Jerry Groot – Eigenaar en Consultant
De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen karakter te behouden.
Twee methoden om je als therapeut te promoten
In dit artikel lees je:
- Waarom promotie voor therapeuten belangrijk is
- Over 2 effectieve methoden voor promotie
- Hoe je deze stapsgewijs kan uitvoeren
Promotie voor therapeuten is belangrijk
Als zelfstandig therapeut zal je in de beginperiode waarschijnlijk merken dat weinig mensen jou weten te vinden. Om een patiëntenstroom op gang te krijgen zal je jezelf dus moeten promoten. En als je eenmaal patiënten (of beter gezegd, cliënten) geworven hebt, dan blijven die natuurlijk niet voor altijd. Jezelf actief blijven promoten is dus vitaal voor jouw voortbestaan.
Uit de vele gesprekken die wij met zorgondernemers voeren – van eenmanszaken tot ketens – hebben wij een aantal specifieke methoden kunnen identificeren die heel effectief om jezelf bekend te maken. Voor alle methoden geldt focus en consequentie. Volhouden dus, maar de resultaten zullen komen.
“
Patiënten blijven niet voor altijd. Daarom moet je jezelf blijven promoten.
Leg contact in jouw keten
Dat contact leggen kan op vele manieren. Bij sportclubs is het simpel en effectief om gewoon naar binnen te lopen en bij de organisatie te informeren naar hoe ze omgaan met blessures en wie ze daarbij helpt. Contact leggen in het ziekenhuis zal iets meer moeite kosten. Pak de telefoon of gebruik e-mail. En tegenwoordig zijn er natuurlijk veel online kanalen waarop je jezelf zowel in de keten als bij jouw potentiële klanten kan promoten.
Ben online zichtbaar en vindbaar
We gaan in dit voorbeeld even uit van een zelfstandig therapeut. Dat betekent dat je in ieder geval een gebruiksvriendelijke website moet hebben waarop duidelijk wordt wie je bent en wat je doet. Zorg er ook voor dat het makkelijk is om contact met jou te nemen, met bijvoorbeeld een duidelijk contactformulier.
Een andere basic is een Google Mijn Bedrijf profiel. Deze kan je bij Google aanvragen, waarna een brief per post voor verificatie aan jouw adres wordt gestuurd. Eenmaal geactiveerd verschijnt direct jouw profiel wanneer mensen jouw naam invoeren bij Google. Dit maakt bellen of navigeren naar jouw adres heel makkelijk.
Meer online tools om jezelf als therapeut te promoten
Omdat een website en Google mijn bedrijf eigenlijk nog niet bij actieve promotie horen, is het zinvol om ook te denken aan de volgende kanalen:
- Google Ads – Zet jezelf bovenaan pagina 1 van Google met een tekstadvertentie om binnen een paar maanden meer klanten te werven.
- Content marketing – Kom met je website op pagina 1 van Google door medische blogs te schrijven en specifieke doelgroepen aan te trekken.
- Facebook & Instagram – Vertel jouw volgers interessante updates over jouw activiteiten.
- LinkedIn – Deel waardevolle informatie met verwijzers in jouw zorgketen
Youtube kanaal – Maak filmpjes waarin je oefeningen voordoet en deel ze op socialen kanalen. - E-mail marketing – Volg patiënten in hun behandeltraject voor hogere therapietrouw.
Promoot jezelf stapsgewijs
En als die keuze eenmaal gemaakt is, realiseer je dan dat er niet zoiets bestaat als “snel succes”. Elke kanaal vergt tijd, consequentheid en focus voordat nieuwe patiënten zich bij jouw gaan melden.
Schrijf daarom een aantal doelen op en in welke tijd je die bereikt zou willen hebben. En neem één of twee kanalen tegelijk. Het is zinloos om af en toe iets te doen op alle kanalen tegelijk. Consequentheid en frequent zichtbaar zijn op één of twee kanalen zorgt voor een band met de daar aanwezige doelgroep.
Wie is Medifactor
Wij zijn er voor zorgorganisaties die een duidelijke koers willen varen.
Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.
Blijf op de hoogte
Uitgelichte Artikelen
Marketing voor therapeuten: Oplossingen voor ZZP’ers & Eenmanspraktijken
Home / Blog / Marketing voor therapeuten: Oplossingen voor ZZP'ers & EenmanspraktijkenMarketing voor therapeuten: Oplossingen voor ZZP'ers & EenmanspraktijkenMarketingAuteur: Jerry Groot Leestijd: 5 min Jerry Groot - Eigenaar en Consultant De zorg verandert, wij...
Het belang van Linkbuilding voor zorgprofessionals
Home / Blog / Het belang van Linkbuilding voor zorgprofessionalsHet belang van Linkbuilding voor zorgprofessionalsMarketingAuteur: Jorg Gabriels Leestijd: 5 min Jorg Gabriels - Consultant De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen...
Niet gecontracteerde zorg en marketing op specialisaties
Home / Blog / Niet gecontracteerde zorg en marketing op specialisaties Niet gecontracteerde zorg en marketing op specialisaties MarketingAuteur: Jerry Groot Leestijd: 5 min Jerry Groot - Eigenaar en Consultant De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen...