Home / Blog / Cliënten werven voor fysiotherapiepraktijken

Cliënten werven voor fysiotherapiepraktijken

Fysiotherapie

Auteur: Jerry Groot
Leestijd: 15 min

Jerry Groot – Eigenaar en Consultant

De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen karakter te behouden.

Cliënten werven voor fysiotherapiepraktijken

In dit artikel lees je: 

  • Hoe je cliënten kan werven voor fysiotherapiepraktijken
  • Welke marketingkanalen geschikt zijn voor fysiotherapeuten
  • Hoe je marketingactiviteiten kan meten voor meer resultaat

Track record met cliënten werven voor fysiotherapiepraktijken

Onze eerste klanten in de zorg waren fysiotherapeuten. Sindsdien hebben wij voor tientallen fysiotherapiepraktijken mogen werken en hen online op de kaart gezet. Daarbij hebben we voor deze praktijken altijd een continue groei gerealiseerd, continuïteit gebracht en focus in het aantrekken van specifieke doelgroepen.

Door onze kennis in de fysiotherapie branche en het online gedrag van de zorgvrager, zijn wij dé partner voor fysiotherapeuten als het gaat om groei en ontwikkeling van de praktijk. Wij zijn goed in staat om behoeften en doelstellingen te concretiseren naar marketingactiviteiten die bij hen passen en die het gewenste resultaat leveren. 

Voor het effectief aantrekken van nieuwe cliënten, het blijven prikkelen van bestaande cliënten en het borgen van de naamsbekendheid van de praktijk in de regionale markt, nemen wij in dit artikel de belangrijkste online marketing kanalen door.

Teamfoto Medifactor

Hoe werf je cliënten voor een fysiotherapiepraktijk?

In principe zijn er drie manieren te onderscheiden voor een pro-actieve aanpak om je fysiotherapiepraktijk in de regionale markt bekend te maken:

  • Je praktijk bekend maken in de paramedische zorgketen
  • Offline marketing, zoals onderzoeken, publicaties en papers
  • Online marketing, zoals zichtbaarheid in Google en op Social Media

In dit artikel bespreken we de online marketing. Binnen de online marketing voor fysiotherapeuten en paramedici zijn er vijf tot tien kanalen te onderscheiden om nieuwe cliënten aan te trekken en bestaande cliënten te blijven prikkelen.

Als deze kanalen met focus en een duidelijke strategie worden ingezet, zijn ze complementair aan elkaar en wordt het resultaat van het geheel van de kanalen groter dan de som der delen. Eenmaal geïntegreerd met elkaar noemen we dit ook wel de klantenreis of customer journey.

De zorgvrager wordt hierbij bedient en gevolgd vanaf het moment dat een zorgbehoefte ontstaat of wanneer er vragen over een lichamelijke klachten zijn. Dat moment ontstaat meestal wanneer deze vragen in Google worden ingevoerd en waar jij als fysiotherapeut direct een rol in kan spelen in het helpen en begeleiden van de zorgvrager.

Wij weten precies welk marketing kanaal op welk moment bij fysiotherapeuten past

Marketingkanalen die geschikt zijn voor fysiotherapeuten

Het type online marketing kanaal en de mate waarin dit wordt ingezet (daarmee bedoelen we meestal budget) hangt van een aantal zaken af. Een praktijk met één locatie kan andere plannen hebben dan een praktijk met tien locaties. Daarnaast kunnen er ook specialisaties zijn die de identiteit van de praktijk bepalen. 

We maken daarom eerst een overzicht van alle online marketing kanalen die je voor een fysiotherapiepraktijk kan inzetten. Daarna leggen wij in detail uit hoe ze worden uitgevoerd.

Marketing platformen:

  • De website van de praktijk als centraal contact en informatie platform
  • Het Google My Business profiel als “mini-homepage” van de praktijk 

Marketing Kanalen: 

  • Google Ads voor algemene fysiotherapie cliënten afspraken
  • Medische content voor een duidelijke identiteit en het aantrekken van specifieke klachten
  • Facebook en Instagram voor het communiceren van preventie en nazorg 
  • E-mail marketing voor het binden en opvolgen van cliënten en trajecten 
  • YouTube voor het creëren van sterke klantrelaties en beleving rondom de praktijk

We gebruiken hier het onderscheid tussen platformen en kanalen. Met verwijzing naar de eerder genoemde “klantenreis” of customer journey, vormen de kanalen de wegen naar het platform waar een goede gebruikservaring moet leiden tot contact. En dan gebeurd op het platform voor informatie en contact. De website dus.

Digitale marketing

Een website voor fysiotherapeuten

De website is voor een fysiotherapiepraktijk hét online platform voor contact en informatie, waarmee nieuwe en bestaande cliënten veel interactie hebben. Alle andere kanalen kunnen overigens in zekere zin ook stand-alone worden ingezet, maar het resultaat is altijd beter, groter en duurzamer wanneer de website op en top is ingericht. Dat wil zeggen, ingericht op een goede gebruikerservaring en conversie. Na interactie op de andere kanalen volgt namelijk vroeg of laat altijd een bezoek aan jouw website. Makkelijk contact kunnen maken door bijvoorbeeld een belknop of contactformulier, die vooral ook mobiel aantrekkelijk en gebruiksvriendelijk zijn, zijn dan belangrijk.

Andere belangrijke zaken die hieraan bijdragen zijn rijke en relevante informatie over de specialiteiten en voordelen van de praktijk (daarover straks meer) en een authentiek gevoel door het gebruik van professionele foto’s van de therapeuten. 

Ook het delen van klantervaringen is anno 2021 een plus, bijna een must. Met reviews (ook wel testimonials genoemd) laat je patiënten aan het woord met korte stukken tekst waarin ze vertellen over hun goede ervaringen bij jou, de resultaten van bijvoorbeeld een revalidatie traject en wat een goede lichamelijke gezondheid voor hen betekent.

Marketing kanalen fysio

Twee typen websites voor fysiotherapeuten

Voor fysiotherapeuten hebben wij twee typen websites: 

  1. Een specifiek voor fysiotherapiepraktijken ontworpen format   
  2. Een website die naar wens op maat gemaakt wordt

Het format hebben wij ontworpen nadat we enkele tientallen maatwerk websites voor fysiotherapeuten hadden gebouwd. Omdat na livegang vrijwel altijd werd doorgezet met een Google Ads campagne of contentstrategie, gericht op het aantrekken van bezoekers, hadden wij goed zicht op het bezoekersgedrag. 

Ondanks de visuele wensen en eisen, is de allerbelangrijkste functie van een website toch het (zoveel mogelijk) omzetten van bezoekers in patiënten. Het format voorziet hierin en is heel betaalbaar. 

Het is een moderne website met een prettige gebruikerservaring. Met authentieke foto’s van de praktijk en therapeuten (die behandelingen uitvoeren) creëren we bovendien een look & feel die goed bij de praktijk past. 

Daarnaast kunnen we ook een website op maat maken. Natuurlijk gebruiken wij hierbij onze kennis en ervaring, maar vooral ook de wensen van de praktijkhouder. De keuze tussen het format of de website op maat maken zijn soms heel persoonlijk en verschillend. 

Qua functie en resultaat zit er weinig tot geen verschil in de beiden typen websites. Met een maatwerk website is het wel beter mogelijk om de eigen identiteit maximaal te verwerken. Bij veel van onze klanten is dit belangrijk en daarom zien we dat er regelmatig voor een website op maat gekozen wordt. 

De format website kan binnen enkele weken volledig ingericht en online staan. Deze leveren wij voor €2250 ex btw. Een op maat gemaakte website leveren wij vanaf €5000 ex btw. De “productie” tijd hiervoor is ongeveer drie maanden.

Fysioworld Amsterdam

Google My Business profiel als “mini-homepage” van de praktijk

Zoals eerder gezegd, is de website van de fysiopraktijk hét platform voor contact en informatie. Daar moet aan worden toegevoegd dat voor sec (snel) contact, een compleet gevuld en regelmatig bijgehouden Google My Business profiel (Nederlandse vertaling = Google Mijn Bedrijf) minimaal zo belangrijk is. 

Wanneer mensen de naam van jouw praktijk een aantal keer gehoord hebben en een reden hebben om jou (online) te zoeken, dan voeren ze jouw naam in bij Google. Dat doen ze hoogstwaarschijnlijk omdat ze contact met jouw praktijk willen. 

Aan de rechterzijde van het scherm op een desktop en schermvullend op een smartphone onder de zoekbalk verschijnt dan jouw Google My Business profiel. Als het ware een preview van jouw praktijk met allerlei zeer praktische informatie. 

Google biedt veel opties om deze preview er aantrekkelijk uit te laten zien. Als je ervoor zorgt dat je alles goed invult en bijhoud, dan wordt het voor mensen aantrekkelijker en makkelijker om te kijken, klikken, bellen en navigeren.

Gekeken op een Smartphone volgen hier alle opties: 

  • De naam van je praktijk met sterrenbeoordeling (van je reviews) en voorvertoning van een foto.
  • Locatie informatie, openingstijden en je telefoonnummer inclusief Google Maps vertoning. 
  • Onder “overzicht” direct klikbare buttons naar je website, of om te bellen, navigeren, en labelen. 
  • Onder “posts” kan je informatieve updates over de praktijk plaatsen. Denk aan posts over revalidatietrajecten, behandelingen en de blogs die op je website staan. 
  • Onder “producten” kan je vermelden welke therapieën en behandelingen je doet.
  • Onder “reviews” staan gele sterren en regels tekst van jouw cliënten. Via de mobiele app kan je hen een WhatsApp link sturen waarmee ze in enkele seconden een review kunnen schrijven. 
  • Met de optie “foto’s” kan je veel actueel materiaal van je praktijk laten zien.

En tot slot kan je onder “over” een uitgebreide introductie doen van je praktijk en kunnen potentiële cliënten vragen stellen in de Google My Business-chat. Kortom, hoe meer aandacht je dit geeft, hoe aantrekkelijker en makkelijker contact tussen patiënten en praktijk via Google My Business wordt.

Google My Business

Google Ads voor directe algemene fysiotherapie afspraken

We noemen hier specifiek algemene fysiotherapie en zeggen “direct”, als een inkomende stroom aan contacten van mensen die direct een afspraak willen maken. Als je hiermee van start gaat duurt het enkele weken tot maximaal een aantal maanden voordat dit goed loopt. 

Google Ads zijn tekstadvertenties die bovenaan (als opzet en onderhoud goed worden uitgevoerd) de eerste pagina van Google verschijnen nadat iemand “fysiotherapeut + woonplaats” heeft ingevoerd in de zoekbalk van Google. De variatie in zoektermen is erg groot, dus voor dit artikel houden we het op de volgende voorbeelden: 

  • Fysiotherapeut in de buurt 
  • Fysiotherapeut afspraak maken 
  • Fysiotherapeut meteen terecht   

Wanneer jouw tekstadvertenties van goede kwaliteit zijn, is de kans op een top drie positie groot. Je maakt vervolgens een goede kans om ook daadwerkelijk te worden aangeklikt. Met “goede” bedoelen we in 3% tot 7% van de keren dat jouw advertentie vertoond wordt. 

Per keer dat je wordt aangeklikt (en de persoon die klikt jouw website bezoekt) betaal je aan Google een bedrag dat varieert van €0,30 tot €3,00. Dit grote verschil hangt van veel zaken af. Denk aan de plaats waar je adverteert – de randstad is duurder dan de provincie – en de concurrentie (dus jouw fysio-collega’s in dezelfde regio) die ook voor die term willen worden vertoond. 

Google Ads voor fysiotherapeuten werkt heel goed voor het type zoekende mensen dat al weet dat ze naar een fysiotherapeut moeten. Voor complexe klachten en behandelingen raden wij dit af, omdat mensen zich eerst willen inlezen. Er wordt wel veel geklikt als men een blessure heeft of specifieke klachten aan gewrichten of lichaamsdelen, maar geen contact gezocht. Althans, niet via de advertenties. Daarover later in dit artikel meer. 

Het rendement uit Google Ads wordt vaak een stuk hoger wanneer je een moderne en gebruiksvriendelijke website hebt. Als het makkelijk en aantrekkelijk is om contact te nemen of direct een afspraak in te plannen, zal een groter deel van de bezoekers dat natuurlijk ook doen.

Tandartspraktijk cliënten

Rendement van Google Ads voor fysiotherapeuten

Ondanks dat het rendement van Google Ads meestal “gevoeld” wordt wanneer er opvallend meer contact wordt genomen met de praktijk door mensen die een afspraak willen maken, raden wij toch altijd aan om een cijfermatige analyse te doen. 

Het kengetal dat hiervoor aan de kostenzijde leidend is, noemen we de “cost per lead”, ofwel de kosten van één aanmelding. Wel laten met een rekenvoorbeeld zien hoe je aan dat getal komt. 

We gaan in dit voorbeeld uit van een tijdseenheid van een maand. Dezelfde rekensom is per kwartaal of jaar te doen, wat bedrijfseconomisch betrouwbaarder en een meer representatieve return on investment is. 

Je betaalt Google voor de klikken op jouw tekstadvertenties. Een klik kan tussen de €0,30 en €3,00 kosten. Per maand kan je bijvoorbeeld €500 ter beschikking stellen aan klikken waarmee je 250 tot 500 bezoekers naar je website trekt. 

Bij een geschikte website resulteert dat in 15 tot 30 aanmeldingen. Men klikt op de tekstadvertentie, komt op de praktijkwebsite en vervolgens neemt ca 3% tot 8% ook echt contact op. Dit noemen we het conversiepercentage. 

Dit resultaat ontstaat niet zomaar. Google Ads is een dynamische advertentie programma waar regelmatig aan de instellingen moet worden gewerkt om relevante bezoekers tegen een betaalbare prijs te werven. Hiervoor betaal je een vast bedrag per maand aan Medifactor. 

Je betaalt Medifactor in dit voorbeeld €360 en Google €500. Dan heb je 30 aanmeldingen = €29 per aanmelding. Voor fysiotherapeuten is dit een goed rendement, omdat de omzet van één patiënt gemiddeld €300 is. 

Dat laat nog buiten beschouwing dat deze patiënt later nog eens terug kan komen omdat hij deze praktijk inmiddels kent, en de mond-tot-mond reclame die uit goede ervaringen ontstaat.

Google Ads

Duurzame stroom bezoekers met Blogs en YouTube

In de categorie “aan je praktijk werken” is het maken van waardevolle, evergreen content dé strategie voor het duurzaam aantrekken van website bezoekers en cliënten die bij jouw praktijk passen. Met “evergreen content” wordt content bedoeld die relevant blijft op de lange termijn.

Op jouw website betekent dit het consequent toevoegen van informatieve blogs die antwoord geven op vragen die mensen in Google stellen over lichamelijke klachten. Daarbij geldt dat hoe specifieker je over een type klacht schrijft, hoe meer bezoekers je daarvoor aantrekt. 

Als je meerdere blogs schrijft over orthopedische klachten, zal je bezoekers aantrekken met gewrichtsklachten. Je kan het nog specifieker doen door bijvoorbeeld veel of alleen over knieklachten of tennisellebogen te schrijven. Zo creëer je autoriteit voor de bezoekers en een sterke vindbaarheid voor Google. 

Omdat YouTube ook een zoekmachine is, kan je over jouw content ook video’s maken. Denk aan het volgen van revalidatie trajecten, therapeuten en cliënten aan het woord over het werk en de ervaringen met de praktijk. Als deze video’s volgens de zoekmachine optimalisatie richtlijnen van YouTube worden gemaakt, worden deze ook hier goed vindbaar. 

Het grote voordeel van video’s en blogs ten opzichte van andere marketingkanalen, is het duurzame karakter: het blijft er voor altijd staan en wordt over de tijd steeds beter geïndexeerd. Meer kijkers en lezers over tijd dus. 

Er zijn diverse software programma’s waarmee je data over zoektermen en vragen binnen Google kan bekijken. Zo kan je vaststellen welke informatiebehoefte er over lichamelijke klachten zijn. De belangrijkste programma’s die wij gebruiken zijn Google Search Console en Ahrefs.

Blogpagina Medifactor

SEO voor blogs en YouTube

Wanneer je artikelen over lichamelijke klachten of therapieën schrijft, of hierover video’s maakt, houdt dan rekening met de zoekmachine optimalisatie (ook wel SEO) richtlijnen van Google en YouTube. 

Beiden hebben een groot scala aan datapunten waarop jij jouw content kan afstemmen om deze zo beter vindbaar te maken op relevante zoektermen en vragen. Voor de overzichtelijkheid van dit artikel, benoemen we er een aantal. In een ander artikel gaan we hier uitgebreider op in.

Google: 

  • De laadsnelheid van je website en pagina’s 
  • Relevantie van content vs. zoekvraag 
  • Mobiele gebruikerservaring (Héél belangrijk als men direct een afspraak wil)
  • Links in de teksten tussen relevante pagina’s 
  • Autoriteit en omvang van je website 

YouTube: 

  • Geef je video-file de naam van zoekterm of vraag 
  • Sluit je video af met een call-to-action voor contact met jouw praktijk 
  • Zorg voor een relevante thumbnail. Dit is de voorvertoning van jouw video.
  • Geef je video een goede beschrijving, zodat de kijker weet wat hij kan verwachten
  • Leeftijd en omvang van je YouTube profiel
Fysio YouTube

Rendement uit blogs voor fysiotherapeuten

Mits je het “websitebezoekers meetsysteem” Google Analytics goed hebt ingericht, kan je voor de blogs ook goed uitrekenen wat het rendement is. Hierbinnen kan je namelijk goed filteren welke bezoekers er uit de organische resultaten komen. En bezoekers uit de blogs zijn altijd organische bezoekers. 

Bovendien trek je met de juiste strategie, een specifiek type bezoeker aan. Ben je bijvoorbeeld goed in het behandelen van rugklachten bij wielrenners? Schrijf dan één of twee blogs per maand daarover. Gespecialiseerd in handtherapie? Richt je content hierop.

Hoe meer blogs jij over bepaalde typen klachten schrijft, hoe beter Google jouw website als autoriteit daarvoor gaat zien. “hoe kom ik van pijn en stijfheid in handen af” is namelijk slechts één van de vele vragen die over handklachten gesteld wordt.

Bij Medifactor leveren wij deze blogs “hands-off” aan onze klanten. We doen een interview met de betrokken therapeut en overleggen samen onderwerpen, toon en koers. Vervolgens doen wij onderzoek, schrijven en plaatsen wij dit in een aantrekkelijk design op de website. Dit alles doen wij voor €315 per blog. 

Wij raden altijd aan om er twee per maand te laten maken. Zo ontwikkel je binnen zes maanden tot een jaar een duurzame bezoekersstroom. Wanneer de eerste afspraken en behandelingen zijn uitgevoerd met mensen die de praktijk duidelijk hebben gevonden via Google, kan je het rendement gaan berekenen. 

We nemen hier weer de gemiddelde omzet per patiënt van €300. Laten we zeggen dat dit per jaar is. Na 6 maanden heb je €315 x 2 x 6 = €3780 en na een jaar €7.560 geïnvesteerd. Alleen uitgegaan van omzet vergt het 26 patiënten op een heel jaar om uit de kosten te komen. De rest is winst t.o.v. de investering. 

Voor 26 nieuwe patiënten zijn ca. 1000 nieuwe bezoekers nodig. Een volkomen realistisch getal wat bij praktijken die dit langer dan een jaar doen, een kwestie van een paar weken is. 

Medische, fysiotherapeutische content op de website van een praktijk is dus een grandioze investering met een zeer hoog rendement.

Voorbeeld blogs

Een sterk imago voor fysiotherapie met Social Media

We zeggen bewust “versterking van image”, want voor nieuwe cliënten werven is social media een minder geschikt kanaal. Er wordt niets actief opgezocht, in tegenstelling tot zoekmachines. 

Leadgeneratie op social media werkt voornamelijk bij het inzetten van harde, tijdelijke incentives (korting bijvoorbeeld), die voor een zorgpraktijk lastig in te zetten zijn. Het is wel heel geschikt voor het versterken van image en naamsbekendheid in het verzorgingsgebied van de praktijk. 

Er is vanuit het vakgebied natuurlijk meer dan genoeg te melden. Onthoud ook dat je ook de mensen bereikt die een latente zorgbehoefte hebben, maar nog oriënteren bij welke type zorgverlener ze aan het juiste adres zijn. Een latente behoefte is een behoefte die een persoon heeft, alleen zich er nog niet bewust van is dat die deze behoefte heeft.

Zo kan kennis en advies geven over preventie, nazorg, herkennen van klachten en vertellen over de werkwijze van jouw praktijk. En natuurlijk wordt de keuze van mensen beïnvloed op het moment dat ze een urgente behoefte hebben en ze jouw naam regelmatig voorbij zien komen.

Social Media Fysio

Volgers creëren op Social Media

Om dit effect te bereiken, dien je consequent je volgers aantal te vergroten en hen te voorzien van nieuwe, waardevolle content. Je moet tussen de oren blijven, en dat bereik je door over een langere periode van tijd, bijvoorbeeld zes maanden tot een jaar en langer, dagelijks in beeld te zijn. 

Om dit goed werkbaar en overzichtelijk te houden, kun je met rubrieken werken. Zo plan je een bepaalde variatie. Voorbeelden van rubrieken zijn: 

  • Algemene updates van de praktijk 
  • Resultaten van behandelingen
  • Informatie over klachten 
  • Informatie over vergoeding 
  • Beantwoorden van in Google gestelde vragen 

Twee keer per dag posten betekent 60 posts per maand. Gebruik een programma als Social Pilot voor het maken van een contentkalender die dit automatiseert. Zo kan je alle social media activiteiten clusteren in twee of vier uur per week. 

Met dagelijks twee keer posten moet je dus 60 posts per maand hebben. Als je hiervoor een programma als Social Pilot gebruikt, kan je dit automatiseren, vooruit plannen en ben je niet meer dan een paar uur week kwijt aan het levendig houden van al je Social Accounts.

Social Pilot

Patiëntenbinding met E-mail marketing

Met enige regelmaat horen wij van onze klanten dat therapeuten op persoonlijke basis hun patiënten enkele weken na de behandeling(en) een mail sturen om te vragen hoe het gaat. De reacties zijn opvallend goed. Mensen geven uitgebreid antwoord en vaak leidt het tot een afspraak voor controle. Een betaalde of te declareren afspraak welteverstaan. 

Als je dit systematisch inzet, draagt dit bij aan patiëntenbinding (eigenlijk klantenbinding) aan de praktijk en een beter financieel resultaat. Systematisch betekent twee zaken: 

  • Je moet dit goed faciliteren, met een e-mail programma als Mailchimp
  • Het moet bewust gedrag worden van therapeuten om dit op te volgen

Als je dit systeem “erin” krijgt, verkleint het ook de kans dat mensen zich wenden tot een andere praktijk, mocht er weer een actieve zorgbehoefte ontstaan en andere praktijken hun best doen om zichtbaar te zijn. Door de persoonlijke band die je met patiënten opbouwt, zal je vaak de voorkeur genieten. 

We noemden eerder Mailchimp. Hierin kan je een mailreeks maken waarmee je dit kan  automatiseren. Bijvoorbeeld wanneer iemand niet direct reageert, is het effectief om na een paar dagen een reminder te sturen. Ook is dit te integreren met Intramed of Spot-on-Medics.

Om je een idee te geven hoe dit eruit ziet, zie hieronder een e-mail format dat je naar eigen smaak kan aanpassen. 

Hoi {voornaam}, 

Drie weken geleden heb jij jouw laatste behandeling aan je scheenbeen blessure gehad bij {naam fysiotherapeut}. Wij hopen dat het herstel goed verloopt. Lukt het hardlopen alweer? 

Mocht het toch niet helemaal over zijn, zullen we dan samen kijken naar wat we kunnen doen om jouw blessure helemaal te verhelpen? 

We horen het van je ! 

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Jerry Groot

Sportfysiotherapeut 

Email marketing

Meetbare resultaten uit marketing

Online data is tegenwoordig een volwaardig onderdeel van een gezonde praktijkvoering. Net zoals je financiële data en analyses iets zeggen over het presteren van jouw praktijk, zo vertelt jouw online data iets over jouw (online) marktpositie. Daarnaast kan je winst en omzet hiermee goed afzetten tegen de investeringen. 

De toeschrijving van groei, bekendheid en concurrentiepositie door online marketing kan je mooi meten met Google Analytics, Google Search Console en Google Tag Manager. Daarmee maak je alle activiteiten, knoppen en kanalen meetbaar. Zo weet je of iemand een contactformulier heeft ingevuld of heeft gebeld en op die persoon uit Google Ads kwam of uit een blog. 

Op die manier ontstaat betrouwbare data waarmee je kan vaststellen waar je bezoekers vandaan komen, waarvoor ze komen en of ze ook echt in je praktijk terecht komen. Hebben ze bijvoorbeeld op een advertentie geklikt en is het daarmee een “betaalde” bezoeker met bijhorende Cost per Lead, of hebben ze de website bezocht via een organisch resultaat met bijhorende Cost per Lead.

Google Analytics

Multi-channel marketing

Je kan uit dit artikel misschien al opmaken dat cliënten van een fysiotherapie kliniek al verschillende keren online in aanraking komen met de kliniek voordat ze er fysiek zijn. Dus wat geeft dan de doorslag voor het maken van een afspraak? En via welk kanaal gebeurd dat? 

De groei en doorontwikkeling van jouw praktijk moet in die zin als “multi-channel” worden gezien. Hierbij lopen online-en offline marketing namelijk ook door elkaar. Eerder in dit artikel benoemen we de customer journey die een zorgvrager aflegt voordat hij fysiek in de behandelkamer ligt. 

Deze reis wordt op verschillende momenten en over verschillende kanalen afgelegd. Offline zaken als mond-tot-mond reclame zijn niet betrouwbaar te meten, maar de online kanalen kunnen we wel met elkaar integreren om die customer journey in zijn geheel te versterken. 

Dus, als een zorgvrager zich bij jou meldt met schouderpijn, een tenniselleboog, scheenbeenblessures of een verzwikte enkel, dan is het bij wijze van reverse engineering interessant om jouw patiëntenpopulatie vast te stellen en vervolgens te kijken wat het causale verband is met de marketingactiviteiten die je onderneemt.

Klantenreis

De customer journey van een fysiotherapie cliënt

De reis in kaart brengen gaat nooit helemaal waterdicht. We kunnen wel sterk benaderen welke kanalen op welke manier bijdragen en hoe het geheel van die reis bijdraagt en de doorontwikkeling van een praktijk. 

Om dit zowel praktisch (dat wat er gebeurd) als technisch (hoe het gemeten wordt) aan te tonen, volgt hier een beschrijving van een mogelijke customer journey van een hardloper met een scheenbeenblessure die blijft terugkomen. 

Stap 1 

Hardloper heeft al een paar weken pijn in zijn scheen. De pijn begint steeds eerder tijdens zijn rondje. Hij moet ook steeds langer wachten om weer te kunnen gaan lopen en moet steeds eerder stoppen. 

Stap 2

Hij gaat naar Google en voert “pijn in scheenbeen tijdens hardlopen” in. Hij ziet diverse websites staan van wandelverenigingen, beweeg klinieken en fysiotherapeuten. 

Stap 3

Eén van die fysiotherapeuten heeft een pagina die precies ingaat op zijn vraag. Hij klikt op die pagina en komt op een aantrekkelijk artikel waar uitleg wordt gegeven over Shin Splint en pijn in het scheenbeen. Er worden diverse oorzaken en behandelingen besproken. 

Stap 4

In de dagen erna bezoekt hij nog enkele websites die iets te melden hebben over pijn in het scheenbeen en trekt de conclusie dat de fysiotherapeut van dat ene artikel hem het beste kan helpen. “Hoe heet die ook alweer?” Hij maakt het zichzelf makkelijk en voert “fysiotherapeut + woonplaats” in. 

Stap 5

Google weet inmiddels dat uit eerder zoek- en klikgedrag dat een aantal specifieke websites relevant voor hem zijn. Hij ziet een Google advertentie staan van de fysiotherapeut staan die hij bedoelde. Hij klikt op deze advertentie en komt op de website van deze fysiotherapeut terecht. 

Stap 6

Op de website ziet hij duidelijk staan dat deze fysiotherapeut gespecialiseerd is in orthopedische klachten en ervaring heeft met hardlopers. Hij belt ze, want dat gaat erg makkelijk met die belknop die in beeld blijft op zijn mobiel en wordt vriendelijk en kundig te woord gestaan door de praktijkmanager. Hij kan de volgende dag terecht. 

Stap 7

Na een uitgebreide intake en twee behandelingen zijn de klachten al een stuk minder. De oefeningen voor thuis doen ook goed hun werk. Korte stukken hardlopen lukt zelfs alweer. 

De fysiotherapeut heeft hem uitgenodigd om de LinkedIn pagina te volgen. Daar ziet hij af en toe tips voorbij komen voor sporters met een blessure, voor sneller herstel. Dat is ook een mooie geheugensteun voor de thuisoefeningen. 

Stap 8

Na een paar weken krijgt hij een e-mail van zijn therapeut. Hij had zijn e-mail adres al opgegeven bij de intake. Hij vraagt hoe het met hem gaat en of het hardlopen alweer lukt zonder pijn. 

Stap 9 

Het gaat inderdaad wel beter, maar de pijn verdwijnt niet helemaal en een controle lijkt geen slecht idee. De hardloper maakt voor de zekerheid een controle afspraak in de praktijk. 

En zo zijn er natuurlijk verschillende scenario’s. Door goed naar de data van alle kanalen te kijken kan je de – in dit geval hardloper – blijven voorzien van waardevolle content. 

Doelen van jouw praktijk

In dit artikel hebben wij de belangrijkste online marketing kanalen en stappen genoemd voor het werven en binden van cliënten voor fysiotherapiepraktijken. Vaak kan je al goede stappen vooruit zetten als je één of twee kanalen goed inricht en met elkaar integreert. 

De keuze hiervoor hangt af van de doelstellingen en identiteit die je als praktijkhouder voor ogen hebt. Voor elke fysiotherapiepraktijk, elke doelstelling en elk budget hebben wij oplossingen. 

Ben je na het lezen van dit artikel getriggerd en wil je meer weten over hij wij meer cliënten voor jou praktijk kunnen werven, neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.

Wie is Medifactor

Wij zijn er voor zorgorganisaties die een duidelijke koers willen varen.

Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.

Wil je hoger in Google komen?

Vul het formulier in en ontvang binnen 24 uur reactie.

    +31(0)20 – 7005538

    info@medifactor.nl

    Blijf op de hoogte

    Uitgelichte Artikelen

    Google Ads voor fysiotherapeuten

    Google Ads voor fysiotherapeuten

    Home / Blog / Google Ads voor fysiotherapeutenGoogle Ads voor fysiotherapeuten FystiotherapeutAuteur: Jerry Groot Leestijd: 5 min Jerry Groot - Eigenaar en Consultant De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen karakter te behouden....

    Lees meer