Zo start je jouw eigen fysiotherapiepraktijk en werf je cliënten met online marketing
Laatste update: 13 september 2024
Auteur: Medifactor
Sales en Marketing expert voor fysiotherapie
Zo start je jouw eigen fysiotherapiepraktijk en werf je cliënten met online marketing
Laatste update: 13 september 2024
Auteur: Medifactor
Sales en Marketing expert voor fysiotherapie
Medifactor
1. Wat er komt kijken bij het starten van een eigen fysiotherapiepraktijk
2. Waarom online marketing een slimme keuze wanneer je een eigen fysiotherapiepraktijk start
3. Wat heb ik nodig voordat ik aan de slag kan met online marketing als fysiotherapeut?
4. Klanten werven én behouden voor jouw startende fysiotherapiepraktijk
Medifactor
Wat er komt kijken bij het starten van een eigen fysiotherapiepraktijk
Gaat jouw wens snel in vervulling komen?
Dan zijn er uiteraard een aantal belangrijke zaken waar je rekening mee moet houden om dit om een succes te laten worden.
Stiekem komt hier nog best veel bij kijken. Hieronder hebben we een aantal aandachtspunten voor je op een rijtje gezet:
1) Doelmarkt
Is dit algemene fysiotherapie? Of ga je je op een bepaalde niche richten?
Dit kan op het gebied van het type fysiotherapie (geriatrie fysiotherapie, manuele therapie, oedeemfysiotherapie), maar ook op het gebied van het soort cliënt die je gaat behandelen (kinderfysiotherapie, fysiotherapie specifiek voor ouderen).
Natuurlijk is dit ook afhankelijk van jouw expertise en ervaring op het gebied van bepaalde soorten fysiotherapie, maar specialisatie is vaak ook een optie.
Naast de doelmarkt zijn er nog meer punten waar je vooraf over na moet denken. Lees maar eens verder.
2) Locatie
Je wilt natuurlijk makkelijk vindbaar zijn voor jouw doelgroep. Kijk ook eens online naar concurrentie in de buurt van de potentiële locatie.
Zo kun je al een redelijke inschatting maken over de moeilijkheidsgraad om potentiële clientèle aan te trekken.
Wanneer je op Google zoekt naar de zoekterm “fysiotherapiepraktijk” – gevolgd door de gewenste plaatsnaam – dan krijg je direct een overzichtelijk kaartje te zien in Google Maps waarmee je dit snel ziet.
3) Pand
Misschien wel één van de belangrijkste onderdelen waar je over na moet denken. Wat zou je zelf een prettig pand vinden om te bezoeken? Hierbij kun je aan allerlei zaken denken die jouw fysiotherapiepraktijk aantrekkelijk maakt om te bezoeken.
Denk hierbij aan geografische factoren zoals de ligging, parkeermogelijkheden en bereikbaarheid met het Openbaar Vervoer. Sommige cliënten zijn mogelijk afhankelijk van het OV om naar jouw praktijk te komen. De bereikbaarheid met het OV controleer je bijvoorbeeld via 9292.
Verder zijn er ook factoren die de ervaring in de praktijk zelf aangaan. Belangrijke zaken zijn hierbij onder andere een goede airconditioning, een prettige lichtinval en passend, professioneel interieur. Natuurlijk heb je ook voldoende ruimte nodig om jouw cliënten op een zo goed mogelijke manier te kunnen helpen. Ook een ruime wachtkamer is een pré.
4) Medewerkers
Ga je alleen aan de slag? Of ga je samen met een compagnon aan de slag? Wat zijn jouw doelen m.b.t. de groei van de praktijk én heb je hier genoeg personeel voor in huis? Zijn goede fysiotherapeuten makkelijk/moeilijk aan te komen wanneer de praktijk dusdanig groeit?
Hiervoor zou je bijvoorbeeld op vacaturewebsites is een kijkje kunnen nemen naar het aantal vacatures dat open staat in de buurt van de potentiële locatie van jouw praktijk.
Wanneer dit er een groot aantal zijn, dan kan het wellicht lastig zijn om via een dergelijk platform aan personeel te komen in de buurt.
Natuurlijk is nadenken over connecties die mogelijk bij jou aan de slag kunnen gaan ook een goede optie om aan personeel te komen.
Stel hier vooraf alvast een lijst van op. Een hulpmiddel hierbij is jouw connecties op LinkedIn.
5) Apparatuur
De juiste apparatuur is onmisbaar in een fysiotherapiepraktijk.
Welke apparatuur je voor jouw praktijk nodig hebt is uiteraard afhankelijk van de diensten die je gaat aanbieden, maar in de meeste gevallen zijn een loopband, fiets en varianten van krachtapparatuur een logische keuze voor apparatuur.
Duik hier eens dieper op in om het geschikte pakket aan apparatuur samen te stellen waar je jouw cliënten mee verder gaat helpen!
6) Systemen
Ook is het van belang om vanaf dag één passende systemen te hebben om o.a. de gegevens van klanten, maar ook het plannen van afspraken en het bijhouden van jouw agenda gestructureerd op te stellen.
Denk hierbij aan een CMS systeem om een klantenbestand in bij te houden. Er is niks vervelender dan miscommunicatie of fouten als het aankomt op klanten.
Zorg er daarom voor dat alle systemen goed werken en test dit uitvoerig voordat je deze in de praktijk gaat brengen, zo voorkom je onverhoopte situaties.
7) Wetten & Regels
Als beginnende fysiotherapeut in jouw eigen fysiotherapiepraktijk zijn er naast bovenstaande ook wetten en regels waar je aan moet voldoen.
Waar je als fysiotherapiepraktijk houder aan moet voldoen:
- BIG-registratie
- Wet Wkkgz
- Wtza wetgeving
- Wet zorg & dwang
- Algemeen Gegevens Beheer code (AGB-code)
Alles over deze wetten en regels vind je terug op de website van het KVK op de volgende pagina: ‘ZZP’er in de zorg’.
Plan vrijblijvend adviesgesprek in
> Een videocall van ongeveer 30 min
> Direct inzicht in kansen voor jouw praktijk
> Samenvatting van de belangrijkste zaken in je mail!
Klik HIER om de afspraak in te plannen
“Wanneer je de gemiddelde totale opbrengst van een cliënt (aantal sessies x prijs per sessie) tegenover de kosten zet, dan reken je eenvoudig uit hoe rendabel online marketing is.”
-Medifactor-
Medifactor
Waarom online marketing een slimme keuze wanneer je een eigen fysiotherapiepraktijk start
Nu je de praktische zaken op een rijtje hebt, is het belangrijk om een stap vooruit te denken; hoe ga ik klanten werven voor mijn fysiotherapiepraktijk?
Wellicht heb je al kennissen en bekenden die je direct als cliënt hebt, maar om jouw praktijk op termijn te laten groeien is het natuurlijk belangrijk om ook actief klanten te gaan werven én behouden.
Een krachtig middel hiervoor is door middel van online marketing. We vertellen hier graag waarom een effectieve inzet van online marketing voor jouw startende fysiopraktijk enorm waardevol is.
Laag benodigd startkapitaal
Om te beginnen is er vrijwel géén startkapitaal vereist om aan de slag te gaan met online marketing voor jouw fysiotherapiepraktijk. Dit is zeker voor jou als beginnend fysiotherapeut van groot belang, omdat je waarschijnlijk nog weinig startkapitaal bezit doordat je simpelweg net aan de slag gaat.
Maar geen zorgen; online marketing hoeft in het beginsel alles behalve een grote investering te zijn en is perfect af te stellen op het budget dat je beschikbaar hebt. Een mooi voorbeeld hiervan is dat – wanneer je gaat adverteren in Google – je exact het maximum bedrag aangeeft wat je per dag wilt besteden.
Hoog én meetbaar rendement
Verder is de inzet van online marketing voor startende fysiotherapeuten enorm rendabel. Dit weten wij doordat we dit al bij tientallen fysiotherapeuten terug hebben gezien.
Het mooie aan online marketing is is dat het goed meetbaar is wat iedere lead (oftewel nieuwe cliënt) nou eigenlijk kost.
In programma’s als Google Analytics en Google Ads zijn de kosten per lead eenvoudig terug te vinden. Wanneer je de gemiddelde totale opbrengst van een cliënt (aantal sessies x prijs per sessie) hier tegenover zet, dan reken je eenvoudig uit hoe rendabel online marketing is.
We gaan dieper in op het rendement van online marketing in deze speciaal hieraan gewijde blog: ‘Het rendement van online marketing voor fysiotherapeuten’.
Concurrentievoordeel door een hoge online zichtbaarheid
Veranderende zorgvraag zorgt voor een toenemend belang van online vindbaarheid
Naast het feit dat online marketing een laag startbudget vereist en een hoog rendement heeft is het veranderende zoekgedrag van consumenten een belangrijke reden om voor jouw nieuwe fysiotherapiepraktijk direct aan de slag te gaan met online marketing.
Mensen gaan namelijk méér en méér online op zoek wanneer deze klachten ervaren. Dan wil je natuurlijk dat deze bij jouw praktijk uitkomen.
In de praktijk zien we dat lang niet alle fysiotherapiepraktijken zich al actief inzetten om ook online klanten aan te trekken.
Door dit vanaf het begin af aan te doen heb je hierin dus een streepje voor op de concurrentie en ga je een actieve rol spelen binnen jouw doelgebied.
Door o.a. in de organische zoekresultaten van Google (SEO) te vinden te zijn, als te gaan adverteren in Google (SEA) op jouw belangrijkste zoektermen zorg je dat jouw klanten bij jouw praktijk uitkomen.
Dit gaan we later nog even duidelijker aan je uitleggen.
Website als fundering van jouw online zichtbaarheid
Daarnaast is een website cruciaal om online vindbaar te worden.
Zonder een (professionele) website is het namelijk niet mogelijk om organisch (SEO) gevonden te worden of te gaan adverteren in Google (SEA).
In de video hiernaast leggen we je graag uit hoe een website ervoor zorgt dat je online gevonden wordt als fysiotherapeut.
Plan vrijblijvend adviesgesprek in
> Een videocall van ongeveer 30 min
> Direct inzicht in kansen voor jouw praktijk
> Samenvatting van de belangrijkste zaken in je mail!
Klik HIER om de afspraak in te plannen
Medifactor
Uw strategisch en digitaal partner
Medifactor
Wat heb ik nodig voordat ik aan de slag kan met online marketing als fysiotherapeut?
Nu we inzicht hebben in wat we in de basis nodig hebben om een eigen fysiotherapiepraktijk te starten en snappen waarom online belangrijk is, is de brandende vraag natuurlijk; maar hoe ga ik online marketing nou precies inzetten om mijn doelen te bereiken?
Hieronder gaan we eerst op een rijtje zetten wat je in de basis nodig hebt voordat je écht aan de slag gaat met online marketing.
Het mooie is dat veel van de onderstaande middelen gratis zijn.
Ideaal dus voor jou als starter!
Professionele eigen website
Cruciaal en onmisbaar is het hebben van een professionele en goed werkende website voor jouw praktijk. Want zeg nou eerlijk; als je tegenwoordig nog géén website hebt voor jouw bedrijf, besta je dan eigenlijk wel? Belangrijk dus om deze direct te gaan realiseren.
Wij als Medifactor zijnde hebben al tientallen fysiotherapiepraktijken geholpen aan een professionele WordPress website. Hierdoor weten we dus exact wat hierbij belangrijk is en hoe deze in elkaar moet steken. Alvast een impressie krijgen?
Hieronder hebben we een voorbeeld bijgevoegd van hoe een dergelijke website eruit ziet.
Een kijkje in de keuken bij ons proces van het maken van een professionele fysiotherapie website en alle ins-and-outs hiervan te weten komen?
Deze behandelen van a tot z in de volgende blog: ‘Een professionele website laten maken voor jouw fysiotherapiepraktijk’.
Benieuwd waar een goed converterende website aan moet voldoen?
Bekijk dan eens onderstaande video voor meer informatie.
Google Mijn Bedrijf (Gratis)
Is de website in orde? Top! Dan is de vervolgstap om een ‘Google Mijn Bedrijf’ account aan te gaan maken.
Ken je het als je op Google zoekt naar een bedrijf of winkel dat er een bedrijfspagina tevoorschijn komt?
Dit is exact wat er ook voor jouw praktijk gebeurd wanneer je via Google Mijn Bedrijf een bedrijfsaccount aanmaakt.
Potentiële klanten zien in de Google resultaten o.a. reviews van anderen, jouw adres, openingstijden, jouw telefoonnummer en website.
Door deze pagina in te stellen komt jouw bedrijf naar voren in de Google resultaten wanneer mensen op jouw bedrijfsnaam Googelen – maar nog veel belangrijker – je wordt ook lokaal gevonden wanneer in de buurt van jouw praktijk wordt gezocht naar fysiotherapeuten.
Aangezien mensen vaak in de buurt naar een fysiotherapiepraktijk op zoek gaan is het belangrijk om lokaal gevonden te worden.
Hierdoor is Google Mijn Bedrijf dus erg belangrijk. Het mooie is dat dit instellen erg eenvoudig en bovendien gratis is. Een no-brainer dus!
Google Analytics (Gratis)
Google Analytics; wat is dat precies?
Misschien heb je er al ooit van gehoord of klinkt het nog onbekend; Google Analytics. Dit programma van Google meet vanalles over de bezoekers van jouw website. Dit gaat zo diep als de leeftijd, locatie, maar zelfs het type telefoon dat ze gebruiken om op jouw website rond te kijken.
Wat daarnaast het belangrijkste is dat Google Analytics kan doen voor jouw website is het meten van de ‘conversies’ – ofwel de opbrengsten – van jouw website. Dit kan o.a. zijn het opnemen van contact (telefonisch of mail), of het inplannen van een bezoek. Hierin inzicht krijgen is belangrijk om inzicht te krijgen in de ontwikkeling van de praktijk. Hierdoor is het instellen van een Google Analytics account van belang.
Functionele gratis (!) software
Het mooie van Google Analytics is dat het erg eenvoudig in te stellen is; dit is vereist vrijwel enkel het aanmaken van een account en het verifiëren dat de website van jou is. Dit is slechts minuten werk.
Wanneer het programma is ingesteld houd deze automatisch alle gegevens over jouw website bij. Daarnaast is het programma – evenals Google Mijn Bedrijf – geheel gratis.
In de video hieronder vertellen we je hoe Google Analytics online resultaten meetbaar maakt.
Heb je hulp nodig van het instellen van deze programma’s? Neem dan gerust contact met ons op, dan helpen we je graag hiermee op weg!
Plan vrijblijvend adviesgesprek in
> Een videocall van ongeveer 30 min
> Direct inzicht in kansen voor jouw praktijk
> Samenvatting van de belangrijkste zaken in je mail!
Klik HIER om de afspraak in te plannen
“Wij als Medifactor werken samen met specialisten op het gebied van fysiotherapie om ook voor jouw fysiotherapiepraktijk kwalitatieve blogs te gaan creëren.”
-Medifactor-
Medifactor
Klanten werven én behouden voor jouw startende fysiotherapiepraktijk
Nu we de basis hebben gelegd is het tijd om aan de slag te gaan. Het is belangrijk om dit vanaf dag één direct goed op te zetten. We willen natuurlijk zo efficiënt mogelijk de best passende cliënten voor onze praktijk vinden. Zo gaan we groeien en ons klantenbestand uitbreiden.
Online marketing is daarnaast niet enkel een perfecte optie om klanten te werven, maar is ook functioneel om klanten te behouden. Dit is net zo belangrijk – als niet nog belangrijker – als klanten binnenhalen. Hieronder gaan we uitleggen hoe dit in zijn werk gaat.
Adverteren via Google (SEA)
Ken je dat je op Google iets opzoekt en bovenaan de pagina advertentie(s) als resultaat tevoorschijn komen? Dat zijn de betaalde, geadverteerde resultaten in de Google zoekresultaten.
In vaktermen wordt dit ook wel is ‘Search Engine Advertising’ genoemd, afgekort SEA. In Google adverteren doe je door middel van het (gratis!) programma Google Ads.
Zo adverteren wij bijvoorbeeld op de zoekterm ‘online marketing fysiotherapeut’.
Ik hoor je nu denken; maar een betaalde advertentie, is dat niet hartstikke duur? En zijn er niet hoge investeringen nodig om hier mee aan de slag te gaan? Geen zorgen, dit is allesbehalve het geval!
Voordelen van Google Ads:
- Géén minimum bedrag/investering nodig: het mooie aan Google Ads is dat je géén beginbudget nodig hebt en al met tientallen euro’s advertenties draait.
- Gericht adverteren o.b.v. jouw doelen: met Google Ads kun je op alle zoektermen adverteren die je maar wilt. Door langere, gerichte zoektermen te kiezen trek je precies de bezoeker aan die je graag wilt hebben. Denk hierbij aan bezoekers die dicht in de buurt wonen of specifieke klachten hebben waar jij ze bij kan helpen. Door sterke advertentieteksten haal je deze bezoekers binnen.
- Gratis account aanmaken: zoals al eerder benoemd is een account aanmaken voor Google Ads volledig gratis en zijn er géén bijkomende kosten.
- Inzicht in het exacte rendement: doordat Google exact aangeeft wat de gemaakte kosten in Google Ads zijn en hoeveel klanten dit je oplevert, is het overzichtelijk wat het rendement van deze advertenties voor jou zijn.
Kortom; met Google Ads is het inzichtelijk wat advertenties je opleveren en ga je met een beperkt budget al direct aan de slag om cliënten binnen te halen!
Benieuwe hoe een sterke Google advertentie eruit ziet en waar deze aan moet voldoen?
Bekijk dan zeker eens deze video die specifiek is toegespits rondom dit onderwerp.
Klanten naar jouw praktijk krijgen door te bloggen (SEO)
Naast SEA is er SEO; dit staat voor ‘Search Engine Optimalisation’. Dit is hoe goed je website scoort binnen de organische – ofwel niet betaalde – zoekresultaten in Google.
Om in deze organische zoekresultaten hoog te komen is het schrijven van blogs een effectieve strategie.
Door het schrijven van medische blogs vertel je klanten iets over een zorgvraag die deze ervaart.
Door middel van blogs is het daarnaast niet enkel mogelijk om potentiële klanten meer te vertellen over een bepaald, gericht onderwerp (bijvoorbeeld een bepaalde soort klacht).
Het levert ook nog is écht klanten op. Dit hebben we bij tientallen fysiotherapieën in de praktijk keer op keer werkelijkheid zien worden.
Wanneer jij het beste antwoord geeft op een bepaalde zorgvraag, dan neemt de kans dat deze persoon naar jouw praktijk toekomt behoorlijk toe.
Meer over het belang van medische content, de meetbaarheid ervan en de resultaten die hiermee te behalen zijn vind je in deze blog terug: ‘De resultaten van medische blogs voor fysiotherapeuten’.
Wij als Medifactor werken samen met specialisten op het gebied van fysiotherapie om ook voor jouw fysiotherapiepraktijk kwalitatieve blogs te gaan creëren.
Neem gerust eens vrijblijvend contact met ons op om samen te sparren over blogs voor jouw fysiotherapiepraktijk website.
E-mailmarketing voor klantbehoud
Wanneer je de klant binnen hebt gehaald is het belangrijk om deze ook aan jouw fysiotherapiepraktijk gebonden te houden. Dit doe je door middel van e-mailmarketing.
Het bekendste programma hiervan is Mailchimp. Ook Mailchimp is in de basis gratis te gebruiken; de premium functies heb je – zeker in het begin – nog echt niet nodig.
In Mailchimp is het eenvoudig om een mooie, professionele mail naar jouw volledige klantenbestand te versturen.
Dit doe je door een ‘template’ op te stellen, waar je zelf tekst, afbeeldingen en nog veel meer aan toevoegt.
Ook is het mogelijk om deze te personaliseren, zodat de klant bij naam genoemd wordt. Dit verhoogt de persoonlijkheid van de mail.
Waarom is het belangrijk om Mailchimp in te zetten? Door regelmatig van je te laten horen aan klanten en deze op de hoogte te houden blijven deze aan je verbonden.
Daarnaast is het mogelijk om deze eraan te herinneren om langs te komen.
Wat e-mailmarketing voor jouw fysiopraktijk kan betekenen leggen we hieronder voor je uit.
Plan vrijblijvend adviesgesprek in
> Een videocall van ongeveer 30 min
> Direct inzicht in kansen voor jouw praktijk
> Samenvatting van de belangrijkste zaken in je mail!
Klik HIER om de afspraak in te plannen
Zullen we een gesprek inplannen?
Meer omzet en een betere winstmarge? Ben je benieuwd naar wat kleine commerciële aanpassingen voor jouw praktijk kunnen betekenen? Spar er vrijblijvend met Jerry over. Op deze pagina kun je jouw adviesgesprek inplannen.
Zullen we een gesprek inplannen?
Meer omzet en een betere winstmarge? Ben je benieuwd naar wat kleine commerciële aanpassingen voor jouw praktijk kunnen betekenen? Spar er vrijblijvend met Jerry over. Op deze pagina kun je jouw adviesgesprek inplannen.