Website laten maken Fysiopraktijk
Laatste update: 6 september 2024
Auteur: Medifactor
Sales en Marketing expert voor fysiotherapie
Website laten maken Fysiopraktijk
Laatste update: 6 september 2024
Auteur: Medifactor
Sales en Marketing expert voor fysiotherapie
Medifactor
Daarnaast is goed vindbaar worden met jouw website net zo belangrijk; als je niet zichtbaar bent, dan komen patiënten ook niet naar jouw praktijk.
In dit artikel vertellen we je alles over het proces en de eisen van een professionele website.
1. Website laten maken als fysiopraktijk: Waar moet je aan voldoen?
2. Laat jouw identiteit als fysiotherapeut in de website zien
3. Zo ziet een converterende website van een fysiopraktijk er uit
4. Dé website voor jouw fysiotherapiepraktijk laten maken
4. Dé website voor jouw fysiopraktijk laten maken
- 4.1. Fysiotherapeut website laten maken? Wij helpen je verder!
- 4.2. Een sterke basis bouwen we met slimme software
- 4.3. Het proces van het maken van een passende website
- 4.4 . Een perfect afgestemde website bouwen we samen met jou
- 4.5. Wat zit er allemaal op en aan een moderne fysio website?
- 4.6. Het optimaliseren en onderhouden van jouw website
Medifactor
1. Website laten maken als fysiopraktijk: Waar moet je aan voldoen?
1.1. Het belang van een gespecialiseerde website voor fysiotherapie
Bij een moderne fysiotherapiepraktijk hoort een degelijke website. Jouw digitale praktijk is tegenwoordig het eerst waarmee mensen kennis maken als ze met jou in aanraking komen; het is het visitekaartje van jouw praktijk. Het laten maken van een dergelijke website is dus van groot belang.
Jouw website heeft een grote invloed op de keuze van een potentiële cliënt om uiteindelijk naar jouw praktijk toe te komen. Ook is de website een belangrijk platform waarmee klanten contact kunnen opnemen en online een afspraak maken. Wanneer dit niet goed functioneert loop je onnodig klanten mis. Dit is natuurlijk doodzonde.
1.2. Doelstellingen van een website laten maken als fysiopraktijk
Een website heeft niet altijd maar één doel, maar kan meerdere doelstellingen vervullen.
Voorbeelden van doelstellingen die je kan hebben wanneer je als fysiotherapeut een website wil laten maken zijn als volgt:
- Een net, digitaal visitekaartje
- Mijn huidige patiënten moeten makkelijk online een afspraak kunnen maken
- Het moet een platform worden voor groei, want ik wil uitbreiden
- Ik ben de absolute specialist op deze therapie en dat ga ik uitdragen
- Anders …
1.3. Wat moet er goed geregeld zijn bij een fysio website?
Zoals hierboven te lezen is kun je tal van doelen hebben met een website voor jouw praktijk.
Maar wat er ook bij jou past, wij adviseren in ieder geval altijd de volgende zaken goed te regelen:
- Zoek een webbouwer met verstand van fysiotherapie. Dit zorgt voor meer inhoudelijke kwaliteit en een betere ervaring voor jouw bezoekers.
- Neem een fatsoenlijk hostingpakket. Zo blijft software als WordPress goed up-to-date en veilig. Wijzigingen op je website doorvoeren gaat dan ook beter.
- Maak alles meetbaar. Je wilt weten hoeveel bezoekers je hebt, waar ze vandaan komen en welke knoppen en formulieren ze gebruiken. Dit kan met Google Analytics, Google Search Console en Google Tag Manager.
Plan vrijblijvend adviesgesprek in
> Een videocall van ongeveer 30 min
> Direct inzicht in kansen voor jouw praktijk
> Samenvatting van de belangrijkste zaken in je mail!
Klik HIER om de afspraak in te plannen
“Een webbouwer met verstand van fysiotherapie geeft jouw bezoekers een betere ervaring”
-Medifactor-
Medifactor
2. Laat jouw identiteit als fysiotherapeut in de website zien
2.1. Toon de soorten fysiotherapie die je aanbiedt
Ondanks dat er genoeg mensen zoeken naar een algemene fysiotherapeut, spreken toch veel therapeuten wel van een bepaalde koers binnen de praktijk.
Voorbeelden hiervan zijn een focus op de longen (omdat ze veel COPD patiënten zien) of een focus op orthopedie (omdat ze veel sportblessures behandelen).
Dit is ook zeker niet onlogisch; je wilt opvallen in de fysiotherapie markt en hebt van nature ook al een voorkeur voor het type behandelingen dat je aanbiedt.
Wel is het zaak om de type behandelingen die je aanbiedt ook prominent naar voren te laten komen in jouw website.
2.2. Laat zien dat jij dé expert bent binnen jouw specialisatie
Naast het benoemen van de therapieën en behandelingen als die dergelijke klachten en aandoeningen moeten verhelpen, is het goed om te benadrukken dat je ergens echt heel goed in bent.
Vertel gerust dat jij dé specialist bent in bekkenklachten of kinder motoriek. Laat dit dan ook terugkomen in een aparte sectie van jouw website, of benoem het eventueel ook prominent op jouw homepage.
Daarnaast zijn er nog andere voordelen die een website met sterke medische content heeft voor jouw fysiotherapiepraktijk.
Zo zorgt dit ervoor dat jouw website goed vindbaar is in Google op de zoekwoorden die voor jouw praktijk relevant zijn.
Zo trek je de voor jou passende zorgvragers naar je toe.
Jerry vertelt je hiernaast meer over de waarde van goede medische content op jouw fysio website.
2.3. Onderstreep jouw fysiotherapeutische specialisme en werf hier klanten mee
Een andere mogelijkheid om jouw specialisatie duidelijk te maken aan klanten is om hierover te gaan schrijven. Dit doe je door blogs te gaan schrijven en deze te plaatsen op jouw website.
Wanneer je dit op een consequente en gerichte basis doet, haal je hier ook nog eens bezoekers mee binnen die online informatie zoeken.
Doordat mensen met klachten vaak via Google op zoek gaan naar informatie hierover, is dit een uitgelezen mogelijkheid om klanten te trekken met een bepaalde soort klachten.
Door te gaan bloggen over de onderwerpen waar naar gezocht wordt haal je deze zorgvragers naar jouw website.
Tip: nog geen inspiratie over de onderwerpen waar je over kunt gaan bloggen als fysiotherapeut?
Jerry geeft er hieronder 20 gratis aan je weg. Deze onderwerpen zijn op basis van marktinzichten en ervaring.
Plan vrijblijvend adviesgesprek in
> Een videocall van ongeveer 30 min
> Direct inzicht in kansen voor jouw praktijk
> Samenvatting van de belangrijkste zaken in je mail!
Klik HIER om de afspraak in te plannen
Medifactor
Uw strategisch en digitaal partner
Medifactor
3. Zo ziet een converterende website van een fysiopraktijk er uit
3.1. Waar moet ik op letten om conversies te behalen?
Als je eenmaal een bezoekersstroom op gang hebt op je website en alles is goed meetbaar, wordt het tijd om na te denken over hoe je zoveel mogelijk bezoekers contact met jou laat nemen; natuurlijk krijg je niet met iedereen contact.
En dat doe je zo:
1) Relevantie
Zorg voor een hoge relevantie door direct op je homepage aan te geven dat ze bij een fysiotherapeut zijn die goed is in X en Y.
Zo geef je de bezoeker direct een duidelijk beeld van wie je bent en wat je doet.
De plek om jouw potentiële patiënt direct een sterke indruk te geven over jouw praktijk en expertises is de homepagina.
Binnen enkele seconden moet de bezoeker al kunnen weten wat ze aan je hebben.
Want, anders gaan ze wellicht naar jouw concurrent…
2) Authenciteit
Met originele foto’s en/of video’s van de therapeuten in de praktijk zorg je voor een sterk gevoel van authenticiteit.
Een pagina met personeel is hiervoor een mooie optie.
Daarnaast is het goed om iets te vertellen ook iets over de historie van de praktijk. Zo wordt de potentiële cliënt al vertrouwd met de praktijk en neemt de kans toe dat deze ook daadwerkelijk bij jouw praktijk binnenstapt.
3) Call-to-actions
Call-to-actions: onmisbaar op een fysio website.
Het is belangrijk om de bezoeker een duidelijk pad te geven naar het doel dat ze hebben.
In de meeste gevallen is dit doel om contact op te nemen of een afspraak in te plannen.
Maak je dit zo makkelijk mogelijk, dan neemt de kans ook toe dat de bezoeker daadwerkelijk over gaat tot actie.
En…, zo neemt de kans ook toe dat deze dus daadwerkelijk jouw praktijk binnen lopen.
4) Testimonials & reviews
Plaats testimonials en reviews je cliënte iets laat vertellen over hun klacht en de prettige en resultaatgerichte wijze waarop jij hen geholpen hebt wekt veel vertrouwen.
Vrijwel alle zorgvragers van fysiotherapeutische zorg lezen reviews.
Heb je veel positieve reviews? Zorg dan dat bezoekers deze eenvoudig kunnen raadplegen.
5) Mobiele optimalisatie:
Zorg ervoor dat je website mobiel in orde is.
Klinkt misschien voor de hand liggend, maar dat is het in de praktijk niet altijd.
De meeste website worden door websitebouwers namelijk eerst ontworpen om goed voor de dag te komen op computerschermen.
Dit is ook logisch, want hier worden ze ook op ontworpen.
Echter gaat de vertaalslag naar een mobiele website vaak nog wel is mis.
En dat is zonde, want de mobiele versie wordt in de praktijk namelijk meer gebruikt dan de desktop versie.
70% van de mensen die een fysiotherapeut zoekt doet dit op zijn of haar smartphone.
Hierdoor is het enorm belangrijk dat dit goed in orde is.
3.2. Aan wat voor cijfers moet ik denken op het gebied van conversies?
Om je een idee te geven wat de standaarden zijn in de fysiotherapie: tussen de 3% en 7% van de bezoekers neemt uiteindelijk contact op (gebaseerd op websites van tientallen fysiotherapeuten die in ons beheer zijn).
Wat we hiermee bedoelen?
Dat van de 100 bezoekers op jouw website, ongeveer 3 tot 7 ‘converteren’. Een conversie is in algemene zin een contactaanvraag bij jouw fysiotherapie, zoals een belletje, mail of iemand die direct een afspraak maakt.
Vergeleken met vele andere branches zijn deze getallen nog behoorlijk hoog; als rule-of-thumb wordt vaak een conversiepercentage van 2% aangehouden voor websites zoals webwinkels.
Hoe je ervoor zorgt dat jouw website zo goed mogelijk converteert vertellen we je in de video hiernaast.
3.3. Hoe worden de conversies op mijn fysiotherapie website gemeten?
Nu we weten wat er globaal met een conversie wordt bedoeld en aan wat voor getallen we hierbij moeten denken vraag je je wellicht af; maar hoe meet je deze conversies dan? Deze gegevens worden bijgehouden door Google, wanneer je de Google programma’s hiervan koppelt aan jouw website.
Zo is er Google Analytics; hierin worden tal van gegevens over jouw bezoekers bijgehouden, zoals de leeftijd, demografie van bezoekers en nog veel meer.
Hierin kan ook worden ingesteld dat conversies worden bijgehouden. Hetzelfde geldt voor Google Ads wanneer je hiermee in Google gaat adverteren.
Naast het werven van bezoekers met jouw website zijn er nog tal van andere kanalen om cliënten te werven.
In de volgende blog vertellen we je daar graag meer over: ‘5 geavanceerde vormen van online marketing voor fysiotherapeuten‘.
Plan vrijblijvend adviesgesprek in
> Een videocall van ongeveer 30 min
> Direct inzicht in kansen voor jouw praktijk
> Samenvatting van de belangrijkste zaken in je mail!
Klik HIER om de afspraak in te plannen
“Bij een moderne fysiotherapiepraktijk hoort een degelijke website. Jouw digitale praktijk is tegenwoordig het eerst waarmee mensen kennis maken als ze met jou in aanraking komen; het is het visitekaartje van jouw praktijk.”
-Medifactor-
Medifactor
4. Dé website voor jouw fysiopraktijk laten maken
4.1. Fysiotherapeut website laten maken? Wij helpen je verder!
Wij als Medifactor hebben dit al voor vele tientallen fysiopraktijken gedaan! We weten dus exact wat hierbij belangrijk is om van jouw website een converterende website te maken, waar je ook daadwerkelijk cliënten mee in jouw praktijk krijgt.
Hiernaast vertellen we je graag in het kort welke 10 elementen een sterke website zeker moet bevatten.
4.2. Een sterke basis bouwen we met slimme software
Wij bouwen onze sites op basis van WordPress. Deze naam komt je wellicht al bekend voor; het is namelijk de bekendste software om een website mee op te bouwen.
Waarom wij WordPress gebruiken:
- Kostentechnisch: het bouwen van een website in WordPress is in de basis gratis; hierdoor komen er geen dure programmeerkosten en development kosten kijken bij het realiseren van een nieuwe website
- Flexibiliteit: door onze ervaring in WordPress weten wij exact hoe we zaken kunnen aanpassen. Dit scheelt ons veel tijd wanneer we mogelijk zaken gaan veranderen aan de website.
- Design: wij hebben al tal van websites in WordPress gemaakt, waardoor wij precies weten hoe we een mooie en professionele website kunnen opleveren.
4.3. Het proces van het maken van een passende fysiotherapie website
Wij bouwen onze sites op basis van WordPress. Deze naam komt je wellicht al bekend voor; het is namelijk de bekendste software om een website mee op te bouwen.
Nu we inzichtelijk hebben wat er belangrijk is voor een website kunnen we gaan beginnen om deze samen te gaan creëren.
Dit is proces is verre van een eenzijdig proces, waar jij als fysiotherapeut ons de opdracht geeft om een website te gaan maken en wij deze vervolgens uit het wilde weg gaan maken. We nemen hiervoor eerst een paar stapjes terug.
4.4. Een perfect afgestemde fysiotherapie website bouwen we samen met jou
We gaan in gesprek en gaan samen nadenken over datgene dat jij wilt bereiken met de website.
- Wat moet de website uitstralen?
- Hoe zien jouw klantenkring eruit?
- Wat is de zorgvraag die de klant beantwoord wil zien?
- Hoe overtuigen we deze om naar jou te komen?
Al deze vragen zijn belangrijk alvorens we überhaupt aan het daadwerkelijk bouwen van de website.
4.5. Wat zit er allemaal op en aan een moderne fysiotherapie website?
Zoals eerder gezegd vormt WordPress de basis van de website; dit is het programma waar de website op draait. Echter zijn er nog andere tools die wij aan de site verbinden.
Hieronder een kort overzicht van de relevantste tools:
Google Analytics
In het kort meet Google Analytics (afgekort GA) de bezoekers die op jouw website terecht komen. En dit is gedetailleerder dan je misschien zou denken!
Van woonplaats, tot aan leeftijd of het (mobiele) apparaat waar vandaan deze de website bezoekt. GA gebruiken we echter met name om de conversies bij te houden van jouw website, wat natuurlijk hartstikke belangrijk is.
Google Ads
Hét programma om online mee te adverteren. Met dit programma reserveer je een plaats in de Google resultaten.
Je hebt deze advertenties (bovenaan) de zoekresultaten in de belangrijkste zoekmachine vast al wel eens voorbij zien komen!
Met Google Ads voor fysiotherapeuten hebben wij al enorm wat ervaring en we weten precies hoe we hier een winstgevende machine van maken.
Onmisbaar in een sterke online strategie als fysio.
Yoast wordpress plug-in
Ook wij maken gebruik van de zogenaamde ‘Yoast’ plug-in voor WordPress. De technische details hiervan zijn niet belangrijk, maar in het kort zorgt deze ervoor dat we snel en eenvoudig kunnen zorgen dat de pagina’s op jouw website perfect zijn geoptimaliseerd om goed te worden gevonden in Google.
4.6. Het optimaliseren en onderhouden van jouw website
Het is niet zo dat – wanneer de basis van de website is opgeleverd – hier niet meer naar omgekeken dient te worden. Verre van zelfs; dan begint het echte werk pas!
Wij laten je hierbij niet in de steek. We gaan samen kijken hoe we het onderste uit de kan kunnen halen van jouw website.
Dit doen we o.a. door sterke Google advertenties op te stellen en specialistische blogs te schrijven. Hiermee halen we verkeer binnen naar jouw website waar je rendement uit behaalt.
Hoe helpt Medifactor fysiotherapeuten met een passende website?
Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten, Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.
Met onze medische, marketing en bedrijfskundige kennis kunnen wij jou als zorg praktijkhouder op elke schaal helpen bij de ontwikkeling van jouw praktijk.
Plan vrijblijvend adviesgesprek in
> Een videocall van ongeveer 30 min
> Direct inzicht in kansen voor jouw praktijk
> Samenvatting van de belangrijkste zaken in je mail!
Klik HIER om de afspraak in te plannen
Zullen we een gesprek inplannen?
Meer omzet en een betere winstmarge? Ben je benieuwd naar wat kleine commerciële aanpassingen voor jouw praktijk kunnen betekenen? Spar er vrijblijvend met Jerry over. Op deze pagina kun je jouw adviesgesprek inplannen.
Zullen we een gesprek inplannen?
Meer omzet en een betere winstmarge? Ben je benieuwd naar wat kleine commerciële aanpassingen voor jouw praktijk kunnen betekenen? Spar er vrijblijvend met Jerry over. Op deze pagina kun je jouw adviesgesprek inplannen.