Home / Blog / Hoe snel leveren medische blogs bezoekers op?

Hoe snel leveren medische blogs bezoekers op?

Marketing

Auteur: Jerry Groot
Leestijd: 3 min

Jerry Groot – Eigenaar en Consultant

De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen karakter te behouden.

Hoe snel leveren medische blogs bezoekers op

In dit artikel lees je:

  • Wat medische blogs zijn 
  • Wanneer je hieruit bezoekers krijgt 
  • Welke blog strategieën voor veel bezoekers zorgen

Dit zijn medische blogs

Voor een zorgkliniek is online marketing een geschikt kanaal voor het werven van nieuwe cliënten en meer aansluiting in de zorgketen. Een heel geschikte manier om jouw publiek écht goed te informeren over jouw specialismen en kennis, is het schrijven van medische blogs voor op de website van jouw praktijk.

In de afgelopen jaren hebben wij dit gedaan voor een diversiteit aan zorgverleners. Denk aan fysiotherapeuten, oefentherapeuten, chiropractors, DNA-onderzoekers, neurologen en meer. De blogs beantwoorden vragen die gesteld worden in Google. Die vragen hebben betrekking op een lichamelijke of mentale pijnen, kwalen en aandoeningen.

In de blogs wordt antwoord gegeven op de vraag, worden symptomen besproken, mogelijke behandelwijzen genoemd en natuurlijk vertelt over wat de zorgverlener voor de zorgvrager met dit specifieke probleem kan betekenen.

De blogs moeten op een laagdrempelige en tegelijkertijd hoogwaardige manier worden geschreven. Op zo’n manier dat het duidelijk is dat jij veel kennis hebt over het onderwerp en dat het tegelijkertijd makkelijk en prettig leesbaar is.

Met medische blogs geef je antwoord vragen over pijnen, kwalen en aandoeningen die in Google worden gesteld.

Wanneer krijg je bezoekers uit blogs?

Het aantal bezoekers en het moment waarop dit aantal begint te groeien is sterk afhankelijk van hoeveel en met welke frequentie je nieuwe blogs toevoegt aan je website. Het is op voorhand niet te zeggen hoeveel bezoekers je krijgt en wanneer die komen. Er geldt wel een zeer sterke richtlijn die zegt hoe meer en vaker jij blogs toevoegt, hoe sneller daar bezoekers op afkomen. Google heeft ook tijd nodig om de blogs te indexeren. 

Om je toch houvast te geven en realistische verwachtingen te stellen, zie onderstaande opsomming die gebaseerd is op door ons gemaakte blogs op diverse websites. Omdat dit proces echt van een hoop factoren afhankelijk is, nemen we een uitgangssituatie die we regelmatig tegenkomen. 

We geven hierbij de richtlijn af voor een website van een fysiotherapeut die al een paar jaar online staat. De leeftijd van een website helpt met het sneller indexeren van blogs, simpelweg omdat Google de website kent. Hoe ouder, hoe beter wat dat betreft 

  • 1 of 2 blogs per maand over algemene fysiotherapie en therapieën: Enkele tientallen bezoekers na 3 maanden. Na een half jaar heb je ca. 50 tot 100 bezoekers per maand. Na 1 jaar en verder kan dit groeien naar een paar honderd tot duizend bezoekers per maand. 
  • 1 of 2 blogs per maand over specialistische therapieën: Binnen een jaar zijn duizend bezoekers per maand mogelijk. En daarna groeit dit aantal verder.
Fysio World Amsterdam Google Search Console

Focus en gespecialiseerde blogs leveren sneller en meer bezoekers

Een andere richtlijn geldt voor medisch specialisten. Omdat de concurrentie op internet laag is als het gaat om kwalitatieve informatie in verhouding tot de zoekvolumes op specifieke kwalen, kan je relatief snel een groot aantal bezoekers trekken: 

  • 1 of 2 blogs per maand: Enkele tientallen bezoekers na 3 maanden. En daarna gaat het hard. Na 6 maanden kan dit groeien naar vijfhonderd tot duizend, tot een paar duizend bezoekers per maand na een jaar. 
  • 3 of 4 blogs per maand: Ook enkele tientallen de eerste paar maanden, waarna dit kan uitgroeien tot een paar duizend na een jaar, tot vijf a tienduizend bezoekers na twee of drie jaar.
Chiropractie Kennemerland Search Console

Hoe frequenter, specifieker en specialistischer je schrijft, hoe sneller en harder het gaat.

Werk jij in de zorg en wil je een online campagne starten, of wil je meer inzicht in de resultaten en effectiviteit van je huidige online acties? Stel ons vrijblijvend je vragen in een adviesgesprek. In online marketing voor de zorg zijn namelijk grote verbeterstappen te maken

Wie is Medifactor

Wij zijn er voor zorgorganisaties die een duidelijke koers willen varen.

Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.

Plan een vrijblijvend adviesgesprek

Telefoongesprek met een online zorgmarketing expert

Fout: Contact formulier niet gevonden.

+31 (0)850292512

[email protected]

Blijf op de hoogte

Uitgelichte Artikelen