Home / Blog / Twee methoden om je als therapeut te promoten

Twee methoden om je als therapeut te promoten

Marketing

Auteur: Jerry Groot
Leestijd: 10 min

Jerry Groot – Eigenaar en Consultant

De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen karakter te behouden.

Twee methoden om je als therapeut te promoten

In dit artikel lees je:

  • Waarom promotie voor therapeuten belangrijk is 
  • Over 2 effectieve methoden voor promotie 
  • Hoe je deze stapsgewijs kan uitvoeren 

Promotie voor therapeuten is belangrijk

Als je hebt gekozen voor het zelfstandig ondernemerschap, zal je zelf voor klanten moeten zorgen. Waarschijnlijk heb je eerder gewerkt in een praktijk en melden patiënten zichzelf. Er was een actieve vraag van patiënten en die kenden de weg naar de praktijk waar je werkte.

Als zelfstandig therapeut zal je in de beginperiode waarschijnlijk merken dat weinig mensen jou weten te vinden. Om een patiëntenstroom op gang te krijgen zal je jezelf dus moeten promoten. En als je eenmaal patiënten (of beter gezegd, cliënten) geworven hebt, dan blijven die natuurlijk niet voor altijd. Jezelf actief blijven promoten is dus vitaal voor jouw voortbestaan.

Uit de vele gesprekken die wij met zorgondernemers voeren – van eenmanszaken tot ketens – hebben wij een aantal specifieke methoden kunnen identificeren die heel effectief om jezelf bekend te maken. Voor alle methoden geldt focus en consequentie. Volhouden dus, maar de resultaten zullen komen.

Patiënten blijven niet voor altijd. Daarom moet je jezelf blijven promoten.

Leg contact in jouw keten

Er kunnen vele redenen zijn om naar jou te verwijzen. Ben je goed in het begeleiden van sporters? Leg dan contact met lokale sportclubs. Ben je gespecialiseerd in bekkenklachten? Dan is het goed om urologen in ziekenhuizen te kennen. En in deze tijd kan je veel waarde bieden bij fysiotherapiepraktijken als algemeen fysiotherapeut door gewoon beschikbaar en flexibel te zijn.

Dat contact leggen kan op vele manieren. Bij sportclubs is het simpel en effectief om gewoon naar binnen te lopen en bij de organisatie te informeren naar hoe ze omgaan met blessures en wie ze daarbij helpt. Contact leggen in het ziekenhuis zal iets meer moeite kosten. Pak de telefoon of gebruik e-mail. En tegenwoordig zijn er natuurlijk veel online kanalen waarop je jezelf zowel in de keten als bij jouw potentiële klanten kan promoten.

Ben online zichtbaar en vindbaar

Jouw online zichtbaarheid en vindbaarheid zijn om twee redenen belangrijk. Ten eerste moet je – afhankelijk van je groeiambities – vindbaar zijn voor jouw potentiële klanten. Ten tweede moet je mensen, als ze eenmaal van jou gehoord hebben, gebruiksgemak bieden om met jou in contact te komen. En die eerste stap voor hen is natuurlijk online.

We gaan in dit voorbeeld even uit van een zelfstandig therapeut. Dat betekent dat je in ieder geval een gebruiksvriendelijke website moet hebben waarop duidelijk wordt wie je bent en wat je doet. Zorg er ook voor dat het makkelijk is om contact met jou te nemen, met bijvoorbeeld een duidelijk contactformulier.

Een andere basic is een Google Mijn Bedrijf profiel. Deze kan je bij Google aanvragen, waarna een brief per post voor verificatie aan jouw adres wordt gestuurd. Eenmaal geactiveerd verschijnt direct jouw profiel wanneer mensen jouw naam invoeren bij Google. Dit maakt bellen of navigeren naar jouw adres heel makkelijk.

2 methoden om je als therapeut te promoten

Meer online tools om jezelf als therapeut te promoten

Omdat een website en Google mijn bedrijf eigenlijk nog niet bij actieve promotie horen, is het zinvol om ook te denken aan de volgende kanalen:

  • Google Ads – Zet jezelf bovenaan pagina 1 van Google met een tekstadvertentie om  binnen een paar maanden meer klanten te werven.
  • Content marketing – Kom met je website op pagina 1 van Google door medische blogs te schrijven en specifieke doelgroepen aan te trekken.
  • Facebook & Instagram – Vertel jouw volgers interessante updates over jouw activiteiten.
  • LinkedIn – Deel waardevolle informatie met verwijzers in jouw zorgketen
    Youtube kanaal – Maak filmpjes waarin je oefeningen voordoet en deel ze op socialen kanalen.
  • E-mail marketing – Volg patiënten in hun behandeltraject voor hogere therapietrouw.

Promoot jezelf stapsgewijs

Welk kanaal je ook inzet, het is belangrijk dat dit uiteindelijk omzet toevoegt aan jouw bedrijf. Kies daarom eerder voor “effectief” boven “leuk”: Facebook en Instagram filmpjes en foto’s zijn wel veel sexier dan een website of blogs, je moet wel goed nadenken en vaststellen wat eerder meetbare groei oplevert.

En als die keuze eenmaal gemaakt is, realiseer je dan dat er niet zoiets bestaat als “snel succes”. Elke kanaal vergt tijd, consequentheid en focus voordat nieuwe patiënten zich bij jouw gaan melden.
Schrijf daarom een aantal doelen op en in welke tijd je die bereikt zou willen hebben. En neem één of twee kanalen tegelijk. Het is zinloos om af en toe iets te doen op alle kanalen tegelijk. Consequentheid en frequent zichtbaar zijn op één of twee kanalen zorgt voor een band met de daar aanwezige doelgroep.

Wie is Medifactor

Wij zijn er voor zorgorganisaties die een duidelijke koers willen varen.

Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.

Plan een vrijblijvend adviesgesprek

Telefoongesprek met een online zorgmarketing expert

    +31 (0)850292512

    info@medifactor.nl

    Blijf op de hoogte

    Uitgelichte Artikelen

    ×

    Welkom!

    Zorgpraktijk winstgevend maken? Stel vrijblijvend al je vragen

    × Sparren met Medifactor