Waarom Online marketing een hoog rendement heeft voor tandartsen

10 min
Tandarts
Auteur: Jerry Groot

Jerry Groot – Eigenaar en Consultant

De zorg verandert, wij helpen praktijken om mee te bewegen maar wel hun eigen karakter te behouden.

Waarom Online marketing een hoog rendement heeft voor tandartsen

In dit artikel lees je: 

  • Hoe het verdienmodel van online marketing eruit ziet 
  • Waarom dit voor tandartsen zo lucratief is 
  • Hoe je als tandarts kan beginnen met online marketing 

Het verdienmodel van online marketing

Het belangrijkste resultaat van online marketing moet een stijgende omzet zijn uit regelmatige aanmeldingen via bijvoorbeeld de website van jouw praktijk. Het best is om dit per kwartaal te meten, dat geeft betrouwbare data. In vakantieperiodes of bij warm weer zijn mensen bijvoorbeeld gemiddeld genomen minder online. Dan kan het zijn dat er een week minder nieuwe afspraken worden gemaakt. Geen reden tot zorgen dus. Incidenten dienen van trends te worden onderscheiden.

Omdat online marketing geld kost, moet de investering hierin worden terugverdient en het meer opleveren dan het kost. Er zijn éénmalige investeringen, zoals het bouwen van een website, het inrichten van een Facebookaccount of het opzetten van een E-mail campagne.

Daarnaast zijn er maandelijkse kosten, zoals het databeheer in Google Ads campagnes, contentmarketing waarbij blogs worden geschreven voor zoekmachine optimalisatie of het volgen van bezoekersgedrag op de website.

Als deze activiteiten resulteren in aanmeldingen, die je kan delen door de investering die ervoor staat; wat kost 1 aanmelding? Op deze manier is het eenvoudig uitrekenen of het winstgevend is.

Het belangrijkste resultaat van online marketing moet een stijgende omzet zijn uit regelmatige aanmeldingen via bijvoorbeeld de website van jouw praktijk.

Wat maakt online marketing voor tandartsen lucratief?

Over het algemeen levert een patiënt een tandartspraktijk €200 a €400 aan omzet per jaar. Afhankelijk van hoe lang een patiënt bij een praktijk blijft, houden we in dit model voor het rekengemak even 3 jaar aan. (In de realiteit zal dit waarschijnlijk veel langer zijn).

Het is redelijk om aan te nemen dat bij een nieuwe patiënt, ook minstens 1 gezinslid extra worden ingeschreven. Uitgaande van 3 jaar levert een nieuwe inschrijving dus €1800 tot €3600 aan omzet op voor een praktijk.

Dan nu de uitleg waarom online marketing zo lucratief is voor een tandartspraktijk: De zoekvolumes van termen en vragen met betrekking tot tandartspraktijken in Google groeit al jaren stevig door. Je kan het zo gek niet bedenken, of er wordt een vraag over gesteld met betrekking tot mondzorg.

In dit artikel beperken wij ons tot 1 vorm van online marketing waarmee je deze mensen naar jouw website trekt: Google Ads.

Met Google Ads maak je tekstadvertenties die bovenaan pagina 1 van Google komen te staan en de internetter uitnodigen tot bezoek aan jouw website en het maken van een afspraak. Deze “klik” kost gemiddeld €0,50 tot €2,00. Je hebt wel minstens 20 bezoekers/klikken nodig om tot 1 nieuwe inschrijving te komen. (Dat noemen we conversie).

Dat is dus €10 tot €40 per aanmelding. Het rendement in dit voorbeeld mag dus duidelijk zijn. In een ander artikel gaan wij in op het rendement uit content marketing, wat nog veel hoger is.

verdienmodel van online marketing

Hoe start je als tandarts met online marketing?

Als de eerste stappen zet, is jezelf pro-actief laten zien aan mensen nog niet eens nodig: Zorg er vooral voor dat je vindbaar en zichtbaar bent wanneer mensen naar een tandarts zoeken.

En reken maar dat er gezocht wordt: Maandelijks wordt in heel Nederland het woord “tandarts” in combinatie met een plaats maar liefst 516.000 keer ingevoerd.
Zorg dat je een gebruiksvriendelijke website hebt waarop het duidelijk is dat mensen bij een tandartspraktijk zijn. Zorg voor originele foto’s van jullie praktijk met de medewerkers erop en biedt makkelijke contactformulieren of belknoppen aan. En onthoud, driekwart van de mensen doet dit op een mobiele telefoon.

Ook een goed gevuld Google My Business profiel is aan te raden. Hier gaan dezelfde zaken op: Praktische informatie als openingstijden, een belknop en routeplanner maken contact met jouw praktijk gewoon een stuk makkelijker.

Als je daarnaast wil groeien met nieuwe inschrijvers, kan je starten met Google Ads. Bepaal hoeveel aanmeldingen je wil en zet daar een maandelijks budget tegenover. Vervolgens kan je de winstgevendheid van deze investering goed uitrekenen.

Hoe helpt Medifactor zorgprofessionals bij online marketing?

Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.

Met onze medische, marketing en bedrijfskundige kennis kunnen wij jou als zorgpraktijkhouder op elke schaal helpen bij de ontwikkeling van jouw praktijk.

Wie is Medifactor

Wij zijn er voor zorgorganisaties die een duidelijke koers willen varen.

Of het nu gaat om groei voor jouw praktijk, cliënten aantrekken die bij jouw specialisme passen, het borgen van jouw identiteit in de zorgketen of het effectiever helpen van bestaande cliënten. Medifactor helpt jou stapsgewijs deze doelen te bereiken.

Wil je hoger in Google komen?

Vul het formulier in en ontvang binnen 24 uur reactie.

    +31(0)20 – 7005538

    info@medifactor.nl

    Blijf op de hoogte

    Uitgelichte Artikelen