Jerry Groot – Eigenaar en Consultant
De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen karakter te behouden.
Naar welke pijn en kwaal Googled men het meest?
In dit artikel leer je:
- Welke pijn het meest wordt ingevoerd in Google tussen 2016 en 2019
- De toename van bepaalde vormen van spier of gewrichtspijn waar men naar zoekt
- Naar welke kwalen vervolgens het meest wordt gezocht in deze periode
- De toename van zoekvolumes naar de verschillende kwalen
De consument zoekt online steeds vaker naar informatie over pijnen en kwalen. Spier- en gewrichtspijn is vaak te herleiden naar een bepaalde kwaal. Zodra men (langdurige) pijn heeft, is dat vaak het begin van een online zoektocht naar welke kwaal eraan ten grondslag kan liggen.
Het bedrijf Marktdata verzamelde data over zoekopdrachten naar pijnen en kwalen uit de Google zoekwoordenplanner over de periode 2016 – 2019.
Onderstaande grafiek laat de zoekwoorden combinatie spier-of gewrichtspijn in combinatie met een plek in het lichaam zien. Men heeft de meeste pijn in de rug, met gemiddeld 113.000 maandelijkse zoekopdrachten, gevolgd door de onderrug met 38.000 maandelijkse zoekopdrachten. Het gaat in deze lijst over pijnen met een zoekvolume vanaf 1000 keer per maand. Van de 205.000 zoekopdrachten gaan er dus 151.000 over de de rug en onderrug.
Maar liefst 74% van de maandelijkse 205.000 zoekopdrachten over pijn, heeft betrekking op de rug en onderrug.
Laten we vervolgens kijken in welke mate het zoekgedrag naar informatie over bepaalde pijnen en de plaats ervan in het lichaam zich over deze periode heeft ontwikkeld.
Gemiddeld groeit het zoekgedrag in 2019 Vs. 2016 met 42%.
Pijn in de knie en armen groeit het hardst, maar het gaat hier om – zeker in vergelijking met de andere pijnen – om relatief bescheiden aantallen. De volumes voor de rug- en onderrug groeien met respectievelijk 39% en 40,3%. Dat is een enorme toename in relatie tot het absolute aantal maandelijkse zoekopdrachten. Of klachten bij mensen nemen dus toe, of er wordt meer naar gezocht, of wellicht een combinatie van beiden.
Nu we inzicht hebben in zoekgedrag naar pijnen, kijken we naar de zoekvolumes van kwalen.
Atrose, Jicht, Fibromyalgie en Reuma voeren de lijst aan met gezamenlijk 211.000 zoekopdrachten per maand.
In onderstaande grafiek kijken we vervolgens naar de toename in maandelijkse zoekopdrachten naar deze kwalen.
Ook hier staan Artrose, Jicht en Reuma in de top 5. Ook hier is het interessant om nader vast te stellen dat óf de klachten hiervan bij mensen toenemen, of dat er wordt meer naar gezocht of wellicht een combinatie van beiden.
“
Maar liefst 74% van de maandelijkse 205.000 zoekopdrachten over pijn, heeft betrekking op de rug en onderrug.
Wat kunt u hiermee als zorgprofessional of praktijkhouder?
We kunnen in ieder geval vaststellen dat een snel groeiende groep mensen, meer en/of vaker naar informatie zoekt over pijnen en kwalen. Dit is een kans voor u als zorgprofessional of praktijkhouder:
- U kunt mensen uitgebreid informeren over uw ervaringen, expertises en oplossingen
- U kunt mensen ertoe bewegen om contact met u te zoeken, hen te helpen en aan u te verbinden als cliënt
In dit artikel hebben we niet gesproken over welke behandelvormen helpen tegen welke klachten.
En daar ligt uw kans.
Als mensen informatie zoeken over pijnen en kwalen, kunt u nadenken over hoe zij die informatie het prettigst absorberen en in actie komen. Informeer mensen over uw ervaringen, expertises en oplossingen met bijvoorbeeld uitgebreide artikelen en pagina’s op uw website.
Vertel ze waarom u goed in staat bent hen te helpen en lever hen bewijs aan de hand van cases en praktijkvoorbeelden. Laat bijvoorbeeld cliënten aan het woord waarbij ze met een stuk tekst of een video vertellen over hun positieve ervaring.
Marketing kansen voor gezondheidsprofessionals
Ruim 70% van de Nederlanders zoekt online naar een zorgverlener. De online vindbaarheid van jouw praktijk is dus erg belangrijk. Samen met ons kunt u deze potentiële cliënten bereiken door gerichte, hoogwaardige content die is gekoppeld is aan een overzichtelijke en klantvriendelijke website.
Met zowel ervaring in de zorg als in online marketing, zijn wij de perfecte partner om uw praktijk bij de juiste mensen onder de aandacht te brengen. Al zes jaar helpen wij tientallen tevreden klanten vanuit ons kantoor in Amsterdam. Persoonlijk contact, meedenken met onze klanten en vernieuwende ideeën maken ons de ideale partner voor u als ondernemer in de zorg.
“
Wie is Medifactor
Wij zijn er voor zorgorganisaties die een duidelijke koers willen varen.
Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.
Blijf op de hoogte
Uitgelichte Artikelen
Marketing voor therapeuten: Oplossingen voor ZZP’ers & Eenmanspraktijken
Home / Blog / Marketing voor therapeuten: Oplossingen voor ZZP'ers & EenmanspraktijkenMarketing voor therapeuten: Oplossingen voor ZZP'ers & EenmanspraktijkenMarketingAuteur: Jerry Groot Leestijd: 5 min Jerry Groot - Eigenaar en Consultant De zorg verandert, wij...
Het belang van Linkbuilding voor zorgprofessionals
Home / Blog / Het belang van Linkbuilding voor zorgprofessionalsHet belang van Linkbuilding voor zorgprofessionalsMarketingAuteur: Jorg Gabriels Leestijd: 5 min Jorg Gabriels - Consultant De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen...
Niet gecontracteerde zorg en marketing op specialisaties
Home / Blog / Niet gecontracteerde zorg en marketing op specialisaties Niet gecontracteerde zorg en marketing op specialisaties MarketingAuteur: Jerry Groot Leestijd: 5 min Jerry Groot - Eigenaar en Consultant De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen...