Jerry Groot – Eigenaar en Consultant
De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen karakter te behouden.
Het bouwen van websites voor zorginstellingen
In dit artikel lees je:
- Voor welke typen zorginstellingen wij werken
- Over onze ervaringen bij 2 specialistische zorgcentra
- Met welke zaken je als zorginstelling bij websites rekening moet houden
Websites voor diverse zorginstellingen
Ook bij een moderne zorginstelling hoort anno 2021 een functionele website. Een goed werkend online platform kan niet meer worden gezien als “nice to have”, maar is een belangrijk onderdeel geworden van de dagelijks bedrijfsvoering.
Nu kunnen doel en functie van deze websites behoorlijk van elkaar verschillen. Als je in de eerste lijn werkt kan naast gebruiksvriendelijkheid, conversie ook belangrijk zijn als het nodig is om nieuwe patiënten te werven.
Bij zorginstellingen zonder commerciële belangen, kan de informatieve functie het belangrijkst zijn. Ook kunnen bepaalde technische integraties nodig zijn, zoals bijvoorbeeld patiëntenportalen of databases voor documenten.
Bij Medifactor hebben wij vooral ervaring met websites die op een meer commerciële basis iets moeten toevoegen aan de instelling. In dit artikel bespreken wij graag onze ervaringen bij de bouw van de websites voor een Neurologisch Centrum en een Sportmedisch Centrum.
“
“
Een functionele website is een belangrijk onderdeel van de dagelijkse bedrijfsvoering van de zorginstelling.
Websites voor specialistische zorg
Voor twee bijzondere centra hebben wij websites gebouwd, gericht op gespecialiseerde zorg. De ene instelling betreft een centrum voor sportmedische, integrale gezondheidszorg. De andere behandeld mensen met complexe neurologische klachten.
Beide instellingen zijn commercieel en bieden de zorgvrager zeer hoge waarde en complete ketenzorg. We kunnen rustig zeggen dat de wijze van aangeboden zorg uniek is. Alle benodigde kennis is in huis en alle ketendeelnemers zijn verenigd. De zorgconsument is voor zijn klachten op dit gebied hier aan het juiste adres.
Hiermee wordt direct duidelijk wat het doel van de beide websites is: Specifieke zorgvragers aantrekken, hen een goede gebruikerservaring bieden en ervoor zorgen dat zij contact opnemen met de centra. Bijvoorbeeld vanwege sportblessures of hersenletsel.
Aanpak website sportmedisch centrum
Dit sportmedische centrum maakt onderdeel uit van een groot nationaal sportcomplex. Bedoelt en toegankelijk voor de lokale sportclubs, maar ook sterk uitgerust voor wedstrijden en competitie op internationaal en professioneel niveau.
Het uitgangspunt bij het maken van deze website was het definiëren van de persona’s voor wie deze website belangrijk is. Doelgroepen dienen zich sterk te kunnen identificeren met de content en met een prettige customer journey bij de juiste zorgprofessional uit te komen.
De instappunten op de website werden als volgt aangenomen:
- “Ik speel basketbal en heb een knieblessure, hoe kunnen zij mij helpen?”,
- “Ik zoek een specialist [ze hebben 14 disciplines] en wil daarmee een afspraak maken,
- “Ik heb een spierscheuring en wil snel weer kunnen sporten, wie kan mij het beste helpen?”
Zo hebben wij een homepage gemaakt die vooral de (inter)nationale allure van verenigde sportmedische kennis moest ademen. De instappunten op de website voor de persona’s zijn bijvoorbeeld landingspagina’s voor bezoekers uit Google Ads, die met veel gebruiksgemak een afspraak kunnen maken met de sportarts, fysiotherapeut of osteopaat.
Of uitgebreide blog pagina’s waarin antwoord wordt gegeven op specifieke sportblessures, klachten en behandelingen. Met gepaste call-to-actions worden deze mensen naar de specialisten begeleidt die hen een totaaloplossing kunnen bieden.
Aanpak website neurologisch centrum
Dit centrum voor functionele neurologie helpt mensen met complexe neurologische klachten en een scala aan lichamelijke klachten die en neurologische grondslag (kunnen) hebben. Whiplash, ADHD en het Post Commotioneel Syndroom zijn voorbeelden daarvan.
In de kern betreft het hier een intensief behandelprogramma waarbij patiënten in meerdere dagen verspreid over een aantal weken worden behandeld en gevolgd. Kenmerkend voor de populatie is dat ze reeds een lange reis in het zorglandschap hebben afgelegd, zonder succes.
Hun klachten beïnvloeden hun leven zodanig dat normaal functioneren moeilijk mogelijk is. De boodschap op de website is dus: Je bent hier bij een internationale specialist voor complexe neurologische klachten. Als wij jou behandelen, zal je weer normaal kunnen functioneren.
Met zeer uitgebreid foto en videomateriaal wordt uitleg gegeven over de klachten, het behandelprogramma en komen deelnemers aan het woord. Er volgt een uitgebreide “journey” door de website op basis van de behoeften die mensen hebben: Weer sociaal actief kunnen zijn, aan het werk kunnen of verlost zijn van hoofdpijn.
Zorginstelling met online vraagstuk?
Werk je in de zorg en “moet je iets met online”? Bij Medifactor hebben wij de afgelopen jaren veel ervaring en data opgebouwd voor diverse zorgbedrijven. Denk aan eerstelijns praktijken als fysiotherapeuten, psychologen en tandartsen.
Ook meer specialistisch werk voor private klinieken die bijvoorbeeld in DNA-onderzoek of neurologie zitten behoort tot ons portfolio. En overal geldt dat in een zekere mate de online wereld een groeiende rol bekleedt.
Plan daarom eens een vrijblijvend gesprek met ons in. We luisteren graag naar welke rol online voor jou speelt en welke kansen er zijn.
Wie is Medifactor
Wij zijn er voor zorgorganisaties die een duidelijke koers willen varen.
Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.
Blijf op de hoogte
Uitgelichte Artikelen
Een geschikte website voor jouw zorginstelling
Home / Blog / Een geschikte website voor jouw zorginstellingEen geschikte website voor jouw zorginstellingZorginstellingAuteur: Jorg Gabriëls Leestijd: 5 min Jorg Gabriels - Consultant De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen...