Home / Blog / Google Analytics

Google Analytics

Marketing

Auteur: Gert-Jan Nieuwenhuis
Leestijd: 5 min

Gert-Jan Nieuwenhuis – Online Marketing Consultant
De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen karakter te behouden.

Wat kan ik met Google Analytics

Kennis is macht. Hoe meer u weet over het gedrag van uw klanten, hoe beter u kunt in spelen op de wensen en behoeften van uw klanten. Veel bedrijven proberen via enquêtes en aanbiedingen de wensen van de klant te achterhalen. Maar er zijn ook andere manieren om dat te doen. Vooral bij het monitoren van de bezoekers van uw website zijn er verschillende manieren om te weten te komen wat uw klanten nu eigenlijk zoeken en hoe ze zich gedragen als ze zoeken naar uw website, gebruik maken van uw website en actie ondernemen via uw website.

Een van de makkelijkste manieren om dat te analyseren is gebruik maken van het gratis Google Platform: Google Analytics.

U kunt in Google Analytics niet alleen zien op welke zoektermen u gevonden wordt, maar ook uit welke bron die komen.

Wat is Google Analytics

Google heeft een heel aantal platformen om uw bedrijf en de website van uw bedrijf te monitoren, te verbeteren en vindbaarder te maken. Een van deze diensten in Google Analytics. Met Google Analytics kunt u in de gaten houden hoeveel bezoekers er op uw website komen, waar deze vandaan komen, hoe ze u gevonden hebben, hoelang ze op uw website zijn geweest en zo nog veel meer.
Google Analytics

Gedrag

Zo kunt u met Google Analytics het gedrag bestuderen van de bezoekers van uw website. Met die informatie kunt u achterhalen of bezoekers van uw website de informatie die u aanbiedt voldoende vinden of al snel afhaken. Maar ook kunt u zien op welke zoekwoorden de bezoekers op uw site terecht komen en of ze actie ondernemen op uw site. Zo kunt u de informatie (ook wel content) op uw website aanpassen op de bezoekers.

Vindbaarheid

U kunt in Google Analytics niet alleen zien op welke zoektermen u gevonden wordt, maar ook uit welke bron die komen. Zo kunt u nagaan of de bezoekers direct de URL van de website hebben ingetypt of dat ze via een zoekmachine op uw website zijn gekomen. Als de bezoekers via een zoekmachine zijn gekomen, kunt u ook zien of ze via een advertentie of organische resultaten (gratis zoektermen) op uw website zijn gekomen Om de informatie over bezoekers via uw advertenties te verkrijgen, moet u wel uw Google Ads account koppelen met uw Google Analytics.

Doelen

Om te achterhalen of bezoekers van uw website actie hebben ondernomen op bepaalde pagina’s kunt u doelen instellen. Zo kunt u in de gaten houden of er een contactformulier is ingevuld, of een bepaalde pagina helemaal gelezen wordt enz. Dit kunt u ook doen in combinatie met Google Tagmanager (GTM) en Google Search Console (GSC) om een nog beter beeld te krijgen van de mogelijkheden en de prestaties van uw website. Meer informatie over GTM en GSC vindt u hier (link naar artikelen GTM & GSC)

Filters

Met de meeste platformen waarmee u de prestaties van uw website in de gaten kunt houden wordt alle data meegenomen. En met alle data bedoelen we ook echt ALLE data. Dus ook het gebruik van de website door uzelf en beheerders van de site, of zelfs uw personeel. Dat kan een vertekend beeld geven over het aantal gebruikers en de duur van de bezoeken op uw website. Daarom heeft Google Analytics de mogelijkheid om filters in te stellen. Met die filters kunt dus een veel accurater beeld krijgen van het gebruik van uw website.

Professionele metingen en toepassingen

Ziet u door de bomen het bos niet meer? Bent u te veel tijd kwijt aan het monitoren van uw klanten om ook daadwerkelijk met uw klanten bezig te zijn? Medifactor kan dit voor u uit handen nemen. Wij maken/verbeteren uw website en schrijven content om meer bezoekers te krijgen van hoge kwaliteit. Doe de websitecheck om te zien wat wij voor u kunnen doen. Neem dus nu contact op!

Wie is Medifactor

Wij zijn er voor zorgorganisaties die een duidelijke koers willen varen.

Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.

Plan een vrijblijvend adviesgesprek

Telefoongesprek met een online zorgmarketing expert

Fout: Contact formulier niet gevonden.

+31 (0)850292512

[email protected]

Blijf op de hoogte

Uitgelichte Artikelen