Home / Blog / Online campagne in de zorg: Welke kanalen zet je in?

Online campagne in de zorg: Welke kanalen zet je in?

Marketing

Auteur: Jerry Groot
Leestijd: 5 min

Jerry Groot – Eigenaar en Consultant

De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen karakter te behouden.

Online campagne in de zorg: Welke kanalen zet je in?

In dit artikel lees je:

  • Waarvoor een online campagne in de zorg dient
  • Welke kanalen geschikt zijn voor eerstelijns zorgpraktijken
  • Hoe je online campagnes meetbaar maakt

Waarvoor dient een online campagne in de zorg?

Bij Medifactor ligt de kracht, kennis en kunde vooral bij het vermarkten van eerstelijns zorgpraktijken. Ons klantenbestand bestaat hoofdzakelijk uit paramedici, mondzorg klinieken en psychologen. Ook bedienen wij inmiddels gespecialiseerde klinieken die bijvoorbeeld neurologische klachten behandelen, zoals na een whiplash of post-concussie of één gewricht, zoals de elleboog.

Voor elk type zorgpraktijk zijn online veel kansen te benutten. Met het juiste gebruik van diverse online kanalen kan je nieuwe cliënten werven en je bestaande cliënten aan je binden. Wanneer je als zorgpraktijkhouder of zelfstandig zorgprofessional aan een online campagne denkt, dien je voor jezelf eerst een aantal zaken na te gaan.

3 belangrijke vragen voor jouw online campagne

Wil je in je praktijk blijven werken, of wil je vooral “aan” je praktijk werken en minder tijd in de behandelkamer doorbrengen? Welk groeitempo heb je voor ogen? Of wil je jezelf positioneren als specialist? En hoeveel tijd kan en wil je zelf besteden aan online marketing? Hoe groter het wordt, des te meer de kanalen geïntegreerd raken en dan is een specialist wellicht een betere keus.

Dit zijn slechts enkele vragen die belangrijk zijn voor het bepalen van de invulling van een campagne. Om het makkelijk te houden, kom je met deze drie vragen al een heel eind:

  • Welke stip zet ik op de horizon?
  • Wat past bij mijn persoonlijkheid en ontwikkeling?
  • Ga ik dit zelf doen of schakel ik een online marketing specialist in?

We bespreken nu een paar opties om een beeld van de mogelijke uitkomsten te geven.

Voor élk type zorgpraktijk zijn online veel kansen te benutten.

Generieke groei op korte termijn: Google Ads

Wil je op relatief korte termijn cliënten werven voor je zorgpraktijk, dan is Google Ads heel geschikt. We hebben het dan over een paar maanden. Wij noemen dit ook wel “de kachel laten branden”. Je kunt hier namelijk niet zo selectief zijn in het type cliënt dat je aantrekt. Met Google Ads trek je mensen aan de die snel terecht willen, acute pijn of een klacht hebben of zich snel willen inschrijven. Tijdens het eerste contact kom je er dan achter naar welke oplossing men zoekt.

Houd er wel rekening mee dat Google Ads alleen echt goed werkt met een duidelijke en gebruiksvriendelijke website.

Identiteit als specialist: Blogs en Youtube

Heb je een diepere boodschap en wil je een bepaald publiek aanspreken? Ben je bijvoorbeeld specialist in schouderklachten of bekend met klachten rondom de overgang? Voor het aanspreken van specifieke doelgroepen dien je de horizon te verlengen en deze mensen rijkelijk en uitgebreid te informeren.

Denk aan informatieve artikelen op je website die een vraag uitgebreid beantwoorden of een video waarin je deze uitleg geeft. Maandelijks worden duizenden vragen gesteld in Google en Youtube met betrekking tot een specifieke lichamelijke klacht en waarbij mensen zoeken naar een specialist. Die reageren niet goed op advertenties, maar wel op rijke content.

Regionale naamsbekendheid: Facebook, Instagram en Linkedin

Ondanks dat cliënten werven met commerciële advertenties natuurlijk altijd wel mogelijk is, zien wij social media vanuit een zorgpraktijk vooral als ondersteunend kanaal voor naamsbekendheid en als voor en nazorg bij behandelingen. Je komt en blijft goed in beeld bij mensen die jouw website bezocht hebben, maar niet direct contact namen en daarnaast bij cliënten die in jouw praktijk zijn geweest.

Zorg ervoor dat je 1 of 2 keer per dag post. Bedenk rubrieken en onderwerpen waarover je post en maak 5 posts per rubriek in een format. Als dit allemaal voorbereid is, dan kan je het posten automatiseren met bijvoorbeeld socialpilot of andere software. En blijf ook mensen toevoegen aan jouw persoonlijk en bedrijfsprofiel. Zo verleng je het proces waarin je waarde toevoegt voor mensen die met hun gezondheid bezig zijn of lichamelijke klachten hebben.

Online campagne in de zorg: Welke kanalen zet je in?

Klantrelaties versterken: E-mail marketing

In de categorie “vergeet je oude of bestaande cliënten niet” is het voor een zorgpraktijk natuurlijk voor de hand liggend om mensen aan te trekken die klachten hebben. Echter, cliënten die al eens in jouw praktijk zijn geweest (om wat voor reden of lichamelijke klacht dan ook) zijn natuurlijk geneigd jouw praktijk weer te bezoeken als daaraan behoefte is én ze daartoe worden uitgenodigd.

Dit kan een eenvoudige mail zijn waarin je mensen simpelweg vraagt het met ze gaat en of je ze nog ergens bij kan helpen. Het kan ook een stuk uitgebreider met het opstellen van een mail reeks als je echt commerciële doelstellingen hebt om je oude klanten weer te activeren. Mogelijk leent de praktijksoftware die je gebruikt zicht hiervoor. Anders zijn programma’s als Mailchimp een goede optie.

Maak je campagnes meetbaar

Voor elke online campagne geldt in ieder geval dat je de effectiviteit en resultaten ervan meetbaar moet maken. Niet alleen om het rendement te meten, maar natuurlijk ook om te zien of en hoe relevant jouw acties voor jouw doelgroepen zijn.

Omdat jouw website altijd een onderdeel zal zijn van je campagne, dien je Google Analytics en Google Search Console in te installeren. Zo kan je zien hoe jouw website in Google presteert (erg handig bij blogs) en zien of jouw nieuwe cliënten daadwerkelijk uit Google Ads komen.

Dit geldt ook voor de Facebook Pixel en de Linkedin Insight Tag. Deze laten in het dashboard van beide platformen zien welke content of welke manier presteert. Zo kunnen nieuwe leads of cliënten ook echt worden toegeschreven aan bepaalde kanalen. Wanneer je Google Tag Manager gebruikt, zijn al deze codes, tags en pixels vanuit één overzicht beter te managen, testen en controleren.

Werk jij in de zorg en wil je een online campagne starten, of wil je meer inzicht in de resultaten en effectiviteit van je huidige online acties? Stel ons vrijblijvend je vragen in een adviesgesprek. In online marketing voor de zorg zijn namelijk grote verbeterstappen te maken.

Wie is Medifactor

Wij zijn er voor zorgorganisaties die een duidelijke koers willen varen.

Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.

Plan een vrijblijvend adviesgesprek

Telefoongesprek met een online zorgmarketing expert

Fout: Contact formulier niet gevonden.

+31 (0)850292512

[email protected]

Blijf op de hoogte

Uitgelichte Artikelen