Home / Blog / Content marketing voor medische specialisten: Duizenden bezoekers naar jouw website

Content marketing voor medische specialisten: Duizenden bezoekers naar jouw website

Marketing

Auteur: Jerry Groot
Leestijd: 5 min

Jerry Groot – Eigenaar en Consultant

De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen karakter te behouden.

Content marketing voor medisch specialisten: Duizenden bezoekers naar jouw website

In dit artikel lees je: 

  • Wat medische content marketing is 
  • Waarom dit voor medisch specialisten zo goed werkt 
  • Over een functioneel neuroloog, dna-onderzoeker en orthopedisch therapeut die dit zeer succesvol toepassen

Dit is medische content marketing

Content betekent, vrij vertaald naar het Nederlands, “inhoud”. Met content marketing zeggen we dus eigenlijk “het vermarkten van je inhoud”. Elk product of elke dienst is op een zekere manier te vermarkten. 

In het geval van medische content marketing hebben we het over het vermarkten van kennis. Kennis over het medische veld waarin jij opereert, gericht op de eindgebruiker die jouw kennis nodig heeft; de zorgvrager. 

Medische vragen in Google

Die zorgvrager voert een ongekend scala aan medische vragen in bij Google. Door onze ervaring met verschillende zorgpraktijken, hebben wij de afgelopen jaren data vergaard over een zeer specifieke vragen die worden gesteld en die gericht zijn op een medisch specialisme. 

Hierbij daarvan een aantal voorbeelden: 

  • Symptomen van progesteron tekort 
  • Leververvetting oorzaak hoofdpijn
  • Wat doet het COMT-gen 
  • Wat te doen bij een verwaarloosde hersenschudding 
  • Hoe hersenschudding herstel bevorderen 
  • Symptomen post contusie syndroom 
  • Zwemmen met slijmbeursontsteking in schouder 
  • Herstel gescheurde kruisband na operatie 
  • Carpaal tunnel syndroom oefeningen na operatie 

In Google wordt een groot scala aan zeer specifieke medische vragen gesteld

Het antwoord: Medische blogs

Wanneer jij op jouw website een medische blog bijhoud, waarin je frequent – bijvoorbeeld twee keer per maand – een artikel toevoegt waarin een vraag wordt behandeld die betrekking heeft op jouw medisch specialisme, dan is het een kwestie van tijd voordat Google deze artikelen gaat zien en de zorgvrager ze gaat lezen. 

Zo leren wij elke week weer bij over de zoektermen en vragen die rondom een medisch specialisme worden gesteld. Je kan het zo specifiek of specialistisch niet bedenken, of er worden vragen over gesteld in Google. Het is daarbij opvallend dat de meeste zoekwoorden software deze termen en vragen niet herkent. 

content marketing medisch specialisten

Google Search Console

Een verklaring kan zijn dat er nog betrekkelijk weinig digitale content wordt geschreven in de medische wereld. Althans, niet op gerichte en doelmatige schaal. Zo heeft het algoritme van Google weinig houvast voor het opslaan of indexeren van deze data. 

Omdat medische content marketing bij onze core-business behoort, beschikken wij over een zeer betrouwbaar programma die dergelijke harde data wél geeft: Google Search Console. Dit software programma is gekoppeld aan websites en leest de scores van de harde data óp die website. En wij hebben voor tientallen medisch specialisten, specifieke content geschreven.

In de medische wereld wordt nog betrekkelijk weinig digitale content geschreven

Waarom werkt medische content zo goed?

Eenmaal live op een website, wordt een stuk tekst – eigenlijk data, want zo lezen de Google bots jouw website – geïndexeerd. Hoe langer een stuk data beschikbaar is, wanneer een relevante zoekterm die voorkomt of lijkt op die data, hoe vaker en beter dat stuk data voor die zoekterm wordt geïndexeerd aan gaat “ranken”

In online marketing termen noemen we dit “SEO”: Search Engine Optimization, die grofweg 250 datapunten kent die allemaal met elkaar samenhangen. De leeftijd van een stuk tekst is er slechts één van, maar wel een hele belangrijke. Zo gelden ook frequentie, omvang en focus als belangrijke criteria. 

En daar zit het het succes in, juist voor medisch specialisten. 

Miljoenen zorgvragen in Google

De medische informatiebehoefte in bij mensen is enorm. Rondom één onderwerp kunnen duizenden vragen worden gesteld. Als dit wordt vergeleken met het aanbod van content op websites van medisch specialisten kunnen we in ieder geval één conclusie trekken: Het is ronduit mager.

Als je rondom één onderwerp 5 of 10 artikelen hebt geschreven, ben je in termen van Google feitelijk al dé autoriteit binnen het internet op dat gebied. Al zouden tien medisch specialisten op hetzelfde gebied in een regio, over dezelfde aandoening elke maand meerdere artikelen schrijven, dan is dat in termen van marktaandeel en bereik nog steeds verwaarloosbaar.

Ze zouden niets, maar dan ook niets van elkaars online activiteiten merken. Simpelweg omdat de markt zo enorm groot is.

Website voor tandarts

Herschuddingen, hormonen en gewrichten

Terug naar het eerder genoemde rijtje aan specifieke medische vragen. Deze data komt uit de website van klanten van ons, waarvoor wij nu 2 a 3 jaar medische artikelen schrijven. Per website moet je denken aan inmiddels zo’n 25, 50 of 75 artikelen. En elke maand komen er daar 1 a 4 bij. 

De resultaten? 

  • In 2020 bezochten 23.000 mensen de website van de functioneel neuroloog voor vragen over hersenschuddingen. 
  • 6.000 mensen bezochten de website van de orthopedisch therapeut met vragen over revalidatie. 
  • En 3.000 mensen stelden Google een vraag over hormonen en gen-problemen. 

En ja, hier kwamen en komen heel veel nieuwe cliënten uit. In deze gevallen is de website zelfs het belangrijkste kanaal voor continuïteit van de praktijk geworden. 

Hoe helpt Medifactor medisch specialisten met content marketing?

Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.
Met onze medische, marketing en bedrijfskundige kennis kunnen wij jou als zorgpraktijkhouder op elke schaal helpen bij de ontwikkeling van jouw praktijk.

Wie is Medifactor

Wij zijn er voor zorgorganisaties die een duidelijke koers willen varen.

Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.

Plan een vrijblijvend adviesgesprek

Telefoongesprek met een online zorgmarketing expert

Fout: Contact formulier niet gevonden.

+31 (0)850292512

[email protected]

Blijf op de hoogte

Uitgelichte Artikelen