Jorg Gabriels – Consultant
De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen karakter te behouden.
De resultaten van medische blogs voor fysiotherapeuten
In dit artikel lees je:
- Het belang van medische content voor fysiotherapeuten
- Hoe je het effect van medische content kunt meten
- De resultaten van praktijken waar wij voor schrijven
Het belang van medische content voor fysiotherapeuten
Als fysiotherapeut kun je op verschillende manieren jouw fysiotherapie praktijk onder de aandacht krijgen bij zorgvragers. De meest geschikte manier is om dit via Google te doen. Zodra een zorgvrager ergens last van heeft, gaat deze als eerste informatie opzoeken via Google. Deze persoon zal dan gaan kijken waar de pijn precies vandaan komt en vervolgens hoe deze verholpen kan worden.
Als praktijkhouder kun jij ervoor zorgen dat deze zorgvrager bij jou terecht komt. Dit kun jij doen door ze informatie te geven over de klacht(en) die zij opzoeken. Dit doe je door inhoudelijk te schrijven over de aard van de klacht en hoe deze bij jouw praktijk verholpen kan worden. Dit worden blogs of medische content genoemd. Met deze blogs geef je inhoudelijk informatie over de klacht en toon je aan dat jij de zorgvrager kan helpen bij deze klachten. Hiermee creëer je een vertrouwd gevoel voor de zorgvragers.
Hoe meet je het effect van medische content?
Wanneer je medische content gaat toevoegen aan je website, zal hier een extra sectie op jouw website aangemaakt worden onder de naam “blog” of “nieuws”. In deze berichtenpagina zullen de blogs gevuld worden waar website bezoekers hun informatie vandaan kunnen halen. Echter wil je ook graag weten of deze blogs hun werk doen: trekken ze bezoekers? Worden ze gelezen? Worden ze vertoond in Google?
Dit zijn pas enkele vragen die opgeroepen worden bij het plaatsen van medische content op jouw website. Gelukkig kun je al deze data meetbaar maken. Dit wordt gedaan met de programma’s Google Search Console en Google Analytics. Met deze programma’s kun je meten hoe vaak een blog vertoond wordt, hoe vaak erop geklikt wordt en nog vele andere relevante zaken.
Google maakt onderscheid tussen paid en organic searches. Zoals de naam het al zegt, als je ervoor betaald (paid) dan betaal je om hoger in Google te staan. De organische resultaten (organic) worden behaald door goed inhoudelijk te schrijven. Dit wordt bijvoorbeeld bereikt met het schrijven van medische blogs.
“
“
Met behulp van Google Analytics en Google Search Console maak je jouw website meetbaar.
De resultaten van medische content
Wanneer je begint met het leveren van toegevoegde waarde in de vorm van medische content en de juiste programma’s hebt ingesteld voor de metingen, kun je gaan beginnen met het analyseren van de resultaten. Wij schrijven maandelijks voor tientallen fysiotherapie praktijken en zullen een aantal resultaten met jullie delen. De resultaten die wij delen zijn dus echte voorbeelden van praktijken waar wij voor schrijven.
Bij medische content is het belangrijk om enkele uitgangspunten goed in beeld te hebben. Google heeft namelijk tijd nodig om blogs te “ranken”. Dit houdt in dat zij gaan kijken hoe een blog scoort onder de lezers. Klikken zij op de link die hen getoond wordt bij bepaalde vragen die zij opzoeken in Google? Lezen zij ook echt de tekst op de site? Voegt het waarde toe aan de lezer?
Zodra Google merkt dat het goed gewaardeerd wordt onder de zorgvragers komt het hoger in Google te staan onder de organische zoekresultaten. Wij zien geregeld terug dat dit ongeveer 6 maanden duurt voordat het goed rankt in Google. Maar zodra het goed scoort, dan blijft dit ook voor lange tijd hoog staan in Google. Daarom kan het zijn dat een artikel (dat maar 1 keer geplaatst hoeft te worden), over 3 jaar nog steeds voor nieuwe cliënten zorgt.
Het is daarom een erg duurzame manier van nieuwe cliënten werven, maar het heeft even tijd nodig voordat het gewaardeerd wordt door Google, zoals in de afbeelding hieronder te zien is. Hoe meer artikelen je toevoegt, hoe sneller dit proces gaat. Google gaat dan namelijk prioriteit geven aan deze artikelen omdat de artikelen ervoor goed ranken.
De zoektermen
Bij het schrijven van medische content wordt er over een specifiek onderwerp geschreven dat relevant is voor jouw praktijk. Ben je gespecialiseerd in knieklachten? Schrijf hier inhoudelijk over. Ben je gespecialiseerd in herniaklachten? Richt je onderwerpen dan hier op. Hierbij is het belangrijk dat de zoekterm herhaaldelijk terugkomt, maar schrijf het niet 100 keer op. Het moet wel een goed lopend verhaal blijven.
Zoek ook een goede balans in schrijftaal. Het is goed om te laten zien dat je er inhoudelijk veel over weet, maar zorg wel dat de neutrale lezer de blog kan lezen zonder dat het vragen oproept. Dit is vaak een van de grootste uitdagingen als het gaat om het schrijven van medische content.
Wanneer je inhoudelijk schrijft over jouw expertises, is het interessant om te weten met welke zoektermen de zorgvrager op jouw website is gekomen. Dit is te halen uit Google Search Console. Daar waar de afbeelding hierboven aantoont hoeveel vertoningen alle blogs samen hebben opgeleverd in een periode van een jaar tijd, toont de afbeelding hieronder met welke zoektermen zij op de blogs zijn uitgekomen.
Waar komen de website bezoekers op uit?
Wanneer de zoektermen ingevoerd worden in Google door de zorgvrager, is het van belang dat zij de juiste informatie krijgen waar zij naar op zoek gaan. Dit doe je door de juiste pagina’s te vullen met de relevante informatie. Zodra de zoektermen zijn ingevoerd en de zorgvrager komt op jouw website uit, kun je monitoren op welke pagina zijn dan gekomen zijn.
Zo is in de afbeelding hierboven te zien dat de meeste klikken te herleiden zijn naar het zoekwoord “beknelde zenuw rug”. Omdat hier de meeste klikken op zijn, is het interessant om te weten op welke pagina zij dan uitkomen. In onderstaande afbeelding is dan ook te zien dat “fysiotherapie-bij-een-beknelde-zenuw-in-de-rug” de meest getoonde pagina is bij de zoektermen.
Medifactor en fysiotherapie praktijken
Wij schrijven al enkele jaren voor tientallen fysiotherapie praktijken medische content. Wij weten dan ook precies hoe een zorgvrager zich online beweegt en hoe jij hierop in kan spelen. Wil je daarom meer weten over hoe jij deze zorgvrager succesvol kan bereiken? Neem dan eens contact met ons op.
Wie is Medifactor
Wij zijn er voor zorgorganisaties die een duidelijke koers willen varen.
Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.
Blijf op de hoogte
Uitgelichte Artikelen
Complete online marketing voor fysiotherapeuten
Complete online marketing voor fysiotherapeutenLaatste update: 6 september 2024 Auteur: Medifactor Blog geschreven door Jerry Groot:Sales en Marketing expert voor fysiotherapieComplete online marketing voor fysiotherapeutenLaatste...
Zo start je jouw eigen fysiotherapiepraktijk en werf je cliënten met online marketing
Een eigen fysiotherapiepraktijk starten; iets waar je wellicht altijd al van gedroomd hebt. Gaat jouw wens snel in vervulling komen? Dan zijn er uiteraard een aantal belangrijke zaken waar je rekening mee moet houden om dit om een succes te laten worden.
Een gespecialiseerde website laten maken voor jouw fysiopraktijk
Website laten maken FysiopraktijkLaatste update: 6 september 2024 Auteur: Medifactor Blog geschreven door Jerry Groot:Sales en Marketing expert voor fysiotherapieWebsite laten maken FysiopraktijkLaatste update: 6 september 2024...