Jorg Gabriels – Consultant
De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen karakter te behouden.
Een geschikte website voor jouw zorginstelling
In dit artikel lees je:
- De verschillen tussen eerste- en tweedelijns zorginstellingen
- Welke elementen belangrijk zijn voor elke soort zorginstelling
- Hoe je jouw positie in de zorgketen versterkt doormiddel van je website
Eerste- en tweedelijns zorginstellingen
Als eerstelijns zorginstelling weet je dat patiënten zonder verwijzing bij jou terecht kunnen. Zodra zij ergens last van hebben, kunnen zij direct een afspraak bij jouw praktijk maken. Zo ben je bijvoorbeeld werkzaam als huisarts, tandarts, fysiotherapeut of een andere vorm van eerstelijns zorginstelling. Jouw praktijk is dan ook direct toegankelijk voor (nieuwe) patiënten.
Bij tweedelijns zorginstellingen werkt dit anders. Zo kan een zorgvrager enkel terecht bij een tweedelijns zorginstelling wanneer zij een verwijzing hebben gekregen van bijvoorbeeld de huisarts. Veelal zullen patiënten van tweedelijns zorginstellingen doorverwezen zijn door eerstelijns zorginstellingen.
Doordat er een verschil is in de manier waarop zorgvragers in aanmerking komen met eerste- en tweedelijns zorginstellingen dien je hier ook rekening mee te houden met het inrichten van je website. Het is belangrijk dat je duidelijk maakt hoe een patiënt in aanraking kan komen voor de zorg die jij verleent.
Welke website elementen zijn belangrijk voor jouw type zorginstelling?
Of je nu een eerstelijns of tweedelijns zorginstelling bent, een website zal veel waarde voor jou bieden. Een website is niet alleen het visitekaartje van jouw instelling, maar zal ook zorgen voor een nieuwe stroom aan cliënten. Echter zit er wel een verschil in de opbouw van de website tussen eerste- en tweedelijns. Zoals bekend kunnen zorgvragers zonder verwijzing bij eerstelijns zorginstellingen terecht maar dienen ze bij tweedelijns zorginstellingen wel een verwijzing te hebben. Werk daarom ook vanuit deze gedachte wanneer jij jouw website gaat of laat bouwen.
Website voor eerstelijns zorginstellingen
Omdat zorgvragers zonder verwijzing bij jou terecht kunnen, zullen zij zelf actief op zoek moeten om erachter te komen wie de juiste zorg aan hen kan bieden. Om deze reden zal jouw website de doorslaggevende rol kunnen spelen in de keuze die de zorgvrager maakt. Verschillende elementen zullen dan ook bijdragen om de keuze te vergemakkelijken.
Denk bijvoorbeeld aan het inzetten van voldoende opvallende call-to-action knoppen of bouw vertrouwen op door reviews van bestaande klanten toe te voegen. Jij wil er namelijk voor zorgen dat jouw website bijdraagt aan nieuwe cliënten.
Website voor tweedelijns zorginstellingen
Als tweedelijns zorginstelling werkt het voor jou net wat anders dan voor een eerstelijns zorginstelling. Jouw doel is namelijk niet zozeer om nieuwe cliënten te werven met behulp van jouw website, zij zullen namelijk hoe dan ook eerst een verwijzing moeten hebben. Maar wat is dan wel belangrijk als je jouw website gaat of laat maken?
Het antwoord zit hem in de identiteit van jouw instelling. Is het namelijk voor jou belangrijk om de patiënt te informeren? Voeg dan bijvoorbeeld een aantal verhalen toe hoe patiënten van jou in het verleden behandeld zijn. Maar wil je anderzijds bijvoorbeeld juist kenbaar maken dat jij bestaat en de juiste zorg kan bieden? Leg dan uit wat jouw werkwijze is en biedt hoge relevantie op de vragen die zorgvragers hebben wanneer zij doorverwezen zijn.
Het kan natuurlijk ook een combinatie van meerdere doelen zijn. Bedenk daarom goed wat voor jou van belang is en wat jij wil bereiken met jouw website.
“
“
Met een goed ingerichte website zal jij jouw positie in de zorgketen versterken.
Hoe je jouw positie in de zorgketen versterkt dankzij jouw website
Digitaal wordt steeds belangrijker in de wereld. Wanneer mensen bijvoorbeeld met een vraag zitten, zullen zij als eerste Google erbij pakken en op zoek gaan naar het antwoord. Zo zouden zij kunnen opzoeken waar de pijn in hun nek vandaan komt, of waarom de pijn aan hun kiezen niet wegneemt. Doordat de digitale wereld steeds belangrijker wordt, is het van belang dat jij als zorginstelling hierop inspeelt en een juiste website hebt voor jouw zorginstelling.
Met een goed ingerichte website zal jij daarom jouw positie in de zorgketen versterken. Of jouw belang nu ligt bij het verschaffen van informatie of juist het werven van nieuwe cliënten, door online op de juiste manier aanwezig te zijn laat jij de zorgvrager zien dat jij hen de juiste hulp kan bieden bij hun vragen. Wil je weten hoe je dit op de juiste manier doet? Wij kunnen je daarbij helpen.
Wie is Medifactor
Wij zijn er voor zorgorganisaties die een duidelijke koers willen varen.
Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.
Blijf op de hoogte
Uitgelichte Artikelen
Websites voor zorginstellingen – Ervaringen van Medifactor
Home / Blog / Het bouwen van websites voor zorginstellingen Het bouwen van websites voor zorginstellingen ZorginstellingenAuteur: Jerry Groot Leestijd: 5 min Jerry Groot - Eigenaar en Consultant De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun...