Jerry Groot – Eigenaar en Consultant
De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen karakter te behouden.
Online campagne in de zorg: Welke kanalen zet je in?
- Waarvoor een online campagne in de zorg dient
- Welke kanalen geschikt zijn voor eerstelijns zorgpraktijken
- Hoe je online campagnes meetbaar maakt
Waarvoor dient een online campagne in de zorg?
Voor elk type zorgpraktijk zijn online veel kansen te benutten. Met het juiste gebruik van diverse online kanalen kan je nieuwe cliënten werven en je bestaande cliënten aan je binden. Wanneer je als zorgpraktijkhouder of zelfstandig zorgprofessional aan een online campagne denkt, dien je voor jezelf eerst een aantal zaken na te gaan.
3 belangrijke vragen voor jouw online campagne
Dit zijn slechts enkele vragen die belangrijk zijn voor het bepalen van de invulling van een campagne. Om het makkelijk te houden, kom je met deze drie vragen al een heel eind:
- Welke stip zet ik op de horizon?
- Wat past bij mijn persoonlijkheid en ontwikkeling?
- Ga ik dit zelf doen of schakel ik een online marketing specialist in?
We bespreken nu een paar opties om een beeld van de mogelijke uitkomsten te geven.
“
Voor élk type zorgpraktijk zijn online veel kansen te benutten.
Generieke groei op korte termijn: Google Ads
Houd er wel rekening mee dat Google Ads alleen echt goed werkt met een duidelijke en gebruiksvriendelijke website.
Identiteit als specialist: Blogs en Youtube
Denk aan informatieve artikelen op je website die een vraag uitgebreid beantwoorden of een video waarin je deze uitleg geeft. Maandelijks worden duizenden vragen gesteld in Google en Youtube met betrekking tot een specifieke lichamelijke klacht en waarbij mensen zoeken naar een specialist. Die reageren niet goed op advertenties, maar wel op rijke content.
Regionale naamsbekendheid: Facebook, Instagram en Linkedin
Zorg ervoor dat je 1 of 2 keer per dag post. Bedenk rubrieken en onderwerpen waarover je post en maak 5 posts per rubriek in een format. Als dit allemaal voorbereid is, dan kan je het posten automatiseren met bijvoorbeeld socialpilot of andere software. En blijf ook mensen toevoegen aan jouw persoonlijk en bedrijfsprofiel. Zo verleng je het proces waarin je waarde toevoegt voor mensen die met hun gezondheid bezig zijn of lichamelijke klachten hebben.
Klantrelaties versterken: E-mail marketing
Dit kan een eenvoudige mail zijn waarin je mensen simpelweg vraagt het met ze gaat en of je ze nog ergens bij kan helpen. Het kan ook een stuk uitgebreider met het opstellen van een mail reeks als je echt commerciële doelstellingen hebt om je oude klanten weer te activeren. Mogelijk leent de praktijksoftware die je gebruikt zicht hiervoor. Anders zijn programma’s als Mailchimp een goede optie.
Maak je campagnes meetbaar
Omdat jouw website altijd een onderdeel zal zijn van je campagne, dien je Google Analytics en Google Search Console in te installeren. Zo kan je zien hoe jouw website in Google presteert (erg handig bij blogs) en zien of jouw nieuwe cliënten daadwerkelijk uit Google Ads komen.
Dit geldt ook voor de Facebook Pixel en de Linkedin Insight Tag. Deze laten in het dashboard van beide platformen zien welke content of welke manier presteert. Zo kunnen nieuwe leads of cliënten ook echt worden toegeschreven aan bepaalde kanalen. Wanneer je Google Tag Manager gebruikt, zijn al deze codes, tags en pixels vanuit één overzicht beter te managen, testen en controleren.
Werk jij in de zorg en wil je een online campagne starten, of wil je meer inzicht in de resultaten en effectiviteit van je huidige online acties? Stel ons vrijblijvend je vragen in een adviesgesprek. In online marketing voor de zorg zijn namelijk grote verbeterstappen te maken.
Wie is Medifactor
Wij zijn er voor zorgorganisaties die een duidelijke koers willen varen.
Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.
Blijf op de hoogte
Uitgelichte Artikelen
Marketing voor therapeuten: Oplossingen voor ZZP’ers & Eenmanspraktijken
Home / Blog / Marketing voor therapeuten: Oplossingen voor ZZP'ers & EenmanspraktijkenMarketing voor therapeuten: Oplossingen voor ZZP'ers & EenmanspraktijkenMarketingAuteur: Jerry Groot Leestijd: 5 min Jerry Groot - Eigenaar en Consultant De zorg verandert, wij...
Het belang van Linkbuilding voor zorgprofessionals
Home / Blog / Het belang van Linkbuilding voor zorgprofessionalsHet belang van Linkbuilding voor zorgprofessionalsMarketingAuteur: Jorg Gabriels Leestijd: 5 min Jorg Gabriels - Consultant De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen...
Niet gecontracteerde zorg en marketing op specialisaties
Home / Blog / Niet gecontracteerde zorg en marketing op specialisaties Niet gecontracteerde zorg en marketing op specialisaties MarketingAuteur: Jerry Groot Leestijd: 5 min Jerry Groot - Eigenaar en Consultant De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen...