om kan gaan
  • De kansen die online marketing biedt

Preventie, Ketenzorg en Marketing.

Het Nederlandse zorglandschap is aan het veranderen. De dubbele vergrijzing waarbij meer mensen ouder worden, de technologische ontwikkelingen die in een hoog tempo doorgaan en patiënten die steeds beter geïnformeerd zijn. Het zijn enkele belangrijke oorzaken die fysiotherapeuten dwingt om wendbaar te zijn. Het zijn ook ontwikkelingen die kansen bieden en waarvan je kan profiteren.

We zetten een aantal mogelijkheden voor het benutten van deze kansen op een rij.

Het zijn ook ontwikkelingen die kansen bieden en waarvan je kan profiteren.

Een andere Zorgbehoefte: Voorkomen in plaats van behandelen

We leven met zijn allen een stuk langer en moeten langer werken. Gaan mensen nu vooral naar de fysiotherapeut bij klachten, pijn en kwalen, in de nabije toekomst verschuift de zorg vooral naar preventie en zelfzorg. Zo kunnen mensen zo lang mogelijk mee blijven draaien in de maatschappij. Het bekostigen van fysiotherapie verandert ook. Waar de vergoeding voor een fysiotherapeut nu gebaseerd is op het aantal behandelingen en het tarief, zoeken de branche, zorgverzekeraars en patiënten naar andere manieren voor het bekostigen van fysiotherapie.

Er zijn praktijken die al abonnementen aanbieden met oog op preventie, jezelf fit voelen én betalen voor wat je gebruikt: Geen aanvullende verzekering meer nodig dus.

Zorgconsument-en-online-marketing

Zorgconsument en online marketing

De toekomstige zorgconsument bezoekt op eigen initiatief een fysiotherapeut, of andere zorgaanbieder die hun vragen beantwoord op internet. Ze raadplegen eerst medische informatie die online beschikbaar is en nemen contact op met de praktijk die online het hoogste gebruiksgemak biedt: Zorg dat je als fysiotherapeut je Online Marketing goed voor elkaar hebt. Websites, Google, Content en Social Media worden steeds belangrijker voor het winnen van cliënten. Een praktijk moet zich online duidelijk kunnen positioneren wat betreft visie, specialisme, samenwerkingsverbanden en verzorgingsgebied.

Naast een sterke online identiteit moet worden gedacht aan diensten combinaties als fitness en revalidatiezorg. Ook deze combinaties dienen natuurlijk online goed en duidelijk te worden gepresenteerd.

Technologische ontwikkelingen

E-health is een geschikt hulpmiddel om patiënten beter en gerichter te behandelen. Het bevordert ook de therapietrouw en klantretentie.

Dit alles gaat verder dan online een afspraak maken of een video-consult. Er zijn al apps in gebruik waarbij patiënten oefeningen kunnen terugzien en er zijn zelfs al praktijken waarbij een VR-bril wordt ingezet om te ondersteunen bij oefeningen. Met deze apps wordt alles opgeslagen en is de voortgang van de behandeling goed te volgen. Het aantal toepassingen op het gebied van E-health is groot. Het is voor de fysiotherapeut belangrijk om na te denken over welke toepassing voor de praktijk van toegevoegde waarde is.

Wie is Medifactor

Wij zijn er voor zorgorganisaties die een duidelijke koers willen varen.

Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.

Plan een vrijblijvend adviesgesprek

Telefoongesprek met een online zorgmarketing expert

Fout: Contact formulier niet gevonden.

+31 (0)850292512

[email protected]

Blijf op de hoogte

Uitgelichte Artikelen