Home / Blog / Google Merchant Center

Google Merchant Center

Marketing

Auteur: Gert-Jan Nieuwenhuis
Leestijd: 5 min

Gert-Jan Nieuwenhuis – Online Marketing Consultant
De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen karakter te behouden.

Meer bezoekers trekken naar uw website

Om meer bezoekers naar uw site te krijgen kunt u verschillende dingen doen. Een daar van is adverteren. Dat kan bijvoorbeeld met Google Ads. U maakt dan advertenties waarmee uw website bovenaan in de zoekmachine komt en dan kunnen de zoekmachine gebruikers doorklikken naar uw website of direct contact met u opnemen.

Echter als u een webshop heeft wilt u uiteraard graag dat ook uw producten bovenaan in de zoekresultaten worden gepresenteerd. Dat verhoogd namelijk de kans dat mensen een product via uw webshop kopen omdat de drempel lager is (lees: er hoeven minder acties ondernomen te worden voor de aanschaf van het product) en de zoekmachinegebruikers krijgen meteen relevante informatie te zien over het product. Op die manier kunnen ze eerder beslissen of dat het product is wat ze zoeken.

Als u een webshop heeft wilt u uiteraard graag dat ook uw producten bovenaan in de zoekresultaten worden gepresenteerd.

Hoe krijgt u uw product bovenaan de zoekmachine?

Om uw producten op Google in de zoekresultaten naar voren te laten komen heeft u Google Merchant Center nodig. Dat is een Google platform dat informatie over uw producten aan Google doorgeeft zodat Google weet wat u verkoopt, wat de prijs is en waar Google de bezoekers naar toe moet sturen om bij dat product te komen.

Maar hoe komt Google Merchant Center aan die informatie? Deze kan toegevoegd worden door middel van een feed. Dat is een lijst met informatie die van de website gehaald kan worden of handmatig ingevoerd. Deze lijst bevat een aantal nummers die het product uniek maken, een beschrijving en een afbeelding. Alleen met deze drie punten kunt u een feed toevoegen die Google Merchant Center kan gebruiken om Google te voeden met informatie.

Uw producten worden nu weergeven door Google, maar u staat nog niet bovenaan.

Google Merchant Center

Google Merchant Center en Google Ads

Om uw product maximaal aandacht te geven in de zoekmachine kunt u Google Merchant Center koppelen aan Google Ads en die met elkaar laten samenwerken. Zo kunt u niet alleen via advertenties mensen naar uw website trekken, maar tegelijkertijd uw producten laten zien in de zoekmachine. Door een aparte shopping campagne op te zetten komen uw producten als eerste naar voren als zoekmachine gebruikers daar op zoeken en kunt u een nog hogere omzet krijgen!

Hoe komt u aan de benodigde informatie voor het inrichten van Google Merchant Center?

Goed, we weten nu welke informatie Google Merchant Center nodig heeft, maar waar haalt u die informatie vandaan? Een afbeelding van het product is vaak niet lastig om aan te komen. U kunt het product fotograferen en die afbeelding gebruiken voor uw webshop. Veel fabrikanten of groothandelaren kunnen al beeldmateriaal leveren voordat u begint met de verkoop. Een beschrijving wordt ook vaak door fabrikant of groothandelaar verzorgt. Is dat niet het geval, dan kunt u er zelf een schrijven.

De code die het product uniek maakt is vaak wat lastiger. Er zijn namelijk meerdere codes die u kunt invoeren. Welke code is de juiste? Google Merchant Center geeft u daar al wat hulp in door aan te geven hoe de code heet en welke u in ieder geval nodig heeft. De codes zijn altijd verkrijgbaar bij de fabrikant.

Webshop door Medifactor

Wilt u ook een professionele webshop voor uw bedrijf? Medifactor maakt naast websites ook webshops en shopping advertenties. Maak nu een afspraak en wij maken een webshop voor u op maat!

Wie is Medifactor

Wij zijn er voor zorgorganisaties die een duidelijke koers willen varen.

Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.

Plan een vrijblijvend adviesgesprek

Telefoongesprek met een online zorgmarketing expert

Fout: Contact formulier niet gevonden.

+31 (0)850292512

[email protected]

Blijf op de hoogte

Uitgelichte Artikelen